دانا گزارش می دهد؛

امید واهی آمریکا به دست نشانده هایش در ایران برای افزایش تحریم‌ها/ دمیدن در آتش نا آرامی ها برای امتیاز گرفتن در مذاکرات

کد خبر: 308995
|
15:03 - 1401/08/17
نسخه چاپی
امید واهی آمریکا به دست نشانده هایش در ایران برای افزایش تحریم‌ها/ دمیدن در آتش نا آرامی ها برای امتیاز گرفتن در مذاکرات
امید واهی آمریکا به دست نشانده هایش در ایران برای افزایش تحریم‌ها/ دمیدن در آتش نا آرامی ها برای امتیاز گرفتن در مذاکرات

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار سیاسیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از ۶ دور از مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در دولت دوازدهم و برگزاری دور هفتم و هشتم مذاکرات در دولت سیزدهم با عدم پایبندی آمریکا به توافقات اولیه بار دیگر غرب سیاست های تکراری خود را ادامه داد و حتی بعد از آنکه مذاکرات غیرمستقیم در دوحه بین آمریکا و ایران برگزار شد مسیر دستیابی به نتیجه ای مثبت ناهموارتر شد.

واقعیت این است که با خروج آمریکا از برجام از سال ۹۷ تحریم‌ های غرب علیه ایران تشدید شد. به همین خاطر حدود یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام  یعنی در سال ۱۳۹۸، آمریکا مطالعه برای بازطراحی تحریم‌ها را با عنوان پروژه «قوام دادن به سلاح تحریم» (Tempering Sanctions Weapons) به اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکایی» (CNAS) متشکل از صاحب‌نظران خبره حوزه تحریم اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه سپرد.

در این میان آمریکا تمام توان خود را به کار بست و به خیال خام خود می خواست به‌ واسطه تحریم‌ها به اهداف خود برسد، اما هیچوقت چنین اتفاقی رخ نداد و در نهایت آمریکا به دلیل ناموفق بودن سیاست‌هایش در اعمال فشار حداکثری مجبور شد مجددا دست از پا درازتر به میز مذاکره بازگردد.

آنچه در این مذاکرات برای ایران اولویت داشت میزان کاهش تحریم ها و شکستن محاصره اقتصادی بود اما آمریکا به سبب آلودگی و اعتیاد به ابزار تحریم، حاضر نشد این ابزار غیرقانونی و غیرانسانی را کنار بگذارد و به همین دلیل به دنبال امتیازگیری بیشتر بود تا توپ را در زمین ایران بیاندازد.

در این بین با آغاز برخی اغتشاشات از طی روزهای گذشته، تاکنون موجی از نقشه‌های گسترده دشمن برای ضربه زدن به ایران اسلامی نمایان شد و دولت و مقامات آمریکایی با به دست آوردن بهانه‌ برای مداخله در امور داخلی ایران از هر طریقی که توانستند به ناآرامی‌ها اخیر دامن زنند و از این اغتشاشات و ایجاد خشونت حمایت کرده و در نهایت تحریم‌های متعددی را اعمال کردند.

در این راستا سردار اسماعیل کوثری جانشین پیشین قرارگاه ثارالله در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اظهار داشت: آمریکایی ها زمانی که می بینند طرح هایشان به دیوار محکمی می خورد و نتیجه ای نمی گیرند دست به تحریم می زنند و افراد و نهادهای ما را تحریم می کنند تا به خیال خود با این کار به نتیجه رسند که کاری احمقانه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: دشمنان بدانند که ملت عزیز ایران همچنان تحریم ها را دور میزند و مشکلات خود حل می کند و نمی گذارد آنها به نتیجه برسند.

همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بهتر است آمریکایی ها دست از سر بی تدبیری ها و رفتارهای دوگانه بردارند و به حق و حقوق ملت ایران پایبند باشند و نسبت به برداشتن تحریم های ظالمانه اقدام به موقع انجام دهند.

وی افزود: رفتارهای آمریکائی ها خلاف حقوق بین الملل است و قطعا اگر اینگونه رفتارها ادامه پیدا کند تصمیمات جمهوری اسلامی در حوزه هسته ای تغییر پیدا خواهد کرد.

در واقع می توان گفت؛ حمایت آمریکا از اغتشاشات اخیر، اهرمی برای تضعیف موقعیت ایران در مذاکرات است. آنها که دیگر در برابر دست برتر ایران در مذاکرات چاره‌ای پیش رو ندارند به دنبال این هستند تا از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند و با استفاده از سلاح تحریم‌ها و افزایش فشار اقتصادی شکاف‌های میان جامعه و حاکمیت را گسترش دهند تا بعد از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، ایران نرمش بیشتری در برابر مطالبات خودش نشان دهد اما باید بدانند این داستان ها و تحریم‌های ضد ایرانی و تهدید‌هایشان مثل بومرنگ عمل کرده و به طبلی توخالی شبیه شده است که دیگر فرسوده و مستهلک شده و ناکامی هیات حاکمه آمریکا را به همراه دارد.
 

بیشتر بخوانید:

سیاستمداران اروپایی سرسپرده آمریکا هستند

تحریم پشت تحریم؛ حربه نخ نما شده دشمنان علیه ایران