قرایی مقدم در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

جنگ روانی و اجتماعی با گسترش شایعات و دروغ‌پردازی در پی اغتشاشات اخیر

کد خبر: 308966
|
14:23 - 1401/08/12
نسخه چاپی
جنگ روانی و اجتماعی با گسترش شایعات و دروغ‌پردازی در پی اغتشاشات اخیر
یک جامعه شناس و آسیب شناس گفت: گسترش شایعات و دروغ‌پردازی در فضای مجازی جنگ روانی و اجتماعی را در میان مردم به راه می‌اندازد؛ این موضوع بسیار مخرب بوده و از نظر روحی و روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،قرایی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانادرباره گسترششایعاتودروغ‌پردازیدر پیاغتشاشاتاخیر اظهار داشت: شایعه پراکنی و اخبار دروغین درفضای مجازیجو روانی و نگران کننده‌ای را برای مردم پدید می‌آورد؛ وجود مشکلات و فشارهای مختلف در زندگی افراد بر سلامت روان آن‌ها تاثیر منفی خواهد داشت و موجب اختلالات جسمی و روانی خواهد شد.

به گفته قرایی مقدم؛ گسترششایعاتودروغ‌پردازی، جنگ روانی و اجتماعی را در میان مردم به راه می‌اندازد و فضایی ناامن، پرتنش‌ و نگران کننده را ترویج می‌دهد، چرا که شایعات بسیار مخرب  بوده و از نظر روحی و روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب بروزهراس اجتماعیمی‌شود.

وی با بیان اینکه تبعات انتشار اخبار دروغین و شایعه پراکنی گاها جبران ناپذیر بوده و زیان‌هایی را در بر دارد و موجب ترویج فضای ناامنی و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود، گفت:شایعاتودروغ‌پردازی‌هادر جامعه توسط فضای مجازیهمچنین سبب می‌شود تا فرد دچار یاس، ناامیدی و سرخوردگی شود و بعد از مدتی از زندگی بیزار شود.

اطلاع رسانی به موقع، اصلی ترین روش برای مقابله با اهداف شایعه سازان است

این جامعه شناس با اشاره به اینکه شایعات، دروغ‌پردازی‌ها و بزرگنمایی‌هایی که از سوی فریب خوردگان دراغتشاشاتانجام می شود، پاسخ مثبتی به دشمنان هدفمند است، گفت:  اطلاع رسانی به موقع، اصلی ترین روش برای مقابله با اهداف شایعه سازان است.

قرایی مقدم در مورد به تصویر کشیدن دو کودک داغدار در فضای مجازی از سوی رسانه‌های معاند گفت: این اتفاق و تصاویر در ذهن تمامی افراد به ویژه زنان و مادران رسوب می‌کند و مدتها در ذهن باقی می ماند که نه تنها اعتماد عمومی را از بین می‌برد بلکه سبب بروز آزردگی در جامعه می شود