گردشگری دریایی، شاه‌کلید توسعه شهرهای ساحلی/ اشتغال متکی به دریا در صدر مشاغل پایدار است

کد خبر: 308524
|
16:16 - 1401/05/03
نسخه چاپی
گردشگری دریایی، شاه‌کلید توسعه شهرهای ساحلی/ اشتغال متکی به دریا در صدر مشاغل پایدار است
گردشگری دریایی، شاه‌کلید توسعه شهرهای ساحلی/ اشتغال متکی به دریا در صدر مشاغل پایدار است : توسعه گردشگری دریایی به‌عنوان شاه‌کلید توسعه شهرهای ساحلی به شمار می‌رود به طوریکه علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان ساحل‌نشین و تولید ثروت باعث پیشرفت هر چه بیشتر شهرها و روستاها و شناخت ظرفیت‌های مغفول مانده در آن‌ها می‌شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛ گردشگری، امروزه به عنوان یکی از مهمترین صنعت ها در دنیا معرفی می شود و کشورهای پیشرفته در حال رقابت با یکدیگر برای توسعه هرچه بیشتر آن هستند؛ توسعه گردشگری سبب جذب هر چه بیشتر توریست و مسافر می شود و در نهایت شکوفایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

حضور گردشگر برای طیف زیادی از مردم شغل ایجاد می کند، از افرادی که حمل و نقل آنها را دنبال می کند تا اقامتگاه ها و خانه های بوم گردی، هتل ها، صنایع دستی و... باعث رونق کسب و کارهای آنها می شود.

گردشگری دریایی به عنوان یکی از پرطرفدارترین گردشگری های روز دنیا مشتری های فراوانی در سطح جهان دارد به طوری که این امر سبب شده که جوامعی که دریا نیز ندارند به فکر راه اندازی دریاچه های مصنوعی برای ایجاد تفریحات دریایی باشند.

در کشور عزیزمان خداوند نعمت دریا را در شمال و جنوب به ما عطا فرموده به طوری که ایران اسلامی بیش از 5 هزار و 700 کیلومتر مرز دریایی دارد که رونق گردشگری دریایی می تواند شاه کلید توسعه شهرهای ساحلی کشورعزیزمان باشد.

اشتغال متکی به دریا در صدر مشاغل پایدار است

در اکثر کشورهای پیشرفته جهان که از نعمت دریا برخوردار می باشند، اشتغال جوامع محلی آنها متکی به دریا می باشد و پایداری مشاغل ایجاد شده نسبت به سایر مشاغل، توسعه‌یافته‌تر بوده است، نظیر این مشاغل را می توان در صنعت پرورش ماهی در قفس، حوضچه های پرورش میگو و حتی پروش صدف های مروارید ساز با استفاده از بستر دریا عنوان کرد.

هفت استان کشور  مرز دریایی و ساحلی دارند
هفت استان کشو مرزدریایی و ساحلی دارد که هر کدام با دارا بودن اقلیم خاص می تواند در بازه زمانی از سال میزبان گردشگران باشد؛ به طوری که در فصل پاییز و زمستان که سرما بیشتر مناطق کشور را فرا گرفته استان های جنوبی دارای آب و هوای مطلوب بهاری است.
در جنوب کشور هنگامی که صحبت از گردشگری دریایی می شود جزایر قشم و کیش در ذهن ها تداعی می شود؛ توسعه و رونق گردشگری دریایی در جنوب کشور تنها به این دو جزیره معطوف شده و سایر جزایر و سواحل مورد غفلت قرار گرفته است؛ هر چند که در دولت سیزدهم بر روی رونق گردشگری دریایی تاکید شده اما همچنان اقدام قابل توجهی در آن صورت نگرفته است.

تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر توسعه گردشگری
بی شک توسعه گردشگری دریایی تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی را به دنیال خواهد داشت و امام خامنه ای(مدظله العالی) بارها در سخنرانی های خود توسعه گردشگری را مورد تاکید قرار دادند.

دولت سیزدهم نیز از همان ابتدای امر به توسعه گردشگری دریایی به عنوان صنعتی در آمدزا توجه فراوانی داشته به طوری که در جلسه وبینار ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور که نوروز سال جاری با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و مهندس سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، معاون اول رئیس از پیشنهاد مهدی دوستی استاندار هرمزگان در خصوص ایجاد شرایط سفر گردشگران به همه جزایر استان هرمزگان استقبال کرد و به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان بنادر و دریانوردی دستور داد تا در راستای فعال شدن ظرفیت گردشگری در تمامی 14 جزیره استان هرمزگان و برنامه‌ریزی برای تحقق این امر اقدام کنند.
 

یکی از جذاب ترین حوزه‌های گردشگری قطعا گردشگری دریایی است
سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان هرمزگان نیز اظهار کرد: معتقدیم بایستی گردشگری دریایی در خلیج فارس و خصوصا در جزایر تقویت شود تا بتوان با تکیه بر این مورد مسائل اقتصادی و اشتغال مردم را نیز تامین کرد.

وی تصریح کرد: یکی از جذاب ترین حوزه‌های گردشگری قطعا گردشگری دریایی است که خوشبختانه هرمزگان با دارا بودن یک نوار ساحلی قابل توجه می‌تواند در این حوزه فعال شود.

ضرغامی گفت: هرمزگان در نیمه دوم سال آب و هوای بسیار مطبوع و خوبی به نسبت سایر استان‌ها دارد که همین امر هم می‌تواند عاملی برای جذب گردشگر باشد.

وی ادامه داد: پروژه‌های گردشگری دریایی باعث نشاط و شادی مردم است و اگر مجموعه گردشگری دریایی راه اندازی شود، باعث ایجاد اشتغال جوانان بومی این منطقه خواهد شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: کشتی‌های تفریحی و گردشگری باید در دریا فعال باشد و مردم برای تفریح از همه جای کشور به هرمزگان سفر کنند.

باید در کنار توسعه گردشگری در جزایر به ظرفیت های عظیم در سایر شهرها و روستاهای ساحلی توجه ویژه کرد
بی شک توسعه گردشگری در جزایر خلیج فارس و رفت و آمد در این جزایر سبب تثبیت جزایرمان خواهد شد و اجازه هر گونه خیال واهمی برای دشمنان را نخواهد داد.

در کنار توسعه گردشگری در جزایر باید به ظرفیت های عظیمی که در سایر شهرها و روستاهای ساحلی وجود دارد توجه ویژه کرد وآن شهرها مورد غفلت قرار نگیرد به طور مثال شهرستان بندرخمیر هرمزگان که در همجواری با جزیره قشم قرار دارد ظرفیت های موجود در آن مورد غفلت قرار گرفته است.


گام عملیاتی در جهت ظرفیت های گردشگری و دریایی شهرستان خمیر برداشته شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعیب صالحی امام جمعه شهرستان بندر خمیر با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص خدمت به مردم، اظهار کرد: «هر کس  در جهت خدمت به برادر مومن خود تلاش کند و گرهی را باز کند گویا 9هزار سال خدا را عبادت کرده است در حالی که روز ها روزه و شب ها در حال قیام بوده است».

وی بیان کرد: فرصتی که امروز در اختیار ما و شما برای خدمت به انقلاب و اسلام و مردم  قرار داده شده مغتنم بشماریم و در صورت زوال فرصت دیگر هیچ اثری خیری به همراه  نخواهد داشت.

رایحه خوش ظرفیت های موجود در خمیر فعال نشده است
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بندر خمیر گفت: متاسفانه رایحه خوش ظرفیت های موجود در خمیر فعال نشده است با وجود تلاش فراوان مسئولان  باید در جهت افزایش ظرفیت های دریایی، گردشگری و معادن گام بلندی برداشت.

 صالحی با بیان اینکه عمر انسان کوتاه و عمر خدمت کوتاه تر لذا باید قدر دانست و مجاهدت کرد، افزود: این باور باید برای خمیر شکل بگیرد که ظرفیت ها زیاد سبب رشد و شکوفایی توسعه و پیشرفت در شهرستان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ما مکرراً اعلام کردیم شهرستان بندرخمیر مانند یک  کوزه در بسته مملو از عطر دلنشین ظرفیت های مهم است که تاکنون نتوانسته این فرصت ها را به حد قابلی تبدیل به برآیندهای به نفع مردم ارائه بدهد.

امام جمعه شهرستان بندرخمیرخاطرنشان کرد: حضور و تلاش مجاهدان مدیران انقلابی و مردمی حمایت می‌کنیم و اجازه خدشه وارد شدن به انگیزه و همت آنها را به هیچ کسی نمی دهیم.


ظرفیت های شهر تاریخی و کهن بندرپل مغفول مانده است
شیخ حسین بازماندگان، امام جمعه شهر بندرپل گفت: متاسفانه در این شهر بندری بسیاری از ظرفیت ها مغفول مانده که امیدوارم با روحیه و انگیزه و مدیریت جهادی که در مسئولین استانی و شهرستانی سراغ  دارم، سرانجامی موفق برای این شهر در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی، گردشگری رقم بخورد.

وی اضافه کرد: باید کمر همت را ببندیم تا ظرفیت‌های شهربندرپل شکوفا شود چرا که مردم خوب و نجیب بندرپل ارزشی فراتر از این خدمات محدود را دارند.

نایب رئیس شورای روحانیت شهرستان بندرخمیر گفت: از فرماندارساعی و محترم  شهرستان بندرخمیر درخواست دارم در این دوره از مسئولیت خودشان بندرپل را ویژه ببینند واولویت نخست باید ضمن حفظ موقعیت شهرستان به عنوان قطب دریانوردی به بندرپل بعنوان قدیمی ترین بندر تجاری نگاهی ویژه داشته باشند.
بازماندگان بابیان این که دریانوردان و مرزنشینان این شهرستان بویژه شهر بندرپل چندین سال است با پدیده بیکاری و ورشکستگی دست وپنجه نرم می کنند، تصریح کرد: مسئولان  باید با حمایت ازمرزنشینان و لنج داران و ملوانان  آنها را برای توسعه اقتصاد دریانوردی و لنج داری و صید وصیادی نوین تشویق و ترغیب و حمایت کنند.

امام جمعه شهر بندرپل همچنین بابیان اینکه بندرپل می تواند با جذب سرمایه گذاران در صنعت بومگردی و دریانوردی به شهربندری نمونه گردشگری کشور تبدیل کرد، تاکیدکرد: ترویج توسعه صنعت گردشگری و تکمیل زیرساخت های گردشگری باید مورد توجه ویژه باشد.

حسین بازماندگان با تاکید بر حفظ ترویج فرهنگ بومی اصیل  و مذهبی این شهر یاد آورشد: ارزش های انقلابی و بسیجی و اعمال مدیریت جهادی در تمام مجموعه های اداری و نهادی باید حفظ شود و مسئولان بالا دستی مواظبت نمایند مبادا سرمایه های این مردم توسط نااهلان غیر متخصص به باد فنا داده شود، حفظ و حراست از بیت المال جزیی از وظایف عزیزان مسئول است که باید در این زمینه خدای نکرده کوتاهی از آنها سر نزند.

امام جمعه شهر بندرپل با قدردانی از همراهی و همکاری مسئولان استانی و شهرستانی گفت: تحول اداری، خدمت بی منت به مردم، اعتلای  شهر بندرپل را از عزیزان مسئول در خواست دارم و تقاضا دارم تا  در برنامه کاری خود  قرار دهند.
بازماندگان با بیان اینکه ما باید حق خدمت‌رسانی را به مردم  عزیز شهربندرپل ادا کنیم افزود: بندرپل یکی از شهر های کمتر توسعه یافته استان هرمزگان است و بایستی باهمراهی و همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای رشد و توسعه این  شهر مظلوم و فراموش شده تلاش کرد.

امام جمعه شهر بندرپل ادامه داد: مردم نجیب و مهربان  این شهر استحقاق هر گونه خدمت رسانی را دارند و این مهم با توجه به سیاست ها  و اولویت های دولت آیت الله رییسی باید برای رشد و اعتلای این شهر از هیچ کوشش و تلاشی مسئولان امر دریغ نکنند.

شیخ بازماندگان امام جمعه بندرپل با تاکید بر اینکه اتحاد، همدلی بین مردم و مسئولان زمینه رشد و توسعه این خطه محروم را فراهم می کند، افزود: مسئولان استان هرمزگان و شهرستان بندرخمیر هم باید برای محرومیت زدایی  شهربندرپل تلاش مضاعف داشته باشند.

بازماندگان  خاطرنشان کرد: تلاش برای توسعه شهرزیبای بندری بندرپل به عنوان شهر کمتر توسعه یافته استان هرمزگان، تکریم و احترام  مردم، دریانوردان، مرزنشینان، هنرمندان، تولیدکنندگان، صنعتگران، لنج داران، فرهیختگان، دانشجویان و معلمان در برنامه های کاری‌ دولتمردان و مسئولان باید باشد.

علی ای حال که مسئولان کمر همت برای توسعه گردشگری بسته‌اند باید نگاه تک بعدی به جزایر را نداشته باشند و از ظرفیت های موجود در سایر شهرها و روستاهای ساحلی نیز استفاده شود.

 

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها