افزایش نرخ سود بدون ریسک؛ عامل ریزش بازار سرمایه/ صبر و سرمایه‌گذاری در نمادهای ارزنده کلید سود در بازار کنونی است

کد خبر: 307485
|
15:48 - 1400/08/30
نسخه چاپی
افزایش نرخ سود بدون ریسک؛ عامل ریزش بازار سرمایه/ صبر و سرمایه‌گذاری در نمادهای ارزنده کلید سود در بازار کنونی است
افزایش نرخ سود بدون ریسک؛ عامل ریزش بازار سرمایه/ صبر و سرمایه‌گذاری در نمادهای ارزنده کلید سود در بازار کنونی است : یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ سود اوراق گفت: افزایش نرخ سود بدون ریسک در کنار فروش اوراق در عملیات بازار باز، عامل ریزش بازار سرمایه در هفته های اخیر بوده و صبر و سرمایه‌گذاری در نمادهای ارزنده کلید سود در بازار کنونی است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت بازار بورس و روند نزولی در توصیه به سهام‌داران خرد اظهار کرد: واقعیت این روزهای بازار سرمایه این است که همه شرکت‌ها در کنار رشد تولید رشد سود و فروش را داشته‌اند، اما دولت در زمینه فروش اوراق متأسفانه در اقدامی نرخ سرمایه‌گذاری بدون ریسک را بالا برده و این موجب ریزش بورس در هفته‌های اخیر شده است.

افزایش نرخ بهره اوراق، موجب پایین آمدن انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس شد


وی با اشاره به‌اشتباه بودن سودهای ۲۴ تا ۲۵ درصدی برای اوراق ادامه داد: نسبت سرمایه به سوددهی (پی به ای) بدون ریسک امروز در بازار سرمایه به عدد ۴ رسیده است و شرکت‌هایی که این شاخصه را در رنج‌های بالاتر داشتند در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند و این خود یکی از مهم‌ترین دلایل مشاهده ضعف در بازار است.

صفاری گفت: فروش اوراق قرضه از طریق عملیات بازار باز در کنار افزایش نرخ بهره عامل بعدی ریزش در روزهای اخیر است و این در حالی رخ‌داده که بنا بود سیاست‌های کلی به‌گونه‌ای گذاشته شود که نرخ بهره افزایش نیابد، اما نتیجه‌ای که امروز در بازار سرمایه دیده می‌شود نشان از این دارد که نرخ بهره به‌شدت افزایش‌یافته است.

بازار پول و سرمایه مانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند

وی توضیح داد: بازار پول و بازار سرمایه مانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند و با افزایش نرخ بهره شاخص بورس کاهش نشان خواهد داد و اگر زودتر این روند اصلاح نشود ممکن است متوسط نسبت سرمایه به سود (پی به ای) که اکنون ۷ است به پله‌های پایین‌تر نزول کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عجیب است که با این روند مثبتی که در عملکرد شرکت‌ها دیده می‌شود هنوز بازار منفی است و این به دلیل کاهش نرخ بهره بدون ریسک است و امید داریم که این روند ضد تولید هر چه سریع‌تر اصلاح شود و رونق به بازار سرمایه بازگردد.

روند کنونی برعکس شعار سال در حمایت از تولید است

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت و پشتیبانی از تولید اعلام کرد و وقتی دولت نرخ بهره را افزایش می‌دهد در واقع به این معنی است که هزینه‌های جانبی پول را دارید افزایش می‌دهید و این ضد سرمایه‌گذاری در تولید است، یعنی در شرایط کنونی دقیقاً خلاف شعار سال دارد عمل می‌شود که با اصلاح این روند تولید  و بازار سرمایه رونق می‌گیرد.

صفاری در انتها در توصیه به سرمایه‌گذاران خرد گفت: بازار به این شکل نخواهد ماند و دیر یا زود روند صعودی به خود خواهد گرفت و به نظر من با صبر و سرمایه‌گذاری روی نمادهای ارزنده و با دید بلندمدت جواب هاب خوبی را از این بازار خواهند گرفت.


انتهای پیام/