بازی گل یا پوچ آمریکا با دست خالی!/ تسلیم‌ ناپذیری دولت در برابر سیاست‌های سگ زرد

کد خبر: 308118
|
15:43 - 1401/02/05
نسخه چاپی
بازی گل یا پوچ آمریکا با دست خالی!/ تسلیم‌ ناپذیری دولت در برابر سیاست‌های سگ زرد
بازی گل یا پوچ آمریکا با دست خالی!/ تسلیم‌ ناپذیری دولت در برابر سیاست‌های سگ زرد : داستانهای تکراری برجام ادامه دارد اما آمریکا همچنان حاضر نیست از زیاده‌خواهی خود بکاهد؛ او می‌خواهد بدون پذیرش شروط جمهوری اسلامی ایران، ملت ما را مجبور به احیای برجام کند؛ در حالی که این موضوع خط قرمز سیاست خارجی کشور ماست. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازمرصادنیوز، بیش از یک و نیم ماه از انجام آخرین دور مذاکرات وین می گذرد و همچنان اخباری از آمادگی کشورهای طرف مقابل برای ادامه مذاکرات دریافت می شود بی آنکه آمریکا حاضر شود از زیاده خواهی های خود دست بکشد، این موضوع با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران هم حاضر به زیرپا گذاشتن خطوط قرمز خود نیست سبب ایجاد وقفه در انجام مذاکرات شده است.

اگرچه آمریکا از طریق واسطه های خود درحال تبادل پیام هایی با جمهوری اسلامی ایران است اما این امر تاکنون منجر به یک جمع بندی واحد نشده و صد البته مسئولان دیپلماسی کشور ما نیز در برابر سیاستهای واهی آمریکا تسلیم نخواهند شد بلکه با قدرت تا تحقق کامل خواسته های خود در برجام خواهند ایستاد در غیر این صورت حاضر به مذاکره نمی شوند.

 

تعلل غربی‌ها ایران را وادار به ادامه مسیر بر اساس مصوبه مجلس می‌کند

حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: همان گونه که مردم هم کاملا در جریان قرار دارند، پافشاری ایران بر روی خطوط قرمز و تلاش برای اینکه برجام می تواند گشایش و فوایدی از نظر اقتصادی برای کشور داشته‌ باشد موجب شده غربی ها که از اساس برای تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی در خصوص مسائل منطقه و حمایت از مقاومت دنبال افزایش فشار بر کشور ما بودند، به علت اختلافات درونی ایجاد شده در آمریکا میان بایدن، سنا و جمهوری خواهان، مذاکرات را مدتی متوقف کنند و اکنون توپ در زمین آمریکا قرار دارد تا تصمیمی جدی در رابطه با شروط ایران به منظور پذیرش بازگشت آمریکا به برجام را اتخاذ کند.

وی افزود: تاکنون آمریکایی ها اجازه ورود به مذاکرات را پیدا نکردند و ایران آنها را پشت درهای بسته نگهداشته و به قول خودشان از سوراخ کلید در حال پیگیری مذاکرات هستند با این حال همچنان بر مواضع ضد ایرانی خود ادامه داده اند، تحریم های جدید را وضع کرده اند و صداقت خود را در مذاکرات از طریق غربی ها و اروپایی ها نشان نداده اند و برای پایبندی به تعهداتشان، نتوانسته اند تضامینی ارائه دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به اینکه دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و برنامه مورد نظر خود را در ۲۷ صفحه در جلسات مذاکره اعلام کرده و اروپایی ها هم تایید کردند که این نظرات منطقی و درست است و اگر این نظرات ایران تامین نشود هیچ دلیلی برای بازگشت به مذاکرات و برجام وجود نخواهد داشت لذا به نظر می رسد غربی ها به ویژه آمریکا اکنون باید مشکلات داخلی خود را حل کنند و هیچ راه و چاره ای جز تسلیم شدن در برابر خواسته های ایران ندارند.

ترقی خاطرنشان کرد: هر روز که از تاخیر در روند مذاکرات وین می گذرد، غربی ها متضرر خواهند شد، اما جمهوری اسلامی ایران به حرکت و فعالیت خود در راستای توسعه فعالیت‌های صلح آمیز اش ادامه می دهد و مجبور است نیازهای خود را در ابعاد هسته ای  تامین کند و تکیه ای به بیگانگان نداشته باشد و این روند به طور مسلم موجب خوداتکایی ایران در امر هسته ای خواهد شد، در نتیجه آنها رفته رفته موقعیت خود را از دست می دهند.

وی افزود: به نظر می رسد اگر بایدن بتواند سنای آمریکا و جمهوری خواهان را راضی کند که تاخیر در پذیرش شروط ایران به ضررشان تمام می شود و ایران همچنان مسیر خود را ادامه می دهد، ممکن است مذاکرات دوباره از سر گرفته شود، در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را طی می کند و تاثیرپذیری خود را نسبت به این تحریم ها به حداقل می رساند و همان گونه که اکنون مشکلی از نظر فروش نفت نداریم و توافقات و قراردادهایی که با کشورهای منطقه نظیر چین و روسیه و همسایگان بسته ایم تقریبا برنامه ریزی های تحریمی آمریکا را خنثی می کند پس هیچ دلیلی وجود ندارد بی جهت از مواضع خود کوتاه آییم و باز هم به آمریکا امتیاز دهیم تا به برجام برگردد.

ترقی تصریح کرد: صبر جمهوری اسلامی ایران هم فراوان نخواهد بود، اگر غربی ها تا یکی دو ماه دیگر نتوانند در این زمینه تصمیمی بگیرند قطعا جمهوری اسلامی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی راه خود را در مسیر فناوری صلح آمیز هسته ای ادامه می دهد و از سیاست‌های بین المللی که اکنون به صورت تبعیض آمیزی اعمال می شود، تبعیت نخواهد کرد.

مبنای مذاکرات جدید نمی تواند اعتماد به آمریکا باشد

محمد حسن قدیری ابیانه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: ایران خواستار هیچ کمک و امتیازی از آمریکا نیست بلکه خواستار آن است که پول‌های بلکه شده خود را پس بگیرد و ممانعت در راه حقوق کشورش ایجاد نشود اما آمریکا گویا می خواهد از دارایی های خودش به ما ببخشد در حالی که یک غارتگر، متجاوز، ظالم و سرآمد دشمنی با ملت ما است.

وی افزود: ایران در مذاکرات برجام به دنبال آزادی پول‌های بلوکه شده خود است و می خواهد از حقوق به رسمیت شناخته شده بین المللی در زمینه هسته ای و تجارتی که حق کشور است، استفاده کند اما آنها سعی می کنند ممانعت ایجاد کنند و علت آن هم دشمنی با ملت ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکایی ها مشاهده کردند توطئه هایشان تا حد فراوانی خنثی شده و ایران با وجود آنچه که آمریکا آن را تحریم های کمرشکن و بی سابقه تاریخی خوانده، توانسته در این شرایط در زمینه های مختلف پیشرفت کند در نتیجه می خواهند مانع پیشرفت ما شوند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از راه جنگ نمی توانند مانع پیشرفت ایران شوند زیرا می دانند ایران قدرت پاسخگویی دارد پس راه های دیگر را طی می کنند و تلاش هم کردند از راه تحریم به اقتصاد و معیشت مردم ضربه بزنند، همچنین از طریق راه اندازی فتنه هایی نظیر فتنه ۸۸ هم کوشیدند که آن هم شکست خورد، با این حال دست از دشمنی برنداشتند و اکنون از ایران می خواهند در زمینه هسته ای و سایر مسائل از حقوق خود کوتاه آید.

وی افزود: دولت قبلی با این تصور که راهی جز تعامل با آمریکا وجود ندارد، در همین مسیر هم پیش رفت و برجامی بسیار ضعیف را امضا کرد و اصل را بر اعتماد به آمریکا گذاشت به نحوی که وزیر امور خارجه وقت اعلام کرد امضای کری ضمانت است، در حالی که امضای رئیس جمهور و گنگره آنها نیز ضمانت نیست که البته نتیجه آن را هم دیدیم و نه تنها آمریکا در دوران بایدن، ترامپ و اوباما به تعهدات خود عمل نکردند بلکه در هرسه دوره بر تحریم ها علیه ایران افزودند بنابراین مبنای مذاکرات جدید نمی تواند اعتماد به آمریکا باشد.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه آمریکا باید اگر تعهدی می دهد، پشت سر آن هم ضمانت بدهد، گفت: آمریکا، سپاه پاسداران ما که نیروی نظامی رسمی کشور است برخلاف قانون به عنوان گروه تروریستی اعلام کرده به نحوی که حتی اگر فردی دوره اجباری سربازی را در سپاه بگذراند از ورود به آمریکا منع می شود و به عنوان تروریست شناخته می شود.

وی با بیان اینکه آمریکا باید همه این تحریم ها را لغو کند و یاد بگیرد به حقوق ایران احترام بگذارد، عنوان کرد: تروریست واقعی آمریکایی ها هستند که ترور یکی از سیاست‌ها و روش‌های آنها است بنابراین اصل بر بی اعتمادی کامل به آنها است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکا باید حقوق ایران را بپذیرد اما آنها نمی خواهند این موضوع را بپذیرند و در مذاکراتی که در این دور با ایران انجام دادند مانند دور گذشته هدفشان رسیدن به توافق نبود بلکه به دام انداختن ایران و محدود کردن هرچه بیشتر کشور ما بود.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکایی ها حتی تلاش می کنند تحت عنوان این مفاهیم توان موشکی ایران را بگیرند و هدفشان این است با کاستن از توان موشکی ایران، احتمال حمله نظامی به ایران را افزایش دهند و البته هدف غایی آنها تجزیه ایران، تصاحب منابع ثروت به ویژه نفت و گاز و محروم کردن ملت ایران است و ایران نمی تواند تسلیم خواسته های آنها شود.

وی افزود: از اول هم پیش بینی می کردیم که این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید زیرا هدف آمریکا از مذاکرات مذکور این بود تقصیر نقض برجام که نزد افکار عمومی جهان، ترامپ معرفی شده به گردن ایران بیندازد و اعلام کند که آمریکایی ها می خواهند برجام را احیا کنند اما ایران موافقت نمی کند در واقع همه هدف آنها برداشتن بار از دوش خود و انداختن آن به دوش ایران است.

قدیری ابیانه گفت: فایده این مذاکرات برای ما آن است که برای بار چندم مشخص خواهد شد مذاکره و تعامل با آمریکا امکان پذیر نیست و آمریکا در هیچ شرایطی نمی تواند و نمی خواهد دست از دشمنی با ملت ما بردارد و با توجه به اینکه بایدن در تبلیغات خود عنوان می کرد که می خواهد برجام را احیا کند و البته عوامل داخلی اش در ایران هم مطرح می کردند که اکنون فرصتی است که مجددا مذاکره را احیا کنیم، پس اگر مذاکره را نمی پذیرفتیم آنها می خواستند با سر و صدایشان، ایران را مقصر جلوه دهند همان گونه که اکنون هم در این مسیر حرکت می کنند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: انجام این مذاکرات برای ملت ما نشان داد آمریکا اهل رعایت حقوق ملت ایران نیست البته فرقی نمی کند دموکرات‌ها یا جمهوری خواهان کدام یک بر سر کار باشند این در  دشمنی آمریکا با ایران تفاوتی ایجاد نمی کند زیرا آنها در هدف که همان ضربه زدن به ایران، تجزیه کشور و تصاحب منابع و محروم کردن ملت ایران است، یکی خواهند بود،

حتی زمانی که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا برقرار بود و آمریکا بزرگترین سفارت خارجی و بیشترین دیپلمات‌ها را در ایران داشت از این فرصت برای کودتا، تجزیه و ارتکاب هزاران تخلف دیگر استفاده کرد پس

افرادی که فکر می کنند اگر سفارت آمریکا اشغال نمی شد آمریکا به این مراحل از دشمنی نمی رسید، اشتباه می کنند زیرا آمریکا را نشناخته اند  و البته نمونه آن اسناد لانه جاسوسی طی ده ماهه برقراری روابط دیپلماتیک است.

وی افزود: اکنون هم مذاکرات به نتیجه نمی رسد و باید بدانیم بین دموکرات‌ها و جمهوری هان آنچه متفاوت است تاکتیک های دشمنی با ایران و نه اصل دشمنی با ایران است و سیاست خاورمیانه ای آمریکا با ایران چه در دوران دموکرات‌ها و چه در دوران جمهوری خواهان توسط صهیونیست‌ها اداره می شود و کاخ سفید نمی تواند و نمی خواهد اراده ای مجزا از اراده صهیونیست ها داشته باشد بنابراین باید همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند برای خنثی سازی تحریم ها تلاش کنیم زیرا رفع تحریم ها با دشمن و خنثی سازی آنها با ماست؛ برهمین مبنا دستگاه های دیپلماسی باید تمام تلاش خود را برای احیای حقوق کشور و رفع تحریم ها انجام داده اما این چیزی نیست که باعث شود آمریکا دست از دشمنی با ایران بردارد.

مطالبه ایران در مذاکرات برجام توجیه حقوقی دارد

حنیف غفاری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد،اظهار داشت: طی روزهای اخیر شاهد بودیم مقامات اروپایی و آمریکایی ادعاهایی مطرح کردند مبنی بر اینکه وقفه به وجود آمده در مذاکرات وین معلول زیاده خواهی یا طرح مطالبات فرا برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده و به صورت خاص هم به بحث سپاه پاسداران اشاره کردند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات وین در دور جدید تاکید داشت که همه اقدامات محدود کننده ای که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه کشور ما مرتکب شده باید برداشته شود و البته این موضوع توجیه حقوقی هم دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: بر اساس بند ۲۹ برجام، آمریکا و کشورهای اروپایی نباید اقدامی انجام دهند که در مسیر رفع تحریم های ضد ایرانی خللی ایجاد کند، در حالی که ترامپ از توافق خارج شد و تحریم ها و محدودیت‌هایی را با برچسب‌ها و عناوین مختلف طرح کرد که همگی در تعارض با این ماده ۲۹ برجام است.

غفاری خاطرنشان کرد: اگر برجام احیا شود و آن محدودیت ها از جمله حضور سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ادعایی آمریکا به قوت خود باقی بماند عملا در مسیر عادی سازی روابط تجاری بین ایران، شرکتها و کمپانی هایی که می خواهند در کشور ما سرمایه گذاری کنند، خلل ایجاد می شود.

وی افزود: اکنون آمریکا اصرار می کند که این مطالبات را فرا برجامی جلوه دهد تا بتواند در دقیقه ۹۰ مذاکرات یک بازی تاکتیکی را هدایت کند که بر مبنای آن مذاکرات برجامی را به مذاکرات فرابرجامی تبدیل کند و به طور مثال کاری کند که یا جمهوری اسلامی ایران از تقاضای مشروع خود عقب نشینی کند یا وارد مرحله ای از مذاکرات شود که دیگر به مسائل هسته ای محدود نیست و مسائل منطقه ای را هم دربرمی گیرد.

غفاری تصریح کرد: راه مواجهه با این اقدام آمریکا، اصرار و تاکید بر همان خطوط قرمزی است که از ابتدای مذاکرات مطرح کردیم، همچنین تاکید بر اینکه خواهان انجام توافق  بد نیستیم درنتیجه عدم توافق از توافق بد، بهتر است.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تکیه بر همین اصول و ضوابط راهبردی سیاست خارجی کشور این مرحله را نیز پشت سر بگذاریم.

به گزارش مرصاد، آمریکا همواره دشمنی خود را با ملت ایران ثابت کرده و به فرموده مقام معظم رهبری هرگز قابل اعتماد نخواهد بود؛ پس در این دور از مذاکرات نیز مسئولان دستگاه دیپلماسی باید منویات معظم له را در مقابل آمریکا مد نظر قرار دهند تا مانند دولتمردان قبلی دچار محاسبات و اقدامات اشتباه نباشیم.

انتهای پیام/