تهیه کننده «نوشابه مشکی» در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

حسرت گرفتن پلانی که به ساخت نوشابه مشکی ختم شد/ سوره پلی برای رسیدن به سینمای بلند

کد خبر: 308932
|
16:23 - 1401/08/04
نسخه چاپی
حسرت گرفتن پلانی که به ساخت نوشابه مشکی ختم شد/ سوره پلی برای رسیدن به سینمای بلند
محمدرضا موحد تهیه کننده و مدیرعامل باشگاه فیلم سوره گفت: در زمان ساخت فیلم کوتاه «سرباز» که به بهانه سالگرد شهادت حاج قاسم بود، حسرت گرفتن یک پلان خاص در خاطر من ماند که همان به ساخت «نوشابه مشکی» ختم شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سی و هشتمینجشنواره بین المللی فیلم کوتاهتهران درحالی به پایان رسید که فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمد پایدار و تهیه کنندگیمحمدرضا موحدعلاوه بر دریافت برگ زرین بهترین طراحی جلوه های ویژه، تدوین و کارگردانی توانست با کسب ۱۶۳۲ رای بهترین فیلم جشنواره از نگاه مخاطبان شود. به همین بهانه با محمدرضا موحد تهیه کننده «نوشابه مشکی» و مدیرعاملباشگاه فیلم سورهحوزه هنری به گفت و گو نشسته ایم.

از آنجاییکه ساخت فیلم کوتاه از طرح و فیلمنامه تا شیوه ساخت با فیلم بلند داستانی تفاوت هایی دارد، چه به لحاظ زمان فیلم و یا آنی که باید در فیلمنامه داشته باشد تا در این زمان کم، مخاطب خود را درگیر کند؛ وقتی طرح اولیه این کار به دست شما رسید، چه جذابیتی در آن دیدید که به این نتیجه رسیدید این فیلم ساخته شود؟

موحد: من یک توضیحی درباره چگونگی تولد این پروژه به شما بگویم و احتمالا پاسخ خود را خواهید یافت. چون معتقدم تولید این کار قدری متفاوت تر از سایر پروژه های مشابه بوده است. ما در باشگاه فیلم سوره در سال 99 به بهانه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم، یک کار کوتاهی به نام «سرباز» تولید کردیم که اتفاقا خیلی هم دیده شد و در شبکه های اجتماعی به خوبی وایرال شد و این کار نمادی از دست حاج قاسم در موقعیت های مختلف بود که از لحظه تولد ایشان تا لحظه شهادت را مرور کوتاهی می کرد؛ یکی از پلان هایی که در آن فیلم دلمان می خواست بگیریم اما به دلیل شرایطی میسر نشد، لحظه ای بود که حاج قاسم یکی دو ساعت قبل از شهادتش در هتلی یادداشتی می نویسد با این عنوان که «خدایا مرا پاکیزه بپذیر»؛ البته این جمله معروف در زمان جنگ از زبان شهید مهدی باکری نقل شده بود و حالا حاج قاسم هم همان جمله را پیش از شهادت خودش می نویسد و ما خیلی دوست داشتیم که این پلان هم در فیلم ما باشد و یکی از حسرت های بزرگ ما در آن فیلم همین نگرفتن این پلان شد.

بعد از تولید و پخش فیلم «سرباز» که اتفاقات خوبی هم برای آن افتاد ما با آقای محمد پایدار که در باشگاه فیلم سوره با هم همکاری هایی داریم، درباره این پلان جا مانده بارها صحبت کردیم و قرار شد براساس همان پلان، به یک ایده و طرحی برای ساخت برسیم که ایده ساخت این فیلم اینگونه متولد شد. درواقع ما برای ساخت این کار منتظر یک فیلمنامه آماده نبودیم و در لحظه لحظه نوشتن فیلمنامه این کار در کنار هم بودیم و طی چند ماه و بازنویسی های چندباره، درنهایت به نسخه نهایی این کار رسیدیم.

چرا عنوان این فیلم «نوشابه مشکی» انتخاب شده است؟

موحد: در بطن و درونمایه این کار رگه هایی از طنز دیده می شد هرچند از اول ما نمی خواستیم که یک کار کمدی بسازیم، اما چون یکسری اتفاقات برای قهرمان این فیلم بر اثر خوردن چند نوشابه مشکی می افتد، نام این فیلم از این منظر انتخاب شده است؛ ما می خواستیم علاوه بر اینکه نام فیلم مقداری از بار طنز کار را برعهده داشته باشد، ربطی به مضمون و محتوای فیلم هم داشته باشد.

از آنجاییکه باشگاه فیلم سوره ذیل سازمان تبلیغات و حوزه هنری فعالیت می کند، شما را مجبور و محدود به ساخت آثاری با این محتوا می کند یا باشگاه فیلم سوره علاقه به ساخت آثاری با موضوعات اجتماعی و یا روز جامعه هم دارد؟

موحد: اتفاقا ما (باشگاه فیلم سوره) امسال ۱۴ اثر برای جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کردیم که فقط دو اثر درژانر دفاع مقدس بوده، ۶ اثر با موضوع اجتماعی ساخته شده و در باقی ژانرها هم اثر تولید کرده ایم و برخلاف اذهان عمومی اتفاقا موضوع بیشتر فیلم های ما اجتماعی بوده است؛ مثلا یکی از فیلم های ما با عنوان «بعد از نیمه شب» و در رابطه با قصاص بود و یا یک فیلم دیگر با موضوع قمار و شرط بندی داشتیم و سعی کردیم ویترین متنوعی از فیلم هایی با ژانرهای مختلف داشته باشیم. البته این را هم بگویم که بر اساس جایگاه سازمانی که داریم،‌ در همه این آثار باید نگاه انقلاب اسلامی در بطن فیلم ها جاری و ساری باشد و این بدین معنا نیست که ما اجازه نداریم تا سراغ ژانرهای دیگر برویم.

البته تولید فیلم با نگاهی نو و متفاوت در حوزه دفاع مقدس همیشه با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است و تایید این ادعا جایزه ای است که شما در این جشنواره برای فیلم «نوشابه مشکی» با عنوان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان به دست آورده اید.

موحد: بله؛ بدون شک هنوز ناگفته های بسیاری از دوران دفاع مقدس وجود دارد که سینما و تلویزیون ما از آنها غافل بوده است؛ برخلاف سینمای غرب و هالییود که برای ۴ سال جنگ جهانی خود، بیش از ۵۰۰ عنوان فیلم سینمایی ساخته اند و همچنان این رویه شان ادامه دارد. حالا اگر ما نگاه متفاوت تری به این ۸ سال دوران دفاع مقدس خودمان داشته باشیم، قطعا این ژانر همچنان می تواند برای مخاطبین جذابیت داشته باشد.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را امسال به لحاظ کیفیت آثار پخش شده و استقبال مخاطبان چگونه ارزیابی کردید؟

موحد: ما سال گذشته دو فیلم «پیش از بهشت» و «اتاق عقد» را در بخش مسابقه جشنواره داشتیم اما به نظر می رسید امسال این رویکرد جدید جشنواره و آن هم توجه به موضوع ژانر باعث شد تا مخاطبان فیلم های متنوعی را در جشنواره شاهد باشند فارغ از اینکه بعدا می شود درباره کیفیت آنها جداگانه صحبت کرد؛ پیش از جشنواره به دلیل حاشیه هایی که بوجود آمد به نظر می رسید برگزاری جشنواره اندکی سخت باشد، اما به شخصه که از روز اول تا آخر در سالن های مختلف پردیس ملت حضور داشتم، اکثر سالن ها با ظرفیت بیش از حد معمول تماشاگران روبرو شده بود که جای خوشحالی داشت و من از این بابت خوشحال بودم که هنوز فراموش نکرده ایم که هنر صرفا برای روزهای خوشی و شادمانی نیست و اتفاقا ساحت هنر باید برای مواقعی که حال عمومی جامعه مساعد نیست، راهگشا و وسیله ای برای بهتر کردن حال بد جامعه باشد و فکر می کنم جشنواره از این منظر نقش خوبی داشت و نمره قبولی بگیرد. در نگاه دیگر به شخصه در این چند روز جشنواره فیلم های شگفت انگیزی دیدم که واقعا از سطح توقع من چندین پله بالاتر بود و اگر همین افراد بخواهند تا چند سال آینده به سینمای بلند هجرت کنند، بدون شک ما چند فیلمساز درجه یک مثل محمد کارت خواهیم داشت.

در ادامه فرمایش آخرتان، عده ای معتقداند که فیلمسازان کوتاه، این حوزه را پله ای برای رفتن به سینمای بلند می دانند و درواقع با ساخت فیلم کوتاه در حال تجربه ورزی برای سینمای بلند هستند. اما برخی دیگر بر این باوراند که ژانر فیلم کوتاه برای خودش دنیایی مستقل دارد و تا آخر عمر حرفه ای و کاری خود ترجیح می دهند که فیلمسازی کوتاه باشند. نظر شما در مقام تهیه کننده و در مقام مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در این خصوص چیست؟

موحد: نگاه شخصی من این است که فیلم کوتاه خودش یک محصول هنری به شمار می آید و این طور نیست که پله ای برای رسیدن به سینمای بلند به شمار رود. همان طور که در سطح جهان پلتفرم ها و جشنواره های معتبری ویژه فیلم کوتاه وجود دارد به خصوص در شرایط امروز فضای مجازی و اجتماعی که بسیاری فرصت و حوصله نشستن در سینما و دیدن فیلم های بلند را نداشته باشند و برای من کاملا قابل احترام است و حتی ممکن است درست باشد که فیلمسازی ترجیح بدهد که فقط در قالب کوتاه فیلم بسازد.

اما در باشگاه فیلم سوره ماجرا اینگونه نیست. ما در اینجا سعی کردیم شبیه به یک مرکز رشد و شتابدهی عمل کنیم و ساخت فیلم های کوتاه برای فیلمسازان ما حکم ایجاد تجربه های جدید و رنگارنگی دارند تا به مسیر فیلمسازی برای سینمای بلند برسند و در ابتدای کار ما افرادی را جذب باشگاه می کنیم که مسیر آینده شان سینمای بلند باشد؛ اما به واقع قسمتی از این ریل گذاری از جاده فیلم کوتاه می گذرد.

تیزر فیلم کوتاه نوشابه مشکی

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند.

بیشتر بخوانید؛

چراغ سبز گیشه به سینمای ژانر و اجتماعی

تغییر چهره آقاخانی، پژمان و هوتن شکیبا