آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه؛

افزایش شمار جانباختگان به ۳۳۸۱ نفر در ترکیه و ۷۶۹ نفر در سوریه/ باران شدید امدادرسانی را مشکل کرده است

کد خبر: 309413
|
12:19 - 1401/11/18
نسخه چاپی
افزایش شمار جانباختگان به ۳۳۸۱ نفر در ترکیه و ۷۶۹ نفر در سوریه/ باران شدید امدادرسانی را مشکل کرده است
اخبار بین الملل شمار تلفات، قربانیان و میزان خسارات زلزله شدیدی که بامداد دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند همچنان رو به افزایش است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ساعت 4 بامداد روز دوشنبه زلزله ای به قدرت 7.6 ریشتر(بر اساس مرکز زلزله نگاری آمریکا 7.8 ریشتر) رخ داد که منجر به خسارات زیادی در 10 استان جنوبی این کشور شده است. دومین زمین لرزه بزرگ با قدرت 7.4 ریشتر نیز در ساعت 14 دوشنبه رخ داد که منجر به تشدید خسارات شد.

این زلزله ها در عمق 7  و 14 کیلومتری زمین رخ داده و کانون آنها شانلی اورفا بوده که در شهرهای حاتای، آدیامان، عثمانیه، وان، موش، غازی عنتاب، سیواس، آدانا و قیصری نیز خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.

تاکنون 3381 نفر در این زلزله جان خود را از دست داده و 20416 نفر نیز مصدوم شده اند. همچنین 6217 بنا ویران شده است.

ارسال بیمارستان صحرایی از جمهوری آذربایجان

نیروهای امدادی جمهوری آذربایجان به همراه پتو، لوازم الکترونیکی گرمایی و تجهیزات بیمارستان صحرایی به مناطق زلزله زده ترکیه اعزام شدند. 400 نیروی امدادی اعزام شده است.

تجمع مردم در شهرهای مختلف برای اهدای خون

به دنبال اعلام نیاز هلال احمر ترکیه برای اهدای خون، شهروندان این کشور در شهرهای مختلف با حضور در بیمارستانها و مراکز درمانی، اقدام به اهدای خون کردند. همچنین مردم در شهرهای مختلف از جمله آنکارا و استانبول برای کمک به زلزله زدگان راهی فرودگاهها شده اند.

یک هفته عزای عمومی در ترکیه

شامگاه دوشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی زلزله رخ داده در این کشور که منجر به خسارات بسیاری شده است، یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.

تماس تلفنی امیرعبدالهیان با چاووش اوغلو

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه‌شب با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان گفت: خبر حادثه تلخ زلزله در جنوب ترکیه، اینجانب، دولت و ملت ایران را بسیار متأثر و متألم کرد، این حادثه را خدمت جنابعالی، دولت و مردم عزیز جمهوری ترکیه به‌ویژه خانواده‌های مصیبت‌دیده تسلیت می‌گوییم. در این شرایط سخت، کنار ملت و دولت ترکیه هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بر اساس دستورات رئیس جمهوری، سازمان هلال احمر ایران برای همکاری کامل با شما و ارائه کمک‌های لازم آمادگی دارد، در همین راستا امشب تیم پزشکی و امدادی هلال احمر ایران برای کمک به نجات آسیب‌دیدگان وارد ترکیه می‌شوند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما علاوه بر مردم عزیز ترکیه، نگران وضعیت ایرانیان و دانشجویان مقیم در مناطق زلزله‌زده هستیم و از مساعدت شما در کمک به وضعیت آنان سپاسگزاریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان برای درگذشتگان رحمت و غفران الهی، برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده‌های مصیبت‌دیده صبر و بردباری و برای ملت ترکیه سربلندی و بهروزی مسئلت کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفتگو از حمایت و‌ ابراز همدردی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، دولت و ملت ایران با رئیس جمهور، دولت و ملت ترکیه قدردانی کرد.

وزیر خارجه ترکیه با تشریح وضعیت زلزله کنونی و خسارات اولیه وارده، بابت آمادگی ایران برای اعزام تیم پزشکی و امدادرسانی هلال احمر نیز تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین بر توجه دولت ترکیه به وضعیت ایرانیان و دانشجویان و همکاری با سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری ایران در ارزروم برای ارائه هرگونه مساعدت به آنها تأکید کرد.

دیدار نماینده سوریه در سازمان ملل با گوترش

بسام صباغ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، حمایت از تلاش های دمشق برای مواجهه با پیامدهای زلزله ویرانگر در این کشور را مورد بحث قرار داد.

صباغ در این دیدار پیام فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه درباره اقدامات دولت این کشور در چارچوب تحرک فوری برای مقابله با پیامدهای زلزله را به گوترش منتقل کرد.

از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این حادثه را به دولت و ملت سوریه تسلیت گفت و مجدداً بر پایبندی این سازمان به انجام تمام اقدامات برای کمک به سوریه جهت پشت سر گذاشتن این فاجعه انسانی تاکید کرد.

بسام صباغ نیز بر آمادگی سوریه برای هماهنگی با سازمان ملل متحد جهت ارائه کمک های بشردوستانه به تمام مردم سوریه در سراسر این کشور تاکید کرد.

ارسال کمک‌های ایران به زلزله زدگان در سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد سه شنبه از ارسال هواپیمای کمک رسانی ایران به این کشور که حامل ۴۵ تن کمک‌های امدادی برای زلزله زدگان است، خبر داد.

سانا گزارش داد که هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه ایران وارد فرودگاه بین المللی دمشق شد.

یونیسف: هزاران کودک در خطر هستند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که در پی زلزله شدید بامداد دوشنبه در سوریه و ترکیه، هزاران کودک در معرض خطر هستند.

یونیسف با بیان اینکه زلزله‌ها موجب تخریب هزاران منزل و آواره شدن هزاران خانواده شده است، افزود که کودکان با توجه به سرما با خطر بیشتری مواجه هستند.

پیام تسلیت اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با ارسال پیامی به بشار اسد رئیس جمهور سوریه، حادثه زلزله در این کشور را تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در این پیام بر همبستگی ملت فلسطین با مردم سوریه تاکید کرد.

 

هشت فلسطینی در بین جان باختگان زلزله در سوریه

منابع فلسطینی گزارش دادند که در جریان زلزله شدید ۷.۷ ریشتری شمال سوریه، تاکنون هشت فلسطینی جان باخته اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت سوریه تاکنون در زلزله این کشور ۷۶۹ نفر جان باخته و ۱۴۴۸ نفر دیگر مصدوم شده اند.

باران شدید امدادرسانی را مشکل کرده است

به نقل از شبکه خبری بی بی سی، عملیات امداد و تلاش برای نجات زیرآوارماندگان همچنان ادامه دارد اما امدادگران با سرمای زمستانی و کوهی از بتون و آجر روبرو هستند.

مقامات ترکیه اعلام کردند که تا کنون بیش از ۲۶۰۰ امدادگر از ۶۵ کشور جهان برای کمک به امدادگران ترکیه به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

بر اساس آمارها به روز شده، شمار قربانیان زلزله‌های روز گذشته تاکنون در ترکیه به ۳۳۸۱ نفر رسیده است و شمار مصدومان نیز براساس اعلام سازمان مدیریت فوریت‌های اضطراری ترکیه از مرز  ۲۰ هزار نفر گذشته است. 

همچنین بنابه گزارش خبرگزاری آناتولی، در سوریه نیز تاکنون ۱۴۴۴ قربانی ناشی از زمین لرزه های شدید که مناطقی از این کشور را تحت تاثیر قرار داد، گزارش شده است.

 

    پربازدیدترین ها