دردسرهای یک شیوه نامه؛ از انحصاری شدن جابجایی فرهنگیان توسط وزارتخانه تا نگرانی‌های معلمان

کد خبر: 308126
|
14:37 - 1401/02/06
نسخه چاپی
دردسرهای یک شیوه نامه؛ از انحصاری شدن جابجایی فرهنگیان توسط وزارتخانه تا نگرانی‌های معلمان
دردسرهای یک شیوه نامه؛ از انحصاری شدن جابجایی فرهنگیان توسط وزارتخانه تا نگرانی‌های معلمان : شیوه نامه نقل و انتقال نیروهای آموزش و پرورش که جدیدا اعلام شده است، به دلیل سخت گیری ها و محدودیت هایی که لحاظ شده، باعث اعتراضاتی از سمت فرهنگیان در این حوزه شده است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، انتشار و ابلاغ شیوه نامه جدید نقل و انتقال نیروهای آموزش و پرورش برای سال تحصیلی پیش رو، باعث اعتراض بخش زیادی از  متقاضیان انتقال دائم و موقت برون و درون استانی شده است.

نکته قابل توجه در شیوه نامه جدید آموزش و پرورش، این است که  تمام نقل و انتقال ها تحت نظر وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد و در داخل استان اختیاری در این زمینه داده نشده است.

در بخشنامه ابلاغی از سوی سعید عسکری، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی آموزش و پرورش به این موضوع اشاره شده است که کلیات فرایند نقل و انتقال، برون و درون استانی سال تحصیلی آتی به صورت هماهنگ یک مرحله‌ای و پردازش نرم افزاری و با توجه به لیست فصلی امتیاز  متقاضیان و براساس جداول تراز نیروی انسانی ادارات (به تفکیک اداره گروه رشته / جنسیت) انجام خواهد شد.

شیوه نامه جدید نقل و انتقال مسبب طلاق های زیادی خواهد شد

یک بانوی معلم که همسرش نظامی است، در اعتراض به شیوه نامه جدید نقل و انتقال فرهنگیان گفت: با توجه به اینکه نیروهای مسلح دارای امریه اجباری به خدمت در هر منطقه، شهر و استانی هستند، که مناطق و ستاد کل نیروهای مسلح برای آن‌ها بالاجبار در نظر می‌گیرد، به خاطر شرایط آموزش‌وپرورش عملاً خانم‌های فرهنگی که همسر نظامی دارند، باید در دو شهر و استان دور از هم زندگی کنند و فرزندانشان قربانیان اصلی این مشکل خواهند شد.

یک دبیر فرهنگی آقا در ادامه گفت: آقایان فرهنگی متأهل نیز دچار مشکلات عدیده‌ای شده اند، زیرا همسرم حاضر به سکونت در محل خدمتم که شهر کم برخوردار و دورافتاده است، نمی‌شود و بخشنامه اخیر مسبب طلاق‌های بسیاری و تحویل دادن فرزندان طلاق به جامعه خواهد شد.

انتقالات درون استانی به ادارات کل آموزش و پرورش واگذار شد

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به گلایه تعدادی از فرهنگیان نسبت به شیوه‌نامه جدید نقل و انتقالات فرهنگیان اظهار کرد: شیوه‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان مورد بازنگری قرار گرفته است و تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه با رویکرد تسهیل‌گری این شیوه‌نامه مجدداً بازنگری شد، افزود: از جمله تغییرات انجام شده، انتقال درون استانی است که به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با هدف حمایت از تحکیم‌ نهاد خانواده، نقل و انتقالات برای زوج‌های فرهنگی و همچنین مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج تسهیل شد که جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌شود.

 

سخت گیری ها در حوزه نقل و انتقال فرهنگیان به نفع آموزش و پرورش نیست

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با لایحه جدید طرح نقل و انتقال معلمان در سال تحصیلی پیش رو اظهار داشت: یکی از وظایف وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور، ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: سازماندهی نیروها، عبارت از  تعیین محل خدمت افراد که شامل نقل و انتقالات درون یا خارج استانی است که براساس شیوه نامه های سالانه ابلاغ می شود.

وحیدی گفت: در شیوه نامه سال جاری، باتوجه به اینکه در قانون استخدامی تعهدهایی از معلمان گرفته شده است، سخت گیری هایی انجام شده از جمله اینکه 10 تا 15 سال برای جابجایی و نقل و انتقال ها گذاشته شده که عملا به نفع آموزش و پرورش نیست و این باید جزو اختیاراتی باشد که به استان ها داده شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گلایه مندی های فرهنگیان از طریق کمیسیون آموزش به وزیر منتقل شد، گفت:  همچنین پیشنهاد داده شده این اختیار به استان ها داده شود که اگر نیروی رسمی 5 سال سابقه خدمت دارد و در محل مورد تقاضا نیرو مورد نیاز است جابه جایی انجام شود.

وی گفت: در خصوص جابجایی خارج استان که در گذشته هم شرایط سخت تری در مقایسه با جابجایی های داخل استان داشته است باید براساس نیاز و عدم نیاز استان های مبدا و مقصد، سنجیده می شود که در این مورد هم به طور مثال اگر همزمان دو استان مبدا و مقصد دو معلم با رشته و جنسیت یکسان تقاضای جابجایی داشته باشند در این صورت اگر اجازه نقل و انتقال داده شود، مشکلی در فرآیند جابجایی ایجاد نمی شود.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با ادامه تحصیل فرهنگیان توضیح داد: شرط ادامه تحصیل عدم نیاز است به گونه ای که اگر نیرویی را نیاز نداشت می تواند به شرط ادامه تحصیل انتقال دهد، یا در شرایطی که ادامه تحصیل به برنامه هفتگی اش لطمه وارد نکند، این موضوع نیز می تواند زیرمجموعه کمیسیون استانی باشد.

 

 

انتقالات اضطراری در داخل استان ها نباید بسته شود

وی یادآور شد: موضوع دیگر بیماری همکار یا فرزندانشان است، به طور نمونه فرد باید برای درمان به استان دیگری برود، که اگر روند درمان طولانی مدت باشد اجازه جابجایی موقت به آن داده شود که در آن منطقه باشد.

وحیدی با اشاره به اینکه نقل و انتقال اضطراری شیوه دیگری از نقل و انتقال است که در شیوه نامه جدید، به وزارت خانه محول شده است،گفت: در این مورد باید تصمیم گیری در داخل استان انجام شود، زیرا نقل و انتقال اضطراری نباید بسته شود و براساس شرایطی که برای افراد فراهم می شود، شرایط جابجایی لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه ایرادات مطرح شده به شیوه نامه جدید نقل و انتقال فرهنگیان وارد است، گفت: این مسائل برای بررسی به وزارت آموزش و پرورش ارائه می شود که این بخش نامه با اولویت در دستور کار قرار گیرد، زیرا شرایط نقل و انتقالات باید تابع یک رفتار منطقی در آموزش و پرروش باشد و اختیار به استان ها داده شود.

وحیدی گفت: مدیران آموزش و پرورش استان ها در مبدا و مقصد، اگر اختیار داشته باشند، ساماندهی نیروی انسانی به خوبی انجام می شود.

انتهای پیام/