گودرزی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بدون ایجاد زیرساخت قانونی، ساخت ۴ میلیون مسکن موجب کاهش قیمت نمی‌شود/ بهای مسکن در کشور اقتصادی نیست

کد خبر: 308983
|
18:12 - 1401/08/15
نسخه چاپی
بدون ایجاد زیرساخت قانونی، ساخت ۴ میلیون مسکن موجب کاهش قیمت نمی‌شود/ بهای مسکن در کشور اقتصادی نیست
یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه زیرساخت قانونی در حوزه مسکن وجود ندارد، گفت: در خلأ وجود قانون قیمت مسکن، نهضت جهش تولید و ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیز اثری بر قیمت ندارد و چون بهای مسکن در کشور اقتصادی نیست دوباره پس از چندی مسکن‌های ساخته شده با افزایش قیمت مواجه شده و چندبرابر بهای تمام شده به فروش می‌رسند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بر اساس گزارش‌های منتشره توسط مرکز ملی آمار، متوسط قیمت آپارتمان‌های تهران در ماه گذشته به ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل از این گزارش با کاهش جزئی مواجه شده است، درحالی‌که و میانگین ساخت هر متر آپارتمان حدود ۷ میلیون تومان برآورد می‌شود. ازآنجاکه بیشتر مشارکت‌های ساخت ۵۰ درصدی است، می‌توان نتیجه گرفت نرخ زمین هم به‌اندازه هزینه ساخت است، با احتساب سود سازنده و هزینه‌های جانبی عدد نهایی که برایبهای تمام شده هر متر مسکنبه دست می‌آید مبلغی نزدیک به یک‌سوم قیمت کنونی را نشان می‌دهد.

وعده ساخت دو میلیون مسکن تا پایان سال

این در حالی است که روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تا امروز بر اساس برنامه‌ریزی ۱.۵ میلیون واحد در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان امسال به دو میلیون واحد برسد.

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با راه دانا؛ درباره اعلام پیشرفت ۳۰ درصدی اجرایقانون جهش تولید مسکنو خبر ساخت دو میلیون مسکن توسط رستم قاسمی در روزهای اخیر و آثار آن برقیمت مسکناظهار کرد: امروز ما اقتصادی داریم که تورم و نرخ ارز، توزیع ثروت را با چالش مواجه کرده است و در اثر این دو مقوله تمام بخش‌های اقتصادی کشور را درگیر نابسامانی کرده و موجبات آن به وجود آمده که دلالی، بسیار پرسود و بخش مولد اقتصاد در قعر بازدهی و صرفه اقتصادی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:
آورده متقاضی برای نهضت ساخت مسکن چقدر است؟/ کلیه دریافت‌های نهضت ملی مسکن علی‌الحساب است

بهای مسکن در کشور اقتصادی نیست

وی با اشاره به این موضوع که مسکن و املاک چه تجاری و چه مسکونی در دولت پیشین در نهایت بی‌قانونی و رهاشدگی بود ورکود بازار مسکنبر همه مؤلفه‌های اقتصادی تأثیر گذاشت، ادامه داد: ما اقتصادی می‌خواهیم که برای همه، اقتصادی باشد و همه واحدهای تولیدی امکان ادامهٔ فعالیت را داشته باشند و لازم است، اقتصاد را طوری تعریف کنیم که صرفه اقتصادی برای همهٔ فعالین به‌صورت عادلانه وجود داشته باشد.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: تعادل‌ اقتصادی به‌خصوص در بخش مسکن می‌تواند مبدل به شیرازه اقتصادی کشور شود؛ اما همه از جمله دولت‌های پیشین، تلاش کردند این بازار را به نفع خود مصادره کنند. ما امروز نیازمند بازگشت تعادل به اقتصاد هستیم.

وی توضیح داد: اکنون در پی ناآرامی‌های به وجود آمده و نوسانات نرخ ارز و با درنظرگرفتن رشد بدون قاعده و غیرمنطقی و درآمد پایین مصرف‌کننده‌ها بخش خصوصی قادر به تأمین تقاضا به حد کافی برای این بازار نیست و دارندگان انواع خدمات اقتصادی از جمله مسکن، قادرند هزینه‌های غیرعقلانی خود را از جمله اجاره‌های بدون حساب و کتاب را به مصرف‌کننده نهایی منتقل کنند.

بدون ایجاد زیرساخت قانونی، ساخت ۴ میلیون مسکن موجب کاهش قیمت نمی‌شود

وی افزود: پیش از اصلاح این مشکل به‌صورت اساسی و پایه‌ای باز هم ممکن است اتفاقی که در مسکن مهر افتاد تکرار شود، یعنی پس از چندی دوبارهمسکن‌های ساخته شده با جهش قیمت روبه‌رو شوندو اثری بر قیمت املاک نداشته باشند.

وی در زمینه راهکار پیشگیری از تکرار این مشکل و اثرگذار شدن تولید۴ میلیون مسکنبر قیمت گفت: دولت سیزدهم و نمایندگان مردم با پیگیری و وضع قانون بهای تمام شده مسکن می‌توانند بزرگ‌ترین قدم را در راه اقتصادی کردن این بازار بردارند.

این کارشناس مسکن تأکید کرد: اگر این طرح مصوب نشود،ساخت ۴ میلیون واحدهم تأثیری در کاهش قیمت‌ها ندارد. چرا که هم اکنون هم مسکن مهر با چند آگهی کاذب با قیمت‌های غیرمنطقی و بسیار بالا به فروش می‌رسد.

گودرزی تصریح کرد: اگر این طرح (بهای تمام شده مسکن) مصوب شود، نرخ مسکن بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت و چالشی به‌عنوان مسکن نسل فعلی و نسل‌های بعدی وجود نخواهند داشت.
 

    پربازدیدترین ها