وقتی بدون خاک هم می توان کشاورزی کرد؛

"آبکشت"، کِشتی که به خاک جان می‌دهد/ پیشرفت ۶۰ درصدی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور

کد خبر: 307803
|
14:44 - 1400/11/19
نسخه چاپی
"آبکشت"، کِشتی که به خاک جان می‌دهد/ پیشرفت ۶۰ درصدی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور
کشت هیدروپونیک راهکار مناسب برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب است که برای مدیریت منابع آب و خاک در اقلیم نیمه‌خشک اولویت دارد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد،کشور ما کشوری نیمه خشک بوده که باید در این فضا قدر آب را دانست؛ در این کشور کشاورزی سنتی نسبت به گذشته دیگر پاسخگوی همه نیازهای غذایی نیست چرا که سطح آب‌های زیرزمینی با افت زیادی همراه بوده است.

 

 املاح آب در خاک ته‌نشین شده و خاک‌ها نیز شور شده است. بسیاری از این خاک‌ها کیفیت و قابلیت زراعی خود را از دست داده اند و کاهش بارندگی‌ها نیز مزید بر علت شده است.

 

کارشناسان و متخصصان حوزه کشاورزی هم در این مدت بیکار ننشسته اند و بدنبال راهکار بوده اند. که کشت هیدروپونیک از جمله آن راهکارها است که هم از خاک حفاظت شود و هم در منابع  آبی صرفه جویی شود.

 

کشت هیدروپونیک هم چیزی نیست که کم سابقه باشد وطبق نظر کارشناسان سابقه آن در کشور ما به سال 70 بر می گردد، پیشرفتهایی هم داشته اما بدلیل سرمایه گذاری بالا و تخصص در این زمینه در استان ما خیلی توسعه پیدا نکرده است. 

سرمایه گذاری و  دانش تخصصی بالا از مهمترین سختی های کشت هیدروپونیک است

زهرا قویدل در گفتگو با مرصادنیوز، "هیدروپونیک" یا "آبکشت" به معنای تکنولوژی رشد گیاهان با استفاده از محلول های غذایی و در محیطی غیر از خاک است که در این روش به جای آبیاری، محلول دهی داریم و از آب خالص به ندرت استفاده می شود.

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی افزود: کشت بدون خاک شامل انواعی از روش های غیر متعارف کاشت گیاهان است. مانند کشت آبی و کشت در ماسه، کشت در سنگریزه، کشت هوایی و کشت داخل لوله و غیره.

وی به مزایای کشت هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: چون محلول غذایی مایع است به راحتی می توان آن را کنترل کرد و تنها مواد غذایی که کاهش یافته است را به محلول اضافه کرد در حالی که در خاک این کار هزینه زیادی دارد.

وی در ادامه گفت: در جایی که خاک مناسب ندارد یا خاک دچار بعضی بیماری ها است این روش قابل استفاده است.

این دانش آموخته مهندسی کشاورزی خاطر نشان کرد: این روش نیازی به شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف های هرز ندارد و بقیه عملیات های زراعی نیز ساده تر است و مصرف آب در این روش به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و این یک مزیت برای نواحی خشک است.

وی در ادامه به افزایش سطح زیر کشت این روش اشاره کرد و افزود: در این روش محصول بسیار بیشتر و کیفیت عالی داشته زیرا مواد غذایی به راحتی در اختیار گیاه قرار داشته است، پس در حقیقت کیفیت و کمیت محصول در واحد سطح افزایش چشمگیری دارد. به عنوان مثال در کشت گلخانه ای گوجه فرنگی در کشت خاکی در هر متر مربع ۲ تا ۵/۲ بوته قابل کشت می باشد و هر بوته حدود ۱۵ کیلوگرم محصول می دهد یا به عبارتی حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم در هر متر مربع. اما در کشت هیدروپونیک در هر متر مربع ۳ تا ۴ بوته قابل کشت بوده و هر بوته در هر دوره حدود ۱۸ کیلووگرم محصول می دهد یا به عبارتی در هر مترمربع حدود ۵۴ تا ۷۲ کیلوگرم.

قویدل همچنین افزود: کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا در این روش بسیار ساده تر است.

وی به سختیهای روش هیدروپونیک هم اشاره کرد و گفت: مهم ترین سختی این روش این است که به سرمایه گذاری و تخصص بالایی نیاز دارد.  واکنش گیاه به تغذیه و نیز آفات و بیماری ها سریع می باشد. بنابراین پرورش دهنده باید بسیار مراقب باشد.


پیشرفت ۶۰ درصدی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور در اسلام آبادغرب

کامران کریمی در گفتگو با مرصادنیوز، با اشاره به بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور در اسلام آبادغرب، اظهار کرد: این گلخانه در چهار فاز به مساحت ۲۵/۵ هکتار( فاز ۳/۵ هکتار، فاز مکانیزاسیون ۵/۵ هکتار، فاز اشتاد ۵/۵  هکتار و فاز توسعه ۵/۵ هکتار و ۰/۵ هکتار بهره برداری شده) با اعتبار ۳۵۹ میلیارد ریال با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است که طبق گفته مجریان این طرح قرار است تا پایان سال ۱۴/۵ هکتار آن به مرحله بهره برداری برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب خاطر نشان کرد، این گلخانه در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار قرار است با ۲۵ هکتار گلخانه مدرن، سردخانه، سورتینگ و بسته بندی در چند فاز، توسط سازمان اقتصادی کوثر که زیر نظر بنیاد شهید است با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال برای جوانان فارغ التحصیل جویای کار و جهش تولید محصولات کشاورزی شهرستان انجام خواهد شد.

برای ۲۵۰  نفر از جوانان شهرستان به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود

مهندس کریمی یاد آور شد با تکمیل تمام فازهای این سایت گلخانه‌ای برای ۲۵۰  نفر از جوانان شهرستان اسلام آبادغرب به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود، طبق پیش‌بینی انجام شده سالانه بیش از  ۸ هزار تن محصول از این گلخانه تولید می‌شود.

دانش آموختگانی که قصد دارند کشت هیدروپونیک داشته باشند می توانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند 

امیر یاوری در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: پنج نوع گیاه از جمله کاهو، اسفناج، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و گیاهان دارویی برای رشد در سیستم هیدروپونیک مناسب است و در گلخانه های استان الان این کشت مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: سطح زیر کشت این روش کم است و آمار دقیقی از آن در استان نداریم.

وی گفت: هزینه تمام شده محصول كشت شده به روش هیدروپونیک نسبت به كشت خاكی كمتر است.

یاوری افزود: در كشور هلند در یك گلخانه مجهز، از هر هكتار نزدیك به هزار تن گوجه فرنگی برداشت می‌كنند. این در حالی است كه در گلخانه‌های خاكی ما كه نمونه آن در جیرفت قرار دارد، این عدد به 150 تا 200 تن كاهش می‌یابد. این افزایش برداشت باعث جبران هزینه‌ها می‌شود. هیدروپونیک حداقل بین چهار تا پنج برابر تولید محصول را افزایش دهد.

یاوری اظهار داشت: گاهی در محیط گلخانه، گیاهان را به‌صورت عمودی رشد می‌دهند، تراكم گیاه در سطحی یكسان بین سه تا پنج برابر مزرعه‌ای است كه در آن گیاه به‌صورت خاكی كشت شده است.

وی گفت: دانش آموختگانی که قصد دارند کشت هیدروپونیک داشته باشند می توانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند البته میزان این تسهیلات بستگی به طرح و نظر کارشناس دارد. و نظام مهندسی کشاورزی هم دوره های آموزشی متناسب را برگزار خواهد کرد.

به گزارش مرصاد،روش هیدروپونیک بهبود روش کشت و کار است.گیاهانی که در خاک کشت می‌شوند، می‌تواند انواع و اقسام تنش‌ها مانند شوری، خشکی و... را داشته باشد که این مسائل بر کیفیت آن اثرگذار است. در حقیقت خاک خیلی تحت کنترل نیست ولی در این روش بیشتر تحت کنترل است. اگر تغذیه فیزیولوژی در آن به خوبی رعایت شود، کیفیت و ارزش غذایی آن می‌تواند بهتر از روش‌هایی باشد که از خاک معمولی استفاده می‌شود.

لذا اگر افراد بدون تخصص سراغ این روش بروند، ممکن است سرخورده شوند چرا که تولید با این روش به دانش، تخصص و سرمایه نیاز دارد.