اجرای عدالت در گرو حضور مدیران در میدان/ سفرهای استانی رئیس جمهور، آلام بخش دردهای مناطق محروم است

کد خبر: 307384
|
17:01 - 1400/07/26
نسخه چاپی
اجرای عدالت در گرو حضور مدیران در میدان/ سفرهای استانی رئیس جمهور، آلام بخش دردهای مناطق محروم است
اجرای عدالت در گرو حضور مدیران در میدان/ سفرهای استانی رئیس جمهور، آلام بخش دردهای مناطق محروم است : رفتن به میان مردم و گفت‌ و گوی بی واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با هیئت دولت به آن اشاره کرده و از رئیس جمهور منتخب خواستند حضور بدون واسطه بین مردم و رسیدگی به مشکلات مردم را تا پایان خدمت خود ادامه دهد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما ، رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اوایل تشکیل دولت سیزدهم در دیدار با اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند.

 توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت سیزدهم «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی»‌، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بود.

رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این دیدار به آن اشاره کرده و  از رئیس جمهور منتخب خواستند حضور بدون واسطه بین مردم و رسیدگی به مشکلات مردم را تا پایان خدمت خود ادامه دهد.

با بازخوانی فرمان بسیار مهم امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر نیز به خوبی در می یابیم که براساس اسلام، رابطه حاکمیت با مردم باید  بر پایه روابط برادرانه و دوستانه باشد.

آنها که روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی را به یاد دارند می‌گویند؛ در دوران شهید رجایی هم سفر به استان‌های مختلف و محروم کشور وجود داشت و این سنت از آن دوران به عنوان یک افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. 

آیت الله رئیسی هم در این سفرها با الگو گرفتن از کارگزاران انقلابی که قصدشان خدمت به محرومان بود تلاش کرده است سنت دیدار چهره به چهره با مردم و لمس مشکلات مردم مناطق محروم را به عنوان یک مقام عالی اجرایی مجدد احیا کند، سنتی که در ۸ سال گذشته و در دوران دولت یازدهم و دوازدهم به آن توجه نشد.

اجرای عدالت و گره گشایی از جامعه، در گرو حضور مدیران در میدان است

اما آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز خود معتقد است که  اگر من به استان‌ها نروم و به کارخانه‌ های معطل سر نزنم چگونه باید انتظار اجرای عدالت و گره گشایی از زندگی مردم را داشته باشم چراکه مدیر در میدان، باید کار را انجام دهد.

تجربه ۸ سال اخیر نیز نشنان داد که با پشت میز نشینی  و عدم سرکشی به مسئولین استانی نمی توان از زندگی مردم گره گشایی و امید واقعی را به اجتماع بازگرداند. 

سیزدهمین رئیس جمهور کشور اجرای عدالت را از عقب ماندگی‌های کشور دانسته و می گوید: امروز بسیاری از بخش‌ها به برکت انقلاب مطلوب شده اما آنچه که در توسعه ضروری است، اجرای عدالت اجتماعی و سایه افکندن آن در همه ابعاد است.

وی با بیان اینکه محور حرکت دولت سیزدهم، اجرای عدالت است می گوید:: حرکت این دولت در راستای اجرای قانون، شناخت کاستی‌ها، محرومیت‌ها و جبران آنها است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه بخش‌های دولتی و نهادهای حکومتی باید حِس ایجاد اشتغال پیدا کنند، معتقد است مشکلی که امروز خانواده‌های ایرانی به ویژه کم درآمد دارند، معیشت است و این موضوع از اولویت‌های دولت است.

وی به لزوم حضور دولت در جای جای کشور اشاره کرده و می گوید؛ در بسیاری از موارد برخی طرح‌ها که دچار وقفه بی‌دلیل شده‌اند، تنها با پیگیری‌های مدیران ارشد در جریان بازدید حضوری، فعال می‌شوند.

اردبیل، هشتمین مقصد دولت سیزدهم

مخبر معاول اول رئیس جمهور اوایل هفته جاری با اعلام هشتمین مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور و اعضای دولت، بارقه های امید را در دل مردم مستضعف استان اردبیل زنده کرد چراکه پیش از این اردبیل همواره جزو استان های آخر روسای جمهور پیشین بود و این سفر خود به تنهایی امید به رشد و شکوفایی دارالارشاد  و بازگشت به دوران پرشکوه گذشته را در ذهن های مردم متصور می کند.

خروج طرح راه‌آهن اردبیل از رکود، ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی ،رسیدگی به مشکلات معیشتی کارگران و کاهش نرخ بیکاری از مطالبات مهم مردم استان اردبیل است که انتظار می رود در هشتمین سفر رییس جمهوری مورد بررسی قرار گیرد.

بیش از همه کارگران سبلان پارچه منتظر حضور سیزدهمین رئیس جمهور در دارالاشاد هستند چراکه وی پیش از این در کسوت رئیس قوه قضائیه نساجی اردبیل را احیا کرد و مسیرهای تولید و اشتغال در بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه را بازگشایی کرد.

اما مشکلات سبلان پارچه اردبیل هنوز حل نشده چراکه منتظر عالی ترین مقام اجرایی کشور است تا با اتخاذ تمهیدات لازم و گره گشایی از مشکلات این کارخانه، از زندگی کارگران گره گشایی شود.

استان اردبیل با ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومترمربع و ۱۱ شهرستان به‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های قابل توجه به دلیل شرایط اقلیمی سرد و کوهستانی تنها حدود پنج ماه در سال فصل کاری دارد.

این خطه که پیش‌تر بر پایه کشاورزی و گردشگری استوار بود، به تدریج به سمت صنعتی شدن سوق یافت اما تعطیلی و رکود یا ناتمام ماندن بیش از ۳۰ درصد طرح‌ها و فعالیت‌های صنعتی و معدنی به ویژه در اواخر دولت گذشته که از مصادیق ترک فعل نیز به شمار می رود موجب افزایش مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تکمل و بهره برداری از آنها در منطقه شده است..

افکار عمومی استان اردبیل که پیش‌تر به شعارهای تدبیر و امید و توسعه‌محور دل سپرده بود، به دلیل عملیاتی نشدن وعده‌های مسئولان و طولانی‌تر شدن اجرای طرح‌ها برخلاف برنامه‌ها و بازه‌های زمانی اعلامی، به شدت حساس شده اند.

استان اردبیل با وجود ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و خصوصی، در مسیر رشد نیازمند تقویت و جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و ایجاد زنجیره‌های تولید بین بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت است.

بنا به اعلام مراجع رسمی سهم ارزش افزوده اردبیل در بخش صنعت و معدن با ۰.۲۱ درصد، رتبه بیست و نهم را در بین استان‌های کشور داشت که با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی طی چند سال گذشته تا حدودی وضعیت بهبود یافت اما در مجموع سرمایه‌گذاری  هنوز  زیرساخت‌های قوی صنعتی در منطقه ایجاد نشده است.

چندین واحد تولیدی بزرگ و کوچک استان اردبیل از جمله کارخانه سبلان پارچه، ذوب‌آهن و روغن نباتی اردبیل در سال‌های اخیر تعطیل و ده‌ها نفر از کارکنان آنها نیز بیکار شدند که برخی از آنها مانند سبلان پارچه با پیگیری مستمر مسئولان و با اهتمام رئیس قوه قضائیه وقت  به چرخه تولید بازگشته اما به دلایل مختلف همچنان با مشکلاتی در مسیر تولید و  پرداخت حقوق معوقه کارگران مواجهه است.

چالش‌های صنعتی و اقتصادی پیش روی استان اردبیل

رامین صادقی  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما به تشریح وضعیت واحد های صنعتی استان پرداخته و می گوید: در حال حاضر ‌هزار و چهل و پنج  واحد تولیدی با اشتغال ۲۵ هزار نفر و سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در این استان وجود دارد که متاسفانه  تنها۷۳ درصد آنها فعال است

وی سهم اشتغال استان اردبیل در بخش صنعت را ۲۹.۵ درصد عنوان کرده و می گوید  در سالهای اخیر سعی شده با جذب سرمایه گذاری ها و بهره برداری  از ۱۸ واحد بزرگ ، برای نزدیک به پنج هزار نفر اشتغال زایی شود..

صادقی به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: احیای واحدهای راکد یکی از این سیاستگذاری ها بود که با تلاش‌های صورت گرفته، ۵۷ واحد در سال ۱۳۹۸ و ۵۸ واحد نیز در سال ۱۳۹۹ با اشتغال بیش از هزار نفر در استان اردبیل محقق شد.

وی به بخش معدن نیز اشاره کرده و می گوید:  ۱۲۳ واحد راکد با قابلیت احیا و ظرفیت اشتغال نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ نفر وجود دارد که البته امسال ۲۴ واحد فعال شده‌ و مشکلات ۷۶ واحد دیگر نیز تحی پیگیری است.

طبق نظر کارشناسان ضعف‌های مدیریتی، مشکل تامین نقدینگی، مستهلک شدن خطوط تولید، نبود توانایی بازاریابی و فروش محصول از جمله مشکلاتی است که این واحدهای راکد با آنها دست به گریبان هستند.

معادن ، گنجینه های بکر و دست نخورده استان اردبیل

محمد فدائیان زمین شناس اردبیلی در گفتگو با سبلان ما به تشریح وضعیت معادن استان اردبیل پرداخته و می گوید: معدن یکی از بخش‌های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل است و در صورت سرمایه‌گذاری مطلوب می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، چرخ صنعت را نیز در استان تندتر کند.

این کارشناس از معادن غنی استان اردبیل، به عنوان مهمترین راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی در استان نام برده و می گوید؛ استخراج و بهره‌برداری از معادن نه تنها سودآور است، بلکه با در نظر گرفتن میزان بیکاران منطقه، احداث و توسعه صنایع جانبی این بخش می‌تواند موجب اشتغال‌زایی هزاران نیز شود.

وی به پهنه های معدنی موجود در  کشور اشاره کرده و می گوید: سه پهنه قزل اوزن واقع در خلخال خلخال، قره‌سو در شهرستان مشگین‌شهر و باغرو  در شهرستان کوثر در استان اردبیل واقع شده و از این حیث ظرفیت بسیار بالایی برای استان اردبیل محسوب می شود.

این زمین شناس اردبیلی خواستار توجه مسئولین استان به معادن این مناطق شد و گفت: نباید از این ثروت خدادادی غافل شد چراکه با کمی توجه به این صنعت می توان همای نفت برای کشور درامدزایی و اشتغال آفرینی کرد.

غفلت از ظرفیت کشورهای همسایه در زمینه اقتصاد پذیرفتنی نیست

استان اردبیل با ۳۸۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان از  فرصت  صادراتی در منطقه برخوردار است چراکه از لحاظ دین، زبان و فرهنگ نیز  اشتراکات زیادی بین اردبیل و جمهوری آذربایجان وجود دارد و می توان از این فرصت علاوه فتح بازارهای اقتصادی، از لحاظ فنی و مهندسی و پزشکی نیز تاثیر گذاشته و به رونق اقتصادی بزرگ دست یافت چراکه جمهوری آذربایجان دروازه اوراسیا و حوزه قفقاز برای استان اردبیل محسوب می شود.

یکی از مشکلات عمده کشاورزی استان استان صنایع تبدیلی و بسته بندی است که با راه اندازی این صنایع در دشت های حاصلخیز مغان  مطابق استانداردهای روز جهانی  گام های بزرگی برای تحقق فتح بازارهای اروپایی و بِرَند شدن محصولات اردبیل همچون عسل، سیب زمینی، حبوبات و سیفی جات  در منطقه شد

با وجود همه مشکلات در حال حاضر ۸۰ درصد توپ‌های ورزشی، ۵۰ درصد شیرآلات بهداشتی، ۳۵ درصد آب معدنی، ۳۰ درصد لاستیک، ۴۰ درصد ام‌دی‌اف، ۸۰ درصد ورق‌های رویه درب و ۲۰ درصد پارچه‌های جین ایران از واحدهای تولیدی استان اردبیل تامین می شود که حکایت از پتانسیل ها و ظزفیت های بالای صنعتگران استان اردبیل است که با توجه بیشتر و سرمایه گذاری های کلان می توان با بهره مندی از مرزهای زمینی  به بازارهای اروپا نیز راه یافت که این امر در صورت تحقق راه آهن، منطقه ازاد تجاری استان اردبیل و بازارچه مشترک با جمهوری آذربایجان شاهد شکوفایی اقتصادی در استان اردبیل شد. 

دانشگاه صنعتی اردبیل، شاه کلید رونق اقتصادی استان در آینده پیش رو

تقویت پیوند صنعت و دانشگاه، توسعه صنایع دانش‌بنیان و حمایت از ایده‌های نوآور، و بسیاری از موارد دیگر تنها در صورتی می تواند در استان اردبیل به اقتصاد پایدار و مولد تبدیل شود که دانشگاه صنعتی اردبیل به سرانجام برسد.

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که از متولیان راه اندازی این دانشگاه در کسوت استانداری وقت بود، با انتقاد ار رکود 14 ساله این پروژه مهم در استان اردبیل می گوید: در اولین سفر رسمی آیت الله رئیسی به استان اردبیل پیگیر این موضوع خواهم بود چراکه دانشگاه صنعتی یکی از ارکان توسعه پایدار استان اردبیل خواهد بود.

وی رشد و توسعه دانش های نوین و فناوری های پیشرفته در استان اردبیل در گرو تاسیسی و راه اندازی دانشگاه مادر و صنعتی عنوان کرد و گفت: این دانشگاه نقش تعیین کننده ای در صنعت استان اردبیل ایفا خواهد کرد.

صدای صوت قطار، انتظاری که هنوز به سرانجام نرسیده است

اجرای راه‌آهن اردبیل به  میانه و به جمهوری آذربایجان  از دیگر مطالبه‌های مردم و بازرگانان استان اردبیل محسوب می شود، انتظاری که با نصب تابلوی روز شمار و تزریق بودجه های فراوان بارقه های امید را در دولت دوازدهم زنده کرد اما علی رغم تلاش های صورت گرفته و پیشرفت های حاصل شده ، روز شمار از کار افتاده اما صدای صوت قطار از دور دست ها شنیده نشد.

شایسته است راه آهن اردبیل در  اولویت برنامه‌های دولت جدید قرار گیرد تا با تداوم تلاش های گذشته و اتصال راه آهن اردبیل به مرزهای آذربایجان اقتصاد و اشتغال استان شتاب بیشتری به خود بگیرد.

نمایندگان استان اردبیل در مجلس صدای مطالبات مردم از دولت هستند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در گفتکو با سبلان ما به اولویت های مطالبه نمایندگان استان از دولت اشاره کرده و می گوید: :تکمیل پروژه راه آهن اردبیل به میانه، راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی و احداث بارانداز ریلی مغان از مطالبات اصلی نمایندگان استان از رئیس جمهوری در سفر به استان اردبیل است.

وی افزود: تکمیل بزرگراه‌های اردبیل به سرچم ، نمین به  آستارا، اردبیل به مشگین شهر، اردبیل به پارس آباد، گرمی به اردبیل، گرمی به بیله سوار و نیر به سراب یز از دیگر مطالبات نمایندگان استان از دولت سیزدهم است.

وی به راه اندازی صنایع مادر در استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: افزود:  تکمیل صنایع تولید فولاد اسفنجی که اخیرا کلنگ زنی شد از مطابلا نمایندگان استان از دولت سیزدهم خواهد بود چراکه امروز با فراهم شدن  برخی زیرساخت‌های لازم تنها با یک جهش و اراده قوی می‌توان استان اردبیل را از رده محرومیت نجات داده و به سمت صنعتی شدن هدایت کرد..

رضایت مردم مغان از دولت، در گرو  حل مشکلات جاده ای و حق آبه ارس است

عباس جهانگیرزاده نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان نیز به بیان مطالبات مردم منطقه از دولت سیزدهم پرداخت و گفت: بهسازی جاده‌ها و تامین آب روستاها مطالبه اصلی مردم مغان از دولت سیزدهم است.

وی به میزان تصادفات در جاده‌های مغان اشاره کرده و می گوید؛ تنها به دلیل نبود جاده مناسب در منطقه  مردم شدیدا ناراضی هستند چراکه در هر هفته شاهد از دست رفتن عزیزان خود بر اثر سانحه رانندگی هستند.

این نماینده مجلس خواستار اختصاص اعتبار لازم برای اصلاح و بهینه سازی جاده‌های اصلی و فرعی شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز شد و گفت: تنها با انجام این کار می توان بارقه های امید به زندگی بهتر را در دل مردم این مزقه به ویژه مرزداران غیور و عشایر زحمتکش زنده کرد چراکه جاده های مواصلاتی برای مردم این منطقه مهم است.

وی تامین حقابه ارس و پرداخت خسارت محصولات کشاورزی و تامین نهاده‌های دامی را از دیگر مطالبات به حق مردم مغان عنوان کرد و گفت: مردم انتظار دارند در سفر رئیس جمهور مشکلات موجود بررسی و نسبت به رفع  آنها اقدام اساسی صورت بگیرد.

 سفرهای استانی رئیس جمهور، آلام بخش دردهای مناطق محروم

حجت الاسلام جابر عزیزی امام جمعه شهرستان مرزی بیله سوار در خطبه های نمازجمعه هفته گذشته به تبیین اهمیت هشتمین سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل پرداخته و می گوید: روحیه محرومیت زدایی آیت الله رئیسی و هیئت دولت بر کسی پوشیده نیست اما مردم منطقه مرزنشین بیله سوار از دولت انقلابی و جهادی انتظار دارند با تشکیل شورای اداری استان در این شهرستان، نگاه عادلانه به مناطق محروم را بیش از گذشته ترویج دهند.

وی با بیان اینکه محرومیت شهرستان بیله سوار غیرقابل تصور است می گوید: تنها تسریع در ایجاد منطقه آزاد تجاری به مرکزیت شهرستان مرزی بیله سوار می تواند آلام بخش این محرومیت ها در منطقه شود.

امید کارگران سبلان پارچه اردبیل به رفع مشکلات فعلی در سفر رئیس جمهوری

خبر سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل بیش از همه خبر خوش و امید بخش برای کارگران سبلان پارچه به شمار می رود، چراکه آخرین سفر آیت الله رئیسی در کسوت ریاست قوه قضائیه برای آنها خوش یمن بود و منجر به بازگشایی این کارخانه  بزرگ و کم نظیر در خاورمیانه شد ولی چند صباحی بعد از بازگشایی کارخانه، همچنان مشکلات اقتصادی و بانکی گریبانگیر نساجی  اردبیل است و مدیریت فعلی نیز توان پاسخگویی نداشته بطوریکه علی رغم تولید بعضی از کارگران از دریافت حقوق و بیمه محروم هستند.

کارگران از ترس تکرار حوادث چند سال پیش در این کارخانه به استانداری مراجعه کرده و از استاندار دولت سیزدهم خواستار رفع مشکلاتشان شده‌اند.

نخستین علایم بروز مشکلات در این کارخانه در فضای مجازی خود را نشان داد؛ خبرهای ناخوشایندی از ماه گذشته از این کارخانه به بیرون درز کرد و ماه جاری کارگران این کارخانه از پرداخت نشدن دستمزد خود در سه ماه گذشته خبر دادند و مدعی شدند، علاوه بر اینکه در چند ماه گذشته حقوق و دستمزد آنها پرداخت نشده است، مالک و مدیران کارخانه نیز در مقابل اعتراض آنها تهدید به اخراج کارگران معترض کرده‌اند.

یکی از کارگران سبلان پارچه در این زمینه گفت: مالک و مدیران کارخانه به‌جای توجه به تولید، قصد دارند نسبت به انجام فعالیت‌های جنبی غیرمرتبط از جمله در بخش گردشگری اقدام کنند.

گزارش های منتشر شده در فضای مجازی نیز حکایت از تبدیل یکی از سوله های کارخانه به اسخر تفریحی با هدف گردشگری دارد.

تحلیل‌هایی که در روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای و مجازی استان اردبیل از مشکلات موجود در کارخانه سبلان پارچه اردبیل ارائه می‌شود، متفاوت و گاه ضد و نقیض است؛ برخی تحلیل‌ها مالک و مدیران این کارخانه را متهم به کارشکنی در مسیر تولید و ناسپاسی در برابر کمک‌های قوه قضاییه و دولت می‌کنند.

برخی تحلیل‌ها نیز از این امر حکایت دارد  که مالک و مدیران کارخانه به صورت عمدی از پرداخت حقوق کارگران در ماه‌های گذشته خودداری کردند تا به نوعی دولت را برای دریافت امتیاز و تسهیلات بیشتر تحت فشار قرار دهند.

سید حامد عاملی  استاندار اردبیل نیز در حاشیه افتتاح پروژه پل قدس بر رفع مشکلات کارگران کارخانه سبلان پارچه تاکید کرد و گفته است، دولت سیزدهم ، مدافع حقوق کارگران است.

به گفته وی، یکی از مشکلات این کارخانه پس از راه‌اندازی دوباره افزایش جذب کارگر بدون افزایش تولید بوده و به همین دلیل مشکلاتی برای این واحد تولیدی به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد با ایجاد مشکل در کارخانه سبلان پارچه به دنبال رانت هستند، گفته است دولت سیزدهم، دولت عدالت‌خواه و فسادستیز بوده و اجازه این سوء استفاده‌ها را نخواهد داد.

در هر صورت استان اردبیل هشتمین مقصر رئیس جمهور  و دولت سیزدهم برای دیدار چهره به چهره با مردم، لمس محرومیت ها و فرصت خدمت به دارالارشاد و رفع محرومیت ها است، سفری که پیش از این یا در اولویت های آخر دولت های گذشته بود و یا اینکه جنبه تشریفاتی داشت و کمتر گره ای از مشکلات این سرزمبن باز شد.

اردبیلی ها در حالی به استقبال سیزدهمین رئیس می روند که انتظار آنها اجرای عدالت در جای جای کشور، مبارزه با رانت و فساد و از هه مهمتر بازخواست و محاکمه عوامل ایجاد وضعیت فعلی کشور به ویژه مسئولینی هستند که با ترک فعل خود بحران اقتصادی و معیشتی را در کشور به وجود آوردند.

انتهای پیام/ج

 

    پربازدیدترین ها