حذف ارز ترجیحی، بازار را از حالت انحصاری خارج کرد/ وضعیت نحوه ارائه کالابرگ الکترونیک در خود دولت هم هنوز مشخص نیست

کد خبر: 308376
|
15:21 - 1401/03/30
نسخه چاپی
حذف ارز ترجیحی، بازار را از حالت انحصاری خارج کرد/ وضعیت نحوه ارائه کالابرگ الکترونیک در خود دولت هم هنوز مشخص نیست
حذف ارز ترجیحی، بازار را از حالت انحصاری خارج کرد/ وضعیت نحوه ارائه کالابرگ الکترونیک در خود دولت هم هنوز مشخص نیست : عضو اتاق تعاون ایران با اشاره به خروج اقتصاد تولیدی از حالت انحصاری با اختصاص یارانه به چرخه نهایی گفت: با این اقدام رانت حذف می‌شود و تولیدکنندگان به‌خصوص در بخش کشاورزی نهاده را شخصاً تأمین خواهند کرد و با توجه ویژه به تولید این موضوع زمینه‌ساز شکوفایی اقتصادی خواهد شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،ارسلان قاسمی، عضو اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ضمن تأیید مضرات ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: این ارز بر خلاف هدفی که دنبال می‌شد، سبب افزایش واردات در حوزهٔ نهاده‌های دامی نشد. به همین جهت مرغداران و دامداران همیشه گلایه داشتند و هنوز هم در این زمینه گلایه‌ها ادامه دارد.

۲۰ هزار میلیارد تومان رانت ارز ترجیحی و آسب‌های آن به بخش کشاورزی

وی توضیح داد: مشکل مهم ارز ترجیحی این بود که فساد و رانتی که در آن وجود داشت به تولید آسیب می‌زد و با وجود پیچیدگی‌های موجود نظارتی هر بر این روند بسیار سخت بود که در نهایت به هیچ یک از اهداف خود نرسید.

 وی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس چیزی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت در سیاست ارز ترجیحی وجود داشت. این مبالغ اگر به سمت تولید جهت‌دهی می‌شد، اتفاقات بزرگی در کشور رخ می‌داد.

این عضو اتاق تعاون ایران ادامه داد: باتوجه‌به مشکلات بیان شده، در مورد لزوم حذف ارز ترجیحی هیچ شکی وجود ندارد. حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه در انتهای زنجیرهٔ تأمین و توزیع باید با سازوکارهای مناسب انجام شود. روش‌های متفاوتی برای اقدام وجود دارد که هنوز رسماً اعلام نشده که دولتمردان دقیقاً از کدام روش و به چه شکلی دراین‌خصوص عمل خواهند کرد.

خروج بازار از حالت انحصار با حذف این نوع تخصیص‌ها

وی در ارتباط با مزایای حذف ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حذف این سیاست غلط این است که در وهلهٔ اول بازار از حالت انحصاری خارج می‌شود. دوم، رانت حذف می‌شود. سوم، تولیدکنندگان این اختیار را پیدا می‌کنند که نهاده‌های خودشان را تأمین کنند. در مرحلهٔ چهارم نیز توجه به تولید داخل را خواهیم داشت و این موضوع زمینه‌ساز شکوفایی اقتصادی خواهد بود.

قاسمی تاکید کرد: لازم است دولت به زنجیرهٔ تأمین نیز توجه داشته باشد و به حمایت از آن بپردازد. اگر ما از واحدهای تولیدی حمایت نکنیم با مشکلات جدی ای مواجه می‌شویم. حمایت از تولیدکنندگان به معنای فراوانی کالاها خواهد بود و این به کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از طریق یارانه هم یک ضرورت‌ها در این زمینه است که باید در دستور کار قرار داشته باشد.

 

نحوه اعطاء کالابرگ هنوز رسمس نشده و در حد حدس و گمان است

این عضو اتاق تعاون در پاسخ به نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیک، گفت: به نظر می‌رسد وضعیت کالابرگ الکترونیک هنوز در خود دولت هم مشخص نیست. چیزی که ما و دیگران دربارهٔ آن می‌دانیم در حد حدس و گمان است. باید دید سیاست دولت در این زمینه چیست و چه‌طور می‌خواهد آن را اجرا کند. وقتی نحوهٔ اجرای این سازوکار مشخص می‌شود بهتر می‌توانیم در مورد درستی یا نادرستی آن اظهارنظر کنیم.

به گزارش 

راه دانا

؛ شواهد نشان می‌دهد سیاست ارز ترجیحی در عمل به مشکلاتی برای کشور منجر شد که هیچ جایی برای دفاع از آن باقی نمانده. از جملهٔ این مشکلات می‌توان به رانت‌های بی‌شمار، عدم حمایت مؤثر از مصرف‌کننده، اعطای یارانه به واردات و تضعیف تولید داخلی، نابودی بهره‌وری تولید داخل، افزایش تقاضا برای ارز ترجیحی و واردات کالا، قاچاق معکوس کالاهای مشمول به دلیل ارزان بودن و صرفهٔ بالای قاچاق و موارد دیگر اشاره کرد.

تمامی این مسائل دولتمردان را بر آن داشت تا در صدد چاره‌اندیشی برآیند. البته به گفتهٔ کارشناسان، لزوم حذف ارز ترجیحی بر همگان آشکار بود، اما دولت‌ها از بیم مشکلاتی که حذف ارز ترجیحی می‌تواند به دنبال داشته باشد به آن تن نمی‌دادند. اما دولت سیزدهم شجاعتی به نمایش گذاشت و با حذف ارز ترجیحی ۴ قلم کالای اساسی و اعطای یارانه به مصرف‌کنندگان تلاش کرد این قائله را ختم کند.

انتهای پیام/