«نام فرزند» ماندگار است، لطفا مبالغه نکنید!/ اسم یک شناسنامه هویتی است نه ثبتی!

کد خبر: 308602
|
13:40 - 1401/05/19
نسخه چاپی
«نام فرزند» ماندگار است، لطفا مبالغه نکنید!/ اسم یک شناسنامه هویتی است نه ثبتی!
«نام فرزند» ماندگار است، لطفا مبالغه نکنید!/ اسم یک شناسنامه هویتی است نه ثبتی! : انتخاب نام فرزند اولین، مهم‌ترین و ماندگارترین هدیه‌ای است که در ابتدای تولد، از جانب والدین به او اهدا می‌شود. اما هر چه جلوتر می‌رویم و سبک زندگی‌هایمان تغییر می‌کند؛ مصالحی که بزرگترها و قدیمی‌ترها در انتخاب نام در نظر می‌گرفتند، رنگ می‌بازد و هیجان و چشم و هم‌چشمی جای عاقبت‌اندیشی را گرفته است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازمرصادنیوز، یکی از حساس‌ترین و هیجان‌انگیزترین لحظات برای پدر و مادر، انتخاب نام فرزند است که اولین، مهم‌ترین و ماندگارترین هدیه‌ای است که در ابتدای تولد، از جانب والدین به او اهدا می‌شود. لذا انتخاب نام فرزند همواره یکی از دغدغه های زوجین بوده است.

دین اسلام انتخاب نام نیکو را از مهم‌ترین حقوق فرزندان بر والدین بر شمرده است. هر چند انتخاب نام نیکو علت تامه‌ تربیت نیکو نیست، اما انتخاب نامی زیبا و با معنا، به حفظ کرامت فرزندان در جامعه کمک خواهد کرد.

رویا فرامرزی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: انتخاب نام فرزندان مسئولیتی بر دوش والدین است، مبالغه کردن زیاد و انتخاب اسامی عجیب و غریب برای کودک، ریسک مسخره شدن در میان همسالان و آزار و اذیت در مدرسه را بالا می برد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه هنگام انتخاب اسم نباید فقط به زمان حال و نوزادی او فکر شود، گفت: والدین کودک خود را با این نامی که اکنون انتخاب می کنند در دوران نوجوانی تصور کنند و ببینید که چه حسی به شما دست می دهد لذا باید اسمی را انتخاب کنند که به بزرگسالی او نیز بیاید.

وی با اشاره به اینکه والدین بایستی بر سر اسم فرزندشان به توافق برسند، افزود: بدنبال اسامی مد روز نباشند، مد یک روز می آید و روز بعد به سرعت از بین می رود ، پس انتخاب نامی که روی مد است، هرگز کار عاقلانه ای نست زیرا معلوم نیست که دو سال بعد جایگاه آن اسم چگونه باشد.

این دانش آموخته روانشناسی با بیان اینکه معنای اسم روی شخصیت کودک تاثیرگذار است، گفت: والدین نامی را انتخاب کنند که بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم کشور خودشان باشد.

صادق خدادادیان در گفتگو با مرصاد، اظهارداشت:  نام فرزند، اولین و ماندگاترین هدیه‌ از سوی پدر و مادر است. بنابراین والدین باید در انتخاب این هدیه، نهایت تلاش و دقت خود را به کار ببرند تا در آینده موجب سرافکندگی فرزند خود نشوند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه افزود: بر اساس اسناد ولادت ثبت شده در چهار ماهه اول سالجاری در اداره ثبت احوال کرمانشاه بیشترین اسامی انتخاب شده برای فرزندان پسر بر اساس فراوانی بیشتر به ترتیب آراد، محمد، آیهان، آرسام  و کارن بوده است.

 

وی در مورد فراوانی نام‌های دختران نیز اظهار کرد: رستا، تیلا، آوا،آوین و هانا به ترتیب 5 اسمی بوده که در چهارماهه اول سال برای فرزندان دختر انتخاب کرده اند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه گفت: متاسفانه بیشتر اسامی از طریق تبلیغات رسانه ای و تلویزیون بوده که مردم می بینند و تقلید می کنند.

وی با بیان اینکه معنا و جنسیت اسامی باید مشخص باشد، تصریح کرد: والدین مجاز نیستند اسامی را انتخاب کنند که فاقد معنای کامل باشد یا با منزلت اجتماعی مغایرت داشته باشد.

خدادادیان خاطرنشان کرد: والدین باید دقت کنند حق خود بر فرزندان را ادا کنند و اسمی را برگزینند که کودک در سنین مختلف، از معنای اسم و آهنگ تلفظ آن خجالت نکشد.

وی گفت: برای اینکه مردم به راحتی بتوانند نام‌های مجاز را انتخاب کنند، سازمان ثبت‌احوال کشور کتابی را تهیه کرده که در آن پنج هزار نام مجاز برای پسران و دختران وجود دارد ضمن اینکه این نام‌ها در سایت سازمان هم قابل دسترسی است.

به گزارش مرصاد، نام فرزند، یکی از نشانه‌هایی است که به وسیله آن می‌توان به معیارهای ارزش‌گذاری و سطح فرهنگ والدین پی برد.

نامی که برای کودک انتخاب می‌شود، تأثیر دائمی و گسترده‌ای بر زندگی او دارد و ممکن است به سبب نامگذاری نامناسب یا نامتعارف، سالیان متمادی موجب تحقیر، سرافکندگی و تمسخر فرزند در محیط‌های اجتماعی شود و بر فرایند رشد و جامعه‌پذیری او تأثیرات منفی بگذارد.

اگر افراد جامعه برای انتخاب نام فرزندان خود، به تبعیت از خواص جامعه و سلبریتی‌‌ها به نام‌های غربی و حتی بی‌معنا روی آورند، آن جامعه به تدریج مورد تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرد و هویت ملی و دینی خود را تحت تأثیر فرهنگ غرب از دست می‌دهد.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها