عشایر؛ پیشگامان تولید و محور توسعه/ هدایت درست تعاونی‌های عشایری رونق تولید روستایی را تضمین می‌‌کند

کد خبر: 307739
|
19:40 - 1400/11/06
نسخه چاپی
عشایر؛ پیشگامان تولید و محور توسعه/ هدایت درست تعاونی‌های عشایری رونق تولید روستایی را تضمین می‌‌کند
عشایر؛ پیشگامان تولید و محور توسعه/ هدایت درست تعاونی‌های عشایری رونق تولید روستایی را تضمین می‌‌کند : عشایر آذربایجان غربی با تولیدی سالانه ۷۳ هزار تُن انواع مصحولات دامی توانسته‌اند توجه مسوولان را به این منطقه جلب کرده و استان را در محور توسعه قرار دهند تا شاید این بخش نیز رونق گرفته و عاملی برای تحقق شعار سال باشند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از اروم نیوز،عشایر همیشه در تمامی صحنه های حساس کشور پای کار بوده‌اند و به نوعی خوش درخشیدند؛ حال این قشر در عرصه تولیدات نیز فعال شده و توانسته‌اند انواع محصولات دامی غیردامی را تولید کنند.

آذربایجان غربی نیز با داشتن ۲۰ هزار خانوار عشایری با حدود ۱۰۴ هزار نفر توانسته حدود ۹ درصد جمعیت عشایری کشور را به آذربایجان غربی اختصاص دهد.

عشایر آذربایجان غربی سالانه ۷۳ هزار تُن انواع محصولات دامی را تولید و روانه بازار هدف می‌کنند و توانسته اند ۲۵ درصد تولیدات محصولات لبنی استان را به خودشان اختصاص دهند.

طی مدت های گذشته توجه به این بخش حائز اهمیت نبوده و تولیدات عشایر کمی مورد بی مهری قرار گرفته است؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این بی مهری ها کنار گذاشته شد و با تخصیص اعتبارات لازم توجه به عشایر روی ریل توسعه قرار گرفت.

تولید هزاران تُن انواع محصولات دامی و غیردامی

رییس اداره بهسازی امور تولید سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی  در گفت و گو با اروم نیوز، بیان کرد: در بخش محصولات دامی عشایر این استان با داشتن ۲ میلیون واحد دامی سالانه ۵۵ هزار تُن شیر، ۱۵ هزار تُن گوشت و سه هزار تُن پشم را تولید و روانه بازار می کنند.

نادر پرویشی ادامه داد: همچنین عشایر در بخش محصولات زراعی نیز ۶۷ هزار تُن محصول را تولید کرده و روانه بازار می کنند.

وی بیان کرد: عشایر آذربایجان غربی ۸۸ هزار تن انواع محصولات باغی و ۸۲ هزار تن انواع محصولات علوفه‌ای را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

عشایر آذربایجان غربی سالانه ۷۳ هزار مترمربع صنایع داری و غیرداری را تولید می کنند

معاونت توسعه عمران و امور زیربنایی عشایر آذربایجان‌غربی در گفت و گو با اروم نیوز، بیان کرد: سالانه حدود ۴۳ هزار مترمربع انواع صنایع دستی داری و غیر داری توسط عشایر این استان تولید می شود.

غلامعلی عظیم زاده بیان کرد: این محصولات شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است که توسط عشایر آذربایجان غربی تولید و روانه بازار می شود.

به گفته وی پنج هزار نفر از عشایر در بخش‌های مختلف صنایع دستی داری و غیرداری مشغول فعالیت هستند.

۱۲ تعاونی عشایری در آذربایجان غربی فعال است

فعالیت تعاونی های عشایری در سطح کشور زمینه ای را برای توسعه فعالیت های اقتصادی این قشر فراهم کرده است.

تعاونی‌ها و ارکان آن ظرفیتی فوق‌العاده برای افزایش بهره‌وری در مناطق عشایری هستند و این تعاونی‌ها ظرفیتی فوق‌العاده برای ایجاد تحول در مناطق عشایری دارند.

باید به این مساله نیز توجه کرد که روستاییان و عشایر از بازیگران اصلی عرصه اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار هستند و باید خود را در همه امور کشور سهیم و شریک بدانند.

در این سال ها که موضوع تولید به عنوان مهمترین موضوع مدنظر مقام معظم رهبری و مسوولان استانی است، تولیدات عشایر به عنوان یکی از اقشار مولد کشور می تواند سهمی مهم در رسیدن به اهداف حوزه تولید داشته باشد و در این بین از نقش تعاونی ها نیز نباید غافل بود.

رییس امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی نیز گفت: ۱۱ تعاونی و یک اتحادیه در این استان فعال است و خدمات لازم را به عشایر این استان ارائه می کند.

سودابه روشن اظهار داشت: همچنین یک اتحادیه در شهرستان سردشت در حال تاسیس است تا خدمات لازم را به عشایر این شهرستان ارائه کند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این تعاونی شهرستانی تعداد تعاونی های عشایری افزایش یافته و ارائه خدمات لازم به عشایر نیز بهبود می یابد.

طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری

۱۰۹ میلیارد ریال اعتبار توسط عشایر آذربایجان غربی جذب شد

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با اروم نیوز، اظهار داشت: در بحث مقابله با بحران خشکسالی و تامین آب شرب مورد نیاز برای عشایر استان ۳۴ میلیارد ریال اعتبار از طرف سازمان امور عشایر جذب شده است.

علی ناجی بیان کرد: این اعتبارات با نرخ سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله به عشایر آذربایجان‌غربی پرداخت می‌شود.

به گفته وی همچنین برای حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر استان۷۵ میلیارد ریال اعتبار سرمایه در گردش از طرف سازمان امور عشایر جذب شده است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: این اعتبارات از محل اعتبارات سرمایه در گردش و بازپرداخت یک ساله به عشایر آذربایجان‌غربی پرداخت می‌شود.

عشایر آذربایجان غربی دارای ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه هستند و در ۳۳۶ روستای ویژه عشایری مستقر هستند و توجه به این بخش می تواند زمنیه توسعه بیش از پیش را هم برای عشایر و هم برای استان رقم بزند.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها