یک کارشناس مسائل سیاسی:

رضا شاه روستاهای مناطق کُردنشین ایران را از کشور جدا کرد

کد خبر: 307747
|
14:56 - 1400/11/07
نسخه چاپی
رضا شاه روستاهای مناطق کُردنشین ایران را از کشور جدا کرد
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه درباره خیانت های رضا شاه کمتر سخن گفته می شود، گفت: رضا شاه روستاهای مناطق کرد نشین ایران را از کشور جدا کرد و حدود سه هزار کیلومتر مربع از سیستان آن زمان که اکنون جز پاکستان است را بخشید.

به گزارش اسلام آباد خبر ، محمد رضا مرندی در گفتگو با خبرنگارمرصادنیوز، اظهار داشت: در مورد رژیم پهلوی و رضا شاه مباحث فراوانی مطرح است، در واقع اگرچه عنوان می کنند که رضاخان برای خدمت به کشور تلاش کرد اما واقعیت اين است چنین مباحثی اغراق آمیز است.

وی افزود: در حالی که گفته می شود رضا شاه موسس دانشگاه در ایران  و پدر ایران نوین است باید گفت موسس دانشگاه در ایران امیرکبیر بود در واقع وی دارالفنون را به عنوان مقدمه احداث دانشگاه، تاسیس کرد و در زمان ناصرالدین شاه شعبی از این موسسات علمی جدید ایجاد شد.

مرندی با بیان اینکه در زمان پادشاهی رضاخان تعدادی دانشگاه در ایران وجود داشت، تصریح کرد:  ایده تاسیس دانشگاه تهران متعلق به پرفسور حسابی بود، وی رضا شاه را قانع کرد که دانشگاه های پراکنده در کشور تحت عنوان دانشگاه تهران راه اندازی شوند بنابراین اینگونه نیست که تا قبل از پادشاهی رضا شاه در ایران دانشگاه  نداشتیم.

راه آهن تنها به وسیله رضا شاه تاسیس نشد

وی عنوان کرد: در مورد راه آهن هم باید گفت تا قبل از پادشاهی رضا شاه حدود ده تا ۱۵خط راه آهن به صورت پراکنده در ایران وجود داشت در واقع راه آهن تنها به وسیله رضا شاه تاسیس نشد بلکه ایده راه آهن در زمان قاجار مطرح شد، احمدشاه هم دنبال تاسیس آن بود اما غربی ها به ویژه انگلیسی ها  دنبال راه اندازی راه آهن خط شمال-جنوب بودند درحالی که صاحب نظران ایرانی احمدشاه را قانع کرده بودند، آنچه به نفع اقتصاد ایران است راه اندازی راه آهن شرق-غرب در ادامه مسیر جاده ابریشم است زیرا اقتصاد دنیا در مسیر شرق و غرب و نه شمال و جنوب جریان دارد با این حال رضا شاه بر روی کار آمد و فشارها بر وی اثر کرد و پذیرفت که راه آهن شمال-جنوب را راه اندازی کرد برهمین مبنا با وجود عواید کمی که برای مردم داشت هزینه های بسیاری  تحمیل شد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: راه آهن به طور مستقیم جنوب ایران را به شمال کشور متصل می کرد و در مسیر بسیاری از شهرها قرار نداشت در واقع راه آهن در راستای تامین منافع کشور تاسیس نشد بلکه در راستای منافع دیگران از جمله انگلیسی ها بود که بهتر بتوانند به غرب ایران و روسیه دست یابند تا بعدها در جریان جنگ جهانی دوم بتوانند به شوروی کمک کنند همچنین در شمال هم راه آهن از زمین های رضا شاه عبور می کرد تا وی راحت تر بتواند به آنجا دسترسی داشته باشد همچنین قیمت اراضی وی افزایش یابد.

مرندی خاطرنشان کرد: اصولا قسمت عمده ای از اقداماتی که در زمان رضا شاه انجام شد، مربوط به پیشرفت دنیا بود، در واقع از آنجا که دنیا در حال پیشرفت بود، ایران هم در مسیر این پیشرفت قرار گرفت و چون بعد از اینکه انگلیسی ها توانستند مهره خود را در ایران روی کار آورند از اشغال ایران دست کشیدند و شرایط عادی برای پيشرفت ایجاد شد اما ایجاد این شرایط عادی ربطی به رضا شاه نداشت.

وی افزود: قبل از آن ایران در تصرف بود و نیروهای اشغالگر اجازه پیشرفت به ایران را نمی دادند و البته امنیت هم برقرار نبود.

درباره خیانت های رضا شاه کمتر سخن گفته می شود

مرندی با بیان اینکه درباره خیانت های رضا شاه کمتر سخن گفته می شود، تصریح کرد: وی کوه های آرارات را به ترکیه و دهکده فیروزه در حوالی خراسان شمالی و بجنورد را به روسیه آن زمان بخشید که اکنون جز ترکمنستان است.

وی عنوان کرد: همچنین رضا شاه قرارداد سعدآباد را پذیرفت که به موجب آن قسمت هایی از ایران جدا شد، قسمت هایی از اروند رود را به عراق و مناطقی از آذربایجان را به ترکیه بخشید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: رضا شاه روستاهای مناطق کرد نشین ایران را از کشور جدا کرد و حدود سه هزار کیلومتر مربع از سیستان آن زمان که اکنون جز پاکستان است را بخشید، همچنین با واگذاری باستان شناسی تخت جمشید به آمریکایی ها، چند ده هزار قطعه از آثار قدیمی ایران به آمریکا انتقال یافت که البته اکنون دنبال بازگشت آنها به ایران هستیم.

مرندی تصریح کرد: همچنین رضا شاه قسمتی از شمال ایران را به آتاترک بخشید در حالی که از موقعیت بسیار استراتژیکی برخوردار بود و اکنون مانع از ارتباط ایران با ماورای آذربایجان و ارمنستان شده است اما اگر اکنون جز کشور ایران بود برای ارتباط با ماورای آذربایجان دیگر نیازی به استفاده از خاک آن کشور نبود.

وی افزود: رضاخان دو هزار و ۱۶۷ روستای حاصلخیز کشور را غصب کرد و دستور داد املاک آن به نام خودش سند زده شود همچنین وی به قتل عام مردم مشهد که در اعتراض به کشف حجاب در مسجد گوهرشاهد حرم امام رضا(ع) تحصن کرده بودند، دست زد و دستور تیر باران آنها را صادر کرد.

مرندی تصریح کرد: رضا شاه سیاری از شخصیت های بزرگ مثل مدرس ،میرزاده عشقی، فرخی یزدی و رهبران انقلاب مشروطیت را تحت فشار قرار داد و به شهادت رساند و به تبعید کمال الملک نقاش بزرگ ایرانی و شهره در دنیا پرداخت، همچنین بیش از چند ده هزار مردم اقصی نقاط کشور را کوچ اجباری داد و به قلع و قمع عشایر ایران پرداخت که البته این موارد از جمله برخی جنایات رضا شاه بوده است.

جشن و پایکوبی مردم ایران با وجود اشغال کشور

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بر اساس گفته های مورخین، در سالهای آخر حکومت رضا شاه  که جنگ جهانی دوم رخ داد و ایران به اشغال متفقین درآمد و از یک سو نیروهای انگلیسی و روسی وارد ایران شدند تا کشور را اشغال کنند و از سوی دیگر رضا شاه ایران را ترک کرد که به دست نیروهای متفقین نیفتند، مردم ایران به جای اینکه ناراحت باشند کشورشان به اشغال متفقین در آمده،  به دلیل ظلم رضا شاه، جشن و پایکوبی به راه انداختند.

وی افزود: همچنین هنگامی که رضا شاه رفت از رادیو بی بی سی اعلام شد ما رضا شاه را بر سر کار آوردیم اما چون نمک خورد و نمکدان شکست وی را برکنار کردیم،  محمد رضا، پسر وی هم با وساطت محمدعلی فروغی در ملاقاتی که با چرچیل در سفارت انگلیس داشت، به پادشاهی رسید در واقع با کوتای  آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد به قدرت بازگشت و تحت حمایت انگلیسی ها و آمریکایی ها بود.

4۰ هزار مستشار آمریکایی، ایران را اداره می کردند

مرندی تصریح کرد: در خاطرات محمد رضا، فریده دیبا مادر فرح دیبا و خاطرات دیگران هم نقل شده که ایران در اوج وابستگی بوده و بیش از ۴۰ هزار مستشار آمریکایی، کشور را اداره می کردند همچنین همه نمایندگان مجلس با نظر شاه انتخاب می شد که خاطرات پارسونز آخرین سفیر انگلیس در ایران در زمان رژیم پهلوی هم موید همین موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه در آن سالها ایرانی در قعر عقب ماندگی بود، گفت: اینکه برخی افراد عنوان می کنند آن زمان وضعیت معیشتی مردم بهتر بوده یا از سر نا آگاهی است یا غرض ورزی البته در زمان رژیم گذشته ارزانی وجود داشت اما بسیار بیشتر از ارزانی، قدرت خرید  مردم پایین بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت:بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۴۹ قیمت یک پیکان  ۱۸ هزار تومان بود اما حقوق ماهیانه یک کارمند در آن سال ۲۰۰ تومان بود پس اگر آن کارمند می خواست پیکان بخرد باید پول خود را ۹۰ ماه جمع می کرد، در اوایل دهه ۵۰ نیز حقوق یک مدیر دبیرستان به طور متوسط ۵۰۰ تومان بوده که وی هم با حقوق ۳۶ ماه می توانست یک پیکان بخرد که امکاناتی چون کولر و ترمز ضد قفل هم نداشت.

مرندی با بیان اینکه شرایط گرانی فعلی ناشی از سو مدیریت دولت قبلی در سه سال اخیر و کاهش ده و نیم برابری ارزش پول ملی بود، تصریح کرد: اکنون بر مبنای دلار ۲۷ هزار تومانی و نرخ گذاری یک خودرو پراید با ۱۶۰ میلیون تومان، اگر حقوق متوسط یک مدیر مدرسه را ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم وی با پس انداز ۱۶ ماه حقوقش می تواند پراید بخرد.

وی افزود: در زمان رژیم قبلی ارزانی وجود داشت اما قدرت خرید مردم هم بسیار پایین بود، در واقع در اوایل انقلاب و اواخر دوران رژیم گذشته، حقوق یک کارگر روز مزد بین ۲۵ ریال تا سه تومان و نرخ یک قرص نان لواش هم سه ریال بود یعنی کارگر با یک روز کار می توانست ده نان لواش بخرد اما اکنون نرخ یک قرص نان لواش ۵۰۰ تومان و دستمزد یک کارگر در روز ۲۰۰ هزار تومان است یعنی اکنون یک کارگر می تواند با ۲۰۰ هزار تومان ۴۰۰ نان بخرد با این حال چنین سخنانی در جامعه عنوان نمی شود و تنها گفته می شود که ارزانی بوده است.

مرندی تصریح کرد: همچنین در آن زمان قیمت یک قرص نان سنگک پنج ریال بود و اکنون سه هزار تومان است و یک کارگر با یک روز کار تنها می توانست شش نان سنگک بخرد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در مورد دلار هم باید گفت ارزش یک دلار آمریکا در سال ۱۳۵۰ در بازار آزاد ۱۰۵ ریال بوده و یک کارمند با حقوق ۲۰۰ تومان می توانست ۲۰ دلار بخرد اما اکنون یک کارگر روز مزد با ۲۰۰ هزار تومان درآمد روزانه می تواند ۱۲۰ دلار ۲۵ هزار تومانی بخرد پس چرا چرا افرادی که سن آنها اقتضا می کند، چنین مسائلی را مطرح نمی کنند.

 در زمان پهلوی درآمدها و قدرت خرید مردم بسیار پایین بود

مرندی با تاکید بر اینکه در آن زمان درآمدها و قدرت خرید مردم بسیار پایین بود، تصریح کرد: بانک جهانی سال ۱۹۷۶ میلادی معادل سال ۱۳۵۵ شمسی را با سال ۲۰۰۳ میلادی معادل ۱۳۸۲ شمسی مقایسه کرده که در سال ۵۵ تنها ۱۵ درصد مردم بالای خط فقر قرار داشتند در حالی که این آمار در سال ۸۲، حدود ۴۵ درصد مردم بود هرچند که این موضوع به معنای مطلوب بودن وضعیت فعلی جامعه ما نیست بلکه به شدت وضعیت فعلی نامطلوب است و در سه سال اخیر به دلیل سو مدیریت دولت گذشته ارزش پول ملی ده و نیم برابر کاهش یافت و معیشت مردم بسیار سخت شده اما به آن معنی هم نیست که وضعیت مردم نسبت به قبل از انقلاب بدتر شده است.

 

انتهای پیام/