دانا گزارش می‌دهد؛

ماجرای واردات یونیت دندانپزشکی چیست؟!/ وزارت بهداشت پاسخگو باشد!

کد خبر: 309057
|
16:35 - 1401/08/28
نسخه چاپی
ماجرای واردات یونیت دندانپزشکی چیست؟!/ وزارت بهداشت پاسخگو باشد!
یونیت‌های دندانپزشکی جزو گروه کالایی یک بوده و واردات آن ممنوع است اما از سال ۹۶ با موافقت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مسئول مربوطه در سازمان غذا و دارو مجوز واردات و ترخیص یک هزار و ۸۰۰ یونیت دندانپزشکی از چین صادر شده است!.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تولیدیونیت‌های دندانپزشکیدر کشور از سال ۶۹ شروع شده و ۶ تولید کننده این محصول در حال فعالیت هستند و تولیدات آن‌ها از نظر کمی و کیفی نیاز کشور را تامین می‌کند،به طوری که در حال حاضر بیش از ظرفیت نیاز کشور توان تولید دارد.

شائبه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه صدور مجوزهای واردات برخی تجهیزات پزشکی به کشور همچون یونیت‌های دندانپزشکی، با مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صادر شده  است، در حالی که کشور بی‌نیاز از واردات این محصول است و مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود، در واقع باید گفتصدور مجوز وارداتوترخیصیک هزار و ۸۰۰  یونیت دندانپزشکی این صنعت پیشرو را در ایران نابود می‌کند.

یونیت‌های دندانپزشکی جزو گروه T1 بوده و واردات آن ممنوع است و شنیده‌ها حاکی از آن است که۳ تا ۴ میلیون یوروبرای واردات یک هزار و ۸۰۰ یونیت دندانپزشکی هزینه شده است، در حالی که با وجودتحریم‌هاو مشکلاتاقتصادیتولید کنندگان یونیت دندانپزشکی به ۲۰ کشور دنیا صادرات داشته‌اند.

غیر قانونی بودن واردات یک هزارو ۸۰۰ یونیت دندانپزشکی از چین/اعتراض کتبی به وزارت بهداشت و مجلس

مجید روحی رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی در این باره گفت: واردات یک هزارو ۸۰۰ یونیت دندانپزشکی از چینغیر قانونیاست و اداره کل تجهیزات پزشکیوزارت بهداشتبرای صدور این مجوز غیر قانونی باید پاسخگو باشد. در واقع کل نیاز کشور به یونیت دندانپزشکی دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه است. هنگامی که کل این نیاز را از طریقوارداتتامین کنیم، تولید کننده داخلی نابود می‌شود.

به گفته روحی؛ برخلاف ادعاها، تمامی این یونیت‌ها، یونیت دندانپزشکی بزرگسالان است که اسناد آن موجود است اما متاسفانه به نام یونیت دندانپزشکی اطفال وارد کشور شده است. کارشناس اداره کل تجهیزات پزشکی نیز این موضوع را تایید کرده است. ضمن اینکه امکان طراحی و تولید یونیت دندانپزشکی اطفال هم در کشور وجود دارد.

وی گفت: زمانی که متوجه این موضوع شدیم بخشی از این یونیت‌ها وارد کشور شده بود و بلافاصله اعتراض کتبی انجمن تولید کنندگان تجهیزات را به اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان غذا و دارو،‌ وزیر بهداشت،کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون بهداشت و بازرسی کل کشور اعلام کردیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگانتجهیزات پزشکیاظهار داشت: شینده‌ها حاکی است بعد از این اعتراض بقیه یونیت‌های دندانپزشکی هم ترخیص شده است. درخواست ما این است که کارشناسان و مسئولانی که این مجوز را داده‌اند پاسخگوی این تصمیم غیر قانونی باشند. اما متاسفانه نفوذ برخی افراد در وزارت بهداشت باعث ترخیص این کالاها شده است.

خطا وزارت بهداشت در واردات یونیت‌های دندانپزشکی/واردات یونیت دندانپزشکی متوقف شد

سید جلیل میر محمدی میبدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره واردات یونیت‌های دندانپزشکی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان دهنده آن است که یک نفر از سال ۹۶ درخواست واردات یونیت دندانپزشکی را تحت عنوان یونیت دندانپزشکی اطفال به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت داده و مسئول مربوطه در سازمان غذا و دارو نیز به عمد یا سهو با این درخواست موافقت کرده است و به طور مسلم در این زمینه خطا و تخلف صورت گرفته است.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه واردات این کالا در کشور ممنوع است، گفت: متاسفانه به علت غفلت مسئول و کارشناس وزارت بهداشت به اسم یونیت دندانپزشکی تعداد قابل توجهی از این کالا وارد کشور شده است. در این مدت حدود ۳هزار و ۷۰۰ یونیت دندانپزشکی از چین وارد کشور شده است. اکنون حدود ۲۰۰ یونیت دیگر از این درخواست در  گمرک مانده و ترخیص نشده است که قرار شد واردات آنها متوقف شود و از این پس نیز واردات یونیت دندانپزشکی به کشور با هر عنوانی ممنوع است.

میر محمدی در ادامه با بیان اینکهیونیت‌های دندانپزشکیوارد شده هم برای اطفال و هم بزرگسالان کاربرد دارد، گفت: قطعا در این زمینه خطایی صورت گرفته است که در صورت لزوم طرح شکایت هم می‌شود. شرکت‌های تولید داخل توانمندی قابل قبولی در زمینه تولید یونیت دندانپزشکی دارند و حتی امکان صادرات این کالا نیز وجود دارد. قرار شد هیات امنای ارزی وزارت بهداشت نیز از یونیت‌های داخلی برای مراکز وزارت بهداشت خریداری کند و دیگر اجازه واردات هیچ نوع یونیت دندانپزشکی به کشور داده نشود.

حال این سوال مطرح است زمانی که کالاهای با کیفیت در کشور تولید می‌شود و می‌تواند نیازهای داخلی را تامین کند، چرا باید مافیا عرضه اندام کند؟! به نظر می‌رسد وزیر بهداشت و رئیسسازمان غذا و دارو، باید نسبت به وجودمافیای تجهیزات پزشکیموضع بگیرند! وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به عنوان متولی تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی در داخل کشور، باید پاسخگوی آشفتهبازار تجهیزات پزشکیباشند.