اجرای پروژه طرح رفع فقر شدید با سامانه "حامی"/ اولین عامل ثبت افراد در سامانه حمایتی عدم توان در تامین نیازهای تغذیه‌ای است

کد خبر: 308378
|
15:28 - 1401/03/30
نسخه چاپی
اجرای پروژه طرح رفع فقر شدید با سامانه "حامی"/ اولین عامل ثبت افراد در سامانه حمایتی عدم توان در تامین نیازهای تغذیه‌ای است
اجرای پروژه طرح رفع فقر شدید با سامانه "حامی"/ اولین عامل ثبت افراد در سامانه حمایتی عدم توان در تامین نیازهای تغذیه‌ای است : سید هادی موسوی نیک گفت: باید پروژه فقر شدید را راهبری کنیم تا این ۱ میلیون نفر که حتی توان تامین حداقل های زندگی و معاش را ندارند مورد حمایت قرار گرفته و وضعیت زندگی آنها سر و سامان داده شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از"راه آرمان" کارگروه رفع فقر مطلق در استان کرمان به دبیری اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ریاست معاون اجتماعی و سیاسی استانداری کرمان و حضور ویدیو کنفرانسی فرمانداران شهرستان های کرمان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان با حضور مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون برگزار شد.

سید هادی موسوی نیک مدیر کل دفتر مطالعات رفاه  اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  ظهر امروز در کارگروه رفع فقر مطلق با حضور مدیر کل اداره تعاون و نمایندگان دولت در سطح استان گفت: هم افزایی بین دستگاه ها ی اجرایی، بررسی و مشاهده میدانی، برنامه کلان رفع فقر مطلق را موثر تر پیش خواهد برد.

وی عنوان کرد: وضعیت معیشتی در سطح استان و کشور نشان می دهد که اگر فقر بر مبنای حداقل های خوراکی و سایر هزینه ها ی زندگی تعریف شود ما تعداد ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران دچار مشکلات معیشتی هستند.

۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران دچار مشکلات معیشتی هستند

موسوی  ادامه داد: یک دهه گذشته عدد ۲۶ میلیون نفر به ۱۸ میلون نفر تعلق داشت که اکنون یک رشد فزاینده ایی را تجربه کرده است که منفی محسوب می شود.

مدیر کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون گفت: شرایط امروز و اعتراضاتی که وجود دارد در حوزه معیشت پر رنگ تر شده است و تصویر این شکایات نسبت به سال های گذشته رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

وی اذعان کرد: شرایط اقتصادی، اصلاح ساختار ها شکل متفاوتی را در حال حاضر به اجرا درآورده است  و حتی اگر همه هزینه های بهداشت، درمان و مسکن را هم لحاظ کنیم باز هم در تامین معیشت در مانده ایم.

موسوی تاکید کرد: کسانی که در تامین معاش و سرپناه (سقفی بالای سر داشته باشند) مانده اند و تقریبا به تعداد یک میلیون نفر در سطح استان کرمان هستند، مورد هدف کارگروه رفع فقر مطلق طبق آمارهای ارایه شده به صورت مطلق انتخاب شده اند.

مدیر کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون اذعان کرد: باید پروژه فقر شدید را راهبری کنیم تا این ۱ میلیون نفر که حتی توان تامین حداقل های زندگی و معاش را ندارند مورد حمایت  قرار گرفته و وضعیت زندگی آنها سر و سامان داده شود.

وی به نقش فرمانداری ها در پروژه رفع فقر مطلق برای اقشاری که دچار فقر شدید هستند، اشاره کرد و گفت: نقش این افراد بسیار کلیدی است زیرا بخش مهمی از جمعیت  مدر نظر این پروژه جمعیت روستایی و پراکنده اند که در اختیار فرمانداران و بخشداران هستند.

موسوی نیک  گفت: در  نشستی که با خیرین و مراکز نیکوکاری استان کرمان داشته ایم، مدیران این مراکز عنوان کرده اند؛ که ما افرادی را می شناسیم که به راحتی می توان در این طرح جایگیری شوند.

وی با بیان اینکه اولین جمعیت مورد توجه جمعیت پراکنده داخل روستا ها است، ادامه داد: خیرین به لحاظ ملاحظاتی که برای تقسیمات کشوری و منطقه ایی دارند سعی می کنند در حوزه فرمانداران شهرهای دیگر ورود نکنند بنابر این تنها  فرمانداران هستند که  به راحتی ضمن شناختی که از افراد حاضر در منطقه دارند می توانند این افراد را در سامانه ثبت کنند.

اتباع بیگانه نمی توانند به سامانه حامی وارد شوند

موسوی ادامه داد: یکی از موارد مورد توجه  ما در استان ها، بحث اتباع بیگانه است بنابر این  سامانه ای که برای طرح حمایت راه اندازی شده است تنها برای افراد با کد ملی ایرانی قابلیت دسترسی دارد  و افرادی که فاقد شناسایی  مدیریتی داخلی  هستند عملا برای درج اطلاعات شخصی دسترسی ندارند.

مدیر کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون ،جمعیت دوم مورد حمایت را افراد فاقد شناسنامه نام برد گفت: بر اساس دستور العمل هایی که وجود دارد استانداران و فرماندارن این افراد را در ضمن شناسنامه دار کردن باید اسامی را در سامانه ثبت کنند.

وی جمعیت سوم را که قابلیت ثبت در سامانه دارند را افرادی که مشکل تغدیه دارند عنوان کرد و گفت: ضمن حمایت از این افراد برای رفع سوالتغدیه  باید بخشی که نیاز به سرپناه دارند به صورت کارتن خواب در شهر مشاهده می شوند که خانواده آنها را معمولا ترد کرده اند نیز در سامانه ثبت شوند زیرا  این افراد شامل  طرح رفع فقر شدید می شوند که در سامانه حامی می توانند با دریافت کد ده رقمی دراین پروزه شرکت کنند.

موسوی نیک  به محیظ گرم خانه ها و وضعیت بهداشتی نامناسب اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مثبت گرمخانه ها ی استان کرمان در قسمت بانوان، کسب درآمد از ایجاد شغل است به گونه ای که این افراد بعد از ترک با آموزش هایی  که دریافت کرده است وارد بازار کار شده و مستقل می شوند.

وی نتیجه اجرای پروژه رفع فقر مطلق را  ایجاد ذنجیره ایی از  افراد دغدغه مند برای یک حرکت خدا پسندانه نام بردو گفت: وقتی کد دسترسی به سامانه در اختیار مدد جویان کمیته امداد، ثمن ها، فرمانداری ها، گروه‌های جهادی و موسسات خیره قرار گرفت و همه افراد مورد حمایت را در سامانه ثبت کردند موازی کاری پایان می یابد.

مدی رکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون تاکید کرد: شهرداری کرمان در اجرای  طرح گرمخانه ها  بسیار خوب نسبت به سطح کشور عمل کرده است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح پروژه رفع فقر مطلق راه بازدید های میدانی را در پیش گرفته ایم که بعد از تهران، کرمان  دومین استان مورد بازدیدمیدانی است، که باید به صورت متمرکز در کل کشور این ظرح اجرایی شود و این گونه نباشد که یک سری از افراد چند بار و برخی هیچی مورد حمایت قرار نگرفته باشند بلکه باید با یک کد ملی وضعیت رسیدگی و تحت حمایت های دریافتی،  کاملا مشخص و شفاف باشند.

موسوی به شرایط افرادی که برای حمایت معرفی می شوند اشاره کرد و گفت: اولین شرط این است که فرد دچار  کمبود تغذیه باشند و عضو هیچ نهاد حمایتی نبوده  و وضعیت خوبی و ثابتی  را از لحاظ درآمدی ندارند.

وی با بیان اینکه شیوه‌نامه مقابله با فقر مطلق در زمینه کنترل و روش‌های احراز براساس شرایط خانوارهای هدف است، افزود: دریافت اطلاعات افراد مورد حمایت بخشی از آن به سامانه و بانک اطلاعاتی سطح استان‌ها سپرده شده و بخشی هم باید به‌ صورت میدانی انجام شود.

اسکان، معیشت و توانمندسازی سه هدف در طرح رفع فقر هستند

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه پس از شناسایی و کنترل افراد، باید برای مقابله با فقر مطلق کوشید، ادامه داد: این اقدام دارای سه مرحله اسکان، معیشت و توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه مشکل جدی که وجود دارد عدم هماهنگی در کمک‌رسانی به نیازمندان است و گروه‌های زیادی مشارکت دارند که گاهی موازی‌کاری می‌شود، افزود: عدم هماهنگی در نظام حمایتی از نیازمندان آسیب زا است که در این پروژه فرآیند تکامل یافته ای را دنبال می کنیم.

موسوی به حمایت های کرونایی اشاره کرد و گفت: در سامانه رفاه ایرانیان ۳ مرحله شب عید، دهه فجر و بعد از نوروز برای نیازمندان واریزی کمک کمعیشتی صورت گرفته است که ما در راستی آزمایی میزان کمک‌های دریافتی اندکی ابهام وجود دارد که لازم است ا اطلاعات نیازمندان  به صورت میدانی بروز رسانی شوند.

مدیر کل دفتر مطالعات رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: خرسندیم، شرکتی که قرار است ما با ان اطلاعات را پایش کنیم در کرمان واقع است و توسط متخصصان این خطه برای کل کشور پشتیبانی می شود، طبق آخرین امار های این سامانه مشخص شده است که می توان از اطلاعات وارده به سامانه بازخورد گیری کرد و در سطح شهرستان ها افراد نیز  از سوی ثمن ها، کمیته امداد، گروه های جهادی  که مجوز دسترسی به سامانه  را دارند به صورت میدانی  می توانند اطلاعات دقیق را وارد کنند.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها