در جلسه اخیر تالار گفتگوی استان کرمانشاه چه گذشت؟

واکاوی علل و ریشه های آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه/ پیشنهادات نخبگان استان برای رفع مشکلات

کد خبر: 307704
|
19:18 - 1400/10/29
نسخه چاپی
واکاوی علل و ریشه های آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه/ پیشنهادات نخبگان استان برای رفع مشکلات
جلسه 25 دی ماه تالار گفتگوی استان کرمانشاه با حضور نخبگان و شخصیت های برجسته استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، جلسه روز 25دی ماه تالار گفتگوی استان کرمانشاه با حضور نخبگان و شخصیت های برجسته استان کرمانشاه برگزار شد. در این جلسه به موضوع" نسخه درمان بومی آسیب های اجتماعی در کرمانشاه" پرداخته شد.

اعضای شرکت کننده در این جلسه ضمن تشریح و تعریف مسائل و آسیبهای اجتماعی به ارائه راهکار در زمینه موضوع فوق پرداختند.

لازم به ذکر است جلسات تالار گفتگوی استان کرمانشاه در فضای روبیکا برگزار می‌شود و در آن به موضوعات مختلف با استان کرمانشاه پرداخته می‌شود.

برای شرکت در جلسات بر روی اینلینککلیک کنید.

در ادامه بخشی از مطالب بیان شده توسط شرکت کنندگان در جلسه 25 دی ماه می آید:

مهمترین معضل کرمانشاه بیکاری است

علی احمدیان از فعالان رسانه در شهرستان اسلام آبادغرب اظهار داشت: مهمترین معضل اجتماعی استان کرمانشاه و از جمله شهرستان اسلام آبادغرب مسئله بیکاری است.

وی افزود: عامل فقر فرهنگی در کنار بیکاری ریشه اکثر مشکلات و گرفتاری های جامعه است.

آسیب ها متعلق به طبقه و قشر خاصی از جامعه نیست 

عزیز نوری یکی دیگر از کسانی که به بیان دیدگاه خود پرداخت در این جلسه اظهار داشت: به اعتقاد جامعه شناسان در پدید آمدن معضلات اجتماعی عوامل مختلفی دخیل هستند و آسیب های اجتماعی همچون کلاف پیچیده و درهم تنیده ای است.

وی با اشاره به اینکه دلایل گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عامل بوجود آمدن آسیب های اجتماعی هستند، گفت: به عنوان مثال اعتیاد عامل طلاق است و طلاق عامل اعتیاد؛ همین معادل برای سایر آسیب های اجتماعی صدق می کند.

نوری به برخی آسیبهای اجتماعی از جمله کودک آزاری، کارتن خوابی، خودکشی، خشونت علیه زنان، اسیدپاشی، درگیری های خیابانی، خیانت، بزه کاری، جرم و جنایت، کودکان کار و اختلالات روحی روانی اشاره کرد و گفت: علل این آسیب ها را باید در خانواده، مدرسه و رسانه جستجو کرد.

وی گفت: وقتی خانواده، مدرسه، دانشگاه و رسانه در جایگاه خود وظایفشان را بدرستی انجام ندهند، آسیبهای اجتماعی در پی خواهد داشت.

نوری نقش آموزش  برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را کلیدی دانست و افزود: آسیب ها متعلق به طبقه و قشر خاصی از جامعه نیست بلکه شدت و حدت آن در طبقات مختلف مردم متفاوت است.

اتفاقات بدی در فضای مجازی در حال رخ دادن است

عبدالله رضایی در تالار گفتگوی کرمانشاه با اشاره به تعریف آسیب های اجتماعی اظهار داشت: امروزه آسیب های اجتماعی به دو دسته سنتی و نوین تقسیم می شوند.

این فعال رسانه ای گفت: طلاق، اعتیاد، روسپیگری، خودکشی و .. جزو آسیب های اجتماعی سنتی هستند و معضلات مرتبط با فضای مجازی در دسته آسیب های اجتماعی نوین قرار می گیرند.

رضایی با اشاره به اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، گفت: کشور ما از نظر زیرساختها آمادگی ورود به فضای مجازی را نداشت و متاسفانه اکنون اتفاقات بدی در این فضا در حال رخ دادن است.

 ادارات نقش خود را در کاهش آسیبهای اجتماعی مشخص کنند

حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب نیز در این جلسه اظهار داشت: بخش عمده‌ای از وظایف مسئولین باید معطوف به کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند آسیب اجتماعی یکی از بیماری‌هایی است که اگر از آن بگذریم و علاج نشود عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاج آن نیز سخت‌تر خواهد شد.

امام جمعه گیلانغرب گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر این موضوع تاکید دارد که همه دستگاه‌های دولتی و انقلابی باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هزار حاشیه‌نشین در استان کرمانشاه داریم که یکی از معضلات اصلی پس از مسائل اقتصادی به شمار می‌آید و در این راستا از کم‌کاری دستگاه‌های متولی استان گله مند هستیم.

حجت الاسلام فاطمی نسب اظهار داشت: امروز به دنبال این هستیم که ادارات نقش خود را در کاهش آسیبهای اجتماعی مشخص کنند.

وی با اشاره به اعتقاد برخی در خصوص اینکه آسیبهای اجتماعی با رشد مشکلات اقتصادی ارتباط دارد افزود: اما امروز ریشه و علت معضل بی‌حیایی و کشف حجاب یا باندهای فساد اخلاقی مربوط به فقر اقتصادی نیست چراکه در نقاط کمتر برخوردار این معضل کمتر دیده می‌شود لذا ضروری است که این مشکلات ریشه یابی شوند.

امام جمعه گیلانغرب گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید نسبت به همه افراد جامعه حساس باشیم و دستگاه های اثر گذار نقش خود را در راستای کاهش آسیب ها پررنگ کنند.

وی اذعان داشت: امروز در حاشیه شهر کرمانشاه گروه های مردمی و بسیجی به صورت خودجوش و بدون هیچ پشتوانه ای اقدامات خوبی را انجام می‌دهند و متاسفانه دستگاههای اثرگذار به این عرصه ورود پیدا نمی کنند.

حجت الاسلام فاطمی نسب خاطر نشان کرد: نیروهای انقلابی باید عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی را سنگری برای انقلابی گری و جهاد خود بدانند.

استاندار کرمانشاه برای رفع مشکلات استان برنامه‌ریزی کند

در ادامه علی میر کرمی از نمایندگان ادوار استان کرمانشاه با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی گریبان استان را گرفته است، اظهار داشت: استاندار کرمانشاه حتماً اطلاعات کافی از مشکلات و آسیب‌های این استان را احصاء کرده‌ و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به بحث سرمایه گذاری در استان کرمانشاه اظهار داشت خاطر نشان کرد: استاندار باید انگیزه برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند مثلاً بخشودگی مالیاتی یا زمین رایگان در اختیار آنها قرار دهد تا به این عرصه وارد شوند.

وی ادامه داد: استاندار کرمانشاه باید ۱۰ سال اخیر را بررسی کند که به چه کسانی برای اشتغال و تولید وام و یا زمین داده شده و در مقابل آنها چه میزان اشتغالزایی داشته اند.

کرمی با اشاره به فعالیت تعاونی ها گفت: استاندار باید بررسی کند برخی از آنها که الان راکد شده اند علت توقف شان چه بوده است.

وی بیان داشت: یکی از آسیب های خطرناک استان ما این است که هر استانداری که راس کار آمد افرادی دور او را گرفته و مدیرانی را برای تصدی انتخاب کردند که بر اساس میل آنها کار کنند اگر استاندار جدید آقای بهمن امیری مقدم برای نجات استان کرمانشاه آمده است و در این راستا به رئیس جمهور قول داده باید این افراد را شناسایی و از گردونه خارج کند.

کرمی همچنین بر اهمیت جایگاه بازارچه و مرزهای رسمی در استان کرمانشاه برای ایجاد اشتغال تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه استاندار باید بر نحوه استخدام و بکارگیری نیروها در ادارات توجه داشته باشد، افزود: رصد این کار می تواند بسیاری از بی عدالتی ها را در بکارگیری نیروها در ادارات از میان بردارد.

 برخی نمی‌دانند در مقابله با آسیب‌های اجتماعی چطور برخورد کنند 

حجت الاسلام مسعود احمدی دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار داشت: حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اجتماعی و مفاسد اخلاقی از جمله مهم ترین معضلات اجتماعی هستند که رسیدگی به آنها در اولویت قرار دارد.

وی گفت: مشکل اساسی ما این است که برخی نمی‌دانند در مقابله با آسیب‌های اجتماعی چطور برخورد کنند و فقط به دنبال آمار دادن هستند.

حجت الاسلام احمدی بیان داشت: نیاز است برای جمع بندی راهکارها و اولویت ها قرارگاه مشترکی دایر شود تا مباحث لازم در آنجا مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: برای بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قانون کم نداریم و دستگاه‌های مختلفی در این راستا وظایفی دارند و همچنین ستاد احیاء امر به معروف شهرستان‌ها نیز در حال فعال شدن هستند.

حجت الاسلام احمدی گفت: ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در دوره استاندار قبلی حمایت نشد و امیدواریم استاندار جدید کرمانشاه که خود نیز جانشین ستاد امر به معروف استان محسوب می‌شود در این قضیه ورود پیدا کند تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

وی بيان داشت: تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است و می‌تواند راه‌گشا باشد که می توان بر اساس آن به صورت مرتب آسیب‌ها را رصد و برای مقابله با آنها اقدام کنیم.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: اتاق وضعیت یکی دیگر از مسائل مهمی است که می تواند در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی تشکیل شود.

وی ادامه داد: در بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید اخلاص را تقویت کرد چرا که این مسئله شوخی بردار نیست.

حجت الاسلام احمدی گفت: به دلیل گستردگی آسیب‌های اجتماعی، با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم لذا باید به سراغ مسئولین اجتماعی برویم و آنها را پاسخگو کنیم و مطالبه‌گری استاندار در این زمینه می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

جای پیوست اجتماعی در پروژه‌های اقتصادی خالی است

فریبرز پیرو نیز در ادامه این جلسه آسیب های اجتماعی را نوعی بی سازمانی اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی ارزشهای محوری جامعه را مورد چالش قرار می‌دهند و همین سبب می‌شود یک اختلال کارکردی در نظم اجتماعی شکل بگیرد.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: مسئله اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که مشکلی ایجاد شده و در جامعه شایع شود که البته این مشکل قابل تغییر است.

وی خاطر نشان کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که آسیب های اجتماعی آن از مرز آسیب گذشته اند.

وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی به بسترهای جغرافیایی، ویژگی‌های جمعیتی، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... بستگی دارد و عدم توجه به این موارد از عواملی هستند که آسیب ها را تقویت می کنند.

پیرو خاطر نشان کرد: آسیب های اجتماعی هم می‌توانند معلول و هم علت باشند این آسیب ها کنترل شدنی هستند و راه‌حل اجتماعی دارند و تنها با دستور حقوقی، قضایی و انتظامی قابل حل نیستند.

وی گفت: مدیریت کاهش آسیب اجتماعی نیازمند یک سیستم کاملاً چند بعدی با خردجمعی است اما متاسفانه مسائل اجتماعی در استان کرمانشاه گرفتار مدیریت ناصحیح است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: موازی کاری دستگاههای مختلف سبب شده آن طور که باید و شاید در بحث آسیب های اجتماعی موفق عمل نشود و متاسفانه حضور در جلسات آسیب‌های اجتماعی بیشتر بر پایه رفع تکلیف است نه حل مشکل.

به گفته پیرو تغییر سیاست ها و برنامه ها با تغییر مدیران از دیگر مشکلات و گرفتاری هایی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات سیر تحول معنایی در مسائل اجتماعی است و اینکه به علت تغییرات سریعی که در جامعه با آن مواجه هستیم تعریف جامع و روشنی از آسیب اجتماعی نداریم، مثلاً زمانی یک معتاد را گناهکار می دانستند زمانی مجرم و زمانی دیگر آن را بیمار می دانستند و همین سبب یک سردرگمی در برنامه‌ریزی می‌شود لذا اینجا به یک اطلس اجتماعی نیاز مبرم داریم.

پیرو گفت: همچنین نبود آمار درست از آسیب‌های اجتماعی در استان کرمانشاه یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم. بدون تردید اگر داده و آمار درست در اختیار داشته باشیم می توانیم بهتر و هدفمند کار کنیم.

وی بیان داشت: امروز جای پیوست اجتماعی در پروژه‌های اقتصادی خالی است که اگر استاندار به این مهم توجه داشته باشد می‌تواند مفید و موثر واقع شود.

پیرو اظهار داشت: در استان کرمانشاه برای رفع بسیاری از مشکلات باید از ظرفیت نهادهای مردمی استفاده کنیم و همچنین نباید هیچ دستگاهی خود را با مسائل اجتماعی غریبه بداند.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه بیان داشت: نخبگان، فرهیختگان، حوزویان و دانشگاهیان باید برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به میدان بیایند؛ اگر در استان به دنبال حل مسائل و مشکلات اجتماعی هستیم باید گفتمان حل مسائل اجتماعی در استان شکل بگیرد و حداقل ۵ سال به عنوان اولویت در کنار مسائل اقتصادی به آن توجه شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد