محمد اطرج در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اعمال استعمار؛ این بار با ایجاد محدودیت در پلتفرم‌های داخلی، توسط گوگل/ با ارائه بسته ترکیبی حمایت هدفمندانه، توان ایجاد پلتفرم پایه داخلی را داریم

کد خبر: 309015
|
16:14 - 1401/08/19
نسخه چاپی
اعمال استعمار؛ این بار با ایجاد محدودیت در پلتفرم‌های داخلی، توسط گوگل/ با ارائه بسته ترکیبی حمایت هدفمندانه، توان ایجاد پلتفرم پایه داخلی را داریم
عضو شورای‌عالی انفورماتیک ایران با اشاره به کم‌کاری در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: گوگل امروز اعمال استعمار با ایجاد محدودیت در پلتفرم‌های داخلی را در دستور کار خود قرار داده؛ اما کشور ما با ارائه بسته ترکیبی - حمایت هدفمندانه، توان ایجاد پلتفرم پایه داخلی و بی‌نیازی از گوگل نظیر کاری که چین انجام داد را دارد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،محمد اطرج عضو شورای‌عالی انفورماتیک ایران و ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر اصفهان) در گفتگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دربارهاقدامات استعماری آمریکا در فضای مجازیاین بار توسط گوگل با فعال‌کردن سپرهای دفاعی از جمله محدودکردنپلتفرم‌های ایرانیاظهار کرد: این طبیعت دنیاست، به‌خصوص در زمینه آی‌تی، وقتی دسترسی به بستر ویژه و اختصاصی داخلی در کشوری وجود نداشته باشد به‌ناچار باید از اصول بازیگر اصلی پیروی نمود تا بتوان از ابزارهای آنها برای پیشبرد اهداف استفاده بهینه کرد.

چین برای گریز از اعمال فشار و رفع تضاد منافع در فضای مجازی چه کرد؟


وی ادامه داد: راه گریز از روش اول، پیروی از روشی است که بعضی کشورها نظیر چین که پیش‌بینی کرده بودند در جاهایی که تضاد منافع باقدرت‌های بزرگ را دارند و یا حتی ممکن است بدون وجود این تضاد و صرفاً برای عدم برداشت و سوءاستفاده از اطلاعات آنها تلاش کردند تاپلتفرم‌های داخلی مشابهرا تقویت کنند.

بیشتر بخوانید:
تولیدکنندگان پلتفرم‌های ایرانی قربانی بی‌برنامگی دولت تدبیر و امید

وی توضیح داد چین برای تقویت شبکه‌های اجتماعی خود دقیقاً ابزاری شبیه به گوگل را ایجاد می‌کند که اگرچه با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ ولی این توان را ایجاد می‌کند تا بدون نیاز به ابزارهای بیرونی توان کنترل و بهره‌برداری از داده‌ها و تحلیل‌های داخلی خود را داشته باشید.

این کارشناس ارشد آی‌تی افزود: با این روند شما باوجوداینکه از برخی منابع بیرونی محروم هستید و امکان استفاده کامل از آنها را ندارید؛ ولی حداقل از اطلاعات شما بر علیه شما استفاده نخواهد شد و برای صرفه بخشی به این روند باید به رویکرد افزایش کاربر روی آورد.

وی ادامه داد: نکته اول موردتوجه این است که با وجود مقاومت‌هایی دیر یا زود کاربران خواهند پذیرفت که از اینپلتفرم‌های جایگزیناستفاده کنند همان‌طور که در دوره پس از هجمه‌های سال ۹۸ دقیقاً با مشابه همین موضوع در ابعاد کوچک‌تر مواجه بودیم.

لزوم جلب اعتماد مردم در استفاده از پلتفرم‌های داخلی


این عضو شورای‌عالی انفورماتیک گفت: مردم در آن دوره نشان دادند که اقبال کمتری به زیرساخت‌های داخلی دارند و نتوانستیم آن‌گونه که شایسته است نظر مردم را جلب کنیم و مشکل بعدی به عدم حمایت ازپلتفرم‌های خصوصیبرمی‌گردد و بیشتر پلتفرم‌های مورد حمایتی کاملاً خصوصی و اقتصادی مدیریت نمی‌شوند که این موضوع هم به عدم اعتماد مردم دامن می‌زند.

وی با تأکید بر لزوم تلاش برای جلب اعتماد مردم بیان کرد: این تضاد منافع تمام‌شدنی نیست و دولت‌هایی که در زمینه پرچم‌دار تکنولوژی هستند هر روز امکان دارد به شکل جدیدی اقدام بهاعمال سیاست‌های استعماریرا در دستور کار خود قرار دهند و در جاهایی هم وقتی احساس می‌کنند در خطر هستند سعی می‌کنند با اعمال این سیاست‌ها کاری کنند که کشورها به‌سوی روندی که چین حرکت کرده جلوگیری کنند.

وی توضیح داد: قسمتی از فشارهای کنونی گوگل و محدودکردن ایران هم ممکن است بر همین اساس باشد و کشورهای غربی سعی دارند با ایناعمال محدودیت‌هاکاری کنند که مردم در برابر سیاست شبکه ملی اطلاعات کشور موضع بگیرند تا مبادا ایران نیز نظیر چین موفق به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و یاپلتفرم‌هایی داخلینظیر گوگل شود.

کوتاهی‌هایی در دولت قبل در به ثمر رسیدن شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتاد


رئیس سازمان نصر اصفهان ادامه داد: ما سال‌هاست که پیگیر مبحث شبکه ملی اطلاعات هستیم؛ ولی در دوره قبل کوتاهی‌هایی در زمینه تکمیل این شبکه شد و اکنون داریم چوب این کم‌کاری را می‌خوریم و باید توجه مسئولین بر این معطوف باشد که وقتی توان‌ افزایش شبکه فناوری اطلاعات را پیدا خواهیم کرد که اطراف این گستره شبکه را حصارکشی نکنیم به این معنی که ارتباط خود با جهان را قطع نکنیم و این شبکه در کنار ارتباط جانی و در موازات آن شکل بگیرد.

وی در توضیح بیان کرد: واقعیت این است که ما در حوزه‌های نرم‌افزاری آن‌گونه که شایسته بوده تکنولوژی خود را به‌روز نکرده‌ایم و لزوم امروز ما برای گسترش این تکنولوژی بیشتر افزایش سرمایه انسانی کارآمد است تا بودجه مادی و کاش به‌جای پول پاشی رویپلتفرم‌های خصولتیاجازه می‌دادیم تا بخش خصوصی با نیروی انسانی کارآمد در کنار بخشی از حمایت‌های هدفمندانه  ابتکار و نوآوری را جایگزین خدمات فراملی کنند.

وی با اشاره به مهاجرت تکنولوژیک نیروی انسانی کارآمد به‌واسطه کاهش ارزش پول ملی گفت: بیشتر این مهاجرت‌ها از خارج از کشور مدیریت می‌شوند و با وعده‌های حمایت‌های مالی و ... مثل امارات که سال گذشته اعلام کرد به یک میلیون برنامه‌نویس امکانات ویژه از جمله ویزای طلایی و حمایت اعطا می‌کند به جذب جوانان در حوزه آی‌تی روی آورد.

 

توان بومی و داخلی‌سازی بسترهای جایگزین گوگل، در کشور وجود دارد


وی افزود: با وجود همه مشکلات گفته شده شکر خدا کشور ما ایران همیشه سرچشمه بهترین نیروهای جوان بوده و همیشه نشان داده که توان رقم زدن کارهای بزرگ توسط این جوانان را دارد و اکنون هم با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده دورازذهن نیست که بتوانیم در میان‌مدت و بلندمدت با امکانات اولیه‌ای که در اختیار این جوانان می‌گذاریم و با سرمایه‌گذاری داخلی بر روی همین نیروی انسانی، فناوری اطلاعاتی که از نان شب واجب‌تر است برای کشور را داخلی‌سازی و بومی کنیم.

اطرج با اشاره به اهمیت آموزش گفت: آموزش حتماً نباید بلندمدت باشد. ما این توان را داریم که با آموزش‌های کوتاه‌مدت حتی ۶ماهه نیرویی کارآمد را به بازار کار آی‌تی کشور تحویل دهیم و این موضوع در کشورهای افریقایی تجربه موفقی داشته و توانسته‌اندپلتفرم‌های جدیدخود را با پلت فرم‌های موجود دنیا تطبیق دهند.

وی در موضوع ارائه راهکار گفت: بهتر است به دنبال کارشناسانی امین از شرکت‌هایی باشیم که اطلاعات کافی از لبه تکنولوژی دنیا دارند و از آنها برای سرکشی به شرکت‌ها و کمک در اصلاح ساختارها استفاده کنیم و با وجود اینکه هم اکنون نیز کمک‌هایی به شرکت‌های فعال از سوی وزارت ارتباطات می‌شود ولی نیاز به کمک‌های فراتریست تا باارزش گذاری به اشتغال این نیروها بتوانیم با بسته‌ای ترکیبی از حمایت به هدف‌گذاری سه تا ۵ساله روی‌آوریم تا دربومی‌سازی پلتفرم‌هابه موفقیت کاملی برسیم.