کاهش ۲۵ درصدی مالیات بر تولید پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ خواهد شد/ تصمیمات صحیح، باعث رشد اقتصادی ۸ درصدی برای سال۱۴۰۱ می‌شود

کد خبر: 308110
|
13:09 - 1401/02/04
نسخه چاپی
کاهش ۲۵ درصدی مالیات بر تولید پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ خواهد شد/ تصمیمات صحیح، باعث رشد اقتصادی ۸ درصدی برای سال۱۴۰۱ می‌شود
کاهش ۲۵ درصدی مالیات بر تولید پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ خواهد شد/ تصمیمات صحیح، باعث رشد اقتصادی ۸ درصدی برای سال۱۴۰۱ می‌شود : عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم حمایت از تولید دانش‌بنیان گفت: کاهش ۲۵ درصدی مالیات بر تولید پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ خواهد شد و کشور با تصمیمات صحیح، می تواند به رشد ۸ درصدی پیش‌بینی شده دست پیدا کند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از راه دانا؛ امروزه اقتصاد دنیا بر پایه نوآوری و استفاده از دانش استوار شده و چنین اقتصادی را اقتصاد دانش‌بنیان نام‌گذاری می‌کنند. دانش‌بنیان بودن تولید به معنای آن است که تولید متکی بر دانش باشد و موجب کاهش هزینه‌های واردات شود و اگر تولیدی متکی بر دانش نباشد به طور حتم نمی‌تواند پایدار و اقتصادی و قابل‌رقابت با محصولات مشابه باشد.

محمد صفایی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو باراه دانا؛ درباره افزایش صادرات و درآمد ارزی و برنامه‌های اقتصادی مدنظر مجلس برای افزایش این درآمده با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: یکی از موضوعات تأثیرگذار در این زمینه تلاش وزارت امور خارجه برای برقراری ارتباط با همسایگان و کشورهای هدف است که با شرایط کنونی و بالابردن نرخ ارز این صادرات توجیه‌پذیر و برای کشور ارزآور خواهد بود.

لزوم حمایت از تولید دانش‌بنیان و و حمایت از کسب‌وکارها

وی در زمینه تداوم این روند گفت: روند کسب‌وکار در دولت باید تسهیل شود و باید با حمایت از تولید دانش‌بنیان ارز ورودی در محل واقعی خود مورداستفاده قرار گیرد و ارز ورودی باید در زیرساخت‌های اقتصادی کشور هزینه شود که متأسفانه در دولت قبل کمتر اتفاق افتاد. ارز وارد شده درصورتی‌که در زیرساخت‌های کشور مصرف شود، به‌جای تورم رونق را به بازار تولید برمی‌گرداند.

صفایی توضیح داد: منابع ارزی دولت باتوجه‌به افزایش تولید نفت و همکاری با کشورهای همسایه در سال جدید روند خوبی را دنبال می‌کند که در کنار درآمدهای ارزی غیرنفتی همان‌طور که در ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد، همین افزایش را در ۱۴۰۱ هم شاهد باشیم، مشروط بر اینکه دولت تصمیمات خوبی را در کنترل این ارز ورودی اتخاذ کند رشد اقتصادی هشت درصدی پیش‌بینی شده توسط دولت، امکان‌پذیر خواهد بود.

شرکت‌های دانش‌بنیان، بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند

وی با اشاره به تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد اقتصادی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. قطعاً این شرکت‌ها می‌توانند پیشران رشد اقتصادی کشور باشند و بر دیگر شرکت‌ها نیز تأثیرگذارند زیرا در نتیجه تلاش آنها دیگر شرکت‌ها هم تشویق خواهند شد که R&D(تحقبق و توسعه)داشته باشند و با یک R&D پویا هزینه‌های تولیدشان کاهش دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکل موجود در دولت تدبیر و امید و اینکه ما در بسیاری از کشورها مثل چین رایزن بازرگانی نداشتیم گفت: ان‌شاءالله دولت جدید سریع‌تر وارد این حوزه شود و رایزن‌های بازرگانی را در دیگر کشورها فعال کند که برای به نتیجه رسیدن آن باید موانع واردات و صادرات برطرف شود.

کاهش ۲۵ درصدی مالیات بر تولید پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ خواهد شد

وی گفت: با مصوبات جدید مجلس ۲۵ درصد از مالیات بر عملکرد تولید کاهش داده شده است که در کاستن از هزینه‌ها مشوق به‌حساب می‌آید که با تصویب قانون رفع موانع کسب‌وکار پس از تأیید شورای محترم نگهبان ابلاغ خواهد شد.

صفایی دلوئی با اشاره به نوسانات ارزی و آثار آن بر تولید ادامه داد: با وجود این نوسانات ارزی تولیدکننده نمی‌تواند برای اتفاقات آتی محاسبه دقیقی داشته باشد و بعضاً به دلیل همین نوسانات ارزی ورشکست می‌شود. یکی از راه‌های حمایتی این است که تسهیلات ارزی در ابتدا تبدیل به بدهی ریالی تولیدکننده شود و بازار به ثبات در این حوزه برسد زیرا بی‌ثباتی اخذ تصمیم را از تولیدکننده سلب می‌کند.

با تصمیمات صحیح، رشد ۸ درصدی محقق خواهد شد

وی در پایان با اشاره به برگشت ۸۵ درصدی ارزهای صادراتی گفت: علت ثبات و آرامش کنونی بازار افزایش درآمدهای کشور و برگشت منابع ارزی بلوکه شده است که با ادامه این روند و تصمیمات دقیق دولت رشد هشت درصدی هم قابل‌دسترس خواهد شد.

انتهای پیام/