فقط ۵.۵ درصد تسهیلات بانکی‌ها به ساخت مسکن داده شد/ تخصیص منابع بانک‌ها در جهت توسعه اقتصاد و رفع نیازهای مردم نیست

کد خبر: 307660
|
21:09 - 1400/10/19
نسخه چاپی
فقط ۵.۵ درصد تسهیلات بانکی‌ها به ساخت مسکن داده شد/ تخصیص منابع بانک‌ها در جهت توسعه اقتصاد و رفع نیازهای مردم نیست
فقط ۵.۵ درصد تسهیلات بانکی‌ها به ساخت مسکن داده شد/ تخصیص منابع بانک‌ها در جهت توسعه اقتصاد و رفع نیازهای مردم نیست : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه فقط ۵.۵ درصد تسهیلات بانکی‌ها به ساخت مسکن داه شده است، گفت: منابع بانکی باید برای توسعه اقتصادی کشور و رفع نیازهای اساسی مردم مانند تامین مسکن استفاده شود که در حال حاضر به این گونه نیست. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره نقش اقتصاد مسکن به عنوان محرک اقتصادی کشور، اظهار کرد: ساخت مسکن، بخش زیادی از اقتصاد را به خود مشغول می‌کند؛ صنایعی چون سیمان، فولاد، مشاغل روزمزد، کاشی، سرامیک و ... همگی با آغاز ساخت مسکن فعال می‌شود.

 

 

بخش مسکن به ۱۸۰ رشته صنعتی وابسته است/ ایجاد ۱.۵ شغل با ساخت یک میلیون واحد در سال

 

وی با بیان اینکه بخش مسکن و ساختمان به حدود ۱۸۰ رشته صنعتی وابسته است، افزود: با فعال سازی بخش مسکن بسیاری از صنایع به دنبال آن فعال می‌شود، به طوری کهبه ازای ساخت هر ۱۰۰ متر واحد مسکونی، ۲.۵ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد؛ این بدان معنی است که با ایجاد یک میلیون واحد حدودا ۷۰ متری می‌توان بین ۱.۵ تا ۲ میلیون شغل ایجاد کرد.

 

این نماینده مردم در مجلس گفت:هزینه ایجاد هر شغل برای دولت حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، اما با فعال‌سازی بخش مسکن می‌توان به میزان قابل توجهی شغل ایجاد کرد که صرفه جویی بسیاری در هزینه‌های دولت دارد.

 

 

خدمات بیشترین تسهیلات بانکی را گرفت!

 

رحمانی تصریح کرد: نکته قابل توجه در مسئله تامین مالی ساخت مسکن، آمادگی نظام بانکی جهت اعطای تسهیلات بلندمدت مسکن است. تسهیلات اعطایی نظام بانکی در طی سال گذشته حدود ۱۸۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار تنها ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن اختصاص داشته، یعنی چیزی در حدود ۵.۵ درصد است.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد:بخش خدمات که عموما غیر مولد است بیشترین میزان تسهیلات و در حدود ۷۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده است. این امر نشان از وجود پتانسیل کافی در نظام بانکی برای تامین مالی بخش مسکن دارد و عدم عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سمت و سوی تولید مانع اصلی این امر است.

 

 

منابع بانک‌ها در جهت توسعه اقتصادی کشور داده نمی‌شود

 

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن به منظور پرداخت بخش قابل توجهی از این تسهیلات اعلام آمادگی کرده است، ادامه داد: با توجه به موارد مذکور به نظر می‌رسد، ساخت یک میلیون واحد مسکونی که در بازه زمانی جاری نیاز اجتناب ناپذیر بازار است که در قالب مدل‌های متفاوت ساخت مسکن قابل پوشش بوده و منابع مالی این پروژه بدون اتکا به منابع بودجه دولتی قابل تامین است.

 

رحمانی تاکید کرد: منابع بانکی باید برای توسعه اقتصادی کشور و رفع نیازهای اساسی مردم مانند تامین مسکن استفاده شود، ولی در حال حاضر به این گونه نیست.

 

 

ساخت یک میلیون مسکن در سال زمینه رونق اقتصادی را فراهم می‌کند

 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: بررسی ابهامات پیرامون طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، بیانگر فرصت بی‌نظیری است که در صورت توجه دولت می‌تواند علاوه بر صاحبخانه کردن نزدیک به ۳.۴ میلیون نفر در هر سال، زمینه رونق قابل توجه اقتصاد را فراهم کرده و علاوه بر توانمندی سازی خانواده، به ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم ختم خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام