بازار موسسات غیر مجاز داغ شد/ دنیای پر رنگ و لعاب تبلیغات کنکور و هزینه‌هایی سرسام‌آور

کد خبر: 308153
|
15:28 - 1401/02/12
نسخه چاپی
بازار موسسات غیر مجاز داغ شد/ دنیای پر رنگ و لعاب تبلیغات کنکور و هزینه‌هایی سرسام‌آور
بازار موسسات غیر مجاز داغ شد/ دنیای پر رنگ و لعاب تبلیغات کنکور و هزینه‌هایی سرسام‌آور : هر چه به کنکور نزدیک می‌شویم تبلیغات کاذب موسسات غیرمجاز بیشتر می‌شود و در این میان وسوسه دانش‌آموزان برای حضور در این موسسات با هزینه‌های نجومی را به دنبال دارد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازسفیرافلاک، بسیاری از دانش آموزان، کنکور را یکی از مهمترین برنامه‌های زندگی خود می دانند، قبولی در کنکور یعنی گذر از سدِ هزاران مشکل و با این تصور برای قبول شدن در کنکور سراسری با هزاران نفر به رقابت می‌پردازند.

طی سال های اخیر موسسات کنکوری و مشاوره های زیادی ایجاد شده اند که برخی از آنها غیر مجاز بوده و بدون هیچ مجوزی مشغول ارائه مشاوره به دانش آموزان در آستانه کنکور هستند، این موسسات هزینه هایی سرسام آور را از خانواده ها به جیب می زنند در حالی که نتیجه آنها چیزی جز ماندن پشت کنکور نیست.

این روزها تبلیغات زیادی در راستای موسسات و مشاوره ها از طریق رسانه های مختلف و اکثرا در فضای مجازی به چشم می خورد، تبلیغاتی که بیشتر آنها کاذب بوده و تنها برای سودجویی از التهابات ایام کنکور استفاده می کنند.

در این میان خانواده ها هم چاره ای ندارند جز اینکه دانش آموزان خود را برای قبولی در کنکور در این موسسات ثبت نام کنند، این در حالیست که بسیاری از این مشاوره ها در موسسات تبلیغاتی صلاحیت لازم را برای ارائه مشاوره ندارند ولی با تبلیغات پر رنگ و لعاب و دادن وعده قبولی در کنکور، مشغول هستند.

متاسفانه برخی از افراد هم این روزها با این عنوان که اگر دانش آموزان تحت مشاوره ما باشد حتما در کنکور قبول می شود، از ابتدا هیچ صحبتی از هزینه ها نمی کنند اما می گویند که بعد از کنکور یکجا هزینه گرفته می شود که گاهی این رقم به بالای ۱۰ میلیون تومان می رسد.

گاهی در میان تبلیغات موسسات کنکوری، موضوعاتی عجیب و پلکانی دیده می شود به طور مثال ابتدا در تبلیغات از هزینه مشخص شده به اضافه یک مشاور صحبت می شود اما بعد از مدتی مشخص می شود که این مشاوره ها توانایی لازم را ندارند و فقط در بوق و کرنای تبلیغات صحبت شده است.

هزینه های کلان موسسات غیر مجاز کنور در سایه بی نظارتی

رحمانی پدر یکی از دانش آموزان پایه یازدهم در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بسیاری از موسسات کنکوری توصیه می کنند که هرچه دانش آموز زودتر در این کلاسها ثبت نام کند بهتر است و گفته می شود حداقل از پایه دهم در این کلاسها باشند تا شانس قبولی در کنکور بیشتر شود ولی متاسفانه بسیاری از این موسسات فقط هزینه دریافت می کنند و در مقابل نتیجه ای از آنها دیده نمی شود.

وی افزود: دخترم امسال پایه یازدهم تجربی است که از تابستان سال گذشته در یکی از موسسات پرطرفدار که بسیار تبلیغ می شود، ثبت نام کرده است، روز اول هزینه مورد نظر را کامل پرداخت کردم و قرار بود یک مشاور نکات و راهبردهای لازم را ارائه دهد اما بعد از مدتی از عملکرد مشاور رضایت نداشتیم و اصلا پاسخگو نبود، وقتی به موسسه مراجعه کردم گفتند اگر مشاوره خوب می خواهی باید مبلغ بیشتری پرداخت کنی تا مشاوره ویژه برای شما در نظر گرفته شود.

رحمانی بیان کرد: کنکور یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان و والدین بوده و نیاز است که آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها نظارت لازم را داشته باشند تا برخی از افراد سودجواز این موقعیت سواستفاده نکنند.

وی بیان کرد: یکی از دوستان پیشنهاد داد که یک مشاوره ای با تضمین قبولی ۲۰ میلیون تومان می گیرد و مشاوره می دهد و این مشاوره های بی نام  و نشان متاسفانه بسیار زیاد شده و هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم، تبلیغات کاذب این موسسات نیز بیشتر می شود.

تذکر به موسسات و مشاوره های غیر مجاز

سهراب مرادزاده معاونت اداره مشاوره آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برخی از آموزشگاه های علمی وجود دارند که به دانش آموزان برای کنکور مشاوره می دهند در صورتی که این افراد حق ارائه مشاوره ندارند مگر این که از نظام روانشناسی دارای مجوز باشند تا بتوانند در زمینه تحصیلی به این افراد مشاوره بدهند.

وی افزود: متاسفانه نظارت آنچنانی بر ارائه مشاوره در آموزشکده ها و موسسات کنکوری نیست و این موسسات مجوزی برای مشاوره ندارند که گاهی دیده می شود برای ارائه مشاوره، رقم های نجومی هم دریافت می کنند.

معاون اداره مشاوره آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: این روزها بسته های آموزشی مختلفی با تبلیغات به دانش آموزان پیشنهاد می شود و چون این مشاوره ها و پکیج ها، زیر مجموعه دستگاهی نیستند نظارتی روی آنها صورت نمی گیرد که در این راستا چندین بار به برخی از موسسات غیر مجاز تذکر داده شده است.

مرادزاده عنوان کرد: آموزشگاه هایی که مشاوره های آنها دارای شماره نظام روانشناسی هستند می توانند به دانش آموزان کنکوری مشاوره بدهند در غیر اینصورت ارائه هر مشاوره غیر مجاز محسوب می شود چرا که برخی از افراد از این فرصت سواستفاده می کنند و فقط رقم های سنگینی را از خانواده ها دریافت می کنند و هیچ تاثیری در قبولی کنکور ندارند.

مطالعه نمونه سوالات سال های قبل در سایت سنجش

وی بیان کرد: توصیه ما به همه دانش آموزان کنکوری این است که برای دریافت مشاوره به مشاوره هایی که در مدارس وجود دارد مراجعه نمایند و سپس در صورت نیاز به مشاوره های اموزش و پرورش هر منطقه مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۱۵۷۰ تماس بگیرند که راهنمایی لازم از آنها انجام می شود.

مسئول مشاوره آموزش و پرورش لرستان گفت: متاسفانه در برخی از موارد خانواده ها تاکید و پافشاری زیادی برای قبولی در رشته خاص را دارند و همین ممکن است سبب گمراهی دانش آموز شود در حالی که لازم است خانواده ها فضای فیزیکی منزل را بسیار آرام نمایند و توصیه می شود دانش آموزان کنکوری هم، نمونه سوالات سال های قبل که در سایت سنجش وجود دارد را مطالعه نمایند.

تاثیر معدل دبیرستانی در کنکور

مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با توجه به فضایی که در جامعه وجود دارد و این که با شرایط بازار کار و تبلیغاتی که انجام شده، به مرور زمان در اذهان چند رشته اصلی برجسته شدند و این که تنها معبر ورودی به این رشته ها کنکور است و در این میان برخی از طریق موسسات منفعت جویی می کنند.

وی افزود: با گذشت زمان و با توجه به این که سالهاست ملاک سنجش دانش آموزان و ورود آنها به دانشگاه، کنکور است لذا این موسسات شکل گرفتند و به جای این که آموزش و افزایش دانایی در دستور کار موسسات باشد بیشتر به فکر خالی کردن جیب مردم و شیوه های تست زنی هستند که گاهی به سطحی بودن آموزش هم دامن می زند و گاهی بدون این که توجه کنند و دانش اموز مطلبی را یاد بگیرد صرفا با تکنیک ها تست بزنند و این به آموزش آسیب می زند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وجود این موسسات علاوه بر این که هزینه زیادی دارد باعث شکاف طبقاتی می شود و افراد ضعیف تر نمی توانند از این موسسات کمک بگیرند.

ویسکرمی بیان کرد: یکی از راهکارهایی که در قانون جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده شد این است که معدل تاثیر بیشتری داشته باشد و به جای این که دانش آموزان در نصف روز همه آموزشها را در کنکور پس دهند، معدل دبیرستان هم اثرگذار باشد و تلاشها مشخص گردد و در سال آینده مدل سه پایه گسترش داده شود و از جهتی نیاز به زیر ساخت دارد.

وی عنوان کرد: یکی از بحث هایی که رئیس سنجش به عنوان هدفگذاری نهایی در نظر دارد این که مدل کنکور به گونه ای باشد که سوال های هر فرد انحصاری باشد و امکان ارتباط گیری با بیرون جلسه یا با بقیه داوطلبان نباشد و برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی باشد و در دستور کار باشد، در مجموع برای امسال معدل به صورت تاثیر مثبت داریم و در سال آینده معدل سوم دبیرستان و در سالهای بعد به ترتیب پایه دوم و اول دبیرستان منظور می شود.

تضمین بیشتر موسسات سبب مشکوک تر شدن می شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایرادی که در این میان هست این که درس های عمومی هم در این تصمیم از بین می رود که مورد اعتراض ۲۷۰ نماینده بوده و اعتراض کردند که در این راستا تلاش هایی می شود که ایرادها برطرف شود.

ویسکرمی گفت: بحث این موسسات بسیار جدی است و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ورود پیدا کنند و ما هم تلاش داریم به سلامت برگزاری کنکور کمک کنیم و شیوه های نوینی به کار گرفته شود که اثر این موسسات به حداقل برسد، سازمان سنجش اعلام کرده که منبع آزمون کتب دبیرستان است البته در حد مفهوم درسها و آن چیزی وجود دارد این است که موسسات تحت نظارت نیستند و کارهایشان سودجویانه و تضمینی نیست و خانواده های زیادی از طرف اینها آسیب دیدند و داوطلبان مراقب باشند که اسیر وعده ها نشوند.

وی اظهار داشت: هیچ کدام از موسسات قابل اعتماد نیستند و هرچه این ادعا و تضمین ها بیشتر باشد مشکوک تر هستند و با تدابیری که می شود و اصلاح وضعیت و تدابیری دیگری شاهد این باشیم که دانش آموزان ما براساس استعدادها به سمت رشته ها حرکت کنند.

 

انتهای پیام/