محتشمی‌پور در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

واردات برخی از خوراک‌ اولیه معدنی همیشه مطرح بوده/ اولویت هدف‌گذاری برای واردات معدنی، کشورهای همسایه است

کد خبر: 308999
|
15:10 - 1401/08/17
نسخه چاپی
واردات برخی از خوراک‌ اولیه معدنی همیشه مطرح بوده/ اولویت هدف‌گذاری برای واردات معدنی، کشورهای همسایه است
معاون معدنی وزیر صمت با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی به دنبال مشارکت در پروژه‌های معدنی افغانستان هستند، گفت: اولویت هدف‌گذاری برای واردات معدنی، با کشورهای همسایه است و باتوجه‌به نیاز کشور واردات برخی از خوراک‌های اولیه معدنی همیشه مطرح بوده است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،رضا محتشمی‌پور معاون معدنی وزیر صمت در حاشیه نشست خبری خود در گفتگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره برنامه این وزارتخانه برایواردات خوراک معدنیو مواد اولیه برای صنایع تولیدی اظهار کرد: در زمینهواردات مواد اولیهمعدنی همیشه برنامه‌هایی وجود داشته و ما کشوری هستیم که دو ویژگی خاص در زمینه انرژی داریم.

وی ادامه داد: اول اینکه کشوری صاحب انرژی و معادن هستیم و دوم اینکه صنایع متنوعی برای فراوری و انتقال این محصولات معدنی را داریم؛ لذا پتانسیل مواد اولیه زیادی که داریم که ممکن است مقداری از این پتانسیل در دسترس نباشد و یا دسترسی به آن فعلاً مقرون‌به‌صرفه نباشد.

بیشتر بخوانید:
۸۰درصد استعلامات مجوز اکتشاف منفی است/ مشکلات اکتشاف معادن به حوزه هماهنگی بین دستگاهی بازمی‌گردد

واردات برخی از خوراک‌‌های اولیه معدنی همیشه مطرح بوده


کشور ما سهم خوبی ازواردات مواد اولیهدارد که درصدی از این واردات هم شامل مواد معدنی می‌شود و هم اکنون کشور ما هم در زمینه سرب و روی و هم در زمینه آلومینیوم و هم دررابطه‌با مواد اولیه صنایع فولادی و حتی زغال‌سنگ اقدام به واردات مواد اولیه معدنی می‌کند.

این مدیر وزارت صمت توضیح داد: کشورهای زیادی هدف واردات ما هستند که یکی از آنها استرالیا است؛ ولی نظر ما این است کهواردات از مقاصد نزدیک‌تری عملیاتی شود که تا حدی تصمیم‌های نهایی دررابطه‌با واردات این نوع محصولات به بخش دیپلماسی اقتصاد کشور بر می‌گردد تا با فعالیت‌های بیشتر اتفاقات خوبی که افتاده تقویت شود.

وی با اشاره به افزایشواردات زغال‌سنگاز روسیه گفت: این نوع مواد اولیه می‌تواند موجب عملکرد بهتری در صنایع وابسته را به دنبال داشته باشد و برای مطلوب‌تر است که به‌جای مسیرهای دور از ظرفیت‌های کشورهای همسایه استفاده کنیم.

شرکت‌های ایرانی به دنبال مشارکت در پروژه‌های معدنی افغانستان هستند


وی در زمینهفعالیت‌های معدنی ایران در افغانستانگفت: ترجیح ما این است تا نهایی‌شدن یک فعالیت در آن زمینه توضیحی ارائه نکنیم؛ ولی شرکت‌های ایرانی در مزایده‌های معدنی این کشور شرکت کرده‌اند و اگر مسئولین وقت این کشور با تفکر اقتصادی به حضور این فعالان حوزه معدن نگاه کنند در نهایت سودی دوطرفه برای هر دو کشور رقم خواهد خورد.

معاون معدنی وزیر صمت گفت: کنسرسیومی که تعدادی از شرکت‌های معدنی و فولادی برای مشارکت درصنایع معدنی افغانستانتشکیل داده‌اند حرکت خوبی است؛ ولی این موتور خاص روی یک معدن و یک منطقه تمرکز دارد و در کل تا کنون مشکل خاصی با مسئولین طالبان در زمینه معدنی نداشتیم و تمام این رویه در دوره طالبان مطرح و پیگیری شد.