هوشمندی دستگاه دیپلماسی در عدم عجله برای ورود به مذاکرات/ بهبود المان های اقتصادی مقدمه ورود به دور جدید گفت‌وگوها

کد خبر: 307406
|
15:38 - 1400/08/05
نسخه چاپی
هوشمندی دستگاه دیپلماسی در عدم عجله برای ورود به مذاکرات/ بهبود المان های اقتصادی مقدمه ورود به دور جدید گفت‌وگوها
هوشمندی دستگاه دیپلماسی در عدم عجله برای ورود به مذاکرات/ بهبود المان های اقتصادی مقدمه ورود به دور جدید گفت‌وگوها : عدم عجله برای ورود به مذاکرات از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نشان از هوشمندی ایران است و طرف های غربی این را درک کردند که ایران با خرید زمان در حال بهبود وضعیت اقتصادی خود است تا در مذاکرات دست خالی نباشد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مهاجری مدیر مسئول یک سایت خبری نزدیک به علی لاریجانی به تازگی در یادداشتی نسبت به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور واکنش نشان داده و گفته است مسئولان دیپلماسی کشور، گویی در فراغت کامل منتظر چرخ گردون‌اند تا گوشه‌ای از آسمان سوراخ شود و از غیب، تحفه‌ای برسد! آقای امیرعبداللهیان که گهگاه خوش‌خیالانه سخن می‌گوید، از زمانی برای مذاکره حرف می‌زند که برای فهم آن باید به علوم غریبه تسلط داشته باشیم.

وی در این مقاله که به نظر می رسد هدف تحریک دولت برای ورود هر چه سریعتر به مذاکرات است گفته است دستگاه دیپلماسی کشور گمان می‌کند که الان آمریکایی‌ها از فراق برجام له‌له می‌زنند و هر روز که ما آنها را سر کار می‌گذاریم، میلیاردها دلار زیان می‌بینند.آقای رییس‌جمهور می‌گوید، ما مذاکره‌ای را می‌خواهیم که به نتیجه منجر شود.

اظهارات این فعال رسانه ای بهانه ای شد تا روز گذشته موجی از مطالبه «نباید مذاکره معطل شود» در توییتر به وجود بیاید مطالبه ای که به نظر می رسد بیش از هر چیز به دنبال شتاب زدگی برای نشستن پای میز مذاکرات بدون درنظر گرفته دستاوردهای احتمالی آن برای طرف های غربی و شاید هم بی دستاورد برای ایران است.

درحالی که دولت قبل کمتر از دو ماه است که مسئولیت را به دولت سیزدهم واگذار کرده، فشارهای جدی به جای مانده از دولت قبل بر گرده دولت تازه نفس در حال تحمیل شدن است فشارهایی از اوضاع اقتصادی تا واکسیناسیون و قوانین بر زمین مانده بودجه ای، با این حال اما کار در دولت جدید در حال پیش روی است و همین اراده برای بازگردن کشور مدیریت اجرایی کشور به ریل اصلی خود موجب نگرانی و دلخوری برخی گروه های داخلی شده است.

این میان اما نشانه های از ابراز نگرانی آمریکا و اروپا به چشم می خورد؛ غرب نگران است که ایران در دوره جدید با اتکا به توان داخلی و شکستن فضاسازی های منفی در داخل فرصتی برای خروج از بحران هایی که در طول 8 سال گذشته به وجود آمده است پیدا کند و پس از آن دست بالا را در مذاکرات پیش رو داشته باشد.

سخنگوی کاخ سفید در مواضعی گفته است منتظر بازگشت ایران به مذاکرات هستیم و این اظهارات تنها به یک مقام آمریکایی محدود نمی شود، بسیاری از مقامات غربی در اظهارات مختلف خود در طول یک ماه اخیر این نگرانی را به نمایش گذاشتند.

اما در این بین برخی پادوهای رسانه ای نزدیک به دولت قبل در حال تقویت فشار افکار عمومی برای انجام مذاکرات شتاب زده هستند مذاکراتی که اگرچه هیچ یک از مقامات دولت سیزدهم اصل آن را نفی نکردند اما برای اینکه سرنوشت آن مشابه برجام نشود آن را مشروط به متعهد شدن طرف های غربی و براشتن گام های مطمئن دانستند.

به نظر می رسد ایران قبل از هر گونه مذاکره ای باید زیرساخت های کشور را بازسازی کرده و پس از آن پای میز مذاکره بنشیند چرا که کوتاهی های دولت قبل در تقویت المان های اقتصادی باعث شد دست ایران برای ورود قوی به مذاکرات نسبت به 8 سال قبل خالی تر باشد.

معطل کردن مذاکرات از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نشان از هوشمندی ایران است و طرف های غربی این را درک کردند که ایران با خرید زمان در حال بهبود وضعیت اقتصادی خود است تا در مذاکرات دست خالی نباشد.

انتهای پیام/ک

 

    پربازدیدترین ها