قصه تکراری لیمو، غصه هرساله باغداران؛

روزگار ناخوش باغداران در جنوب کشور/ زحمت‌کشان صنعت سبز از افت قیمت و نبود صنایع تبدیلی گلایه دارند روزگار ناخوش باغداران در جنوب کشور/ زحمت‌کشان صنعت سبز از افت قیمت و نبود صنایع تبدیلی گلایه دارند

کد خبر: 308399
|
16:55 - 1401/04/06
نسخه چاپی
روزگار ناخوش باغداران در جنوب کشور/ زحمت‌کشان صنعت سبز از افت قیمت و نبود صنایع تبدیلی گلایه دارند روزگار ناخوش باغداران در جنوب کشور/ زحمت‌کشان صنعت سبز از افت قیمت و نبود صنایع تبدیلی گلایه دارند
کشور ایران با موقعیت اقلیمی ویژه، از قطب های کشاورزی منحصر به فرد در سرای هستی به شمار می رود اما نحوه پیشرفت این صنعت در سطح کشور از دیرباز تا کنون با نوساناتی مواجه بوده است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازهرمز؛ ایران اسلامی را می توانیم یک کشور با موقعیت جعرافیایی منحصر به فرد عنوان کنیم، چرا که در جنوب این کشور موقعیت اقلیمی آن گرم و مرطوب، در مرکز آن گرم و خشک و در استان های شمالی این کشور فضای حاکم بر اقیلم آنها سرد و مرطوب می باشد که چنین افلیمی را در کمتر کشور دیگری می توانیم شاهد باشیم.

در فصولی که صنعت کشاورزی در سرمای زمستانی در خواب عمیق به سر می برد، در جنوب ایران به خصوص در استان هرمزگان آغاز برداشت محصولات خارج از فصل را شاهد هستیم که انواع صیفی جات نمونه بارز این موضوع هستند.

علاوه بر شرایط اقلیمی، نوع کشت درختان و گیاهان نیز با توجه به نوع زیست بوم منطقه دارای متغییراتی می باشد و از این حیث ارقام محصولات کشاورزی در کشور ایران از تنوع بالایی برخودار می باشد اما این ظرفیت های خدادادی نیازمند برنامه ریزی بهتر برای ورود به بازارهای داخلی و بین المللی دارد.

رودان، قطب کشاورزی هرمزگان


شهرستان رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی بوده و ۸۰ درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

رودان هرمزگان بین ۴۲ تا ۴۶ درصد تولید لیموترش کشور و دو درصد تولید در جهان را به خود اختصاص داده و کیفیت بالای این محصول علاوه بر تامین نیاز شهرستان و استان، زمینه صادرات به سایر کشورها را فراهم کرده و به جایگاه خوبی دست یافته است؛ اما باغداران رودانی از پایین بودن قیمت این محصول(۱۰الی ۱۲هزار تومان) گلایه دارند.

محصول لیمویی متفاوت در بهشت جنوب


رودان که بهشت جنوب شهرت دارد توانسته از موقعیت و ماهیت وجودی منابع محلی خود به خوبی استفاده نماید و محصول لیمویی خود را متفاوت تر در کیفیت نسبت به دیگر نقاط هرمزگان و حتی استان های کشور به بازار عرضه کند.

لیمو ترش به عنوان طلای سبز جنوب کشور یکی از مرکبات پرخاصیت است که تقویت کننده زیباییست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می شود و در مورد آن تاکنون مطالب زیادی بیان شده است.

تاکید متخصصین تغذیه بر مصرف لیمو


طبق مطالعات صورت گرفته لیموترش میوه ارزشمندی است که اکثر متخصصین تغذیه به مصرف فراوان آن اشاره دارند که یکی از پر مصرف‌ترین و پر خاصیت‌ترین مواد غذایی در جهان است، تقریبا برای هرچیزی، از گوشت‌های کباب شده گرفته تا بسیاری از پای‌ها و کیک‌های خوشمزه، از آن استفاده می شود.

از لیمو می توان برای اهداف مختلفی که حتی برخی از آنها خوراکی نیستند نیز استفاده کرد، ماهیت اسیدی لیمو و روغن موجود در پوست این میوه آن را به یک عامل چند منظوره تبدیل کرده است، افزون بر این، لیمو به آسانی در دسترس است و محصولی مقرون به صرفه محسوب می شود.

در واقع لیموترش درختچه‌ای است که بلندی آن به چهارمتر می‌رسد و کشت آن فقط در مناطق گرمسیر امکان دارد، شاخه‌هایش بلند و برگهایش پهن و سبز مات و بیضوی است، دمبرگها واضح و اندکی بالدارند، گلهایش از درون سفید و از بیرون ارغوانی است و به غایت معطر است.

قیمت خرید پایین لیمو از کشاورزان به یکی از مشکلات  و دغدغه های اصلی آنان تبدیل شده است که با هزینه بالای تولید همخوانی ندارد و باغدار نیمی از محصول خود را با کمترین قیمت  به دلالان به فروش می رساند که نه تنها سودی عاید وی نمی شود بلکه ضرر و زیان و زحمات بی دریغ و خستگی ناپذیر یکساله کشاورز به فنا می رود و برای آنان اصلا مقرون به صرفه نیست.

قیمت خرید ۱۰هزار تومانی برای کشاورزان به صرفه نیست

همزمان با فصل برداشت لیمو، قیمت این محصول در این وضعیت اقتصادی تنور گلایه باغداران و کشاورزان را داغ کرده است و لیمو بین ۱۰ تا ۱۲هزار تومان می باشد که می توان گفت چوب حراج به باکیفیت‌ترین لیموی کشور است.

علاوه بر قیمت خرید پایین لیمو از کشاورزان توسط دلالان در بهار و تابستان، افزایش قیمت کود و سم، بیماری و آفات در برخی از باغ ها، بازار ثابت، نبود کارخانجات صنایع تبدیلی، افزایش هزینه های تولید(آبیاری قطره ای و غیره) از دیگر مشکلات باغداران این شهرستان است.

حتی پول کارگر هم برایمان نمی ماند/ثبات بازاری و قیمتی لیمو نداریم


نجفی، یکی از باغداران شهرستان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز، عدم حمایت مسئولان را خلأ و موجب حضور دلالان برای خرید محصولات خود دانسته و اظهار کرد: اگر حمایت مسئولان بود قطعا دلالان سوء‌استفاده نمی‌کردند و مشکل حمل محصول برداشت شده و عرضه به قیمت بازار حل می‌شد.

وی افزود:می توان گفت لیمو را  به واسطه‌ها و دلالان عرضه می‌کنیم، اگر فقط پول کود و کارگر عاید ما می‌شد چه خوب بود حتی این مخارج را هم بعضی اوقات از جیب می‌دهیم.

این باغدار رودانی ادامه داد: خدا را شکرگذاریم که امسال شرایط خوبی را برای محصول مرغوب و پربار داریم اما مشکل ما در این منطقه وجود دلال و نبود ثبات بازاری می باشد.

سر و سامان بخشیدن به بازار لیمو، مطالبه جدی ماست


داوری یکی دیگر از باغداران شهرستان رودان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: هرساله در شهرستان رودان انواع لیمو(مکزین لایم یا لیموی محلی، لیسبون، خارکل و پرشین) تولید و با پایین ترین قیمت به واسطه دلالان از کشاورزان خرید و راهی بازار می شود.

وی با بیان اینکه سر و سامان بخشیدن به بازار لیمو را یک مطالبه جدی می دانیم، تصریح کرد: عدم وجود تعاونی های دولتی خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سطح شهرستان، کشاورزان وئ باغداران را کلافه کرده است.

به گفته داوری، شهرستان رودان و حتی استان هرمزگان با توجه به موقعیت اقلیمی خاصی که دارد اما در حوزه کشاورزی به پیشرفت چشم گیری نرسیده است.

صنایع تبدیلی نیاز اصلی کشاورزان رودانی


باغدار رودانی یکی از علت های عدم پیشرفت کشاورزی و توسعه واقعی آن در استان هرمزگان به خصوص شهرستان رودان را نبود صنایع تبدیلی دانست و گفت:تا زمانی که در کنار محصولی که به دست می آوریم، صنایع تبدیلی را راه اندازی نکنیم، نمی توانیم به اشتغال آفرینی حداکثری فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید محصول لیمو در کشور می باشد، خاطرنشان کرد: نمونه بارز صنایع تبدیلی را می توانیم در احداث کارخانه های آبلیمو گیری در سطح روستاها و حتی مرکزیت شهرستان عنوان نماییم.

برداشت لیمو از ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار  از اراضی زیر کشت

ضیاءالدین صامتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: محصول لیموترش‌ در سطح شهرستان ۹هزار و ۳۰۰هکتار از باغات شهرستان رودان درحال برداشت است و شهرستان رودان مقام اول در سطح زیر کشت و تولید این محصول با ارزش را در کشور دارا می باشد.

وی افزود: پیش بینی می شود از این میزان سطح زیرکشت بیش از ۱۰۰هزار تن محصول لیموترش از تمامی ارقام مورد کشت منطقه از جمله مکزین لایم،لیسبون،خارکل و پرشین برداشت شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان رودان حمایت از باغداران این شهرستان را یکی از مهم ترین اولویت های کاری عنوان و خاطرنشان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان رودان تمام سعی و تلاش خود را می کند تا با تلاش در زمینه های مختلف کشاورزی، حمایت ویژه ای در ارتقاء این صنعت در سطح شهرستان داشته باشد.

انتهای پیام/