۳ درصد مشترکان پُرمصرف برق، ۲۰ برابر مشترکان معمولی مصرف دارند/ تعرفه‌گذاری پلکانی؛ یک اقدام بازدارنده در راستای اصلاح الگوی مصرف

کد خبر: 307519
|
15:13 - 1400/09/13
نسخه چاپی
۳ درصد مشترکان پُرمصرف برق، ۲۰ برابر مشترکان معمولی مصرف دارند/ تعرفه‌گذاری پلکانی؛ یک اقدام بازدارنده در راستای اصلاح الگوی مصرف
۳ درصد مشترکان پُرمصرف برق، ۲۰ برابر مشترکان معمولی مصرف دارند/ تعرفه‌گذاری پلکانی؛ یک اقدام بازدارنده در راستای اصلاح الگوی مصرف : سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مصرف حدود سه درصد از مشترکان پُرمصرف، ۲۰ برابر مشترکان معمولی است، گفت: قیمت برق به طور متوسط در جهان بیش از ۷ سنت به‌ازای هر کیلووات‌ساعت است، درحالی‌که در ایران حدود ۰.۳ سنت است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ هنوز زمان زیادی از قطعی مکرر برق در تابستان امسال نگذشته است که زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال کمبود گاز در زمستان به گوش می‌رسد. بدیهی است که این‌گونه اتفاقات ناخوشایند، زندگی روزمره و کسب‌وکار مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده و آثار اجتماعی و روانی مخربی نیز در پی خواهد داشت.

در چنین شرایطی طبیعتاً جامعه به دنبال یافتن پاسخ این سؤال خواهد بود که علت اساسی پیدایش این مشکلات چیست و چگونه می‌توان از مواجه شدن جامعه با بی‌برقی و بی گازی جلوگیری کرد؟ برخی قیمت انرژی در کشور را ارزان می‌دانند اما عده‌ای هم معتقدند نباید تعرفه‌‌ها را بالا برد. بااین‌حال مصرف انرژی و هدررفت آن در کشور ما بسیار بالا است.


چرا تابستان قطعی برق داشتیم؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، دو دلیل عمده را به‌عنوان عوامل اصلی قطعی برق در تابستان عنوان و اظهار کرد: دلیل اول خشک‌سالی و کم‌بارشی کم‌سابقه در ۵۰ سال اخیر بود که باعث شد مخازن آب نیروگاه‌های برق‌آبی ما افت شدیدی نسبت به سال گذشته داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی از حدود ۱۰ هزار مگاوات به حدود ۳ تا ۴ هزار مگاوات کاهش یافت.

وی افزود: علت دوم هم این بود که ما یک گرمای زودرس و افزایش مصرف تقریباً بی‌سابقه‌ای را تجربه کردیم که منجر به ناترازی بین توان تولید نیروگاه‌ها و میزان مصرف شد. در چنین وضعیتی تأمین برق برای همه ساعت‌ها و برای همه مشترکین امکان‌پذیر نبود.


شاخص شدت مصرف انرژی وضعیت مناسبی ندارد/ مصرف ۳ درصد مشترکان پُرمصرف ۲۰ برابر مشترکان معمولی است

این مقام مسئول با اشاره به‌ضرورت اصلاح الگوی مصرف گفت: ارزان بودن قیمت برق باعث کم‌توجهی برخی از مشترکان نسبت به کاهش مصرف برق شده است به‌گونه‌ای که شاخص شدت مصرف انرژی در کشور ما از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رجبی مشهدی ادامه داد: در چنین وضعیتی تعرفه‌ها می‌توانند نقش اصلی را بازی کنند که براین‌اساس برای مشترکانی که پرمصرف هستند، ۱۶ درصد افزایش تعرفه را خواهیم داشت و این را به‌صورت پلکانی تنظیم خواهیم کرد. آن‌هایی که خیلی‌خیلی پرمصرف هستند و بیش از دوبرابر الگو مصرف برق دارند، ۶/۲ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند که مصرفشان به طور متوسط ۲۰ برابر مشترکان معمولی است.


تعداد مشترکان پرمصرف چقدر است؟

وی تعداد افراد پرمصرف جامعه را تقریباً ۱۷.۵ درصد از مشترکین اعلام کرد و گفت: اگر همین ۱۷ درصد مصرف خودشان را زیر الگو بیاورند یا به روش دیگری مثل استفاده از مولد خورشیدی برق مورد نیازشان را تأمین کنند، دیگر شاهد اعمال محدودیت برای مصارف صنعتی یا خانگی نخواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: واقعیت این است که تعداد مشترکان پرمصرف کم است، ولی همین تعداد کم‌مصرف بسیار زیادی دارند به دلیل اینکه یا می‌خواهند از رفاه بیشتری برخوردار باشند یا اینکه توجه کمتری به اهمیت موضوع دارند؛ حتی ممکن است به هنگام دریافت قبض غافلگیر بشوند. اگر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی کنیم و روش‌هایی را برای کاهش مصرف به آن‌ها آموزش بدهیم و خودشان هم اراده‌ای برای کاهش مصرف داشته باشند، قطعاً می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد.


قیمت جهانی برق ۲۳ برابر ایران است/ رتبه نخست ایران از لحاظ ارزانی برق در دنیا

رجبی مشهدی قیمت بسیار پایین برق نسبت به قیمت متوسط جهانی را در مصرف غیرمتعارف برخی مشترکان مؤثر دانست و افزود: قیمت برق به طور متوسط در جهان بیش از ۷ سنت به‌ازای هر کیلووات‌ساعت است، درحالی‌که در ایران حدود ۰.۳ سنت است؛ قطعاً این برق ارزان جذابیت لازم را برای مشترکان پرمصرف و یا کسانی که در حوزه استخراج رمزارز فعالیت می‌کنند، ایجاد خواهد کرد و آن‌ها را مشتاق می‌کند که از برق یارانه‌ای استفاده کنند؛ درحالی‌که این درواقع دستبرد به حقوق سایر افراد است و به‌نوعی انتفاع فردی از یارانه سایرین است.

وی تأکید کرد: ایران لحاظ ارزانی برق در بین کشور‌ها رتبه اول یا دوم قرار دارد و همین جذابیت برق ارزان و یارانه‌ای افراد را به سمت استفاده از ماینرها سوق می‌دهد که این خودش یکی از دلایل افزایش مصرف بود.

 

تعرفه‌گذاری پلکانی در راستای اصلاح الگوی مصرف است

سخنگوی صنعت برق کشور از تعرفه‌گذاری پلکانی به‌عنوان یکی از اقدامات بازدارنده در راستای اصلاح الگوی مصرف نام برد و گفت: تعرفه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مشترک تکلیف خودش را بداند و نحوه محاسبه هزینه‌ها در طول سال کاملاً مشخص باشد، نه اینکه در مواقع بحران قیمت‌ها به شکل ناگهانی تغییر کند.

رجبی مشهدی بیان کرد: این تعرفه‌ها در تابستان برای کاهش مصرف برق و در زمستان هم برای مدیریت مصرف گاز بسیار تأثیرگذار خواهد بود، البته باید نظارت بیشتری هم در زمینه اجرای مقررات مربوط به رعایت الگوهای مصرف در بخش ساختمان صورت بگیرد تا مواردی مانند عایق‌بندی ساختمان بیشتر موردتوجه قرار گیرد و در کارخانه‌ها هم سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد تا وسایل برقی پربازده و کم‌مصرف تولید شود.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها