«منصور» قهرمانی از جنس مردم

کد خبر: 307529
|
16:59 - 1400/09/15
نسخه چاپی
«منصور» قهرمانی از جنس مردم
«منصور» قهرمانی از جنس مردم : سینمایی «منصور» برخلاف فیلم های دفاع مقدسی فیلمی است که قهرمان آن در طول فیلم شهید نمی شود و تماشاگر این بار با تلاش‌ها و جنگندگی‌های قهرمانی روبروست که از جنس خود خود مردم است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیده شدن یک فیلم سینمایی به المان های زیادی بستگی دارد؛ فرم و کارگردانی، فیلمنامه، بازی ها، داستان اکران و پخش کننده فیلم، تبلیغات و بسیاری مولفه های دیگر تا بشود یک فیلم را عده زیادی ببینند، نقد کنند و در قاب ذهنشان به یادگار بسپارند.

آمار فروش و گیشه یکی از مولفه هایی است که از طریق آن می شود استقبال و دیده شدن آن فیلم را سنجید؛ پس از اتمام اکران سینما و احیاینا شروع اکران آنلاین، تماشاگران بیشتری به دیدن این فیلم می آیند و با راهی شدن این فیلم در خانه ها، باید این آمار را به دو یا سه برایر اضافه کرد. علاوه بر اکران در سینما و آنلاین، بسیاری از مردم عادت به دانلود غیر رسمی فیلم ها کرده اند و شمار زیادی از مردم از این طریق تماشاگر آن فیلم خواهند شد و تقریبا پس از دو سه سال از اکران اولیه یک فیلم مطرح، بسیاری از مردم جامعه آن فیلم را تماشا کرده اند.

اساسا فیلم های زندگی نامه ای و قهرمان محور از محبوبیت خاصی در میام مردم برخورداراند؛ فیلم هایی که قهرمان و شخصیت اول آنها روزی در میان همین مردم زندگی کرده و حالا تماشاگران با دیدن او بر پرده نقره ای سینما، به یاد قهرمانی های او، فیلم را بارها و بارها می بینند و برای یکدیگر تعریف می کنند. هرچه قدر این قهرمان فیلم، اصطلاحا مردمی تر بوده باشد، تماشاگران بیشتری را به سالن های سینما می کشاند.

بیش از سه هفته از اکران فیلم سینمایی «منصور» می گذرد و این فیلم در گیشه توانسته با فروش بیش از دو میلیارد تومان، در مقایسه با بسیاری از فیلم های دیگر روی پرده، فروش به نسبت خوبی را تجربه کند. به دلیل موضوع فیلم که به گوشه ای از تلاش ها و فداکاری های شهید منصور ستاری، فرمانده اسبق نیروی هوایی در ساخت اولین جنگنده ایرانی پرداخته، تماشاگران زیادی تمایل به دیدم این فیلم دارند.

تیم «عماریار» نیز با اکران این فیلم در بسیاری از شهرها و مکان های فاقد سینما، بیش از 100 میلیون تومان به فروش این فیلم کمک کرده اند. (البته این آمار فروش مربوط به روزهای نخست آذرماه است و احتمالا این عدد تا امروز یعنی 15 آذرماه بیشتر شده است.)

«منصور» اولین ساخته بلند سینمایی سیاوش سرمدی است که تا قبل از منصور، او را به عنوان مستندساز می شناختیم. این فیلم به تهیه کنندگی جلیل شعبانی و با سرمایه گذاری سازمان فرهنگی رسانه ای اوج ساخته شده است؛ فیلم درباره تلاش‌های منصور ستاری طی سالهای جنگ برای مجهز کردن نیروی هوایی ارتش ایران است. او که فرماندهی این نیرو را بر عهده دارد، به قول خودش ارتش لشکری شده که سلاحی ندارد. ستاری به دنبال هواپیما و ادوات جنگی به درد بخور است تا بتواند نیروی هوایی را مجهز کند اما با تحریم‌هایی رو به رو است که باید خودش شخصا آنها را حل و فصل کند. در این میان دلالان هم هستند که چوب لای چرخ او می‌گذارند و از همه بدتر، خودی‌های داخل نظام هستند که چشم دیدن او را ندارند و دل خوشی از فرماندهی او نیز ندارند.

بازی محسن قصابیان در نقش شهید ستاری، تحسین همگان را به دنبال داشته است. با کمک گریم شهرام خلج برای این فیلم، قصابیان شباهت زیادی به لحاظ چهره با شهید ستاری پیدا کرده است و همین بر باورپذیری بیشتر مخاطب با قهرمان داستان کمک می کند. شاید دلیل اصلی باورپذیری بیشتر این نقش به آسمانی نکردن این نقش در تصویر برمی گردد؛ سرمدی به درستی احوالات مختلف منصور را برای تماشاگر به تصویر می کشد؛ از تلاش و جنگندگی او در رسیدن به هدف در مقام فرماندهی نیروهی هوایی تا حرف شنوی او در خانه و از همسر، اجازه نزدیک شدن به نقش را برای تماشاگر بوجود می آورد و همین باعث می شود تا قهرمان برای مخاطب دست یافتنی شود.

انتهای پیام/