بهتر است یارانه به مصرف‌کننده داده شود/ افزایش انگیزه تولید داخلی با حذف ارز ترجیحی/ سود دلار ۴۲۰۰ تومانی نصیب رانت‌خواران شد

کد خبر: 307521
|
15:15 - 1400/09/13
نسخه چاپی
بهتر است یارانه به مصرف‌کننده داده شود/ افزایش انگیزه تولید داخلی با حذف ارز ترجیحی/ سود دلار ۴۲۰۰ تومانی نصیب رانت‌خواران شد
بهتر است یارانه به مصرف‌کننده داده شود/ افزایش انگیزه تولید داخلی با حذف ارز ترجیحی/ سود دلار ۴۲۰۰ تومانی نصیب رانت‌خواران شد : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با بیان اینکه بر اساس سیاست ارز ترجیحی دولت به‌ ازای هر دلار ۲۳ هزار تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند، گفت: بهتر است یارانه را به خود مصرف‌کننده بدهیم تا رانت‌ها و امضاهای طلایی هم قطع شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود، اظهار کرد: متأسفانه یارانه تخصیص‌یافته به کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی تا بخواهد به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، کلاً از بین می‌رود و در نتیجه کالا با قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد. اگر هم بخش اندکی از این یارانه نصیب مصرف‌کنندگان شود، مطمئناً بخش عظیمی از آن گرفتار سوءاستفاده رانت‌خواران خواهد شد.

قرار بود ارز ترجیحی در شش ماه دوم امسال حذف شود

وی افزود: ما معتقد به حذف این سیاست بودیم اما دولت گذشته چنین اعتقادی نداشت و دولتمردان سابق در این زمینه با مجلس اختلاف‌نظر داشتند. مجلس هم برای شش ماه نخست سال قبول کرد و قرار بود این ارز در شش ماه دوم حذف شود.

یارانه را به خود مصرف‌کننده بدهیم

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت جدید راهکارها و پیشنهاد‌هایی داشت که در قالب لایحه‌ای به مجلس فرستاد، ادامه داد: از نظر ما اگر قرار است کمکی به مردم بشود، بهتر است در انتهای زنجیره که نزدیک به مردم است، حمایت‌های لازم صورت پذیرد و یارانه به خود مصرف‌کننده داده شود تا هم مصرف‌کننده متوجه این کمک دولت شود و هم رانت‌ها و امضاهای طلایی که در مسیر واردات تا توزیع وجود دارد، قطع شود.

نظارت جواب نمی‌دهد

جدی گفت: البته ما نظارت هم در کشور تعریف کردیم اما نظارت هم جواب نمی‌دهد و یارانه‌ها متوجه مصرف‌کنندگان نمی‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر الآن ارز ۴۲۰۰ تومانی عملاً بی‌فایده است و باید در گام اول اصلاح شده و به‌تدریج حذف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نگرانی‌های مطرح‌شده پیرامون آثار تورمی حذف ارز ترجیحی و آسیب‌دیدن احتمالی اقشار کم‌درآمد جامعه بیان کرد: سهم این کالاها در سبد خانوار مشخص است. دولت هم برای رفع این نگرانی می‌تواند یارانه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت و پرداخت کند که در انتهای زنجیره به دست مصرف‌کننده برسد و مردم از افزایش احتمالی قیمت کالاها آسیب نبینند.

پرداخت ۱۸۴ هزار میلیارد تومان یارانه با ارز ۴۲۰۰ تومانی در نیمه نخست امسال

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ راهی جز حذف ارز ترجیحی وجود ندارد. در همین شش ماه اول سال ۸ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص‌داده‌شده است که با احتساب اختلاف ۴۲۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان به‌ازای هر دلار ۲۳ هزار تومان یارانه پنهان پرداخت شده است.

جدی گفت: در ۷ ماه نخست امسال بیش از به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. همین اعداد و ارقام را می‌توان به گونه دیگری مدیریت کرد که به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و البته قیمت‌ها هم کنترل شود تا فشاری به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد نشود.

تولید با حذف ارز ترجیحی تقویت می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی اضافه کرد: وقتی واردات با یارانه پنهان انجام نشود، تولیدکنندگان داخلی هم تقویت می‌شوند و بیشتر انگیزه پیدا می‌کنند که خودشان تأمین‌کننده مثلاً نهاده‌ها‌ی دامی شوند.

وی گفت: در واقع اگر سیاست ارز ترجیحی کنار گذاشته شود و ما یارانه را در انتهای زنجیره به مصرف‌کننده بدهیم، طبیعتاً تولید هم در داخل کشور بهتر شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود و از سوی دیگر شاهد خروج بخش عظیمی از ارز کشور هم نخواهیم بود.

انتهای پیام/

 

    پربازدیدترین ها