فرزند‌آوری دیگر محال نیست؛

انسداد روزنه ناامیدی برای زوجین نابارور/ از هر ۳ زوج نابارور، یک زوج درمان می‌‌شود

کد خبر: 307676
|
22:37 - 1400/10/22
نسخه چاپی
انسداد روزنه ناامیدی برای زوجین نابارور/ از هر ۳ زوج نابارور، یک زوج درمان می‌‌شود
اگرچه امروزه ناباروری یک بیماری تلقی نمی شود اما یکی از متغیرهای کلیدی مؤثر در تغییرات نرخ رشد جمعیتی به شمار می رود. در کشورها که در سال‌های اخیر با کاهش رشد جمعیت روبرو شده است،‌ دستگاه‌های متولی در صددند تا با ارائه خدمات حمایتی مناسب آرزوی محال برخی خانواده‌ها برای فرزندآوری را رؤیای دست یافتنی تبدیل کنند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، تحلیل‌ها، سرشماری‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه جمعیت برآورد شده، نشان می دهد که کشور ما در یک شرایط بحرانی قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود که میزان سالمندی در سال‌های ۱۴۲۰ به حدود دو برابر خواهد رسید؛ یعنی از هر ۴.۸ نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.

اگرچه امروز ناباروری یک بیماری تلقی نمی شود اما یکی از متغیرهای کلیدی مؤثر در تغییرات نرخ رشد جمعیتی به شمار می رود.

 

از هر 3 زوج "نابارور" یک زوج را درمان می‌کنیم

خلیل جلیلی معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: در درمان زوجین نابارور جهاد دانشگاهی عملکرد مطلوبی دارد و در حال حاضر با روش‌های نوین از هر سه زوج نابارور یک زوج درمان می شود.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز در جهاد دانشگاهی کرمانشاه از سال ۹۶ راه اندازی شده و زیر نظر پژوهشگاه رویان فعالیت دارد.

جلیلی بیان داشت: در این مرکز بطور میانگین درمان زوجین نابارور ۳۰ درصد با موفقیت انجام می شود که این آمار در حد استانداردهای ملی و بین المللی است و نشان دهنده موفقیت چشمگیر این مرکز در طول مدت فعالیت است.

وی خاطر نشان کرد: این موفقیت سبب شده تا مراجعه بیماران بیشتر شود تا جایی که از ۸۳۳ پرونده زوجین نابارور در سال ۹۶ به حدود ۴۸۰۰ پرونده در سال گذشته رسیده ایم و شاهد افزایش ۱۲ درصدی مراجعات هستیم.

جلیلی گفت: ۵ متخصص زنان و فلوشیپ نازایی در این مرکز، فعالیت دارند که جزو مجرب ترین پزشکان غرب کشور هستند.

وی افزود: گزارش کمی و کیفی درمان های صورت گرفته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم ارسال می شود و دانشگاه نیز نظارت‌های لازم بر فعالیت های مرکز را اعمال می کند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه اظهار داشت: علاوه بر کرمانشاه، زوجین نابارور بسیاری از استانهای همجوار از جمله همدان، لرستان، کردستان و ایلام نیز به این مرکز مراجعه می کنند.

 ۹۰ درصد تعرفه توسط دولت پرداخت می‌شود

جلیلی ادامه داد: همچنین به این منظور قراردادهایی با دستگاه‌ها و نهادهای دیگر جهت کمک به درمان زوجین نابارور منعقد شده است که یکی از این قراردادها مربوط به طرح "حمایت از زوجین نابارور" است که در این طرح برای زوجینی که سن زن زیر ۴۲ سال بوده و فرزندی نداشته باشد یا تنها یک فرزند داشته باشد، ۹۰ درصد تعرفه توسط دولت پرداخت می‌شود.

جلیلی گفت: در قرارداد دیگر برای ارائه خدمات به بسیجیان، زوجینی که از موسسه خدمات درمانی بسیجیان معرفی نامه بیاورند تا سقفی که در معرفی نامه آنها قید شده باشد از تخفیف برخوردار می شوند.

افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند، می‌توانند بسته به شرایط خود تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرند

امید قادری مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه نیز نحوه تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری از سوی این سازمان را تشریح کرد و گفت: زوجین می‌توانند از خدمات دوره ناباروری در طول یکسال با پوشش بیمه ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی برخوردار شوند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ارتقاء بالندگی و جوان سازی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری در سال جاری، سازمان بیمه سلامت به عنوان یک سازمان پیشرو به منظور حمایت مالی و افزایش نرخ باروری اقدام می کند.

قادری خاطر نشان کرد: افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند، می‌توانند بسته به شرایط خود تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرند. بدین ترتیب امکان استفاده از پوشش بیمه ای برای زوجین نابارور فاقد بیمه نیز مشابه سایر افراد جامعه فراهم شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات درمان ناباروری شامل ویزیت، جراحی، دارو و لوازم مصرفی و اقدامات تشخیصی و درمانی برای زوجین نابارور در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به ضوابط پوشش بیمه ای خدمات درمان ناباروری، پرداخت هزینه در قالب خسارت متفرقه و نشان دار نمودن زوجین نابارور اشاره کرد و گفت: بیمه شدگان صندوق همگانی، صندوق روستائیان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و بیمه شدگان سایر اقشار نظام ارجاع 1، بدون رعایت نظام ارجاع می توانند خدمت ناباروری را دریافت کنند.

قادری بیان داشت: بیمه شدگان صندوق های ذکر شده در بند یک مانند سایر صندوق های سازمان، می توانند با مراجعه به مراکز عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی با تعرفه بخش عمومی غیر دولتی، خدمات ناباروری را دریافت کنند.

وی اظهار داشت: صندوق های مذکور مشمول پرداخت هزینه در قالب خسارت متفرقه از ابتدای سال جاری تا اطلاع ثانوی می شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه اذعان داشت: عقد قرارداد با مراکزی که پروانه های بهره برداری و مسئول فنی آنها تکمیل نمی باشد، با اخذ تاییدیه از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر فعالیت بخش درمان ناباروری، امکان پذیر است و سهم سازمان برای پرداخت خدمات پاراکلینیک و تجهیزات مورد نیاز خدمات باروری ۹۰ درصد تعیین می شود.

قادری افزود: پرداختها به دو صورت انجام می شود یا بیمار به مراکز دولتی مراجعه می کنند( بیمارستان معتضدی است در کرمانشاه) و آنجا تنها ده درصد هزینه ها را پرداخت می کند و یا اگر به مراکز خصوصی مراجعه کردند اسناد را به اداره کل بیمه سلامت واقع در ابتدای خیابان جعفری(کسری) ارائه دهند که ۹۰ درصد هزینه ها را به آنها عودت خواهیم داد.