کرمانشاه، دیار همواره محروم؛

پرچمداری کرمانشاه در کسب بالاترین نرخ بیکاری/ از نبود مدیران دغدغه مند تا عدم برنامه ریزی های مدون

کد خبر: 308806
|
08:57 - 1401/07/05
نسخه چاپی
پرچمداری کرمانشاه در کسب بالاترین نرخ بیکاری/ از نبود مدیران دغدغه مند تا عدم برنامه ریزی های مدون
متاسفانه استان کرمانشاه همواره با چالش‌های بزرگی از جمله نرخ بالای بیکاری و تورم گسترده مواجه بوده و در این میان رفت و آمد مدیران استانی هم دردی را دوا نکرده است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، نرخ اشتغال یکی از شاخصه های توسعه اقتصادی در هر جامعه ای محسوب می شود که عدم توفیق در ارتقای آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است زیرا پیامدهای شوم بیکاری از فقر و طلاق گرفته تا آسیبهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

در کشور ایران نیز صرف نظر از تحلیل آمار نرخ اشتغال در مقایسه با سالهای قبل، برخی استانها به ویژه استانهای محروم نظیر کرمانشاه همیشه بالاترین نرخ بیکاری را بدست آورده اند و شاهد مواجهه مردمان این استان‌ها با مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی بوده ایم.

اکنون نیز در استان کرمانشاه وضعیت بیکاری بسیار اسفناک تر است؛ استانی که قطب کشاورزی و دامپروری محسوب می شود، استانی چهار فصل با ظرفیت های خدادادی معادن، استانی در مسیر راه کربلا، استانی دارای آثار متعدد تاریخی و گردشگری که به دلیل بی کفایتی متولیان امر هرگز نتوانسته از این فرصتها بهره کافی ببرد و در این میان جوانان تحصیل کرده کرمانشاهی بزرگترین قربانیان بی کفایتی مدیران استانی بوده اند.

 

 

آمار بالای طلاق، فقر، خودکشی، سو استفاده از کودکان و به کار گماردن آنها، آمار بالای سرقت، خشونت و جرائم مرتبط در کنار تورم گسترده و رکود حاکم بر بازار شرح حالی مختصر از وضعیت کنونی کرمانشاه است که مدیران آن با چنین اوصافی خوش می خوابند و خوش می گذرانند.

حال و روز مردم کرمانشاه را تنها یک کرمانشاهی می داند که سالها ساکن این دیار بوده و ریشه اش به این استان تعلق دارد نه مدیرانی غیربومی که تنها کرمانشاه محل گذر آنها به استانهای برخوردار کشور بوده؛ استان‌هایی که نیازی به تلاش برای تخصیص بودجه ندارند بلکه از نمایندگانی مردمی در مجلس برخوردار هستند که وظیفه شان را به خوبی بلدند و نیازی به دیکته کردن وظایف شان نیست.

اینجا کرمانشاه است؛ دیاری که پاییز و زمستان، بهار و تابستان‌ به حالش فرقی ندارد، سرزمینی که باران ببارد رواناب جاری می شود و خسارت به بار می آید، باران نبارد خشکسالی می شود و کشاورز و مردم متضرر خواهند شد، سرزمینی در تیررس آلودگی های هوا، سرزمینی در همسایگی عراق که مردمان آن سالها سینه خود را در مقابل حملات دشمنان چاک کردند و اتفاقا در این ایام هفته دفاع مقدس سخت است که بگوییم این استان همچنان از بسیاری امکانات محروم است؛ استانی که مرکز آن کلانشهر است؛ کلانشهری بدون مدیریتی کلان.

 

ضرورت اجرای سیاست‌های افزایش تامین مالی پروژه های استانی در کرمانشاه/ بهبود نرخ بیکاری کرمانشاه

محمد بهمن در گفتگو با خبرنگار  مرصاد ، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصادی مخصوصا سیاست‌های کلان مملکتی برای به نتیجه رسیدن نیازمند زمان هستند و البته سیاست‌های اشتغالزایی نیز از جمله آنها محسوب می شود که بر مبنای آن نمی توان انتظار داشت با وجود گذشت یک سال از عمر دولت آقای رئیسی چرا وضعیت اشتغال بهتر نمی شود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: سیاست‌هایی چون سیاست‌های اشتغالزایی حدود پنج سالی برای به نتیجه رسیدن زمان نیاز دارند پس نمی توان گفت چرا وضعیت اشتغال بهتر نشده است.

بهمن تصریح کرد: همچنین هنگامی که راجع به آمار اشتغالزایی صحبت می کنیم بحث ما موضوع رتبه بندی نیست در واقع اینکه در چه جایگاهی قرار گرفته ایم، چندان ملاک نیست بلکه ملاک تغییرات نرخ اشتغال و بیکاری است.

وی افزود: با بررسی های انجام شده درمی یابیم که نرخ بیکاری در استان  وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد به گونه ای که یک درصد کمتر شده که نشانه ای مثبت است البته جا دارد تلاش شود وضعیت استان کرمانشاه از نظر رتبه ای هم بهبود یابد.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه تصریح کرد: به منظور بهبود وضعیت اشتغال در استان کرمانشاه باید سیاست‌های افزایش تامین مالی پروژه های استانی را اجرا کنیم  که در نهایت به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال منجر خواهد شد.

 

بهمن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نامگذاری امسال به نام شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین باعث می شود اعتبارات به این سمت تخصیص یابد درنتیجه می توان به بهبود وضعیت سرمایه گذاری و اشتغال در استان کرمانشاه هم امیدوار بود‌.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اينكه پروژه های مختلفی در ارتباط با مباحث شرکتهای دانش بنیان مصوب شده که باید از آنها استفاده کنیم. تصریح کرد: در مجموع باید دو اولویت توجه به مباحث مربوط به دانش بنیان ها و مباحث مرتبط با تامین مالی پروژه های مختلف اقتصادی را باید سرلوحه کاری خود قرار دهیم.

بهمن تصریح کرد: اواخر مهر ماه اتاق بازرگانی‌، سازمان بورس و استانداری کرمانشاه با حضور شرکتهای تامین مالی بزرگ کشور  درصدد برگزاری همایش تامین مالی در سطح ملی هستند که احتمالا بتوان در این همایش بخشی از پروژه های بزرگ استان را از طریق شرکتهای سرمایه گذاری حاضر، تامین مالی کنیم تا با رونق سرمایه گذاری، ضعیت اشتغال هم بهبود یابد.

برنامه ای مدون برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سنوات گذشته وجود نداشت

مختار احمدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، شایع ترین نوع بیکاری در استان کرمانشاه را بیکاری فصلی دانست و اظهار داشت: رفع بیکاری نیازمند اقداماتی نظیر پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت و فعال کردن طرح های راکد و نیمه فعال و تکمیل طرح های سرمایه گذاری نیمه تمام با اولویت طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا است.

وی بر ضرورت شناسایی بنگاه های اقتصادی دارای توان صادراتی به منظور توسعه صادرات غیر نفتی همچنین اتخاذ تدابیر لازم در راستای جلوگیری از صادرات محصولات خام و اتخاذ تدابیر لازم به منظور فراهم آوری زمینه های جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از طریق ارتقای کارآمدی مراکز خدمات سرمایه گذاری تاکید کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه فراهم کردن زمینه های توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ ها همچنین ایجاد ارتباط مؤثر بین شرکت های بزرگ و مادر با شرکت های دانش بنیان، تلاش و برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت ها و کسب و کارهای حوزه گردشگری و صنایع دستی را از دیگر اقدامات ضروری برای کاهش بیکاری اعلام کرد.

احمدی همچنین بر ضرورت شناسایی قوانین و مقررات مزاحم و غیرضروری در فرآیند صدور مجوزها با هدف بهبود فضای کسب و کار با استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد.

وی درباره انواع تسهیلات پرداختی با سر فصل اشتغالزایی، عنوان کرد: این تسهیلات شامل وام اشتغال روستایی و عشایری،  تسهیلات اشتغالزایی بند "الف" تبصره 18 قانون بودجه سال 1401، تسهیلات اشتغالزایی بند "ب" تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 ویژه دستگاه های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی، تسهیلات اشتغالزایی جزء دو بند "ب" تبصره 16 قانون بودجه سال 1401، تسهیلات اشتغالزایی مشاغال خانگی، کمک های فنی و اعتباری سال 1400 و 1401 و سایر منابع اعتباری داخلی دستگاه های اجرایی استان است.

احمدی عمده کارهای انجام شده در راستای اشتغالزایی را تهیه و تدوین سند تفصیلی توسعه اشتغال استان در سال 1401، جذب بیش از 85 درصدی تسهیلات اشتغالزایی بند "الف" تبصره 18 قانون بودجه در سال 1400، جذب بیش از 90 درصد تسهیلات اشتغالزایی بند "ب" تبصره 16 قانون بودجه در سال 1400 ویژه دستگاه های حمایتی اعم از کمیته امداد و بهزیستی، جذب کامل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، جذب صد در صدی تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی در سال 1400، اجرای طرح یارانه دستمزد ذیل سیاست های فعال بازار کار در سطح استان، اجرای طرح مشوق های بیمه ای سهم کارفرما ذیل سیاست های فعال بازار کار در سطح استان و اجرای طرح کارورزی دستمزد ذیل سیاست های فعال بازار کار دانست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه درباره علت اصلی بالا بودن نرخ بیکاری در این استان، خاطرنشان کرد: عدم وجود برنامه جامع و مدون برای کاهش نرخ بیکاری در استان در سنوات قبل، مشکلات موجود در دریافت تسهیلات اشتغالزایی از نظر سیستم بانکی، بالا بودن نرخ بیمه اجباری نیروی کار، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید، نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیر رسمی، عرضه گسترده کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی و واردات بی رویه کالا های خارجی دارای نمونه مشابه در داخل از جمله مهمترین علل بالا بودن نرخ بیکاری در استان کرمانشاه است‌.

به گزارش مرصادنیوز، کاهش مشکلات استان کرمانشاه از بیکاری و تورم گرفته تا فراوانی آسیب‌های اجتماعی در گرو روی کار آمدن مدیرانی بومی و توانمند و انجام برنامه ریزی های عملیاتی و نه تخیلی است که همچنان در قد و قواره آرزویی باقی مانده که بر جوانان این دیار عیب نیست.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد