تلاش رسانه برای روایت صادقانه جهاد/ لنز دوربین به سمت گروه های جهادی

کد خبر: 308561
|
14:46 - 1401/05/11
نسخه چاپی
تلاش رسانه برای روایت صادقانه جهاد/ لنز دوربین به سمت گروه های جهادی
تلاش رسانه برای روایت صادقانه جهاد/ لنز دوربین به سمت گروه های جهادی : «روایت جهاد» پویشی است که در فضای مجازی و در بستر توییتر و اینستاگرام قرار است فعالیت های جهادی گروه های مردمی را پوشش رسانه ای دهد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه واژه «گروه های جهادی» در اذهان عمومی کاملا آشنا و تبدیل به یک حس همیاری، کمک به همنوع و تلاشی مضاعف برای آبادانی کشور تبدیل شده است. تلاش و همتی که صرفا توسط گروه های کاملا مردمی و خارج از عرف بوروکراتیک اداری و دولتی در حال انجام است و برکات فراوانی برای جامعه هدف به همراه داشته است.

بازتاب رسانه ای روایت های جهادی

شاید بازتاب و انعکاس رسانه ای فعالیت های مخلصانه جهادگران بسیجی را پیشتر در ساخت و سازهایی که توسط همین گروه های جهادی در روستاهای محرومی که در جای جای کشور وجود داشته دیده ایم؛ از حضور بی ادعا و خاضعانه گروه های دانشجویی، بسیجی، پزشکی و مردمی در این روستاها که به ساخت و مرمت مدرسه، حمام، سرویس های بهداشتی و خانه های مردم روستا منجر شده است.

علاوه بر حضور در روستاهای دور افتاده، کمک های مومنانهگروه های جهادیدر دوران کرونا با تهیه بسته های معیشتی و رساندن آنها به درب منازل خانواده های نیازمند، حضور داوطلبانه در بیمارستان ها جهت کمک به کادر درمان و یا شستشو و غسل اجساد بیماران کرونایی در بهشت زهرا، برپایی کارگاه های خانگی ساخت ماسک و یا تصاویری از ضدعفونی کردن معابر شهری و یا رساندن پکیج های ضدعفونی و شستشوی خانگی به افراد نیازمند بارها و بارها توسط رسانه ها انعکاس و بازتاب داده شده و این تصاویر و ویدیوها در فضای مجازی وایرال شده است.

حوادث و بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله، ماجرای دیگری از حضور عاشقانه گروه های جهادی برای خدمت رسانی به مردم آسیب زده از این حوادث بوده است؛ بارها به تجربه ثابت شده پیش از اعزام گروه های اورژانس و جمعیت های هلال احمر و حضور اتوکشیده مسئولان دولتی برای گرفتن عکس های یادگاری، اینگروه های جهادیبوده اند که در همان ساعات اولیه، برای مدیریت بحران و کمک به خانواده های درگیر بلا، به محل اعزام شده و شروع به خدمت رسانی کرده اند.

جهادگرانی بی ادعا

شاید پیش از ظهور گروه های مردمی جهادی، این وظیفه خدمت رسانی در روستاها و آبادانی آنها در بدنه دولت بر عهده «جهاد سازندگی» بود. سازمانی که به فرمان امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب تشکیل شد و آن جهادگران بدون توقع و با تلاشی انقلابی پا به پای رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس با حضور در گروه های مهندسی در ساخت خاکریزها، پل ها و اقدامات پشتیبانی و لجستیکی فعالیت کرده و پس از جنگ نیز با خدمت رسانی شبانه روزی در روستاهای محروم، خود را وقف این ماجرا کرده بودند.

خیانت دولت اصلاحات در حذف جهاد سازندگی

اما برخی از مسئولان از همان ابتدا رابطه خوبی با جهاد برقرار نکردند و با عدم همکاری های لازم با این سازمان انقلابی، سعی در حذف تدریجی آن داشتند؛ مظفر نامدار فرمانده گردان مهندسی جهاد سازندگی گیلان که از موسسین جهاد سازندگی به شمار می آید در مصاحبه ای می گوید:« دولت موقت و مهندس بازرگان با جهاد رابطه خوبی نداشت به خصوص این که امام گفته بود جهاد و سپاه دو بال انقلاب هستند، با جهاد همکاری نمی کردند. از گروهها و افراد دیگری که مخالف جهاد سازندگی بودند، سازمان مجاهدین خلق و منافقین بودند که در روستاها دارای پایگاه بودند و ما همه آن ها را با سازندگی از روستاها بیرون کردیم و این پایگاهها را از آنها گرفتیم و از وقتی جهاد به درون این روستاها آمد، دیگر فرصتی برای عرض اندام آنها پیدا نشد و شکست سنگینی خوردند.

از دیگر کسانی که رابطه خوبی با جهاد سازندگی نداشت، میرحسین موسوی بود. او می خواست همه مسائل کشور در دست خودش باشد و همه چیز دولتی اداره شود. او قصد داشت برای جهاد، دیوانسالاری درست کند و اتفاقا موفق هم شد. جهاد سازندگی در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی تبدیل به وزارتخانه شد و رویکرد دیوانسالاری به شکل قبل از انقلاب کم کم به خود گرفت و جهاد از حالت نهادی و مردمی خود بیرون آمد.»

نامدار می گوید:«بزرگترین مشوقان ما در جهاد، امام خمینی(ره)، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری بودند. حمایت مقام معظم رهبری از جهاد به اندازه ای بود که وقتی روسای جمهور کشورهای مختلف به دیدار ایشان می آمدند، حضرت آقا از این گروهها تعریف می کردند و همین امر باعث شده بود، این کشورها بخواهند تا تجربه موفق جهاد سازندگی را در کشور خود هم داشته باشند. »

بسیج سازندگی جان می گیرد

در سال 79 و در تصمیمی راهبردی و شجاعانه، مقام معظم رهبری دستور تشکیل بسیج سازندگی را می دهند؛ بسیجیانی که قرار است ادامه دهنده راه جهادگران سازندگی باشند. به تدریج با فعالیت این بسیجیان بویژه در زمان های بحران، دوباره رنگ و بوی خدمت بی ریا و صادقانه در جامعه پیچید و اصناف و افراد مختلفی با حضور داوطلبانه در این گروه های جهادی بسیجی، سعی کردند تا با تلاش و همت نگذارند تا واژه «خدمت» از جامعه کم رنگ شود.

حالا این پویش «روایت جهاد» قصد دارد تا با انعکاس رسانه ای تلاش های گروه های جهادی، بذر امید و مشارکت مردمی را در دل جامعه به خصوص دهک های محروم زنده نگه دارد و همه این ها به یک پشتیبانی و حمایت فعالان رسانه ای در فضای مجازی نیاز دارد.