ایران باز هم دُم آمریکا را قیچی کرد/ بهت غربی‌ها از قدرت هیئت ایرانی

کد خبر: 307526
|
16:57 - 1400/09/15
نسخه چاپی
ایران باز هم دُم آمریکا را قیچی کرد/ بهت غربی‌ها از قدرت هیئت ایرانی
ایران باز هم دُم آمریکا را قیچی کرد/ بهت غربی‌ها از قدرت هیئت ایرانی : رسانه‌های وابسته و جیره‌خوار، عدم پیشرفت در مذاکرات اخیر را نشانه ضعف تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌دانند در حالی که واکنش‌های غربی‌ها پس از مواجهه با هیئت ایرانی جالب و قابل تامل است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازمرصادنیوز، با روی کار آمدن دولت جدید و برچیده شدن بساط شیفتگان غرب، آمریکایی‌ها و اروپایی ها بسیار کوشیدند که بار دیگر هیئت ایرانی را پای میز مذاکره بکشانند که در این مسیر با چالش های جدی از سوی ایران روبرو شدند.

بالاخره و پس از تلاش بسیار، هیئت مذاکره کننده ایرانی برای انجام مذاکرات حاضر شد اما خلاف مذاکرات قبلی، در مقابل زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها ایستاد؛‌ در نتیجه مذاکرات پیشرفتی نداشت و همین سبب شد آمریکایی ها و اروپایی ها برای فرار از این شکست از طریق رسانه های وابسته خود تلاش کنند موضوع را به ضعف تیم مذاکره کننده ایرانی نسبت دهند در حالی که آنها یارای مقابله با قدرت و درایت هیئت ایرانی را نداشتند.

تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات مقتدرانه عمل کرد

حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگارمرصادنیوز، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایرانی کاملا ابتکار عمل را در دست داشت و به گونه‌ای مقتدرانه عمل کرد که برای طرفین غربی هم قابل پیش‌بینی نبود.

وی افزود: طرفهای غربی تصور نمی کردند که تیم مذاکره کننده ایرانی از یک ترکیب کاملا کارشناسی و قوی برخوردار باشد و برای مذاکره طرح و برنامه داشته باشد و همچنین اجازه ندهد فضاهای بیرونی محل مذاکره به وجود افراد ضد انقلاب آلوده شود تا بخواهند فضا را علیه تیم مذاکره کننده ایرانی وارونه بسازند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه ایران توانست آمریکا را پشت در نگهدارد تا شروط مورد نظر کشورمان را برای پیوستن دوباره به برجام بپذیرد نه تنها تحقیر آمریکا محسوب می شود بلکه نشان دهنده این است که آمریکا با دستی پر، عزمی راسخ و مقتدرانه و همراه با عزت و حکمت وارد مذاکره شده و حتی اجازه نداده محیط مذاکره هم برای خواندن بیانیه آمریکا استفاده شود.

ترقی تصریح کرد: طبیعی است که غربی ها سعی کنند نتیجه این مذاکره را ناموفق جلوه دهند در حالی که خودشان می دانند اگر شروط ایران را برای مذاکره‌ نپذیرند اروپایی ها و آمریکایی ها متضرر خواهند شد و ایران از این به بعد هیچ ضرری را متحمل نمی شود.

وی افزود: پس از این خساراتی که تیم مذاکره کننده و دولت قبلی به کشور ما وارد کردند و منافع ملی ما را قربانی رضایتمندی غربی ها کردند دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد.

آینده مشخص می کند تیم مذاکره کننده ایرانی تا چه میزان با برنامه و اقتدار در مذاکره حاضر شد

سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگارمرصادنیوز، اظهار داشت: اگر تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات اخیر ضعیف عمل می کرد انگلیس و اسرائیل اطلاعیه مشترک صادر نمی کردند پس این موضوع نشانه قدرت تیم مذاکره کننده ایرانی و عصبانیت طرفهای مقابل است.

وی افزود: اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی برخی پیش شرط ها را قرار داده از جمله اگر در مسیر مذاکره، سازمان منافقین و افراد دیگر شعار دهند، جلسه را ترک می کنیم نشان می دهد ما از موضعی بالا در حال نگریستن به موضوع هستیم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین راه ندادن آمریکایی ها به جلسه نشانه موضع قدرت تیم مذاکره کننده ایرانی است.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ایرانی عنوان کرده که باید بر روی موضوع بحث شود، حواشی را نمی پذیرد و در مقابل تعهدات، تضمین می خواهد که همگی نشان دهنده موضع قدرت تیم ایرانی است.

وی افزود: اعزام جمع۴۰ نفری و داشتن کارشناس در همه موضوعات نشانه موضع قدرت تیم مذاکره کننده ایرانی است تا مانند گذشته کلاه گشادی بر سر ما نرود بنابراین باید به تیم مذاکره‌ کننده ایرانی تحسین گفت.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: در مذاکرات با دست پر حاضر شدیم و به جای یک گزینه دو گزینه روی میز قرار دادیم که نشان می دهد تیم مذاکره کننده ایرانی با برنامه و کار کارشناسی اعزام شده و کار را با قدرت به پیش می برد.

وی عنوان کرد: آینده روشن است و آینده مشخص خواهد کرد این دوستان تا چه میزان با برنامه و اقتدار در مذاکره حاضر شدند و البته در تاریخ هم خواهد ماند.

هدف غرب از مذاکرات رفع تحریم ها نیست بلکه برداشتن تقصیر عدم تحقق برجام از دوش آمریکا و اروپا است

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگارمرصادنیوز، اظهار داشت: هدف آمریکا و اروپا از اصرار بر انجام مذاکرات، انداختن توپ تقصیر عدم احیای برجام به گردن ایران بوده در واقع آنها سیاست کیش و مات را درنظر گرفتند و با اصرار ما را به مذاکره دعوت می کنند که اگر نپذیریم می گویند ما قصد داشتیم برجام را احیا کنیم و تحریم ها را برداریم اما دولت ایران با مذاکره موافقت نکرد بنابراین ادامه تحریم ها و مشکلاتی که مردم به دلیل تحریم با آن مواجه اند، تقصیر دولت ایران است و اگر انجام مذاکره را بپذیریم از آنجا که آنها قصد پذیرش حق ایران را ندارند و شرایطی را مطرح می کنند که این شرایط با منافع و امنیت ملی کشور مغایر است طبیعتا ایران نمی تواند آن را بپذیرد باز هم تقصیر عدم موفقیت در مذاکرات را بر گردن ایران می اندازند در واقع از ابتدا هدف همین بوده است.

وی افزود: امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم ها حتی اگر از حقوق خود کوتاه بیاییم صفر است اما دولت ایران چه کار باید می کرد، در واقع این سیاست کیش و مات بود بنابراین راهکاری که مقابل دولت قرار داشت شرکت ایران در مذاکره بود با این پیش فرض که بداند هدف غرب، رفع تحریم ها نیست بلکه برداشتن تقصیر عدم تحقق برجام از دوش آمریکا و اروپا است پس هیئت مذاکره کننده ایرانی باید با این نگاه در مذاکرات شرکت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این بود تیم قوی رسانه ای هیئت مذاکره کننده را همراهی کند و هییت هم به طور مداوم مواضعی اتخاذ کند که نگذارد توپ عدم تحقق برجام و رفع تحریم ها به زمین ایران بیفتد بلکه در زمین غربی ها باقی بماند.

قدیری ابیانه گفت: خوشبختانه تیم ایرانی با اعضایی قوی در مذاکرات شرکت کردند هرچند  به تصور بنده، تیم رسانه ای در این مذاکرات قوی نبود.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: غربی ها چه قبل و چه بعد از مذاکرات با همه توان سعی کردند ایران را مقصر جلوه دهند البته آنها چیزی دارند که ما نداریم و آن ستون پنجم در ایران است، غربی ها هم آن را جز محاسبات خود لحاظ کردند در واقع جناح ها و رسانه‌هایی در ایران همسو با آمریکا تلاش کردند تقصیر را گردن هیئت ایرانی بیندازد تا جایی که شاهد هستیم برخی جناح ها و رسانه های اصلاح طلب در راستای استراتژی غرب سعی می کنند عدم تحقق نتیجه در مذاکره را بر گردن تیم ایرانی بیندازند و با این اقدام در زمین دشمن و برای تبرئه دشمن کار می کنند و البته آنها را هم باید دشمن محسوب کرد زیرا بنده

معتقد نیستم سیاست هایشان ناشی از حماقتشان باشد بلکه از خباثت، ارتباط با غرب و اهرم بودن آنها برای غرب نشات می گیرد.

وی افزود: اگر قرار است مذاکرات مجددی انجام شود باید تیم قوی رسانه ای شرکت کند و تیم مذاکره کننده به هیچ وجه نباید علائمی از خوش بینی و امیدواری مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات از زبان تیم ایرانی خارج شود زیرا عباراتی نظیر خوش بین هستیم، پیشرفت‌هایی داشتیم، گشایشی در راه است سبب می شود افکار عمومی داخل کشور تحت تاثیر قرار گیرد و وضعیت اقتصادی کشور به مذاکرات و نتیجه آن گره بخورد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر مردم خوش بین شوند که ممکن است این مذاکرات به نتیجه برسد این موضوع سبب رکود اقتصادی در کشور خواهد شد زیرا افراد با هر کار و پروژه ای که در دست دارند، منتظر می شوند نتیجه مذاکرات تعیین شود همان اتفاقی که در زمان روحانی رخ داد و در واقع با وعده های بیجا و مکرری که از نتایج مذاکرات و برجام داده می شد بسیاری از پروژه ها رها شد که البته ضرر این رکود کمتر از تحریم نیست.

وی عنوان کرد: متاسفانه باز هم رسانه های اصلاح طلب تلاش کردند امکان موفقیت در مذاکرات، رفع تحریم ها و احیای برجام را پر رنگ و تیتر کنند و این هم در راستای منافع غربی ها و سیاست کیش و مات آنها بود در حالی که ایرانی ها باید در صفحه شطرنج به نفع ما عمل می کردند اما به ضرر ما عمل کردند و البته عمل خواهند کرد.

قدیری ابیانه بیان کرد: ما باید فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رفع تحریم ها با دشمن است اما خنثی کردن آن با ما است را نصب العین خود قرار دهیم و  تلاش کنیم تحریم ها را خنثی کنیم که البته این کار شدنی است.

وی افزود: هرجا تحریم ها را خنثی کردیم غربی ها تحریم را برداشتند مانند تحریم بنزین که گفتند آن را به ایران نمی فروشیم که ایران هم بنزین را تولید و صادر کرد پس دیگر مساله تحریم بنزین معنایی نداشت.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: همه مردم ایران باید برای رفع تحریم ها تلاش کنند و بدانند آمریکا دیگر آمریکای قدرتمند قبلی نیست بلکه به شدت افول کرده و اقتصاد جهان در حال حرکت از غرب به سوی شرق است و جهان نیز از حالت تک قطبی خارج شده و مسیر چند قطبی شدن را طی می کند چه اینکه کشورهای چین و روسیه که زمانی پای قطعنامه های تحریم علیه ایران را امضا می کردند امروز خودشان تحت تحریم و در مقابله شدید با سیاست‌های غرب قرار گرفته اند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه دیوار تحریم ها ترک خورده، گفت: اینکه توانستیم فرآورده های نفتی را به ونزوئلا و لبنان صادر کنیم نشان می دهد غرب خود را از مقابله با ایران ناتوان می بیند به ویژه اینکه ما توانایی تلافی هر اقدام احمقانه ای را داریم و دوران بزن در رو نیز تمام شده است.

وی افزود: پیش بینی می کنیم مذاکره ادامه یابد یا نه تحریم های دشمن برداشته نمی شود و هرچه هم در مقابل خواسته های ناحق دشمنان کوتاه آییم باز تحریم ها رفع نخواهند شد زیرا آنها دنبال فریب دیگری مثل برجام هستند که در این صورت هم ما منتفع نخواهیم شد چه اینکه در برجام تحریم ها رفع یا تعلیق نشد بلکه تشدید هم شد.

انتهای پیام/