بازار داغ شایعه پراکنی از سوی رسانه‌های معاند/ ضد انقلابیون احساسات مردم را هدف گرفتند

کد خبر: 309019
|
13:27 - 1401/08/20
نسخه چاپی
بازار داغ شایعه پراکنی از سوی رسانه‌های معاند/ ضد انقلابیون احساسات مردم را هدف گرفتند
لیدرهای سازمان یافته در کنار گروه‌های معاند و ضد انقلاب خارج نشین، از این آب گل آلود فضای مجازی کشور خیلی خوششان می‌آید و با شایعه پراکنی نه تنها موجب ترویج فضای ناامنی و بی‌اعتمادی شدند، بلکه سبب بروز اختلالات روانی شدند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی هفته‌های گذشته بازار داغشایعاتواخبار دروغینرا درفضای مجازیشاهد بودیم، به طوری که رسانه‌های بیگانه در این ایام بارها با مطرح کردن مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر آنها سبب بروز اختلال و تنش در سطح جامعه شدند و این در حالی است که متاسفانه در این فضا به راحتی اطلاعات رد و بدل می‌شود، بدون اینکه درستی یا نادرستی اخبار و اطلاعات ارسالی در نظر گرفته شود.

ضد انقلابیون ورسانه‌های معاندنیز برای رسیدن به اهداف پلید خود و از همه مهمتر ناامن جلوه دادن کشور اقدام به نشر اخبار ضد و نقیض می‌کنند. در واقع باید گفت آموزش در راستای عدم باور و قبول هر نوشته، تصویر، فیلم و… در فضای مجازی بدون دلیل موجه و منطقی، سبب نجات مردم از افتادن به دام دروغ‌ها و اخبار بی‌پایه و اساسمی‌شود.

قطعا ناآرامی موجود در کشور و پای کار آمدن رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب سبب شده تا میزان گسترش انتشارشایعاتواخبار کذبرا شاهد باشیم، اغتشاشات و بروز هرج و مرج در کشور سوژه‌ی مناسبی بود برای شایعه پراکنان و افرادی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند، در واقع باید گفت سوءاستفاده‌گران با استفاده از احساسات مردم، از آن‌ها مطالبه‌ کمک می‌کنند تا به اهداف شوم خود برسند.

امام علی (ع) در نهج‌البلاغه نامه ۶۹ می‌فرمایند: «هرچه را شنیدی برای مردم بازگو مکن که همین برای دروغ‌گویی تو کافی است».  گسترش شایعات و اخبار دروغین از سوی رسانه‌های معاند، ترس و دلهره را به جان مردم انداخته و سبب شده تا هر شنیده و دیده‌ای را مبنای واقعیت قرار داده و خود را درگیر ترس و نگرانی ‌کنند.

جنگ روانی و اجتماعی با گسترش شایعات و دروغ‌پردازی در پی اغتشاشات اخیر

این امر باعث شد تا به سراغ امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس برویم و جویایاثرات مخرب شایعاتیااخبار دروغین در فضای مجازیدر پی اتفاقات اخیر شویم.

قرایی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانادر این باره اظهار داشت: شایعه پراکنی و اخبار دروغین در فضای مجازی جو روانی و نگران کننده‌ای را برای مردم پدید می‌آورد، وجود مشکلات و فشارهای مختلف در زندگی افراد بر سلامت روان آن‌ها تاثیر منفی خواهد داشت و موجب اختلالات جسمی و روانی خواهد شد.

به گفته قرایی مقدم؛ گسترش شایعات و دروغ‌پردازی، جنگ روانی و اجتماعی را در میان مردم به راه می‌اندازد و با ایجاد فضایی موهوم و ناامن تنش‌و نگرانی را به وجود می‌آورد، چرا که شایعات بسیار مخرب  بوده و از نظر روحی و روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب بروز هراس اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه تبعات انتشار اخبار دروغین و شایعه پراکنی گاها جبران ناپذیر بوده و زیان‌هایی را در بر دارد و موجب ترویج فضای نا امنی و بی اعتمادی در جامعه می‌شود، گفت: همچنین سبب می‌شود تا فرد دچار یاس، ناامیدی و سرخوردگی شود و بعد از مدتی از زندگی بیزار شود.

قرایی مقدم در مورد به تصویر کشیدن دو کودک داغدار در فضای مجازی از سوی رسانه‌های بیگانه گفت: این امر سبب شده تا در ذهن تمامی افراد به ویژه زنان و مادران رسوب کند و مدتها در ذهن باقی بماند که نه تنها اعتماد عمومی را از بین می برد، بلکه سبب بروز آزردگی می شود.

در واقع باید گفت شایعات هرگز چیزی را ثابت نمی‌کنند، اما می‌توانند با ایجاد بی‌اعتمادی، در بین مردم حوادث را در ابهام قرار دهند تا حقیقت وقایع، به راحتی و برای هر شخصی میسر نباشد.

 

هدف در جنگ نرم، جوانان هستند

با توجه به اینکه شایعات ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند می‌توان گفت بهترین راه برای امنیت کاربران در برابر آمار، اطلاعات و اخبار دروغ، شفاف سازی و افشاگری اخبار کذب رسانه های معاند است که حمید رضا حسینی دانا  رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانانیز معتقد است: رسانه‌های معاند افکار عمومی را کنترل می‌کند و با اخبار جعلی نسل‌هایی که با آنها همراه نیستند را فریب می‌دهد، به طوری که می‌توان گفتتهاجمات شناختیوادراکیسبب می‌شود تا نگاه مخاطب و دنیای پیرامون به صورت کنترل شده عوض شود.

وی تصریح کرد: مهمترین وجهجنگ ترکیبیتهاجمات شناختی و ادراکی بوده که مبتنی بر ادراک سازی و ایجاد شناخت در مخاطب است. در این روش، دشمن افکار عمومی را برای رسیدن به اهدافی که دارد آماده کرده و آن‌ها را مهیای همراهی با خود می‌کند تا با استفاده از این ترفند، انقلاب‌های مخملی را به سرانجام رساند. باید پذیرفت که غرب با این روش موفق شده بسیاری از ضعف های خود را پنهان کرده و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای که در اختیار دارد با حالت تهاجمی به ملت‌های مستقل دنیا حمله کند.

حسینی دانا با اشاره به اینکهرسانه‌های معانداز طریق اخبار دروغ جوانان را به سمت اهداف پلید خود هدایت می‌کنند، گفت: در حال حاضر کشور در برابر یک تهاجم ترکیبی گسترده از سوی دشمن قرار دارد و کسی در این جنگ برنده است که روایتگر اول باشد، در واقع با استفاده از سرعت عمل و تمرکز شبانه روزی باید روایت‌های صحیح را به افکارعمومی ارائه کنیم تا بتوانیم این جنگ را به نفع خود به پایان ببریم. 

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید از تمام توان خود برای شفاف سازی استفاده کنند، تصریح کرد: هرگونه ابهام در ذهن مخاطب می تواند زمینه را برای پذیرش اخبار جعلی فراهم کند. پس رسانه‌ها باید تمام توان خود را برای ردیابی و خنثی سازی و افشا اخبار دروغ در کوتاه ترین زمان به کار گیرند، چرا که هر چه زمان بگذرد امکان اصلاح تفسیر ذهنی مخاطب توسط رسانه‌های داخلی ضریبش کمتر می‌شود.

به گفته حسینی دانا؛ در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم تعدادی از رسانه‌های معاند همچون اینترنشنال، BBC، من و تو تمرکز خود را روی مسائل ایران گذاشته و خوراک خبری روزنامه‌های بزرگتر حوزه‌های بین الملی را تامین کردند.

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی تاکید کرد: ایران باید از ظرفیت یکی از شبکه‌های داخلی خود استفاده کرده و به صورت شبانه روزی جلوی اخبار جعلی بایستد تا ذهن مردم و  جوانان به بیراهه نرود. در واقع روایت‌گری اول باید به درستی، دقت و سرعت مطرح شود تا نسل جوان را از توطئه‌های ضد انقلابیون آگاه سازد. اگر این اتفاق رخ ندهد، ممکن است نسل جوان ما در دام دشمن گرفتار شود.

حسینی دانا بااشاره به اینکه در حال حاضر شاهد اعترافات لیدرها و سر لیدرها هستیم، گفت: در زمان اعتراف آشوبگران باید زمینه افشاگری، شفاف سازی و رفع ابهام فراهم شود. همچنین در برابر اخبار جعلی نباید اجازه داد تا فضا خالی بماند و دشمن آن را با اخبار جعلی پر کند بلکه باید با شفاف سازیحس اعتماد مخاطب را به دست آورده تا مردم به سمت رسانه‌های داخلی سوق یابند.

در پایان باید گفت افشاگری و شفاف سازی و رفع ابهام قادر است کاربران را در مواجهه با هر مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود، آگاه سازد تا واکنشی نسبت به آنها نشان نداده و سریعا و بدون دلیل نسبت به انتشار آنها اقدام نکنند.


 

    پربازدیدترین ها