زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری/ واردات خودرو فقط به نفع دهک اول جامعه است

کد خبر: 307333
|
16:08 - 1400/07/12
نسخه چاپی
زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری/ واردات خودرو فقط به نفع دهک اول جامعه است
زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری/ واردات خودرو فقط به نفع دهک اول جامعه است : یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اجازه آمریکا برای بازگشت پول‌های بلوکه شده در کره با واردات لوازم‌خانگی مصداق جنگ با صنایع داخلی کشور است، گفت: عده‌ای ادعا می‌کنند که اگر واردات خودرو آزاد شود، همه چیز بهتر خواهد شد؛ درحالی‌که نفع واردات فقط برای دهک اول جامعه خواهد بود و صنعت خودرو را نابود خواهد کرد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت صنعت خودرو، برنامه وزارت صمت و بحت واردات، اظهار کرد: نخست باید توجه کرد که بحث صنعت خودروسازی موضوعی مجزا از بازار خودرو است؛ درحالی که مردم بازار مشوش خودرو را می‌بینند ولی از مشکلات صنعت خودرو بی‌اطلاع هستند.

 

چرا واردات خودرو ممنون شد؟

وی افزود: در سه سال و نیم گذشته ما در یک جنگ اقتصادی بودیم و دولت مجبور بود برای کنترل تورم اولین قدم‌ را برای، کنترل مصرف ارز بردارد؛ لذا اولین مصداق کالای لوکس که واردات خودرو خارجی بود، ممنوع شد. این کار برای حمایت از صنعت خودرو نبود و تنها دلیلش کنترل مصرف ارز بود.

کاکایی گفت: در سال‌های قبل از آن نیز دیده بودیم که واردات خودرو هیچ تأثیری در رونق صنعت خودرو نداشتند. پس فراموش نکنیم، تا زمانی که مشکل ارزی کشور پا برجاست واردات خودرو بی‌معنی است؛ در وسط جنگ اقتصادی صحبت از رفاه اشتباه است. بماند که در این میان عده‌ای دارند این آسیب را به اقتصاد می‌زنند که نتایج منفی آن دیریازود به جامعه باز خواهد گشت.

 

تحریم‌ها از صنعت خودرو آغاز شد/ افزایش تولید خودرو در دو سال گذشته

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: جنگ اقتصادی با ایران از تحریم صنعت خودرو آغاز شد؛ در مرداد ۱۳۹۷ این تحریم باعث شد ۲۸ خودروساز خصوصی کشور که کارشان بر اساس SKD (ورود قطعه آماده و مونتاژ در داخل) بود، تقریباً متوقف شود و دو خودروساز اصلی دیگر که از قبل بر بومی‌سازی، سرمایه‌گذاری کرده بودند، باقی ماندند که به‌سختی تولید را ادامه دادند.

وی با اشاره به افزایش تولید این دو خودروساز در سال‌های پس از ۹۷ تاکنون گفت: با تعمیق ساخت در داخل، این دو شرکت، تولید را از ۸۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون خودرو در سال ۹۹ رساندند. برای امسال هم ۲۰۰ هزار خودرو دیگر به این تولید افزوده خواهد شد که توان تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال می‌رسد.

کاکایی اضافه کرد:در موضوع کیفیت هم خودروسازان در زمان تحریم به کیفی کردن موتورها کردند و آن را از یورو ۴ به استاندارد یورو ۵ ارتقاء دادند.دو خودروی پرتیراژ از خط تولید خارج و دو خودرو جدید جایگزین شد. مردم به‌عنوان مصرف‌کننده در نهایت به اوضاع خودشان نگاه بیشتری دارند تا تولید و به این ارتقاء‌ها؛ و با وجود جنگ اقتصادی و تورم سنگین و عقب ماندن درآمدهای خودروسازان نسبت به نیازشان توجهی ندارند.

 

نارضایتی مردم در قیمت و کیفیت از صنعت خودرو/ برای آزاد شدن واردات خودرو، یک آینده واهی غیر قابل‌دسترس ترسیم کردند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بالارفتن هزینه‌های تولید، توضیح داد:اخباری که در زمینه واردات خودرو در جامعه مطرح می‌شود، یک آینده واهی که قابل‌دسترس نیست را برای مردم در موضوع قیمت، شکلدادند. اظهارات وکلای مجلس دورنمایی را به مردم نشان داد و صحبت از کاهش ۷۰ درصد قیمت‌ می‌شود که اثر روانی آن باعث شده مردم خود را برای تحولی آماده کنند که امکان‌پذیر نیست.

 

پالسی که آمریکا به مردم می‌دهد اما تولید را فلج می‌کند

وی با اشاره به اینکه هنوز این جنگ اقتصادی ادامه دارد، گفت: آمریکا در روزهای گذشته برای بازگشت پول‌های بلوکه شده در کره اجازه صادرات لوازم‌خانگی را داد که این خود مصداقی از جنگ با صنایع داخلی کشور است و پالسی را به مردم می‌دهد که می‌توانند از بهترین لوازم کره‌ای استفاده کنند. در صورتی که ورود این کالاها، تولید در داخل کشور فلج خواهد کرد و درآمد کشور کاهش می‌یابد که باعث افزایش تورم می‌شود؛ در نهایت به زیان همین مردمی تمام خواهد شد که نگران خرید این محصولات هستند.
 

مهم‌تر از واردات خودرو، حل مشکلات تولید است

کاکایی گفت:در صورت آزادسازی واردات خودرو ممکن است مثلاً قیمت هیوندا ۵۰۰ میلیون و یا خودرو بی ام و ۲ میلیارد سقوط کند، ولی تأثیری در ۹۰ درصد جامعه که از این خودروها استفاده نمی‌کنند، ندارد.دولت نباید در شرایط کنونی واردات خودرو را آزاد کند؛ به‌عنوان یک کارشناس می‌گویم در شرایط کنونی واردات لوازم تولید و قطعاتی که امکان تولید آن را نداریم، مهم‌تر از وارد کردن خودرو است و باید در گام بعد مشکلات تولید را برطرف کنیم.


 



تمرکز  مجلس رونق تولید باشد نه مصرف/ هیچ مشکلی از صنعت خودرو مرتفع نشده است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شعار امسال و رفع موانع تولید، اظهار کرد: نگرانی کارشناسان امروز این است کهتمرکز وکلای مجلس پیش از تولید روی مصرف است اما در مورد چگونگی بالارفتن بهره‌وری و رقابت‌پذیری صنعت خودرو بحثی نمی‌شود؛عملکرد آنها در ادامه سال‌های گذشته است که نتیجه‌ای را در برنداشت و بر بحران افزود.

کاکایی با بیان اینکه امروز چون زیان صنعت به‌شدت بالا رفته، ادامه روند تولید نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: بدون سرمایه‌گذاری قیمت‌های بالا و میزان عرضه و کیفیت به همین شکل خواهد ماند. در این شرایطی قیمت‌های دستوری باعث شد اکثر مردم برای سرمایه‌گذاری به سمت خرید و استفاده از رانت توزیع توسط دولت شده بروند تا از تفاوت قیمت کارخانه و حاشیه بازار سود کشب کنند و این باعث ایجاد صف‌های خرید می‌شود.

وی اشاره کرد: وضعیت بازار امروز نتیجه ندانم کاری در فضای اقتصادی کشور است که باعث به‌وجودآمدن یک فضای روانی و انتظارات تورمی شده است.

این کارشناس حوزه خودرو در مورد برنامه وزارت صمت، گفت:وزرای صنعت، معدن و تجارت از بسته‌های حمایتی سخن گفتند؛ ولی کسانی که در زمینه تولید و در صنعت خودرو فعال هستند می‌گویند در ۳ سال اخیر تا کنون قدمی برای حمایت از صنعت خودرو برداشته نشد و هیچ مشکلی از صنعت خودرو مرتفع نشده است.

 

لاتاری خرید خودرو و امتحان شانس/ زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری 

کاکایی ادامه داد:امروز تنها کسی که درباره تولید و حمایت صحبت می‌کند و پیگیر است وزیر جدید صمت استاما وکلای مجلس بیش از یک سالی که کار خود را آغاز کرده‌اند، عملکرد مثبتی برای سامان‌دهی صنعت خودرو نداشتند و بیشتر در پی سامان‌دهی بازار خودرو بودند؛ در نهایت دیدیم این قرعه‌کشی‌ها هم منجر به رضایت مردم نشد و قیمت‌ها هم افزایش یافت.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد:ثبت‌نام‌ها امروز تبدیل به لاتاری ملی شده و هر بار ۸ میلیون نفر برای امتحان شانس خود در استفاده از این رانت، بدون پول ثبت‌نام می‌کنند و پس از برنده‌شدن حتی اگر پول نداشته باشند به طمع سود از آشنایان قرض می‌کنند تا سود آن را ببرند.این نوع بازار فروش فقط به صنعت خودرو ضربه وارد کرد و طبق اطلاعات بنده در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور امسال به‌خاطر قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو زیان تحمیل شده است.
 

خودروسازان از افزایش قیمت سودی نبردند/ پیش فروش بی‌حساب‌وکتاب جاده مخصوص

وی در رابطه‌با عرضه قطره چکانی خودرو از سوی خودروسازان اظهار کرد: وقتی که در سال ۹۷ تولید به ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو رسید، هم همه گفتند خودروسازان قصد افزایش قیمت را دارند، درحالی‌که از این افزایش قیمت خودروسازان سودی که نبردند هیچ؛ بر زیان‌شان هم افزوده شد و صنعت خودرو امروز رسماً زیان می‌دهد.

کاکایی با اشاره به پیش‌فروش‌های بیش از حد خودروسازان هم گفت: به خودروساز در هر مرحله مجوز فروش تعدادی خاص از خودرو را می‌دهند، زیرادر سال ۹۷ هم به‌واسطه همین اخبار از عرضه قطره چکانی این شرکت‌ها اقدام به پیش‌فروش بی‌حساب‌وکتاب کردند و امروز با محاسبه میزان تولید اولویت با تحویل پیش‌فروش‌ها است و میزان باقی‌مانده به‌صورت فوق‌العاده فروخته می‌شود.هنوز این شرکت‌ها دارند جواب فروش‌های دو سال قبل را می‌دهند.

 

تاراج ملی سکه، در صنعت خودرو تکرار شد/ عده‌ای سود بردند و الباقی کشور از این رانت بی‌بهره ماندند

این کارشناس خودرو گفت: اتفاقی که برای پیش‌فروش سکه افتاد و جز تاراج ملی حاصلی نداشت؛ این بار در صنعت خودرو تکرار شد و عده‌ای سود بردند و الباقی کشور از این رانت بی‌بهره ماندند. دوباره تصمیمات اشتباه مسئولان بعد از چند سال خود را در جامعه نشان داد و در صورت واردات خودرو نیز احتمالاً این اتفاق تکرار خواهد شد. این در حالی است که عده‌ای ادعا می‌کنند که اگر واردات آغاز شود همه چیز بهتر خواهد شد درحالی‌که واردات، صنعت خودرو را نابود خواهد کرد و نفع آن فقط برای دهک اول جامعه خواهد بود، آن هم به‌صورت موقتی.

 

اقدام مجلس، تورم‌زا است

وی با اشاره به امکان‌پذیر نبودن تأمین ارز واردات به شکلی که موردنظر مجلس است، گفت: این اقدام تورم‌زا خواهد بود. قبلاً هم در کشورهایی از دنیا اتفاق افتاده و در اقتصاد خود را به شکل ترکیبی از بیماری هلندی نشان داد.

کاکایی تاکید کرد:بهتر است به‌جای آن، واردات قطعات یا خط تولید محصول وارد کشور شود نه کالای مصرفی، آن هم با هزینه ارز در کالای مصرفی به‌واسطه عدم ورود نقدینگی به تولید، درآمد کشور بالا نرفته و تورم مجدداً افزایش خواهد یافت و تنش را بیشتر خواهد کرد.


انتهای پیام/