به یاد پدر موشکی ایران/ خط مقدم شهریار نگرفت!

کد خبر: 309021
|
14:32 - 1401/08/20
نسخه چاپی
به یاد پدر موشکی ایران/ خط مقدم شهریار نگرفت!
به یاد پدر موشکی ایران/ خط مقدم شهریار نگرفت! : سرزمین پهناور ایران مردان و زنان قهرمان بسیاری در دامان خود پرورانده است؛ قهرمانانی که هر کدام افتخارات زیادی برای مردمان غیور ایران به ارمغان آورده اند. یکی از این شیرمردان، حسن طهرانی مقدم است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازراه دانا؛ حسن در آبان ماه سال ۳۸ و در محله سرچشمه تهران به دنیا می آید و دوران کودکی و نوجوانی اش را در مسجد حضرت زینب همان محله سپری می کند. در گروه سرود مسجد فعالیت جدی دارد تاجاییکه هسته اصلی گروه سرودی می شود که قرار است در روز مهم ۱۲ بهمن ماه ۵۷ از رهبر انقلاب با اجرای سرود استقبال کنند.

او در سال ۵۸ در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه می شود و یک سال بعد و در تیرماه سال ۵۹ به عنوان مسئول اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال وارد سپاه می شود. اماحسن طهرانی مقدمبا شروع جنگ متوجه دستان خالی سپاه در حوزه نظامی و ادوات جنگی می شود و مدت ها فکر او مشغول این ماجرا می شود تا درنهایت در پاییز سال ۶۰ طرح ساماندهی آتش پشتیبانی را تقدیم حسن باقری می کند و با امضای محسن رضایی به عنوان فرمانده وقت سپاه، او به عنوان فرمانده پشتیبانی کننده آتش های خمپاره ای سپاه به باقی گردان ها معرفی می شود.

بعد از موفقیت های طهرانی مقدم در فرماندهی آتش های خمپاره ای و بعدا توپخانه ای، در آبان ماه ۶۲ مسئولیت راه اندازی فرماندهی موشکی سپاه نیز به او محول می شود و از آن زمان این تلاش های شبانه روزی و موفقیت در استقلال صنعت موشکی ایران آنقدر ادامه پیدا کرد تا به او لقب «پدر موشکی ایران» داده شد.

سردارحسن طهرانی مقدمدر ۲۱ آبان ماه سال ۹۰ و درحالی که در پادگان امیرالمومنین شهرستان ملارد در حال آزمایش های موشکی بود، براثر انفجار زاغه مهمات به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

آب سرد «بحرانی» بر خاطرات خوش مخاطب 

مینی سریال «خط مقدم» به کارگردانیشهریار بحرانیو تهیه کنندگی مجید حقی در ۴ قسمت و در آذرماه سال گذشته از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت؛ این سریال به برشی از مقطع جنگ تحمیلی بین سال های ۶۳ تا ۶۵ و با محوریت شهید حسن طهرانی مقدم پرداخته بود.

سریال «خط مقدم» که پیش از این با نام «آفتاب نیمه شب» در قالب سینمایی تهیه شده بود، بنا بر گفته تهیه کننده این سریال، با توجه به شرایط فعلی سینما و محدودیت های کرونایی، به صلاحدید سرمایه‌گذار، مدیران سیمافیلم و مدیر شبکه یک، تصمیم بر این شد، این کار تبدیل به مینی‌سریالی چند قسمتی بشود.

شهریار بحرانی در این سریال سعی کرده بود از بازیگران غیر چهره استفاده کند و همین شاید یکی از دلایلی بود که سریال آنچنان که باید در بین مخاطبان تلویزیون دیده نشد؛ حسین عارف، حسام حسنی، بهراد رحمانی، آفرین عبیسی، غزاله اکرمی، بهزاد خلج، عطاءالله سلمانیان و بسیاری از بازیگران غیرچهره در این مجموعه نمایشی به ایفای نقش پرداخته اند.

یکی از انتقادات مطرح شده به بحرانی بازی حسین عارف در نقش شهید طهرانی مقدم بود که به گفته بسیاری شباهت ظاهری اندکی به این شهید داشت؛ اما بحرانی کارگردان «خط مقدم» در پاسخ به این اظهار نظرها، می گوید: « به نظر می‌رسد که برای انتخاب بازیگری که بتواند نقشی چنین حساس و تأثیرگذاری را بیافریند، تشابه چهره اولویت اصلی نباشد بلکه بازیگر باید طوری عمل کند که بتواند روح آن شخصیت فداکار و از خودگذشته را در صحنه بروز دهد. این موضوع مهمی است که برخی از آن غافل‌‌اند و با مقایسه میان بازیگران مختلفی که در اذهان و اعیان مردم آشنا هستند، تنها به دنبال چهره نزدیک به شخصیت مدنظر می‌گردند. به هرحال شما هیچ‌وقت نخواهید توانست در میان بازیگران فردی را پیدا کنید که شبیه شخصیت اصلی شما باشد، چه برسد که دقیقأ چهره و قد و قامت و شکل ظاهری و صدای وی نیز همانند باشد.

تمامی این تلاش‌ها در صورتی که بازیگر انتخاب شده از سیرت و صفات شخصیت اصلی دور باشد، شدیداً به باورپذیری داستانی لطمه خواهد زد. لذا به نظر حقیر باید در گزینش، بر خصوصیات باطنی و روحیات شخصیت تأکید کرد. روح فیلم از همه‌چیز مهم‌تر و حیاتی‌تر است. این روح نباید فرسنگ‌ها از فضای حاکم بر اصل ماجرا دور باشد، که در این صورت نقض غرض شده و شما با یک پوسته‌ای بی‌محتوا و کم‌عمق مواجه خواهید بود. »

«خط مقدم» شهریار نگرفت!

علاوه بر شبیه نبودن بازیگر نقش اول این سریال به شخصیت اصلی داستان که با بازی قابل قبول یک بازیگر، قابل چشم پوشی است که متاسفانه این اتفاق هم در این سریال نمی افتد، دیالوگ های دم دستی و پیش پا افتاده، بازی های خام و نپخته مجموعه بازیگران سریال که درام، هیجان، شادی و غم روایت این سریال را برای مخاطب تکمیل نمی کنند تا فینال کار برای او به یادماندنی و مانا ثبت شود؛ همه این ها پازلی را در ذهن بیننده ایجاد می کند که اگر نام شهید طهرانی مقدم، ضمیمه کار نبود، بسیاری همان ابتدا قید تماشای ادامه این سریال را می زدند.

شاید تعجب بیشتر مخاطب از نام کارگردانی است که در تیتراژ این سریال برای او خاطرات فراوانی به ارمغان آورده است؛ کارگردانی که نه کار اولی است و نه دور از فضای جنگ و داستان نویسی؛ کسی که «ملک سلیمان، مریم مقدس، حمله به اچ ۳» همه در کارنامه او به چشم می خورد. فیلم ها و سریال هایی که به لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و بازی ها به نحوی درخشان عمل کرده اند و حالا «خط مقدم» شهریار بحرانی شاید آب سردی بر همه خاطرات خوشی بود که با او در ذهنمان به یادگار نشسته بود. 

بیشتر بخوانید؛

حسرت جای خالی «باکری‌ها» در قاب سینما

شهریار بحرانی فیلم «راهی به آسمان» را می سازد

 

    پربازدیدترین ها