بمناسبت ۲۹دیماه روز هوای پاک صورت گرفت؛

برگزاری ویژه برنامه هوای پاک در اسلام آبادغرب+عکس

کد خبر: 307705
|
20:26 - 1400/10/29
نسخه چاپی
برگزاری ویژه برنامه هوای پاک در اسلام آبادغرب+عکس
بمناسبت ۲۹دیماه روز هوای پاک به همت موسسات مردم نهاد شهرستان ویژه برنامه هوای پاک در اسلام آبادغرب برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،بمناسبت ۲۹دیماه روز هوای پاک به همت موسسات مردم نهاد شهرستان ویژه برنامه هوای پاک با همکاری فرمانداری، کارخانه قند، محیط زیست، منابع طبیعی، مهد کودک‌های شهرستان واداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان  در مجتمع غدیر اسلام آباد غرب برگزار شد.

 

هوشنگ رزمدیده رئیس مؤسسات مردم نهاد شهرستان در ابتدای این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت روز هوای پاک و خوشامدگویی به حضار گفت : نام گذاری روز هوای پاک در تقویم ما بیانگر اهمیت بالای این روز خواهد بود شعاری که امسال برای این روز در نظر گرفته شده است؛ هوای پاک،حقوق عامه،واراده ملی است.

 

وی گفت : امنیت و سلامت از معقوله هایی هستند که زمانی قدردان این دو نعمت هستیم که این ها را ازدست دهیم در زمانی که ویروس کرونا به وجود آمد ما بیشتر قدر دان سلامتی خودمان بودیم و این بیانگر این است که ما در جامعه‌ای زندگی میکنیم که تمام آلودگی ها توسط نسل ما ایجاد شده است در همین راستا باید بر علیه این آلودگی که ایجاد کرده ایم به پا خیزیم زیرا در سال ۷ میلیون نفر بخاطر آلودگی هوا جان خود را از دست خواهند داد

 

 

رزمدیده عنوان کرد: همه ما در مقابل طبیعت مسئولیت داریم و برای نعمت هایی که خداوند به ما داده است دل بسوزانیم هدف از دعوت کردن مهدکودک ها این است که اعتقاد داریم فرهنگ سازی از همین نسل باید شروع شود ماباید فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری را در این قشر رواج دهیم.

 

 

وی تصریح کرد : متاسفانه آتش زدن پلاستیک و لاستیک ها جز رسم های غلطی است که تمام مواد مغذی در عمق ۷ سانتیمتری زمین را از بین میبرد و این نیازمند به فرهنگ سازی هرچه بیشتر خواهد بود.

 

رزمدیده اظهار داشت : کارخانه هایی هستند که باعث ایجاد آلودگی خواهند شد اما با مشارکت مسئولین این کارخانه ها باز هم میتوانیم فرهنگ سازی کنیم که در آینده کمتر شود.

 

وی افزود: مهمترین اقشار آسیب پذیری که در معرض خطر آلودگی هوا هستند سالمندان و زنان باردار هستند که اگر یک نفر از این بانوان فرزند خود را از دست بدهد این یک نکته منفی جهانی محسوب خواهد شد

 

 هوشنگ رزم دیده در خاتمه سخنانش گفت : امید است که این برنامه ها ادامه پیدا کند و روزی برسد که شاهد هیچگونه آلودگی نباشیم.

 

 

در  ادامه سیروس عبدی  معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اسلام آبادغرب اظهار داشت: یکی از دستاوردهایی که ما در سالیان اخیر داشتیم وجود سمن های مردم نهاد است که چند گاهیست شاهد فعالیت‌های خوب و ارزشمندشان در زمینه‌های اجتماعی فرهنگی ادبی و هنری هستیم. یکی از برنامه‌های ما تقویت هم این موسسات مردم نهاد است و در آینده انشاالله شرایط بهتری خواهند داشت.

 

وی افزود: جامعه امروزه ما با وجود رسانه های موثر و صدا و سیما اثرات بسیار مثبتی در ارائه جایگاه موسسات مردم نهاد داشته و به واسطه رسانه‌ها ما امروزه اطلاعات و آگاهی های جامعه را در حد یک جامعه توسعه یافته می‌بینیم و باید قدر بدانیم و همین رسانه های اجتماعی باعث شده که جامعه ما از نظر فهم عقلانیت به یک جامعه توسعه یافته وحتی جلوتر باشد.

 

 

عبدی تصریح  کرد: در دنیای امروز که دنیای پیچیده و دنیای تناقض هاست از شاخص‌های توسعه وجود یک هوای سالم یک هوای پاک طبیعت سالم باید برخوردار باشیم

 

عبدی در ادامه افزود: حضور بانوان در عرصه‌های سیاسی اجتماعی فرهنگی یکی از شاخصه‌های مهم در یک جامعه و کشور توسعه یافته است.

 

وی گفت: اثر هوای پاک بر روح و جسم بسیار مهم است و وظیفه انسانی دینی و شرعی ماست که قدر نعمتی که خدا در اختیارمان قرار داد را بدانیم قدرت طبیعت زیاد است ولی متاسفانه ما طبیعت را امروزه به سمت نابودی پیش می بریم.

 

معاون سیاسی فرمانداری اسلام آباد غرب  از برگزاری چنین مراسمی در شهرستان اظهار خرسندی کرد و گفت بحث مسائل زیست محیطی هوای پاک، آب پاک، زمین پاک، باید مطرح شود و در اولویت باشد و سمن ها باید در پیشبرد اهداف زیست محیطی تلاش بیشتری کنند و سازمان‌های مردم نهاد به کار خود ادامه دهند چون دارای قدرت و توانایی خوب و اثرگذاری هستند و  باید از ظرفیتی که دارند بتوانند استفاده کامل را داشته باشند و تعامل بین سازمان های مردم نهاد و دستگاه های کشوری را بیشتر کنند.

 

در ادامه مراسم عباس بیگلری مسئول بهداشت محیط شهرستان با تشکر از سازمان های مردم نهاد گفت: قسمت ترسناک آلودگی هوا را به این دلیل ترسناک می نامم که در جامعه ای که زندگی میکنیم از خیلی چیزها بی خبر هستیم.

 

 

وی با مطرح کردن بحث اینکه چرا در زمستان نیز آلودگی هوا هست گفت: اگر ذرات معلق در هوا به اندازه ۱۰ میکرو افزایش پیدا کند باعث می‌شود یک تا سه درصد مرگ افزایش پیدا کند در برخی شهرها در دو هفته گذشته ذرات معلق به ۳۲۲ میکرون در واحد هوا رسید که این یک هشدار جدی است.

 

بیگلری اذعان کرد: ما درحال تخریب شهر هستیم و این را به چشم خود دیده ایم الان وضعیت غیر پوشش درختی در اطراف تپه های شهر را شاهد هستیم و ما خودمان این بلاها را سر محیط زیست آورده‌ایم.

 

 

وی افزود: مربیان و معلمان باید این واقعیت را در ذهن دانش آموز ها نهادینه کنند خسارتی که محیط زیست در سالیان اخیر در بحث مردمی وارد کرد ۱۸۱۰ هزار دلار بود اما هزینه آموزش ۲۵ دلار است سالانه ۵۰ میلیارد تومان خسارت مرگ ناشی از آلودگی هوا در تهران را شاهد هستیم و شهرهای کوچکتر هم کمتر است ولی به مرور زمان همه ما درگیر این مسئله خواهیم شد.

 

بیگلری تصریح کرد: پنج مولفه برای آلودگی هوا به نام مونوکسید کربن، ازن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق است و مشکل اینجاست این ذرات با هم قاطی شده و مشکلات بدتری را تولید خواهند کرد

 

وی در پایان گفت :حرف در زمینه آلودگی هوا بسیار است اما دیر یا زود همه ما دچار این مشکلات ناشی از آلودگی هوا خواهیم شد، ما نسلی هستیم که وامدار این هستیم به مردم آموزش بدهیم که آینده بدانند درخت روزی بوده و شک نکنید هر شاخه‌ ای که از  درختی بیفتد انسانی خواهد مرد.‌

 

 

در ادامه  این مراسم شاهرخ سبزی ریاست اداره محیط زیست شهرستان گفت : بر اساس بررسی هایی که بعمل آمده کره زمین هم اکنون در حال انقراض ششم است، ما در مقطعی زندگی میکنیم که انقراض ششم در حال وقوع می باشد پنج انقراض قبلی که داشته ایم در اثر عوامل طبیعی بود اما این انقراض در اثر فعالیت های ما انسانها است که متأسفانه ما شرایطی را ایجاد کرده ایم که سایر گونه های جانوری و گیاهی را به معرض خطر بیندازیم.

 

وی عنوان کرد: محیط زیست یک زنجیره به هم پیوسته است انسان یکی از این حلقه ها و مهمترین حقله است ما باید شکر گذار نعمت های خداوند باشیم زیرا خداوند انسان را خلق کرده است که باشد و شکر گذار زیبایی های طبیعت و سایر نعمت های خداوند باشد.

 

 شاهرخ سبزی در خاتمه سخنانش خواستار همراهمی مردم برای جلوگیری از آلودگی طبیعت و هوا شد و گفت : با آلوده کردن محیط زیست و آلوده کردن هوا، ما تیشه به ریشه خودمان میزنیم و امیدواریم که شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

 

 

گفتنی ست؛ در این ویژه برنامه شعرخوانی وشاهنامه خوانی ، نقاشی و زنده نویسی خوشنویسی به اجرا درآمد و  در پایان این مراسم از مربیان، هنرمندان و فعالان محیط زیست تجلیل بعمل آمد.

 

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد