ماجرای افزایش قیمت ماکارونی و آرد چیست؟

از حذف آرد یارانه ای تا احتکار گسترده ماکارونی/ دولت چاره ای جز کوتاه کردن دست قاچاقچیان ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد

کد خبر: 308158
|
21:41 - 1401/02/14
نسخه چاپی
از حذف آرد یارانه ای تا احتکار گسترده ماکارونی/ دولت چاره ای جز کوتاه کردن دست قاچاقچیان ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد
تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب شده عده ای سودجو درصدد احتکار کالاهایی برآیند که قبلا مشمول این ارز ترجیحی بوده اند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، پیامدهای تخصیص ارز ترجیحی در دولت گذشته بر کسی پوشیده نیست با این حال دولت سیزدهم در راستای مقابله با رانت و فساد حاصل از این ارز، مجبور به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شده که البته برای اجرای آن پیش نیازهایی از جمله عزم عمومی برای مقابله با احتکار و پرهیز از بروز رفتارهای هیجانی نظیر هجوم آوردن برای خرید کالاهایی که راجع به آن شایعه سازی می شود، ضروری است.

طی روزهای اخیر پس از انتشار شایعاتی مبنی بر کمیاب شدن برخی کالاهای اساسی نظیر روغن و شکر، اکنون این اخبار درباره ماکارونی و آرد منتشر شده و عده ای فرصت طلب با احتکار این محصولات سبب ایجاد موجی از نگرانی و البته جوسازی هایی علیه دولت انقلابی شده اند که جای تامل دارد.

افزایش قیمت کالاهایی مثل آرد در اثر عواملی نظیر وقوع جنگ اوکراین یا بحران اقتصادی اروپا شکل گرفته که اگر این اختلاف قیمت کالاهای داخلی و خارجی ادامه یابد، شاهد قاچاق این محصولات و قحطی آنها در داخل خواهیم بود، در نتیجه دولت چاره ای جز پذیرش افزایش قیمت های جهانی و تعدیل قیمت های داخلی ندارد.

 

 

ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک کانون فساد در کشور تبدیل شده

پرویز اوسطی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: انتشار اخباری درباره کمبود آرد و برخی کالاهای اساسی ناشی از بزرگنمایی هایی است که در فضای مجازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه مجلس اختیار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دولت داده، افزود:  همه متفق القول هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک کانون فساد در کشور تبدیل شده که برای کنترل آن باید این نوع ارز حذف شود.

نائب رئیس  کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بارها در کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده که برنامه ریزی های لازم برای حذف ارز ترجیحی انجام شده که متناسب با آزادسازی ارز، مشکلی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم پیش نیاید.

اوسطی خاطرنشان کرد: شایعاتی که راجع به نایاب شدن برخی کالاها مطرح می شود ناشی از آن است که عده ای دلال، سودجو و فرصت طلب درصدد احتکار و ذخیره سازی این کالاها برمی آیند که باید دستگاه های نظارتی به درستی ورود کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: مجلس هم موضوع مذکور را به دقت رصد می کند و اجازه نخواهد داد تنشی در تامین مایحتاج عمومی مردم ایجاد شود.

 

ضرورت برخورد جدی با موارد احتکار ماکارونی

جعفر قادری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: ظرفیت کشور در تولید ماکارونی محدود نیست اما چون آرد یارانه ای به آن اختصاص نمی یابد قیمت آن افزایش یافته است.

وی افزود: مشکلی از نظر تولید ماکارونی در کشور وجود ندارد حتی بیش از نیاز داخلی نیز امکان تولید داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون احتکار ماکارونی به این دلیل است که افراد منتظر اعلام قیمت های جدید هستند که بر مبنای آن، ماکارونی را بفروشند.

قادری تصریح کرد: در حال حاضر اگر جایی احتکار صورت می گیرد، دولت باید به طور جدی برخورد کند اما تنها به چند مورد محدود نمی شود بلکه همه حتی فروشندگانی که به  مقدار جزئی ماکارونی دارند، ِآن را احتکار کرده اند و منتظر افزایش قیمت آن هستند.

به گزارش مرصاد، صرف نظر از چرایی افزایش قیمت برخی کالاهایی که قبلا مشمول ارز ترجیحی می شدند، دولت باید برنامه ای جدی برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه داشته باشد.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها