چنبره رکود تورمی بر بازار لوازم خانگی/قاچاق، نفس تولیدکنندگان را گرفت

کد خبر: 307679
|
14:47 - 1400/10/23
نسخه چاپی
چنبره رکود تورمی بر بازار لوازم خانگی/قاچاق، نفس تولیدکنندگان را گرفت
چنبره رکود تورمی بر بازار لوازم خانگی/قاچاق، نفس تولیدکنندگان را گرفت : بازار لوازم‌خانگی در لرستان مدت‌هاست که رونقی ندارد و اغلب فروشندگان لوازم خانگی دچار خسران شده‌اند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازسفیرافلاک،طی سال های گذشته به دلیل افزایش بی حساب و کتاب قیمتها در بخش های مختلف از جمله لوازم خانگی سبب شد تا قیمت اقلام و کالاهای خانگی به صورت لجام گسیخته بالا رود تا جایی که بسیاری از مردم قدرت خرید این کالاها را ندارند.

در این میان نرخ ارز، دلار، قاچاق و عوامل دیگری در بازار کالاهای خانگی دخیل هستند به طوری که برخی نوسان هایی مانند نرخ ارز و دلار را علت اصلی گرانی کالاها عنوان می کنند و برخی هم واردات قاچاق لوازم منزل را علت اصلی این امر می دانند.

امروزه سهم تولیدات داخل در بازار لوازم خانگی بسیار زیاد است اما در این میان عده ای سودجو تلاش می کنند تا از هر درز و نفوذی، کالاهای قاچاق را در بازار عرضه کنند و سودهای کلانی به جیب بزنند و در این میان پیج ها و کانال هایی برای معرفی این کالا ایجاد شده تا راحت تر و بدون هیاهو در فضای حقیقی بتوانند کالاهای تقلبی و یا قاچاق را عرضه کنند.

بازار لوازم خانگی بدون مشتری

این در حالیست که تهیه یک جهیزیه در این بازار گران لوازم خانگی به حدی است که به صورت متوسط برای یک سری جهیزیه باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد و این شرایط را برای زوج های جوان سخت کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران طی چندین سال، شعار سال را مبنی بر تولید و حمایت از تولید عنوان کردند، این نشان می دهد که حمایت از تولید نقش مهمی در رونق اقتصاد دارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخل سبب می شود تا مشتری ها به سمت استفاده از این کالاها رفته اما سوال اینجاست، چرا قیمت لوازم خانگی تولید داخل بسیار افزایش یافته است؟

در کشور ما بیش از ۵۰۰ شرکت بزرگ و کوچک در تولید کالاهای خانگی وجو دارد، در این میان قاچاقچیان با خودروهای شوتی، لوازم خانگی را حمل کرده و در بیشتر موارد این بار کج به منزل نمی رسد اما وقتی به منزل برسد، بلای جان تولید داخل می شود.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: ایران در بخش لوازم خانگی در کل کشور پیشرفت‌های مطلوبی داشته و امیدواریم این واحدها با حمایت ها و اقدامات انجام شده سریع‌تر به سمت صادرات و ارزآوری حرکت کنند.

آشفته بازار لوازم خانگی

علیرضا کرمی یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: ما به عنوان فروشنده لوازم خانگی، فقط می توانیم درصدی به قیمت خرید شده اضافه کنیم و آن محصول را در بازار عرضه نماییم ولی هر بار که کالاهای جدید را خریداری می کنیم باید قیمت بیشتری بپردازیم.

وی افزود: قیمتها در بازار لوازم خانگی، ثبات ندارند و هر بار شاهد افزایش چند درصدی قیمتها هستیم به طور میانگین قیمت انواع لوازم خانگی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است و هر چه افزایش قیمتها بیشتر می شود، مشتری در بازار کمتر می شود.

فروشنده لوازم خانگی تصریح کرد: در بازار لوازم خانگی، هم اقلام ایرانی وجود دارد هم خارجی اما طی این مدت بیشتر بازار به کالاهای ایرانی اختصاص داده شده ولی قیمتها به دلایلی افزایش یافته که نوسان ارز و دلار را علت اصلی این مسئله عنوان می کنند.

کرمی خاطر نشان کرد: قبلا وقتی لوازمی از منزل خراب می شد با هزینه ای، دوباره همان وسیله را از بازار تهیه می کردند به نوعی وسایل منزل هر چند سال یکبار تعویض و بروز می شدند ولی در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی و قیمت بالای لوازم خانگی، تعمیر این لوازم در اولویت قرار دارد چرا که مثلا قیمت یک یخچال دو قلوی ایرانی تا پنج سال پیش حدود شش میلیون تومان بود ولی الان به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

وی بیان کرد: افزایش قیمتها سبب شده تا مردم توانی برای خرید نداشته باشند و در مواردی مانند تهیه جهیزیه برای خرید کالای نو اقدام نمایند البته کالاهای خارجی که قیمت هایشان سر به فلک کشیده و بسیار گران شده اند.

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به ضرورت حمایت از کالای ایرانی، گفت: اگر از واحدهای تولیدی لوازم خانگی به خوبی حمایت شود و نوسانات بر قیمت این کالاها اثر گذار نباشد قطعا می توان شاهد رونق در این بازار شد.

افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی قیمت ها

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در گذشته، افرادی بعد از چند سال استفاده از لوازم خانگی، آن را عوض می‌کردند اما با توجه به اینکه طی چهار سال گذشته قیمت لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۴۰ برابر افزایش یافته، این کار به ندرت صورت می گیرد.

وی افزود: فروشندگان نقشی در قیمت‌گذاری کالا ندارند چرا که قانون، میزان سود فروشندگان لوازم خانگی را مشخص کرده است و در حوزه لوازم خانگی پنج درصد تعیین شده است، قیمت کالای لوازم خانگی را کارخانه تعیین می‌کند و براساس قانون فروشنده مکلف است، میزان سود را مشخص و سپس در بازار عرضه کند.

وی بیان کرد: مردم قدرت خرید ندارند و بازار روند آرامی را طی می کند چرا که قیمت ها آنقدر گران شده است که مردم توان خرید ندارند، از طرفی شرکت ها به جای تولید کالا در بازار، خودشان فروشگاه می‌زنند و پا در کفش تولید کننده می کنند در حالی که تولید کننده حق دخالت در توزیع کالا را ندارد و تنها موظف به فروش محصولات است ولی متاسفانه تولید کنندگان به فروشگاه های زنجیره‌ای، تعاونی ها بار می‌دهند و یا خودشان فروشگاه می زنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: دولت باید مواد اولیه‌ای که تولید کنندگان استفاده می کنند را از نظر قیمت رصد کند و قیمت تمام شده محصول را به دست آورد و سپس قیمت کالا را با سود مشخص تولید کننده تعیین کند، با توجه به اینکه مواد اولیه ۷۰ درصد مواد اولیه کالایی در داخل تولید می‌شود، اما قیمتها در این راستا نیز افزایش یافته است.

پازوکی گفت: لازم است که رصد و بازرسی از کارخانه لوازم خانگی مد نظر باشد، دولت باید مواد اولیه کارخانه و تولید کننده را تامین کند و سپس بر آن نظارت داشته باشد تا از افزایش قیمت در صنعت لوازم خانگی جلوگیری شود.

ضرورت رفع مشکلات تولید

رضا سپهوند کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: همه کشورها به فکر حمایت از تولید داخل هستند و سیاست های تجاری بازرگانی خود را بر این اساس پایه گذاری می کنند که بتوانند رونق بدهند و بازارهای داخلی و بین المللی را به تسخیر دربیاروند تا از این طریق هم برای کشور خود رفاه و اشتغال ایجاد کنند.

وی افزود: برخی از سیاست گذاری ها سبب شده تا تولید کننده اختیار کامل نداشته باشد و از سویی هزینه هایی به آن تحمیل می شود مانند هزینه انرژی، دستمزدها و سایر هزینه مالیاتی و عوارض گوناگون در حوزه واردات مواد اولیه و یا صادرات، همه اینها سبب می شود تا نرخ تولید، تولیدکننده افزایش یابد.

کارشناس اقتصاد تصریح کرد: این در حالیست که قاچاقچی بدون پرداخت عوارض و مالیات و هزینه های مختلف که بر تولید کننده تحمیل می شود، جنس را به صورت قاچاق وارد می کند و باید راه را برای قاچاق بست، این سیاست باید اصلاح شود و باید تولید داخل را رقابت پذیر کرد و این با سیاست گذاری درست انجام می شود و می توان بازار را رقابت پذیر کرد.

سپهوند عنوان کرد: به دلیل تورم هایی که طی سال های اخیر بوده مخصوصا طی سال های اخیر که تورم های وحشتناکی بر اقتصاد تحمیل شد، قدرت خرید عموم مردم به شدت کاهش یافته و دغدغه مردم درگیر حداقل نیازهای ضروری آنهاست به طوری که ۷۰ درصد هزینه ها مربوط به اجاره مسکن است، چون قدرت خرید کم شده تا جایی که می توانند به ضروریات زندگی مانند مسکن و خوراک و پوشاک را در اولویت قرار می دهند، در نهایت پولی نمی ماند برای تعویض اقلام جدید و کاهش قدرت خرید یکی از معضلات است.

وی با اشاره به نوسات نرخ دلار و ارز در قیمت گذاری کالاها، بیان کرد: دلار نقش مهمی در نرخ گذاری تولیدات دارد، با توجه به این که بخشی از مواد اولیه وارد شده به کشور، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است و برخی از اقلام از کشورهای دیگر وارد می شود، در مجموع در قیمت گذاری نهایی موثر است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هر چه قیمت ارز بالا رود قیمت تولید داخل افزایش می یابد و هر چه کمتر شود، به نوعی تولیدات داخلی ارزانتر می شود، از سوی دیگر، صادرات دچار مشکل می شود و اگر نرخ دلار در حالت تعادلی باشد هم تولید داخل گران نمی شود و هم انگیزه صادرات را به همراه دارد و یک سیاست می طلبد.

سپهوند خاطر نشان کرد: می توان منافع قاچاقچی را از بین برد آن هم با سیاست گذاری درست و باید کاری کرد که از قاچاق نفع نبرند و اینها سبب می شود ریشه قاچاق کنده شود.

تشکیل ۵۱۱ پرونده قاچاق کالا و لوازم خانگی

حمیدرضا القاصی مهر در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱۱ پرونده قاچاق کالا و لوازم خانگی در استان تشکیل شده که ارزش ریالی آنها بیش از ۶۴ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به روند رسیدگی پرونده های قاچاق کالا افزود: رسیدگی به این پرونده ها در استان به روز و به دور از هر گونه اطاله دادرسی بوده و کلیه روسای شعب در صدور آراء و تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه اقدامات لازم را به قید فوریت و اهتمام لازم به عمل آورند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی لرستان تصریح کرد: رصد و پایش واحدهای صنفی و غیر صنفی به ویژه قاچاق کالا با همکاری و مشارکت دستگاههای متولی امر صورت می گیرد و با افراد سودجو در زمینه های احتکار، گرانفروشی، قاچاق و عرضه خارج از شبکه در راستای حفظ حقوق مصرف کنندگان برخورد قاطع و قانونی می شود.

القاصی مهر گفت: هیچ گونه اغماضی در این خصوص نخواهیم داشت و  شعب سیار تعزیرات حکومتی به صورت شبانه روزی بر سطح بازار نظارت دارند و سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی آماده دریافت شکایات است.

رکود بازار لوازم خانگی و تغییر شغل صاحبان فروشگاه ها

منوچهر اسبکوه رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان به خبرنگار سفیرافلاک گفت: برخی از مواد اولیه لوازم خانگی از خارج وارد می شود و با توجه به تحریم ها مشکلاتی را ایجاد کرده البته تلاش شده تا بسیاری از مواد اولیه در داخل تهیه شوند.

وی افزود: میزان قیمت کالاهای خانگی از ۲۰ تا ۷۰ درصد طی چند سال اخیر افزایش یافته و زمانی که قیمتها افزایش داشته باشد، مشتری در بازار کم و گاهی منجر به تغییر شغل و یا تعطیلی واحد تولیدی می شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مغازه ها و فروشگاه های لوازم خانگی استیجاری هستند و صاحب مغازه در این شرایط باید هزینه های زیادی را متحمل شود و همین قیمتها و کاهش مشتری سبب شده تا برخی از واحدها تغییر شغل دهند.

اسبکوه عنوان کرد: تعیین قیمت لوازم خانگی دست فروشنده نیست بلکه فروشنده به عنوان آخرین حلقه از تولید تا عرضه کالا می باشد و طبق سودی که برای آنها تعیین شده قیمت را تغییر می دهند.

وی بیان کرد: میزان سود تعیین شده برای کالاهای سنگین هفت درصد و کالاهای سبک ۱۰ تا ۱۲ درصد تعیین شده و به دلیل افزایش قیمتها و کاهش رغبت خریدار، برخی از فروشگاه ها تا چهار درصد هم راضی هستند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان خاطرنشان کرد: در همین راستا برای ثبات و قیمت مناسب لوازم خانگی، برنامه هایی در حال انجام است که برنامه ریزی شده تا بازار را کنترل کنند و نرخ گذاری و نظارت بسیار مهم است.

به هر حال نیاز است که بازار لوازم خانگی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با حمایت از تولید داخلی قطعا می توان شاهد رونق در این بخش بود.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها