دام های مولد در کشتارگاه/ از اوضاع نابسامان دامداری‌ها تا افزایش بی‌ضابطه قیمت نهاده

کد خبر: 308084
|
18:39 - 1401/01/28
نسخه چاپی
دام های مولد در کشتارگاه/ از اوضاع نابسامان دامداری‌ها تا افزایش بی‌ضابطه قیمت نهاده
دام های مولد در کشتارگاه/ از اوضاع نابسامان دامداری‌ها تا افزایش بی‌ضابطه قیمت نهاده : بحث تامین نهاده و افزایش قیمت آن، ثابت بودن قیمت شیر و گوشت و کشتار دام مولد دامداران موضوعی است که دامداران را دچار چالش های زیادی کرده و بسیاری از دامداران پس از سالها کار و تلاش در آستانه ورشکستگی هستند و بسیاری دیگر امیدی به ادامه دامپروری ندارند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازخاورستان،تامین نهاده و افزایش قیمت آن، ثابت بودن قیمت شیر و گوشت و کشتار دام مولد دامداران موضوعی است که دامداران را دچار چالش های زیادی کرده و بسیاری از دامداران پس از سالها کار و تلاش در آستانه ورشکستگی هستند و بسیاری دیگر امیدی به ادامه دامپروری ندارند.

دامداران معقتد بر افزایش قیمت تولیدات نیستند بلکه درخواست همگی آنها کاهش قیمت نهاده و تامین به موقع آن است.

قاسمی مدیرعامل تعاونی دامداران پیام دام خوسف در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: در این خصوص متاسفانه معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بسیار بد عمل می کند.

وی افزود: این معاونت سیاست تبعیض گونه اعمال می نماید بعنوان مثال به دام عشایری جو بیش از حد نیاز تخصیص می دهد اما به دام روستایی به گاودار صنعتی نهاده نمی دهد.

مدیرعامل تعاونی دامداران پیام دام خوسف بیان کرد: ولی دام سنتی کمتر یعنی گاودار سنتی با همان میزان تولید، کنسانتره گران‌تر می خرد و مقدار کمتری هم سهمیه دارد.

قاسمی عنوان کرد: سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متاسفانه پوست موزی است زیر پای دولت که کمر به نابودی صنعت دامداری کشور بسته است.

وی اظهار کرد: جالب است گروهی دلال در دولت قبلی ارز را به غارت برده اند حالا دامداران و گاوداران مظلوم جریمه می شوند.

مدیرعامل تعاونی دامداران پیام دام خوسف گفت: آزاد سازی نهاده ها بی شک قیمت تولیدات را حداقل ۳ تا ۴ برابر خواهد کرد؛ شما فرض کنید شیر کیلو ۳۰ هزار تومان یا گوشت ۴۰۰ هزار تومانی چه کسی قادر به خرید آن خواهد بود؟

قاسمی افزود: در اینصورت تولید کننده که قادر به فروش تولیدات خود نیست مجبور به حذف دام خود خواهد شد که خسران محض است.

وی بیان کرد: بعنوان مثال سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۸۰ کلیو گرم می باشد که آمار جدید این سرانه در کشور ما ۵۵ کیلو است که بدنبال آن بیماری‌هایی از قبیل پوکی استخوان و… گریبانگیر جامعه شده است.

مدیرعامل تعاونی دامداران پیام دام خوسف بیان کرد: چاره بهبود وضعیت دامدار، افزایش قیمت شیر و گوشت نیست بلکه کاهش قیمت نهاده ها خصوصاً جو میباشد.

قاسمی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت شیر و گوشت تبعات تورمی دارد از طرفی میزان فروش شیر و گوشت کم میشود و به ضرر دامدار و حتی مصرف کننده است.

ناقص بودن سامانه بازارگاه

وی با بیان اینکه دولت باید جو رو با قیمت کمتر و با شیوه اصولی به دست دامدار برساند، گفت: یکی از مشکلات حوزه نهاده ها هم همین سامانه بازارگاه عجیب غریب بانک کشاورزی است که متاسفانه به شدت ناقص است.

۲۱ فروردین ماه کارگروه تنظیم بازار استان تشکیل شده و در این کارگروه مصوب شده ” دامداران در صورت خروج دام از استان باید ۲۰ درصد دام را در استان به قیمت مصوب در کشتارگاه خوسف به کشتار رسانند” که این مصوبه باعث شده مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی طی نامه ای به سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با ذکر دلایلی خواستار عدم ابلاغ و اجرای این مصوبه شده است.

 

بالا بودن قیمت تمام شده دام در خراسان جنوبی

جواد غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: قیمت تمام شده دام در استان ما تقریبا از سایر نقاط کشور ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر است.

وی افزود: قیمت شیر نیز مثل قیمت مرغ است و همیشه یک قیمت مصوب کشوری اعلام میشود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: درخواست پیگیری داریم که در کشور نهاده به قیمت پایین به ما بدهند که قیمت تمام شده تولیدات پایین بیاید.

غریبی عنوان کرد: در حال حاضر به نسبت سال گذشته ما در برخی از اقلام علوفه ای ۲۰۰، ۳۰۰ و حتی در برخی از اقلام تا ۴۰۰ درصد رشد قیمت داشتیم و حتی گاها بالای ۴۰۰ درصد رشد قیمت نهاده ها را داشتیم.

 

وی اظهار کرد: از این طرف قیمت شیر قیمت کشوری است و از سال گذشته تغییر نکرده و قیمت گوشت نیز که مصوب استانی است متاسفانه علی رغم اینکه قیمت تمام شده گوشت در استان ما بالاتر از سایر نقاط کشور است ما پایین ترین قیمت گوشت را داریم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: حداقل درخواست ما این است که قیمت در خراسان جنوبی با استانهای مجاور همطراز یا نزدیک به قیمت استانهای همسایه باشد.

در تامین دام هیچ مشکلی نداریم

غریبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی در تامین دام زنده هیچ مشکلی نداریم‌، افزود: دام در استان با قیمت متعارف و تمام شده آماده عرضه است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی استان تامین کننده است و تولیدات مازاد بر نیاز استان داریم و تولیدات همیشه صادر شده و میشود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی به مصوبه تنظیم بازار در تاریخ ۲۱ فروردین اشاره و خاطرنشان کرد: از این گونه مصوبه ها تولید کننده و مصرف کننده منتفع نشده و فقط در زمین دلالان بازی کردن است.

غریبی اظهار کرد: طبق قانون اصل ۷ ماده افزایش بهره وری اعلام کرده که باید دولت از نماینده تشکلها برای حضور در اینگونه جلسات دعوت کند و ما در متن نامه ارسال شده به استانداری این ماده قانونی را تذکر دادیم و به دلیل عدم حضور نماینده تشکلها و بخش خصوصی این مصوبه زیاد وجهه قانونی ندارد.

وی در مورد موجود بودن نهاده در استان، افزود: به دلیل خشکسالی های دو دهه گذشته در خراسان جنوبی استان ما وارد کننده نهاده است و حدود ۷۰ درصد نهاده های بخش خصوص دام از استانهای غربی، شمالی یا مبادی ورودی وارد میشود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: نهاده های دولتی مثل کنجاله سویا، ذرت و جو متاسفانه به اندازه نیاز دامدار و حتی نصف نیاز دامدار هم تامین نمیشود و میزان پایینی نهاده به دامدار داده میشود.

غریبی بیان کرد: تخصیص نهاده دولتی خیلی واضح و مشخص نیست و از دی ماه سال گذشته مشخص نیست که میخواهند نهاده بدهند یا نه.

وی ادامه داد: در حال حاضر که بیش از ۲۵ روز از سال جدید گذشته نهاده ای که باید برای بخش دام در سامانه بازارگاه بارگذاری شود انجام نشده و ما دامداران تکلیف خود را نمیدانیم که آیا نهاده دولتی خواهد بود تا نخواهد بود.

اوضاع نابسامان بخش دام و افزایش قیمت نهاده

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: از دی ماه سال گذشته به بعد اوضاع در بخش دام خیلی نابسامان و نامشخص است.

غریبی عنوان کرد: در بحث نهاده های تولید داخل وقتی که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شد نهاده های تولید داخل جهش قیمتی داشتند به گونه ای که در دی ماه سال گذشته فقط ۵۰ درصد رشد قیمت نهاده ها را شاهد بودیم.

وی افزود: هنوز ارز ترجیحی حذف نشده و همه بلاتکلیف هستند که ارز ترجیحی حذف خواهد شد یا نه و هنوز که بیش از ۲۵ روز از فروردین گذشته نهاده این ماه را به دامدار نداده اند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: طی این چند روزی که از فروردین گذشته دامدار ما باید چکار کند؟ چه گِلی به سر بگیرد؟ این از وضع نهاده دولتی و وضعیت نهاده تولید داخل نیز به دلیل خشکسالی رشد قیمتی داشته است.

ممنوعیت خروج علوفه از برخی استانها

غریبی گفت: خیلی از استانهای تولید کننده علوفه از جمله سیستان و بلوچستان خروج علوفه از استان خود را ممنوع کردند و علی رغم اینکه دامداران ما شاید با کشاورزان این استان جهت کشت یا خرید علوفه قرارداد داشتند و از قبل خرید کردند اما به دلیل ممنوع کردن خروج علوفه دامداران ما با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی عنوان کرد: تهیه علوفه از استانهای غربی نیز به دلیل بالا رفتن نرخ کرایه حمل به طور سرسام آور امکان ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئولان میگویند باید قیمت ها را کنترل کنیم، تصریح کرد: وقتی مسئولان قیمت کرایه حمل را کنترل نمیکنند در قیمت تمام شده محصول تاثیر میگذارد.

افزایش قیمت کرایه حمل

غریبی بیان کرد: از سال گذشته تا کنون حداقل سه مرحله قیمت کرایه حمل افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته یک کامیون کاه از کردستان تا بیرجند می آمده که هم اکنون فقط کرایه حمل بیش از آن موقع است؛ یعنی اگر آن زمان قیمت یک کامیون کاه ۱۵ میلیون تومان تمام میشده در حال حاضر فقط کرایه حمل تا ۱۸ میلیون تومان میشود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: هم اکنون قیمت یک کامیون کاه برای ما تا ۱۰۰ میلیون تومان تمام میشود.

غریبی بیان کرد: همه این کارها موضوع دامپروری را اسفناک کرده و ما واقعا برای دامدار، کارگری که در دامداری کار میکند و جامعه نگرانیم.

وی افزود: قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ قرار است تمام گوشت و شیر مورد نیاز را وارد کنیم؟

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه این وضعیت فقط برای استان ما نیست و تمام کشور است، اظهار کرد: استانهای دیگر مبادی ورودی نزدیکتر و کرایه حمل کمتر، تولید نهاده بیشتر و مشکلات کمتری نسبت به استان ما دارند اگر در خراسان جنوبی شاهد رشد ۴۰۰ درصدی کاه هستیم استانهای دیگر این رشد کمتر و مثلا تا ۳۰۰ درصد است.

غریبی عنوان کرد: دامدار تا مجبور نباشد به دامش لطمه نمیزند وقتی دامدار مجبور میشود دام مولد را برای کشتار بفرستد به این دلیل است که مجبور میشود چند دام را بفروشد تا خرج و خوراک بقیه را بدهد‌.

دامها یکدیگر را میخورند!

وی با بیان اینکه هم اکنون دامها یکدیگر را میخورند، افزود: نه به این معنا که به عنوان یک گوشتخوار یکدیگر را بخورند نه، دامدار چند دام را میفروشد تا با درآمد آنها نهاده برای سایر دامهایش تهیه کند و این چرخه تکرار میشود تا جایی که دامی برای دامدار نخواهد ماند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: با این شرایط سرمایه دامدار هر روز از دست میرود، ضرر مالی میبیند و واحدهای دامپروری و دامهای شیری در استان به شدت در حال ضرر دیدن هستند.

غریبی عنوان کرد: قیمت تمام شده شیر خیلی بیشتر از قیمتی است که دولت تعیین کرده است. سال گذشته تغییر قیمت مصوب شیر خام را نداشتیم و دامداران در حال زیان دیدن هستند.

سامانه بازارگاه و مشکلاتش

وی به مشکلات سامانه بازارگاه اشاره و بیان کرد: این سامانه مشکلات زیادی دارد از جمله اینکه خوراک به موقع بارگذاری نمیشود، تاخیر در تحویل نهاده یعنی اگر امروز خرید انجام شود تا دو ماه دیگر نهاده به دست دامدار نمیرسد، میزان نهاده، کیفیت نهاده و …. همه در قیمت تمام شده نهاده تاثیرگذار است.

دامدار راضی به افزایش قیمت گوشت و شیر نیست

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: دامدار اصلا راضی به گران فروشی و افزایش قیمت شیر و گوشت نیست که گاها مردم فکر میکنند دامدار ناخن خشکی میکند نه، قیمت تمام شده گوشت و شیر زیاد است اگر دولت نهاده را به قیمت پایین به دامدار ما بدهد گوشت و شیر هم به قیمت پایین به مردم عرضه میشود.

غریبی گفت: وقتی به طور متوسط قیمت تولیدات بسیار زیاد افزایش داشته، نمیشود قیمت شیر و گوشت افزایش نداشته باشد.

وی عنوان کرد: دولت اگر میخواهد قیمتها را کنترل کند باید اصولی، مدیریت شده و ویژه ورود پیدا کند قیمت جو به دلیل پایه بودن در بحث دام اگر کنترل شود به تبع قیمت کاه، یونجه و سایر نهاده ها کنترل و متعادل میشود.

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت جو/ با حرف نمیتوان قیمتها را کنترل کرد

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزود: وقتی قیمت جو داخلی نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته نمیتوان توقع داشت که قیمت کاه و یونجه متعادل باشد.

غریبی ادامه داد: در کشاورزی نیز به همین شکل، قیمت کود شیمیایی و هزینه های تولید بالا رفته است اما دولت میتواند با کنترل قیمت جو قیمت تمام خوراکها را کنترل کند. با حرف نمیتوان قیمت ها را کنترل کرد باید برای کنترل قیمتها برنامه داشت اگر قرار است دولت اول خط کمک کند باید به دامدار در بحث تامین نهاده با قیمت پایین کمک کند اگر قرار است آخر خط کمک کند باید به مصرف کننده با کنترل قیمت ها کمک کند.

جلساتی که ادامه پیدا نکرد

وی بیان کرد: سال گذشته جلساتی برای تامین علوفه تشکیل شد اما فقط سه جلسه برگزار شد و ادامه پیدا نکرد. از دستگاه های اجرایی برای تامین کامیون جهت حمل نهاده ها درخواست کمک کردیم فقط یک دستگاه اعلام آمادگی کرد که یک کامیون به ما بدهد با یک کامیون که نمیتوان کاری کرد برای حمل نهاده نیازمند تعداد قابل توجهی کامیون هستیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت دامپروری در تمام کشور و استان ما تحت فشار است و در پایان سال شرایط برای تولید کننده و مصرف کننده نگران کننده است.

امید به دولت آیت الله رئیسی

غریبی گفت: به دولت آیت الله رئیسی امیدواریم چراکه با نیت شفاف سازی و رفع موانع تولید روی کار آمده. رهبر معظم انقلاب نیز چند سال میشود بر تولید تاکید دارند. ان شاءالله همه کمک کنند که هم چرخ تولید بچرخد و هم روزی مردم با قیمت مناسب در سفره ها قرار بگیرد.

وی از ارسال نامه ای به استاندار خراسان جنوبی در این خصوص نیز خبر داد.

 

 

نهاده پایه اساسی دامپروری

جواد الهامی دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی و فعال حوزه کشاورزی در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: بحث قیمت گوشت، شیر و مجموع مواد لبنی مرتبط با دام بخش مهم و استراتژیک برای هر کشوری است.

وی افزود: اگر کشوری در حوزه دام موفق باشد چندین مزیت دارد که از جمله آن افرایش اشتغال، تامین غذای مردم و امنیت غذایی هر کشور است.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی بیان کرد: از پایه های اساسی دام و دامپروری هر کشوری حوزه نهاده ها است. نهاده ها از سه جهت بسیار مهم هستند از طرفی با حوزه کشاورزی هر کشوری سر وکار دارند، با حوزه دامداری و غذا و اشتغال نیز در ارتباط است.

الهامی عنوان کرد: اگر نهاده ها در کشور دچار مشکل شوند عملا گوشت و شیر گران خواهد شد و تورم افزایش خواهد یافت و برای مردم نارضایتی ایجاد میشود.

وی به مشکلاتی که دامداران با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون با وضعیتی مواجه هستیم که دولت سعی در کنترل تورم دارد حدود ۳۰ درصد از تورم هر کشوری مربوط به حوزه غذا است در نتیجه افزایش قیمت در غذا منجر به تورم میشود.

فعال حوزه کشاورزی بیان کرد: دولت به دنبال کنترل تورم است و از طرفی هزینه های دامدار افزایش بسیار چشمگیری پیدا کرده است.

الهامی افزود: قیمت نهاده های یک دامدار به ویژه دام سنگین از واکسن و دارو گرفته تا هزینه های کارگر، کشتارگاه و … همه افزایش پیدا کرده است اما از آن طرف قیمت گوشت متوازن با قیمت نهاده ها و زیر مجموعه هزینه تمام شده رشد نکرده است.

سونامی کمبود گوشت در پی بی توجهی به حوزه دامداری دور از انتظار نیست

وی بیان کرد: هزینه تمام شده گوشت یا شیر برای دامدار حالتی شده است که دامداری برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه دامدار در پی فروش و کشتار دام بر می آید و این موضوع کشور را دچار سونامی کمبود گوشت خواهد کرد.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی با این سوال که نقص حوزه نهاده ها کجاست؟ گفت: در سالهای اخیر کشور و خراسان جنوبی با خشکسالی مواجه شده و بخش زیادی از نهاده های مصرفی دام از طریق طبیعت و مرتع بوده که خشکسالی عملا دسترسی دامدار را به نهاده های طبیعی گرفته است.

پرورش نژاد دامهایی غیر متناسب با شرایط استان

الهامی ادامه داد: از طرفی نژاد هایی از دام سبک و سنگین گرفته تا طیور در کشور ما در حال پرورش است که متناسب با شرایط کشور نیست و گونه هایی هستند که با نهاده های خاصی تغذیه میشوند و این وابستگی اینها به ذرت و سویا و کمبود تولید ذرت و سویا در کشور ما این وابستگی به مرزهای بیرونی را تشدید کرده است.

وی بیان کرد: بحث بعدی حوزه نهاده ها، واردات است. ما یا باید تولید کنیم یا باید وارد کنیم و در حوزه تولید باید بدانیم چه محصولی باید تولید کنیم. ما وابستگی ۷۰ درصدی به ذرت و بیش از ۹۰ درصد به سویا داریم.

فعال حوزه کشاورزی عنوان کرد: ذرت در کشور ما قابلیت کشت دارد اما باید سازماندهی و فکری برای افزایش کشت ذرت در کشور انجام شود. متاسفانه یا خوشبختانه تمام تمرکز دولت بر روی حوزه گندم است.

خودکفایی تک محصولی افتخار نیست

الهامی تصریح کرد: خودکفایی تک محصولی افتخار نیست وقتی میتوان ادعای خودکفایی در حوزه غذا داشت که گندم، جو، ذرت، سویا، کنجاله، دانه های روغنی و … را تولید کرد.

وی اظهار کرد: ساختار جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر به گونه ای بود که به ظرفیت های منطقه ای توجه نمیکرد و اگر در استانی قرار بود اقدامی انجام شود درگیر بخش نامه های کشوری میشد.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی گفت: در کشور ما کشت جو و سورگوم منطقی است اما آیا دام های صنعتی صرفا با جو و سورگوم و بدون ذرت میتوانند رشد کنند؟

ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد زمینه رانت و فساد

الهامی بیان کرد: مورد بعدی بحث وارد کردن نهاده است ما یا باید نهاده تولید کنیم یا وارد کنیم و واردات در سالهای گذشته خیلی افزایش چشمگیری پیدا کرد که خود این امر بحث امنیت غذایی ما را به چالش کشید و به واسطه عدم نظارتها و وجود رانت کلان ارز ۴۲۰۰ به بهشتی برای مفسدین تبدیل شد.

وی ادامه داد: بعد از این جریان سامانه بازارگاه ایجاد شد که سعی کرد شرایط را مقداری بهبود ببخشد. سامانه بازارگاه پل واسط بین سازمان جهاد کشاورزی و دامدار با بارگذاری نهاده در سامانه و رسیدن به دست دامدار است.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی گفت: یکی از اصلی ترین موانع در بحث واردات بحث تخصیص ارز است ما بارها و بارها مواردی را داشتیم که حجم زیادی از کنجاله و نهاده ها در داخل کشور در بنادر منتظر تخصیص ارز میماند و همانجا فاسد میشد و ارزی تخصیص پیدا نمیکرد تا نهاده از بنادر ترخیص شود.

الهامی تصریح کرد: کشور در قحطی نهاده به سر میبرد اما بانک مرکزی تخصیص ارز برای نهاده ای که در بنادر منتظر بود را انجام نمیداد.

معایب سامانه بازارگاه

وی بیان کرد: معایب سامانه بازارگاه خیلی بیشتر از مزایای آن است. اصلی ترین عیب این سامانه عدم شفافیت آن است، به گمرک و سامانه انبارها متصل نیست که اینها نیز از جمله معایب است مشخص نمیشود چقدر نهاده وارد شده و عملا تمام نهاده در سامانه ثبت نمیشود چون به گمرک متصل نیست و همان ابتدای کار ورود نهاده ها بخش عمده ای وارد بازار سیاه میشود و نهاده ای که همه اش با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد میشود تهیه آن در بازار آزاد با بهترین کیفیت بدون مشکل و با قیمت بالا فراهم است اما تهیه نهاده دولتی سخت است.

فعال حوزه کشاورزی عنوان کرد: هنگام خروج نهاده نیز به دلیل عدم اتصال به سامانه انبارها مشخص نیست نهاده به کدام تشکل، تعاونی و انبار داده شده که این نیز یک حفره بزرگ است.

الهامی به تعارض منافع سامانه بازارگاه اشاره کرد و گفت: سامانه بازارگاه متعلق به بانک کشاورزی است نه وزارت جهاد کشاورزی و منفعت بانک در سود است و همین تعلق داشتن سامانه بازارگاه به بانک کشاورزی این پیش زمینه فکری که بانک عمدا این سامانه را ضعیف طراحی کرده باشد وجود دارد.

وی افزود: اگر سامانه بازارگاه به گمرک متصل شود بسیاری از مشکلات عدم نظارت آن نیز برطرف خواهد شد.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی بیان کرد: مورد بعدی مدت زمان رسیدن نهاده ها است حداقل زمان ممکن برای ثبت درخواست نهاده تا رسیدن به دست دامدار ۱۵ روز است که همین مدت زمان طولانی است چراکه دامدار روز به روز نهاده به دام میدهد و اینکه دامدار نداند چه روزی نهاده را تحویل میگیرد خیلی سخت است.

الهامی گفت: مورد بعدی ضعیف بودن ضریب نفوذ اینترنت در برخی از نقاط کشور به ویژه روستاها است و گاهی سهمیه دامدار و کشاورز از بین میرود لذا باید در هر دهستانی یک متولی یا نمایندگی جهاد کشاورزی به صورت متمرکز بحث ثبتنام و پیگیری نهاده را انجام دهد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات سامانه بازارگاه که دامدار را اذیت میکند بحث حداقل سفارش است و چون اغلب دامداران دامدار خُرد هستند سامانه بازارگاه با استفاده از کامیون حمل نهاده را انجام میدهد و حداقل هر دامدار باید بین ۱۰ تا ۳۰ تن سفارش بدهد در حالی که بسیاری از دامداران در استان ما ماهانه شاید کمتر از ۵ تن سفارش بدهند که در این صورت یا سهم دامدار سوخت شده و سفارش نمیدهد یا اگر سفارش بدهد هزینه حمل سر از فلک در می آورد.

زیاد بودن هزینه های حمل در خراسان جنوبی

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی گفت: هزینه حمل برای خراسان جنوبی زیاد است چراکه بار برگشتی در استان وجود ندارد. بحث دیگر نامناسب بودن جاده های استان است که برای رانندگان استهلاک دارد و مورد بعدی نبود راه آهن در مرکز استان است.

الهامی خاطرنشان کرد: مورد بعدی در بحث نهاده، توزیع است. برای هر واحد تولیدی باید بر اساس تولید نهاده توزیع انجام شود که خیلی اوقات این اتفاق نمی افتد.

وی به پلاک گذاری دامها اشاره کرد و افزود: هیچ آمار درستی از تعداد دامها در دسترس نیست چراکه سیستم سرشماری دام  و از همه مهمتر راستی آزمایی ما مشکل دارد.

فعال حوزه کشاورزی بیان کرد: مشکل دیگر سامانه بازارگاه این است که کسری و اضافه سهمیه ثبت نمیشود.

الهامی به ضعیف بودن تشکلها در استان اشاره کرد و گفت: اگر تشکل قوی در استان باشد که نهاده را دریافت و توزیع کند بهتر است.

وی عنوان کرد: با افزایش قیمت پیش نیازهای تولید شیر و گوشت در کشور و ثابت ماندن قیمت تولیدات حوزه دامپروری و صنایع لبنی دو حالت برای آینده وجود دارد؛ یا دامداری ها ورشکست خواهند شد که برای برخی این اتفاق افتاده و امنیت غذایی کشور با مشکل مواجه خواهد شد و مورد بعدی اینکه شاهد افزایش قیمت بیش از حد گوشت، شیر و محصولات لبنی خواهیم بود.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی بیان کرد: با تورم شدید و بهم ریختن بازار مردم قدرت خرید نخواهند داشت و در این شرایط تولید کننده و مصرف کننده متضرر خواهند شد.

ثابت یا افرایش قیمت تولیدات دامی چوب دو سر باخت

الهامی با بیان اینکه ثابت بودن قیمت و افزایش قیمت تولیدات دامپروری چوب دو سر باخت است، تصریح کرد: چاره کار مدیریت قیمت نهاده های دولتی است. سر رشته فساد در حوزه نهاده ها ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و در حال حاًر کشور در منگنه بین حذف یا نگهداری ارز ۴۲۰۰ تومانی گیر کرده است.

وی ادامه داد: نگهداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت ضرر است اما حذف ارز ۴۲۰۰ چه خصوصیاتی دارد؟ کشور از نظر روانی به واژه ارز ۴۲۰۰ تومانی وابسته شده است.

دبیر قرار گاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی گفت: بالاخره که قرار است نهاده آزاد شود وقتی آزاد شد یک شُک قیمتی به بازار وارد میکند و عملا نیازمند سرمایه در گردش بالایی است‌. چاره کار این است که دولت قیمت نهاده ها را کم کند و یک ساختاری ایجاد کند که این سیستم به مقدار نیاز، به صورت درست، بدون فساد و هیچ اشکالی نهاده را با قیمت کم به دست دامدار برساند.

الهامی با بیان اینکه جو پایه همه نهاده ها است، افزود: قیمت جو باید کاهش پیدا کند و کنترل شود.

بر اساس این گزارش؛ خواسته دامدار، اتحادیه دامداران و مطالبه گران بخش دامپروری و کشاورزی خراسان جنوبی کنترل قیمت جو به عنوان پایه قیمت سایر نهاده ها است. دامداران خواستار افزایش قیمت شیر و گوشت نیستند بلکه تمام صحبت آنها تامین نهاده دولتی و با قیمت پایین است. از دیگر خواسته های دامداران رفع نواقص بسیار بزرگ سامانه بازارگاه است‌.

اگر مسئولان مربوطه به فکر حوزه دامپروری کشور و امنیت غذایی هستند باید به طور ویژه و اساسی در بحث کنترل قیمت جو ورود پیدا کنند تا شاهد تعطیلی واحدهای دامپروری و پس از آن سونامی کمبود گوشت و لبنیات در کشور نباشیم‌.

انتهای پیام/