شرکت‌های دانش‌بنیان کلید حل مشکلات اقتصادی/ فرآیند طولانی ثبت شرکت‌ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات دانش بنیان‌ها

کد خبر: 308044
|
13:08 - 1401/01/21
نسخه چاپی
شرکت‌های دانش‌بنیان کلید حل مشکلات اقتصادی/ فرآیند طولانی ثبت شرکت‌ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات دانش بنیان‌ها
شرکت‌های دانش‌بنیان کلید حل مشکلات اقتصادی/ فرآیند طولانی ثبت شرکت‌ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات دانش بنیان‌ها : فعالیت کمتر از ۲۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی آن هم در استان گیلان که اقتصاد آن وابسته به این بخش است، زنگ خطر و اعلام نیازمندی جدی برای اتخاذ سیاست‌های تشویقی در توسعه این بخش است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از۸دی، رهبر معظم انقلاب امسال را به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و در سخنرانی نوروزی خود بر ضرورت گسترش مراکز دانش بنیان و حمایت قاطعانه و همه جانبه دستگاه های دولتی و مسئولان از این مراکز و فعالان این حوزه تاکید کردند تا در سایه این حمایت ها و توسعه کمی و کیفی مراکز دانش بنیان، اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نیز محقق شود.

شرکت های دانش بنیان مراکز خصوصی و تعاونی هستند که بر اساس نیازهای جامعه و تولید علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش ایجاد می شوند و توجه به آن می تواند نقش موثری در بهبود شاخص های اقتصادی هر کشور و رفع معضلاتی همچون فقر و بیکاری داشته باشد.

 

رهبر انقلاب در بیانات خود تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور دانستند و برخورداری از دو ویژگی اشتغال آفرینی و دانش بنیان بودن را دو اصل مهم در توسعه و رونق تولید داخلی اعلام کردند لذا رویکرد همه مسئولان و نخبگان جامعه باید در راستای تحقق این مهم قرار گیرد.

 

شرکت های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند و توسعه و حمایت از این مراکز علمی در ارتقای سطح اقتصادی کشور حائز اهمیت است. یکی از راهکارهای حمایت از شرکت های دانش بنیان، ترویج محصولات این شرکت ها است و یکی از اقدامات موثر برای نیل به این منظور این است که دستگاه های دولتی تنها از محصولات این شرکت ها استفاده کنند.

 

استان گیلان با داشتن مرز جغرافیایی با کشورهای همسایه و همچنین برخورداری از مناطق آزاد تجاری ظرفیت بسیار خوبی در توسعه کیفی و کمی شرکت های دانش بنیان دارد و در صورت حمایت عملی مسئولان، می توان از همین طریق معضل اساسی و اولویت دار استان یعنی بیکاری را تا حد زیادی از بین برد.

 

رتبه سیزدهم گیلان در تعداد شرکت های دانش بنیان

 

"علی باستی" رئیس پارک علم و فناوری گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان به دو نوع یک و دو تقسیم می شوند اظهار کرد: تعداد ۷۳ شرکت دانش بنیان در گیلان فعال است که در مقایسه با سایر استان ها رتبه سیزدهم کشوری را داریم.

 

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه شرکت های خلاق نوع سوم شرکت های دانش بنیان هستند تصریح کرد: ۲۲ شرکت خلاق در گیلان وجود دارد که در مقایسه با سایر استان ها رتبه نهم کشوری را دارا هستیم.

 

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان عموما بر اساس محصول سنجیده شده و بر اساس تحقیقات ارزیابی می شوند افزود: درصد بالایی از شرکت های دانش بنیان در گیلان فعال هستند.

 

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در پاسخ به سوال تفاوت میان شرکت های نوع یک و دو گفت: شرکت های دانش بنیان نوع دو عنوان شرکت‌هایی هستند که محصولی را توسعه داده اند اما به تولید انبوه نرسیده اما نوع یک عموما تولید انبوه دارند.

 

کمتر از ۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند

 

باستی خاطرنشان کرد: از ۷۳ شرکت دانش بنیان مستقر در استان گیلان، ۹ شرکت یعنی کمتر از ۲۰ درصد آنها در حوزه کشاورزی فعالیت دارند.

 

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان برای بخش خصوصی است و به همین علت بر اساس نیاز بازار شکل می گیرند ادامه داد: سیاست گذاری های مربوط به این شرکت ها بر اساس نیاز جامعه است و بر طبق همین اصل توسعه پیدا می کنند لذا تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی زیاد نیست.

 

 

سمت و سوی شرکت های دانش بنیان به حوزه کشاورزی می رود

 

باستی با اشاره به اقدامات مثبت جهت توسعه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی بیان کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور، تفاهم نامه ای میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شده است که بر اساس آن، سمت و سوی شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور به حوزه کشاورزی برود.

 

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر علاقمندی جهاد کشاورزی و استانداری گیلان مبنی بر توسعه شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی عنوان کرد: برنامه و مشوق هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه تاسیس شرکت های دانش بنیان یکی از ضروریات کشور است و برای ارتقای کمی و کیفی آن می بایست نگاه خود را به این حوزه تغییر دهیم افزود: تاسیس شرکت های دانش بنیان بر خلاف اقداماتی مانند مدرسه سازی و غیره که اگر بیش از یک حدی ساخته شوند مازاد محسوب می شود، هر چقدر توسعه یابند باز هم نیاز جامعه نسبت به آن تامین نمی شود و می توان مجددا شرکت های بیشتری در حوزه های مختلف تاسیس کرد.

 

فرآیند طولانی ثبت شرکت ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان

 

باستی با اشاره به اینکه برخی قوانین مربوط به تاسیس شرکت ها شفاف نیست تصریح کرد: فرآیند طولانی ثبت شرکت ها یکی از مشکلات بر سر راه فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان است و شاخص سهولت راه اندازی کسب و کار در ایران وضعیت خوبی ندارد لذا پیشنهاد می شود که این موارد مورد بررسی جدی تر قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مانند ادارات و سایر بخش ها نیستند و دانش و فناوری آورده آنها محسوب می شود لذا نباید برای ارائه تسهیلات به آنها خواستار ارائه تضامین سفت و سخت باشیم.

 

باستی مرزی بودن استان گیلان و وجود منطقه آزاد در آن را یکی از مزایای توسعه شرکت های دانش بنیان دانست و تاکید کرد: وجود امکان ارتباط با کشورهای خارجی در زمانی که شرکت های دانش بنیان به مرحله صادرات محصولات خود می رسند بسیار حائز اهمیت است و برخی از مراکز دانش بنیان گیلان نیر بر همین اساس فعالیت می کنند.

 

توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در استان گیلان می تواند نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی استان و افزایش تولید محصولات استراتژیک و در نهایت رونق ملی شود که به طور حتم این مهم نیازمند اتخاذ سیاست گذاری و برنامه ریزی جدی تر و همچنین حذف بروکراسی های طولانی اداری و تسهیل فعالیت برای تحصیلکرده های دانشگاهی در این خطه است.

 

انتهای پیام/