صفر تا صد مشکلات کارگران ساختمانی/ از کاهش دستمزد تا نبود سهمیه بیمه و رکود ساخت و ساز

کد خبر: 308154
|
15:29 - 1401/02/12
نسخه چاپی
صفر تا صد مشکلات کارگران ساختمانی/ از کاهش دستمزد تا نبود سهمیه بیمه و رکود ساخت و ساز
صفر تا صد مشکلات کارگران ساختمانی/ از کاهش دستمزد تا نبود سهمیه بیمه و رکود ساخت و ساز : نبود بیمه، کاهش دستمزد از عمده ترین مشکلات کارگران ساختمانی در خراسان جنوبی است که برای رفع آن همت ویژه مسئولان را می طلبد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از به نقل ازخاورستان، پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه به نام هفته کار و کارگر نامگذاری شده و مسئولان مربوطه در این هفته برای قشر کارگر برنامه های زیادی جهت اجرا پیش بینی کرده اند. اما کارگران به ویژه کارگران ساختمانی مشکلات بسیار زیادی دارند که نیازمند توجه ویژه مسئولان است و خواستار پیگیری مشکلات و نشستن پای درد و دل آنها در این هفته به جای پیش بینی برنامه های مختلف هستند.

 

رکود ساخت و ساز/ نبود سهیمه سوخت

 

خسروی یکی از کارگران ساختمانی که در حرفه جوشکاری اسکلت ساختمان مشغول بکار است در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: صنعت ساختمان راکد و کار نیست.

 

وی افزود: اوضاع ساخت و ساز در بیرجند خوب نیست و کار جوشکاری به ندرت پیش می آید.

 

این کارگر ساختمانی به مشکلات خود و همکاران اشاره و بیان کرد: مهمترین مشکل جوشکاران ساختمانی بحث نداشتن سهمیه سوخت است.

 

خسروی عنوان کرد: چند سال قبل سهمیه سوخت گازوئیل برای جوشکاران ساختمانی در نظر گرفته شده بود اما بیش از یکسال میشود هیچ سوختی برای جوشکاران در نظر گرفته نمیشود.

 

وی اظهار کرد: همکاران جوشکار اگر پروژه ای برای کار داشته باشند مجبور هستند برای تامین سوخت به صورت آزاد اقدام کنند.

 

این کارگر ساختمانی گفت: سوخت را به صورت آزاد از راننده های ماشین سنگین با قیمت بسیار زیاد؛ هر گالن ۹۰ هزار تومان خریده و کار میکنیم.

 

خسروی با بیان اینکه دارای سه فرزند است و باید برای تامین امور زندگی کار کند، افزود: برای داشتن حداقل درآمد مجبور به تامین سوخت آزاد به هر سختی هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته برای مشکل سوخت به استانداری مراجعه کرده و خواستار رفع مشکل شدیم اما تاکنون هیچ اقدامی برای رفع مشکل ما انجام نشده است.

 

این کارگر ساختمانی بیان کرد: مشکل دیگر ما در بحث بیمه است.

 

خسروی ادامه داد: بیمه مناسب برای کارگران ساختمانی بیمه کارگری است اما سهمیه ها اندک است و بسیاری از کارفرماها بیمه بسیاری خویش فرمایی بوده و اگر کارگری داشته باشند این کارگر هم مجبور است به دلیل نبود سهمیه بیمه کارگری بیمه خویش فرمایی داشته باشد که در حال حاضر با این شرایط کاری که بسیاری مواقع کار تعطیل است و سوخت را آزاد تامین میکنیم پرداخت حق بیمه توسط کارگران بسیار سنگین است.

 

وی تصریح کرد: مسئولان هفته کار و کارگر که میشود به فکر قشر کارگر افتاده و معمولا برنامه های آنها هم به بازدید از واحدهای تولیدی و دیدار با کارگران، برگزاری جلسات و نهایتا دیدار نماینده قشرهای مختلف کارگری با مسئولان خلاصه میشود اما کمتر پیش آمده که با کارگران ساختمانی دیدار و جلساتی با آنها برگزار کنند، پای درد و دل ما بنشینند و یکبار برای همیشه مهمترین مشکل جوشکاران ساختمانی که بحث سوخت است را برطرف کنند.

 

نرخ پایین دستمزدها

 

فاضلی راد یکی از برق کاران ساختمانی در بیرجند در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: مهمترین مشکل برق کاران ساختمانی در بیرجند نرخ پایین دستمزد است.

 

وی افزود: برای نمونه نرخ دستمزد برق کاران ساختمانی در بیرجند با مازندران در هر متر حدود ۱۰۰ هزار تومان اختلاف دارد؛ نرخ دستمزد در بیرجند برای هر متر برق کاری ۲۵ هزار تومان و در مازندران ۱۲۰ هزار تومان است.

 

این برق کار ساختمانی بیان کرد: نرخ دستمزد در سایر مشاغل کارگران ساختمانی بهتر است اما برای ما برق کاران بسیار پایین است.

 

فاضلی راد عنوان کرد: بیمه یکی دیگر از مشکلات برق کاران ساختمانی است اگر یک کارفرما حداقل دو شاگرد داشته باشد با این نرخ دستمزد چگونه میتواند کارگرش را بیمه کند؟ سهمیه بیمه کارگری پایین است و نرخ بیمه خویش فرمایی هم زیاد بوده و کارفرما توانایی پرداخت ندارد.

 

وی با بیان اینکه اوضاع کار خوب است، اظهار کرد: اما متاسفانه افرادی هستند که حداقل کار برق کاری ساختمان را فراگرفته و پروژه با نرخ پایین تر از اتحادیه قبول میکنند.

 

این برق کار ساختمانی افزود: مردم هم به کیفیت کار، رعایت ایمنی کار، بحث اتصالات و … توجه نکرده و اطلاعات ندارند و فقط چون یک نفر حاضر است با دستمزد پایین تر از نرخ اتحادیه کار کند بحث برق کاری ساختمان خود را به او واگذار میکنند.

 

فاضلی راد گفت: متاسفانه در بیرجند مردم به کیفیت کار توجهی نداشته و فقط به دنبال قیمت پایین و کاهش هزینه های تمام شده خود هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: ثابت و مشخص نبودن نرخ کار از دیگر مشکلات ما است؛ علی رغم اینکه اتحادیه یک قیمت مشخصی را در نظر گرفته اما همکاران هر کدام یک نرخ شاید با اختلاف پنج هزار تومانی را تعیین کرده و وقتی یک نفر از چند برق کار قیمت کار را سوال میکند در نهایت پروژه را به برق کاری که کمترین قیمت را گفته میدهد.

 

این برق کار ساختمانی گفت: در بحث نرخ گذاری و کیفیت کار باید نظارتی صورت گیرد تا حق آن همکاری که کار با کیفیت، ایمنی و رعایت موارد احتمالی اتصالی را دارد در برابر همکاری که فقط برایش قبول کردن پروژه حتی با قیمت پایین تر از اتحادیه است، ضایع نشود.

 

 

نبود نظارت/ وقتی کیفیت فدای قیمت پایین میشود

 

راهپیما یکی از سنگ کاران ساختمانی در بیرجند نیز در گفت و گو با خاورستان، در مورد مشکلات سنگ کاران ساختمانی اظهار کرد: دستمزد ها در برابر کار سنگین و سختی که انجام میدهیم بسیار پایین است.

 

وی افزود: در کار سنگ کاری ساختمان نیز تفاوت قیمت ها و تقبل کار با نرخ پایین و بدون کیفیت وجود دارد و نظارتی نیست.

 

این سنگ کار ساختمانی با بیان اینکه بیمه یکی دیگر از مشکلات ما است، عنوان کرد: سهمیه بیمه کارگری بسیار کم است و بیشتر کارفرماها به دلیل بالا بودن حق بیمه خویش فرمایی اقدامی به بیمه نیروها نمیکنند؛ حق بیمه کارگری نهایتا ۲۵۰ هزار تومان اما بیمه خویش فرمایی تا ۸۰۰ هزار تومان است و با این شرایط کاری و دستمزدها امکان بیمه شدن به صورت خویش فرمایی نیست.

 

راهپیما بیان کرد: بسیاری از همکاران منتظر سهمیه بیمه کارگری هستند چون توانایی پرداخت حق بیمه خویش فرمایی ندارند و خدانکند برای همکاری اتفاقی بیفتد چون هر چه دارد و ندارد را باید برای دارو و درمان هزینه کند.

 

وی تصریح کرد: نرخ دستمزدهای کارگران ساختمانی هر ساله اول سال تعیین و تا پایان سال ثابت است در حالی که نرخ قیمت های اقلام اساسی، اجاره خانه، دارو درمان و تمامی مسائل زندگی طی سال چندین نوبت افزایش پیدا میکند و کارگر ساختمانی نیز در همین شرایط اقتصادی با دستمزد کم باید زندگی کند.

 

این سنگ کار ساختمانی با بیان اینکه کارگران قشر مظلوم جامعه هستند، تصریح کرد: در بین سنگ کاران ساختمان نیز همکارانی هستند که برای کسب درآمد حاضر هستند پروژه ای با قیمت کمتر از قیمت تعیین شده انجام دهند حالا این کار کیفیت داشته باشد یا نه مهم نیست، برای همکار سنگ کار مهم است که کار داشته باشد و برای صاحب پروژه مهم قیمت پایین تمام شده است.

 

راهپیما افزود: صنف هر ساله مبلغی به عنوان حق عضویت از ما دریافت میکند اما خدمات قابل توجهی به ما نمیدهد؛ برای کار سنگ کاری ساختمان به ما مدرک داده اند مدرکی که در یک برگه معمولی A5 چاپ شده و این در حالی است که برای همین مدرک هم از ما هزینه دریافت کردند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون مسئولی شنونده حرفهای ما نبوده و اگر جلساتی برگزار شده فقط مسئول اتحادیه و انجمن حضور داشتند، گفت: اگر برای مشکلات خود هم با انجمن صحبت کنیم و از نرخ پایین دستمزد یا واگذاری کار به همکاری فقط برای دریافت هزینه پایین و بی توجهی به کیفیت کار بگوییم مسئولان طرف صاحب پروژه را گرفته و فقط میگویند صاحب کار باید راضی باشد و مشکل اینجاست که رضایت را هم در قیمت پایین تمام شده میبینند نه کیفیت خوب کار.

 

 

کاهش دستمزدهایی که منجر به کاهش نیرو شد

 

خسروی یکی از آرماتوربندهای ساختمانی در بیرجند در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: ساخت و ساز در بیرجند و خراسان جنوبی راکد است و کار بسیار کم پیدا میشود.

 

وی با بیان اینکه نرخ دستمزدها بسیار کاهش پیدا کرده، افزود: قبلا متری ۱۲۰ هزار تومان کار میکردیم اما در حال حاضر به متری ۶۰ هزار تومان هم کاری نیست که انجام دهیم.

 

این آرماتوربند ساختمانی بیان کرد: هم اکنون پنج استاد کار هستیم که به صورت مشارکتی با هم کار میکنیم در حالی که تا حدود یکسال قبل هر استادکار حداقل پنج نیروی کاری داشت یعنی ۲۵ نیروی کار به پنج نیرو کاهش پیدا کرده و دلیل اصلی نبود کار ساخت و ساز است.

 

خسروی عنوان کرد: نرخ فعلی دستمزدها گذران روزانه زندگی سخت است و تمام همکاران ما برای گذراندن امورات زندگی زیر بار قسط و قرض هستند.

 

وی با بیان اینکه اجاره قالب، لوله و هزینه حمل و نقل بار بسیار زیاد است، اظهار کرد: بسیاری از قالب بندها قالب ها را فروخته و اجاره کردن قالب علاوه بر گران بودن به سختی انجام میشود.

 

این آرماتوربند ساختمانی با بیان اینکه کارگری بدبختی است، افزود: حدود ۸ ماه میشود اوضاع کاری ساخت و ساز بسیار خراب است؛ قبلا مشتریها تا دو سه ماه در انتظار نوبت بودند که به آنها وقت کار بدهیم اما در حال حاضر شاید ماه بگذرد یک تماس برای کار نداشته باشیم.

 

خسروی خاطرنشان کرد: از مسئولان درخواست میشود به فکر ساخت و ساز باشند چراکه اگر ساخت و سازی باشد از تمامی کارگران ساختمانی استفاده میشود.

 

وی به پروژه های مسکن ملی اشاره و اظهار کرد: اجرای این پروژه ها به صورت بتن و سازه است و بیشتر پیمانکارانی که در بیرجند کارها را انجام میدهند غیربومی هستند از استانهای غربی برای کار به بیرجند آمده اند.

 

این آرماتوربند ساختمانی ادامه داد: نیروهای بومی هم تخصص کار بتن و سازه را دارند اما چون نیروهای غیربومی با دستمزد کم کار را انجام میدهند پروژه های مسکن ملی به آنها واگذار شده؛ این نیروهای غیر بومی نیز به دلیل اینکه در استان خودشان کاری نیست یا کم است حاضر هستند فقط برای اینکه کار داشته باشند با قیمت پایین در خراسان جنوبی کار کنند.

 

خسروی خاطرنشان کرد: قبلا که هر استاد کار پنج نیرو داشت تا ساعت ۳ بعد از ظهر کار میکردیم و هنوز هم پروژه ها عقب بود اما در حال حاضر پنج نیروی کار هستیم و تا ساعت ۱۲ ظهر بیشتر کار نمیکنیم و پروژه ای دیگری هم برای کار نداریم.

 

وی خاطر نشان کرد: بیشتر همکاران برای اینکه بتوانند حداقل قسط و قرض خود را سر ماه پرداخت کنند به کار کردن در اسنپ روی آوردند و بسیاری حاضر هستند با نرخ پایین تر از مصوب تعیین شده کار کنند.

 

این آرماتوربند ساختمانی از مسئولان درخواست کرد به فکر قشر کارگر مظلوم باشند.

 

 

بیمه مهمترین مشکل کارگران ساختمانی/ نمایندگان مجلس پیگیری کنند

 

حسن علیزاده رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: مهمترین مشکل کارگران ساختمانی بحث بیمه کارگران است که چند نوبت برای تصویب به صحن مجلس رفته اما به دلیل ایرادات کوچکی که داشته رد شده است.

 

وی افزود: از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای بیمه کارگران و تصویب در مجلس پیگیری های لازم را انجام دهند چراکه در استان ۲ هزار کارگر در انتظار بیمه هستند و این فاجعه است.

 

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی بیان کرد: در بحث سوخت گازوئیل دو سال میشود پیگیر هستیم و تا سطح وزارتخانه پیش رفتیم اما ظاهرا سامانه طوری تعریف شده که حرف کارشناسی که سامانه را بارگذاری کرده ملاک است و کمیسیون ها و کمیته ها خیلی نقش ندارند وگرنه با این همه پیگیری و مکاتبات اگر مجدد قرار بود تصمیمی گرفته شود این موضوع دیده میشد.

 

علیزاده عنوان کرد: در شهرستان بیرجند ۴۵۰ جوشکار اسکلت ساختمان داریم که مهمترین دغدغه آنها تامین سوخت بوده و این در شان کارگران هم استانی نیست.

 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای شرایط خاصی است و احتمال قاچاق سوخت به کشور هسایه وجود دارد، اظهار کرد: از استاندار خراسان جنوبی درخواست میشود در این خصوص چاره اندیشی شود و به جای قاچاق سوخت سوخت مورد نیاز جوشکاران تامین شود.

 

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی گفت: طرحی در خصوص پیش بینی ایستگاه کارگری در شهر بیرجند نوشته و تحویل شهرداری دادیم اما تاکنون اقدامی نشده و تنها واگذاری دو مغازه پیشنهاد شده که در شان کارگران نیست.

 

علیزاده به توزیع سبد کالا و بسته های معیشتی اشاره و بیان کرد: تاکنون هیچ بسته معیشتی و کمک مالی از طرف دولت، استانداری و فرمانداری به کارگران نشده و تنها تعداد محدودی بسته معیشتی با کمک بسیج، سپاه و خیران با پیگیری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان توزیع شده است.

 

وی در مورد نرخ پایین دستمزدهای کارگران، گفت: بحث نرخ دستمزدها و تمامی مشکلات کارگران کشوری است و در استان پیگیر برگزاری جلساتی در مورد تعیین نرخ دستمزدهای کارگران هستیم که با توجه به نرخ تورم نرخی برای دستمزدها تعیین شود که برای صاحبان کار و کارگران به صرفه باشد اگر نرخ دستمزدها بالا باشد صاحبان کار توانایی پرداخت دستمزد و انجام کار نخواهند داشت.

 

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی بیان کرد: مشکل دیگر استان ما وجود نیروهای غیر بومی و اتباع برای کار در استان با نرخ پایین و به صورت خانوادگی است که در این خصوص از استانداری درخواست میشود وضعیت اتباع برای کار در استان ساماندهی شود تا حق کارگران هم استانی ضایع نشود.

 

علیزاده عنوان کرد: در قانون کار آمده اولویت واگذاری کار به نیروهای داخلی است و اگر نیروی بومی و داخلی نبود کار به نیروهای غیر بومی واگذار شود.

 

وی با بیان اینکه بحث نظارت در تمام امور و کشور صفر است، افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیگیر مشکلات کارگران است اما بسیاری از مشکلات کشوری است و باید در سطح کلان پیگیری شود.

 

غلامرضا اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: وظیفه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث ساماندهی تشکل های کارگری، صدور مجوز، برگزاری انتخابات، آموزش و توانمندسازی، نیازسنجی آموزش و … است.

 

وی افزود: مهمترین دغدغه کارگران شغل سخت و زیان آور است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: بحث پیگیری مشکلات کارگران ساختمانی استان بر عهده کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در حد توانایی حامی کارگران است.

 

اشرفی عنوان کرد: عمده مشکلات کارگران مربوط به مرکز کشور و باید به صورت کشوری پیگیری و حل شود.

 

انتهای پیام/