اجرای ۸۰ درصدی مصوبات قرارگاه جمع‌آوری معتادان متجاهر/ تبدیل «دره‌فرحزاد» به «پارک ویژه طبیعت گردی» پس از جمع‌آوری معتادان

کد خبر: 307970
|
21:08 - 1400/12/28
نسخه چاپی
اجرای ۸۰ درصدی مصوبات قرارگاه جمع‌آوری معتادان متجاهر/ تبدیل «دره‌فرحزاد» به «پارک ویژه طبیعت گردی» پس از جمع‌آوری معتادان
اجرای ۸۰ درصدی مصوبات قرارگاه جمع‌آوری معتادان متجاهر/ تبدیل «دره‌فرحزاد» به «پارک ویژه طبیعت گردی» پس از جمع‌آوری معتادان : معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تاکنون ۸۰ درصد مصوبات قرارگاه جمع آوری معتادان متجاهر اجرا شده که از این میان ۱۰ هزار نفر ساماندهی شده اند و دره فرحزاد به عنوان یکی از مراکز اعتیاد تهران در مراحل آخر پاکسازی قرار دارد و به زودی تبدیل به «پارک ویژه طبیعت گردی» خواهد شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،امین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که اقدامات معاونت اجتماعی فرهنگی در رابطه باطرح جمع آوری معتادان متجاهربه کجا رسیده ، اظهاراتش را با مقدمه ای آغاز کرد و گفت: ما در قرارگاه اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران  یک  مدل مترقی از مقوله جمع آوری معتادان متجاهر و برنامه‌هایی که برای آنها تدارک دیده ایم را شروع کرده ایم و مراحل اولیه آن را با موفقیت پشت سر کذاشته ایم که به زودی گزارش کاملی از اقدامات انجام شده را محضر مردم عزیز ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به این نکته که باید انصاف داد کار جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر کار بسیار گسترده ای است، ادامه داد: باید به این نکته در ابتدا اشاره کنم که این طرح که درگذشته بصورت مقطعی صرفا به جمع آوری معتادان پرداخته می شد. ضمن آنکه باید در ابتدا تصریح کنم که کار جمع آوری این قشر صرفاً کار شهرداری نیست و کار جمع بزرگی از دستگاه های دولتی و غیر دولتی است که شهرداری هم یکی از این دستگاه ها می باشد؛ لذا تصور مردم نباید بر این نکته متمرکز شود که در هر جایی که جمعی از معتادان را دیدند تصور کنند که شهرداری در انجام کارهایش کوتاهی کرده است.

توکلی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در قرارگاهی که برای جمع آوری معتادان نشکیل شده بیشتر از 40 دستگاه و ارگان و نهاد و اداره و سازمان و ان.جی.او در کنار هم قرار گرفتند که این قرارگاه تشکیل شده است. تشکیل قرارگاه با این هدف بوده که ما بتوانیم کار واحدی را انجام دهیم و من مجبور نباشم برای انجام کار پیش پاافتاده ای با یک دستگاه دیگر مکاتبه کنم و از طریق کاغذ بازی کارهایم را جلو نبرم؛ بلکه با سایر دستگاه های متولی بنشینیم دور هم و مشکلات را رودررو و فی المجلس حل و فصل کنیم.

 

 

وی در تکمیل اظهاراتش افزود: با این شیوه کارشکنی‌ها از بین می‌رود و یک مدل از همفکری و همدلی در رفع مشکلات ایجاد می‌شود که در جریان یک هدف واحد حرکت خواهد کرد.

معاون شهردار تهران در تشریح عملکرد قرارگاه جمع آوری معتادان متجاهر گفت: ما در این مدت ۱۸ جلسه برگزار کردیم که هر هفته ساعت ۶ صبح یکشنبه‌ها جلسه را برگزار کرده ایم و تا ساعت 30/8 دقیقه بحث ها معمولا به طول انجامیده است. البته جلسات قرارگاه بجز بازدیدهای میدانی بوده که در راستای بحث ها و مصوبات از مناطق مختلف صورت گرفته است.ضمن آنکه این جلسات فارغ از جلسات داخلی در شهرداری و شهرداری مناطق بوده که اگر بخواهیم تایم این جلسات را در نظر بگیریم بحث از حوصله خارج می شود.

توکلی زاده با تشریح جزئیات مصوبات قرارگاه خاطرنشان کرد: تا امروز که خدمت شما و مردم عزیز گزارش میدهم تا بحال حدوداً ۳۰۰ مصوبه در قرارگاه داشته‌ایم که حدود ۸۰ درصد این مصوبات عملیاتی و به نتیجه رسیده است.

 وی ادامه داد: در این رابطه خیلی از مجوزهایی که برخی از دستگاه‌ها لازم داشتند تا به میدان بیایند و  به انجام این هدف کمک کنند، معمولا از ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشید؛ اما چون مبنا بر این بود که هدف بزرگی را انجام دهیم و تهران را ازشر مقوله اعتیاد پاک کنیم که البته کار بسیار سنگینی است، این پروسه را به کوتاه ترین زمان ممکن در حد چند روز رساندیم و کاری کردیم که این قرارگاه هر روز مقتدرتر و گسترده تر شود و هرکسی یا سازمانی که بتوانددر این راه به ما کمک کند به گرمی دست او را می فشاریم.

معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران در تشریح کارهای به سرانجام رسیده گفت: ما در این مدت حدود ۱۰هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم. البته این به این معنی نیست که همه این افراد معتاد بوده اند. بالاخره در این کار گسترده‌ای که انجام می‌شود برخی افراد هم یافت می شود که بی خانمان اند و کاری ندارند ضمن آنکه به اعتیادی هم مبتلا نیستند. در بین ۱۰ هزار فرد ساماندهی شده که عرض کردم حدود ۶ هزار و100 نفر به مراکز بازتوانی رفته‌اند. باید انصاف داد که ساماندهی 6هزار معتاد متجاهر واقعاً کار مشکلی است و دوستان ما در قرارگاه برای هر یک از این افراد کلی وقت گذاشته اند و زحمت کشیده اند تا معتادان به نیت اصلی پی ببرند که قرار نیست کسی آنها را اذیت کند. در ابتدا مشکلات زیادی داشتیم. خود معتادان مستأصل بودند، خانواده های آنها مستأصل بودند و جامعه را دچار استیصال کرده بودند

 

جمع آوری معتادان دره فرحزاد

وی اضافه کرد: در حال حاضر کار بازتوانی 6هزار و 100 عزیزی که گرفتار اعتیاد شده بودند شروع شده و مراحل مختلفی را برای بازتوانی شروع کرده‌ایم تافرد پس از طی آن مراحل در نهایت به جامعه بازگردد.همین طور که عرض کردم ما فعلاً در مراحل اولیه هستیم. یعنی از مرحله ساماندهی به مرحله سم زدایی این افراد رسیده ایم. در حالیکه رسیدن یک معتاد متجاهر به مرحله جامعه‌پذیری کار بسیار زمان‌بر، دشوار و طاقت فرسایی است. این افراد باید بعد از ساماندهی سم‌زدایی شوند. آشنایی با خانواده برای آنها اتفاق بیفتد. مهارت و آموزش برای آنها تعریف شود که بر اساس استعدادها و علاقه‌مندی های آنها باشد. ما هنوز تا به رسیدن به این مراحل و خیلی کار داریم تا خدمت مردم و رسانه‌ها گزارش دهیم.

ما تمام اشکالاتی که حس می کردیم در مراکز بازتوانی و بازپروری وجود دارد را حل کردیم و به مرور در حال برطرف کردن آنها هستیم و برخی از آنها را برطرف کرده ایم. برای همین اگر ما کمتر حرف زدیم، قراری بودد که در قرارگاه با هم گذاشتیم و گفتیم قبل از آنکه به نتیجه مطلوب برسیم و کمتر از این مقولات بحث شود تا خود مردم به تفاوت ها برسند و کارهای انجام شده را خودشان درک کنند.

 

 

توکلی زاده با بیان اینکه الحمدالله این خواستن شکل گرفته و بیاری خدا به توانستن هم ختم خواهد شد، عنوان کرد: گرچه ما در ابتدای راه هستیم اما برخی از پروژه ها درحال اتمام هستند. مثلا پروژه دره فرحزاد در حال حاضر در حال اتمام است. درحالیکه دره فرحزاد یکی از نقاط بسیار پیچیده ای بود که با اعتیاد گره خورده بود. قبل از این دستگاهها در آنجا تعارض منافع داشتند. منافع افراد و دستگاهها در آنجا کار را پیچیده می کرد. منافع مردم در خطر بود. الحمدلله ما توانستیم در جلساتی که برگزار شد، با هم همفکری کنیم و کار را کلید بزنیم که خدا را شکر در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که بتوانیم بگوییم که در چند قدمی اتمام این پروژه و پاکسازی دره فرحزاد از معتادان متجاهر قرار داریم و انشاالله این منطقه به زودی به یک پارک ویژه برای طبیعت گردی مردم تبدیل خواهد شد و از آن فضایی که قبلاً بر آن حاکم بود فاصله خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

    پربازدیدترین ها