ارز ۴۲۰۰ تومانی بازارها را مختل و به تولید داخل آسیب جدی زد/ پرداخت یارانه به مردم جایگزین سیاست ارز ترجیحی شود

کد خبر: 307537
|
13:54 - 1400/09/17
نسخه چاپی
ارز ۴۲۰۰ تومانی بازارها را مختل و به تولید داخل آسیب جدی زد/ پرداخت یارانه به مردم جایگزین سیاست ارز ترجیحی شود
ارز ۴۲۰۰ تومانی بازارها را مختل و به تولید داخل آسیب جدی زد/ پرداخت یارانه به مردم جایگزین سیاست ارز ترجیحی شود : یک پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه با پرداخت یارانه به مردم به‌جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌توان کمی قدرت خرید قشر ضعیف را به حالت قبل برگرداند، گفت: اجرای سیاست ارز ترجیحی سبب اختلال در بازار، رقابت کمتر در بازار، اختلال در نظام تولید و اقتصاد کشور شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ پس از سیاست‌های دولت قبل و بانک مرکزی در سال ۹۶ و گره‌زدن اقتصاد ایران به برجام، نرخ ارز از مهر سال ۹۶ و حدود دو ماه بعد از آغاز به کار دولت دوم روحانی جهش‌های خود را آغاز کرد. در روز ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۷ اسحاق جهانگیری از ارز ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد و قرار شد کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی وارد شود تا افزایش قیمتی در این حوزه دیده نشود.

باگذشت چند سال امروز مشاهده می‌شود که قیمت کالاهایی که این ارز دولتی را دریافت کردند، افزایش شدیدی یافته و آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتن، حداقل سه الی چهار برابر رشد قیمت داشتند، یعنی با نرخ ارز آزاد به دست مردم رسیده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که از ارز ۴۲۰۰ بیشتر قشر ثروتمند جامعه سود برند و قشر فقیر و نیازمند به حمایت که هدف این سیاست بود، نه‌تنها از مزایای آن بهره‌مند نشدند، بلکه سفره معیشتی‌شان روزبه‌روز و در سال‌های اخیر کوچک‌تر شده و تقریباً قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.

حال با تغییر دولت بسیاری از کارشناسان خواستار حذف این ارز هستند و معتقدند که اگر به‌جای ارز ۴۲۰۰ یارانه نقدی به مردم پرداخت شود، به نفع دولت و مردم خواهد بود، البته آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری از تغییر در روند اختصاص ارز ترجیحی خبر داده است اما برخی می‌گویند این ارز نباید حذف شود زیرا ممکن است فشار تورمی دیگری به مردم تحمیل کند.

مرتضی زمانیانپژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا، با مخالفت نسبت به دخالت دولت در زنجیره تولید با بهانه اعطای یارانه و لزوم حرکت به سمت اقتصاد با رقابت کامل، اظهار کرد: مدل‌های رقابت کامل به‌عنوان معیاری برای مقایسهٔ همهٔ بازارهای واقعی استفاده می‌شود؛ این مدل‌ها مخالف نظری انحصارات هستند.

وی افزود: تحت انحصارات قیمت، فقط فروشندگان سود می‌برند و قیمت‌ها عملاً توسط آن‌ها تعیین می‌شود؛ اما در بازار رقابت کامل، قیمت از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به مشاغل اجازه می‌دهد تا بدون تورم و نرخ‌های بالاتر از حد معقول، سود کسب کنند.


ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد کشور را به سمت انحصاری برد

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه سیاست ارز ترجیحی، قیمت کالاهای اساسی همانند مرغ، گوشت، برنج، گندم و غیره را ثابت نگه نداشته است، گفت: در شرایط بازار رقابت کامل می‌توان با ارائه نهاده‌های ارزان، قیمت‌ها را کنترل کرد اما متأسفانه به دلیل ایجاد انحصار در بازار با ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک عده خاص، ازآنجاکه تورم نیز در اقتصاد به‌شدت افزایش‌یافته، با تثبیت قیمت ارز برای واردات کالاهای اساسی تنها فساد و رانت افزایش یافت و اجرای این سیاست، اقتصاد کشور را به سمت بازار انحصاری حرکت داد.

زمانیان ادامه داد: اجرای این سیاست بیشتر به نفع ثروتمندان است که به‌صورت کلان از کالاهایی مثل گوشت و مرغ استفاده می‌کنند وگرنه برای افراد فقیر جامعه که توانایی خرید این کالاها را ندارند، فرقی نمی‌کند که قیمت کالاها چه‌قدر شود و با ارائه یارانه به مردم، می‎توان کمی قدرت خرید قشر ضعیف جامعه را به حالت قبل برگرداند.


دادن یارانه به همه، بیشتر به سود ثروتمندان است/ پرداخت یارانه‌ها نیازمند اصلاح

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور بیشتر افراد ثروتمند از هر نوع یارانه‌ای استفاده می‌کنند، بیان کرد: در زمینه اعطای یارانه نیز برای اینکه بیشتر افراد کم‌درآمد و فقیر جامعه از چتر حمایتی دولت برخوردار شوند، لازم است که اصلاحاتی در قانون یارانه ایجاد کنیم؛ چرا که دادن یارانه به همه افراد جامعه، بیشتر به سود افراد ثروتمند خواهد بود.

 



ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات تولید را تشدید کرد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: نیت واقعی دولت قبل از این اقدام را نمی‌دانم، ولی شاید نیت این آقایان این بود که قیمت‌ها جهش پیدا نکند، حالا اینکه نیت دیگری داشتند، نمی‌دانم؛ یعنی استدلال این بود که در قیمت‌ها تأثیر معناداری داشته باشد.


زمانیان در پایان با بیان اینکه با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات تولیدکنندگان بیشتر نیز شده است، گفت: اجرای سیاست ارز ترجیحی سبب اختلال در بازار، رقابت کمتر در بازار، اختلال در نظام تولید، اقتصاد و غیره شده است؛ بنابراین حذف آن عقلایی است و کمک‌حال تولید کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ ن

    پربازدیدترین ها