تزریق دوز سوم، پاشنه آشیل سویه «اومیکرون»/ وقت‌کُشی در تزریق «دوز بوستر»؛ تداوم بیماری و استیلای مرگ!

کد خبر: 307597
|
23:49 - 1400/10/05
نسخه چاپی
تزریق دوز سوم، پاشنه آشیل سویه «اومیکرون»/ وقت‌کُشی در تزریق «دوز بوستر»؛ تداوم بیماری و استیلای مرگ!
تزریق دوز سوم، پاشنه آشیل سویه «اومیکرون»/ وقت‌کُشی در تزریق «دوز بوستر»؛ تداوم بیماری و استیلای مرگ! : درست در زمان طلایی ۲۰ روزه ای که مردم باید به سرعت اقدام به تزریق دوز سوم واکسن کنند تا ایجاد ۷۰ درصد آنتی بادی از وقوع پیک ششم جلوگیری کند، گروهی از مردم با فراغ بال دنبال برند خاصی از واکسن هستند؛ اقدامی که در اصل قصه تاثیری ندارد، بجز تضمین وقوع ششمین موج که ناشی از وقت‌کشی است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تزریق دوز سوم واکسن رسیدن به 70 درصد آنتی بادی را درپی دارد که این میزان عملا مانع وقوع پیک ششم با اومیکرون می شود، اما عده ای در این دنبال برند خاصی از واکسن هستند که هیچ تفاوتی دراصل قصه ندارد، بجز وقت کشی و تضمین رخدادی به نام ششمین موج سهمگین

«حمیدرضا جماعتی»،دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹در نشست خبری روز گذشته خود در باره «سویه امیکرون»گفته بود:چون این سویه قدرت سرایت بالایی دارد، متاسفانه در بسیاری از کشورها مخصوصا اروپا معمولا تبدیل به نوع غالب شده است و از طرفی این سویه در آمریکا تاحدود ۷۳ درصد گسترش پیدا کرده‌است. براساس گزارش‌ها، تمامی کشورهای دنیا آلوده به این سویه شده‌اند.

 

 

این در حالی است که امروزمحمد هاشمیسرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشتاز شناسایی ۶ مورد بیمار جدید مبتلا به سویه اومیکرون در کشور خبر داده وگفته بود: با احتساب موارد جدید، تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به اومیکرون در کشور به ۱۴ نفر رسیده است.

این یعنی از زمان درج خبر انتشار واریانت اومیکرون تا به امروز که درست یک ماه می‌گذرد متولیان کشور ما توانسته اند این واریانت را بدون رفتارهای قهری و محدود کننده به شایستگی کنترل کنند.

ضمن آنکه در این قیاس برخی از کشورهای دیگر که در حال حاضر بشدت با سویه اومیکرون درگیری دارند، پیش از این با صدور دستورات جبری قرنطینه و شدت بخشیدن به محدودیت های اجتماعی دچار این وضعیت شده اند؛ اما کشور ما در حالی موفق به کنترل این واریانت نوظهور شده که در حال حاضر مدارس به صورت حضوری برگزار می شوند و امتحانات پایه های هفتم تا دوازدهم بصورت حضوری و با رعایت الزامات بهداشتی در جریان است.

اما دو نکته نگران‌کننده یکی رعایت پروتکل های بهداشتی است که بیشینه و کمینه آن بصورت میانگین در استان های کشور رقمی بالغ بر 30 درصد رعایت را شامل می شود و دیگری مقاومت غیرمعقولی است که در رفتار اکثریت قریب به اتفاق هموطنان در تزریق دوز سوم واکسن مشاهده می شود. این مقاومت در حالیست که این شهروندان برند خاصی از واکسن را مدنظر دارند که در باور آنها تاثیر گذار تر است و آنتی بادی بیشتری در بدن تولید می کند.

درحالیکه این باور باوری اشتباه است. از طرفی این باور موجب از دست رفتن زمان طلایی تزریق می شود و اگر این زمان از دست برود آینده خوبی در نهایت متصور نخواهد بود.

واضح تر آنکه براساس پیش بینی ها از زمان تائید نخستین بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور کارشناسان مدت زمانی بالغ بر سه هفته را در نظر گرفته اند که در نهایت وضعیت ابتلا و سرعت تسری بیماری را در جامعه برآورد کنند.

در این میان ناگفته پیداست که در وهله اول رعایت پروتکل ها موجب پیشگیری می شود و این بهترین راه مقابله با بیماری هاست و در وهله دوم تزریق واکسن است که با بالابردن آنتی بادی بدن در مقابل بیماری کرونا و مشخصا سویه اومیکرون مقاومت نشان خواهد داد و اجازه گسترش ویروس و فراگیری بدن را به آن دسته از ویروس هایی که به هر نحوی از انحاء با مجاری تنفسی ورود پیدا کرده اند نمی دهد؛ چرا که با تکثیر گلبول های سفید بدن و توانمند کردن آنها عملا هرگونه ویروس کرونا را سرکوب می کند.

اما مسئله اینجاست که اگر تغییر سویه ها و تشکیل واریانت های جدید تنها منحصر به واریانت دلتا می شد،شاید همان دو دوز واکسن تزریقی برای مقابله با ابتلا کفایت میکرد و در بدبینانه ترین حالت اگر فردی به رغم تزریق دو دوز واکسن باز به کرونا مبتلا می شد، اوج بیماری او در حدود وثغور سرماخوردگی محدود می شد و چنین فردی نیاز به بستری در بیمارستان، انتقال به بخش مراقبت های ویژه نداشت و مهمتر از همه مخاطره انگیزترین و دلهره آورترین بخش ماجرا یعنی مرگ و میرهای کرونایی مشمول حال افراد واکسینه شده نمی شد.

اما متاسفانه با ظهور نابهنگام سویه اومیکرون معادلات تغییر کرد؛چرا که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد افرادی که دو دوز واکسن های پیشین را تزریق کرده اند کماکان احتمال ابتلا و بدحالی آنها وجود دارد؛ چرا که با فروکش کردن بیماری آنتی بادی موجود در بدن این افراد به 30 الی 40 درصد رسیده که این مقدار آنتی بادی برای مقابله با سویه ای نوظهور مانند اومیکرون اصلا کافی نیست و برای این منظور کشورهای مختلف باید به سرعت مقدمات تزریق دوز سوم واکسن را برای مردم خود فراهم نمایند تا در این صورت میزان آنتی بادی بدن افراد در مرز 70 درصد قرار بگیرد که در این صورت می توان امیدوار بود که این سویه نمی تواند موجب مرگ و میر و وارد کردن خسارات سنگین به مردم شود.

 

 

اما با این حال کشور ما به رغم آزادی هایی که به مردم داد،در وضعیت بهتری قرار دارد. این تا به جایی است که برخی از رسانه ها و صاحب نظران از مهار و ریشه کنی کرونا در کشورمان سخن گفته اند. در این رابطه روز گذشتهدکتر جماعتی درپاسخ به این سوال که آیا می توان اومیکرون را پایان کرونا دانستگفت:هنوز نمی توانیم جواب کاملی به این مساله بدهیم. اگر در یکی دو ماه آینده میزان مرگ و میر و بستری ناشی از این ویروس بسیار کم باشد، می تواند نوید این را بدهد که با توجه به واکسیناسیون و داروهای کرونا و رعایت پروتکل ها، بتوانیم به کنترل پاندمی در دنیا و پایان کرونا برسیم.

 

حال باید اذعان کرد که به واسطه سهل انگاری ما در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بسیاری از خانواده ها از هم پاشیده اند و نان آور خانه و یا یکی از عزیزان خود را از دست داده اند. بسیاری از کسب و کارها به واسطه به درازا کشیدن عمر کرونا تخته و دچار ورشکستگی شدند. چه دانش آموزان مستعدی که بخاطر اجبار در منزل ماندن درگیر افت تحصیلی شدند و آینده آنها به مخاطره افتاد و اتفاقات ناخوشایند دیگری که اگر لحظه ای در آن درنگ و دقت کنیم خواهیم دید که تمام این ضرر و زیان ها تنها بخاطر عدم استفاده از ماسک و سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی رخ داده؛ شاید به علت تزریق نکردن و یا دیر تزریق کردن واکسن کرونا آن دسته از هم وطنان ما مدیون خانواده های عزادار و زیان دیده شده باشند که در نوع خود فاجعه ای غیر قابل جبران مرتکب شده اند.

 

بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن؛ بهترین اقدام سریع ترین تزریق 

 

 

بنابراین بهتر است در این زمان طلایی با اتخاذ تصمیمات درست و درخور تا حدودی جبران مافات کرده و از تکرار حوادث مشابه آنچه در دوسال گذشته رخ داده پرهیز کرد و با تزریق واکسنی که در دستری است، به نوبه خود در محدود کردن گستره حیات منحوس این ویروس و بیماری مهلک سهیم بود؛ چرا که دانشمندان جهان روی شعاری اتفاق نظر و اشتراک رأی دارند و آن این است که: « بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است»

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها