در میزگرد مرصاد مطرح شد؛

کرمانشاه ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیون دلار مرغ مازاد بر نیاز استان دارد/ از ظرفیت اقتصادی صنعت طیور غافل نشوید

کد خبر: 309585
|
20:26 - 1402/01/07
نسخه چاپی
کرمانشاه ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیون دلار مرغ مازاد بر نیاز استان دارد/ از ظرفیت اقتصادی صنعت طیور غافل نشوید
به گفته کارشناسان امور دام جهادکشاورزی، استان کرمانشاه ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیون دلار مرغ مازاد بر نیاز استان دارد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، میزگرد پایگاه خبری تحلیلی مرصادنیوز با حضور سه تن از کارشناسان و اساتید حوزه دام و طیور برگزار شد.

مهمترین مباحث مطرح شده در این میزگرد شامل ویژگی‌های بازار مرغ، وضعیت کرمانشاه در صادرات طیور و دام، مشکلات تولیدکنندگان، سلامت دام و طیور و... بود.

مرصادنیوز: صنعت طیور چه ویژگی‌هایی دارد؟

دکتر برومند چهارآیین؛ رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاهبا بیان اینکه بیش از 27 هزار مرغدار در سطح کشور به صورت مستقل در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: ساختار صنعت طیور کشور خرده مالکی است بنابراین تولیدکنندگان تابع نظم و قانون خاصی نیستند بلکه به‌صورت مستقل عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه بازار مرغ رقابتی است، افزود: این بازار قیمت پذیر است نه قیمت گذار. لذا با توجه به ساختار و بازار این صنعت در مدیریت آن معذوریت و چالش وجود دارد. فرایند جوجه ریزی به خواست مرغدار است و ممکن است به دلایلی تمایل به جوجه ریزی نداشته باشد مثلا بهانه هایی از جمله نبود نقدینگی، آماده نبودن سالن، گرانی نهاده های دامی و...    

سیروس نوروزی؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاهاظهار داشت: با توجه به خودمختاری مرغداران در جوجه ریزی دولت در این زمینه با چالش روبروست، البته مرغداران در همه برهه‌ها همکاری داشته اند و نیاز بازار را تامین کرده‌اند.

دکتر چهارآیین گفت: قانون مرغداری سال 1350 نوشته شده است بنابراین مستلزم بازنگری است.

مرصادنیوز: وضعیت تولید مرغ در استان چگونه است؟

نوروزی با بیان اینکه جهاد کشاورزی متولی تامین نیاز غذایی مردم است، اظهار داشت: به دنبال این هستیم تولید تداوم داشته باشد و در زمینه طیور مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود.  

وی با بیان اینکه 3.5 درصد از تولیدات استان کرمانشاه به بخش طیور اختصاص دارد، گفت: در استان 576 واحد فعال مرغداری وجود دارد که سالانه 70 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید میشود که 60 هزار تن آن به مصرف استان می رسد.

این مسئول با اشاره به اینکه تعداد 8 کشتارگاه و 2 اتحادیه در سطح استان فعال هستند، گفت: مرغداران در مواردی با ضرر و زیان مالی مواجه شدند اما دست از تولید نکشیدند و نیاز بازار را تامین کردند.

مرصادنیوز: صنعت طیور و تولیدکنندگان مرغ چه مشکلاتی دارند؟

دکتر چهارآیین با بیان اینکه صنعت طیور طی یک دهه گذشته با بحران مواجه شده است، اظهار داشت: مازاد تولید همانند چماغی بر سر تولیدکننده فرود آمده و مشکلات زیادی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت ماهانه ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری افزود: در مواقعی که ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت می‌گیرد، مازاد تولید ماهیانه مرغ به ۶۰ هزار تن می‌رسد.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه در صورت مازاد باید راهی برای صادرات و فروش باشد، افزود: صادرات مرغ مستلزم بازاریابی در بازارهای هدف و استراتژی مستمر و طولانی در این زمینه است و کاهش تعرفه صادرات اقدامی مناسب در جهت کاهش زیان مرغداران است.

نوروزی در ادامه اظهار داشت: هیچگاه توسعه را محدود نکرده و بدنبال تولید بیشتر و کیفیت بالاتری بوده‌ایم. حذف ارز ترجیحی که با هدف حذف رانت و فساد و قطع دست سودجویان بود، منجر به افزایش قیمت در نهاده‌های دامی و طیور شد که پیش از این با ارز دولتی به مرغداران عرضه می‌شد. این اقدامِ یک شبه که مصادف شد با جوجه ریزی مرغداران، قیمت نهایی تولید را افزایش داد بنابراین بحث گرانی نهاده های دام و طیور در پی نوسانات ارزی، مرغداران را در مقطعی دچار ضرر می کند. البته واسطه ها و دلالان هم در این خصوص نقش دارند.  

در این خصوص با راه اندازی سامانه ای مثل رهتاب، مشکلات تولیدکنندگان تا حدی مرتفع خواهد شد.

مرصادنیوز: آیا صنعت طیور صرفه اقتصادی دارد؟

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته سه میلیون و 880 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شد که در ماه گذشته امسال (بهمن 1401) به 4 میلیون قطعه جوجه ریزی رسیده است، گفت: در استان کرمانشاه ظرفیت مازاد تولید طیور و دام وجود دارد که در این راستا جلساتی با طرف عراقی برگزار شده  و سیاست دولت این بوده که صفر تا صد این مقوله در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قرار گیرد.

دکتر چهار آیین با بیان اینکه استان کرمانشاه می تواند دو برابر بودجه استان در زمینه طیور درآمد داشته باشد، خطاب به استاندار کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه قطب کشاورزی است و از زیر بخش‌های آن دام و طیور است که بخش طیور گوشتی آن قابلیت‌ها و زیرساخت‌هایی به اندازه کافی دارد که دوبرابر نیاز استان می‌تواند تولید داشته باشد، یکی از مناسب‌ترین راه‌هایی که می تواند سبب رونق اقتصادی این بخش در کل استان شود صادرات مرغ به ویژه مرغ گرم به اقلیم عراق است که این صادرات بایستی به شکل مستمر و پایدار با همکاری استانداران زیرساخت‌هایش فراهم بشود.

وی گفت: پیش بینی اولیه برای درآمدزایی حدود ۵ هزار میلیارد تومان است[دوبرابر بودجه استان!] یعنی استان کرمانشاه توان و ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیون دلار مرغ مازاد بر نیاز دارد. بنابراین اراده سیاسی بین مقامات ارشد کرمانشاه و اقلیم عراق می‌تواند فراهم کننده این کار اقتصادی مستمر تجاری و پایدار باشد.

وی بار دیگر خطاب به استاندار کرمانشاه تاکید کرد: که دنبال ایجاد فرصت های مناسب برای اشتغال و درآمدزایی استان هستید خواهشمند است این موضوع را در صدر برنامه‌های خودتان قرار دهید چرا که در بخش خصوصی در این زمینه کاملا آمادگی دارد.

مرصادنیوز: در خصوص اختیارات جهادکشاورزی در امور دام توضیح دهید.

نوروزی ضمن انتقاد از برخی سیاست‌ها و برنامه ریزی های بالا به پایین گفت: برخی از اختیارات باید به استان ها داده شود. وی گفت: من به عنوان یک مسئول در جهادکشاورزی استان این اختیار را ندارم که یک گرم سویا را برای مرغداران جابجا کنم!! این چه عنوان و مسئولیتی است؟!

دکتر چهار آیین نیز با انتقاد از اینکه منوپول کرده‌ایم، آن را یکی از آسیب‌های اقتصادی بیان کرد و گفت: ۸۰ درصد خوراک دام از جمله سویا، ذرت، جو که معادل ۱۷ میلیون و ۱۵ هزار تن حجم واردات است در انحصار شخص خاصی{تاجر کرمانشاهی} است که آسیب و راهکار مقابله با آن تشکل های غیرانتفاعی بخش خصوصی است که بایستی در قالب تعاونیها شود و این موجب می شود دیگر افراد گردنکشی نکنند و هر قیمتی که خواستن مدنظرشان باشد این مواد را ترخیص نکنند.

وی خطاب به وزارت جهادکشاورزی گفت:باید با توجه به قانون ضد انحصار از تولیدکنندگان حمایت شود و آن آقایانی که انگشت شمار هستند کنترل شوند چرا که کنترل این افراد نسبت به ده‌ها هزار کسبه راحت‌تر است.

مرصادنیوز: در خصوص، بیمه دامها، پلاک کوبی و اهمیت آن توضیح دهید.

نوروزی گفت: هشتصد و سی و هشت هزار و چهارصد و پانزده راس دام سبک و سنگین استان بیمه هستند که متولی بیمه دام هم صندوق بیمه محصولات کشاورزی است و البته یکی از آفت هاست چرا که رقیب ندارد.

وی از اجباری شدن پلاک‌کوبی و هویت‌ دامها نیز خبر داد و گفت: که یک میلیون چهارصد هزار راس دام پلاک کوبی شده است. سه میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در استان وجود داره و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین است.

نوروزی گفت: با انتقاد از اینکه دامداران استقبال نمی‌کند چرا که اجباری در کارشان نیست و از طرفی هم باید برای این کار هزینه کنند.  

وی در خصوص اهمیت پلاک کوبی دام گفت: جابجایی دام و ارائه تسهیلات منوط به هویت گذاری شده از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده که مشخص شود هر دامی چه مالکی دارد و همچون صنعت طیور بدانیم کجا تولید داریم که نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم.

دکتر تورج کرمیان، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاهگفت: پلاک کوبی در کشتارگاه ها اجباری شده دام هایی که کشتار میشوند حتماً باید هویت داشته باشد این قضیه در مورد دام سنگین اجرایی شده است اما در مورد دام سبک مخالفت های شدید صورت گرفته است چون اتحادیه‌ها و چوبداران بخاطر منافع خودشان اجازه  با این سیاست مخالفت می کند. در حالیکه دام باید شناسنامه داشته باشد.

نوروزی گفت: دامها باید شناسنامه داشته باشند، ما یک استان مرزی هستیم و به جز مرزی بودن دام های با کیفیتی داریم از جمله دام نژاد سنجابی که بسیار برای طرف عراقی جذبه دارد وقتی هویت گذاری شود رصد هم آسانتر انجام می شود و به تبع درصد قاچاق هم کاهش می یابد.

مرصادنیوز: آیا تزریق هورمون مرغ صحت دارد؟ در خصوص طعمهای متفاوت مرغ نظرتان چیست؟

دکتر کرمیان اظهار داشت: تحت هیچ شرایطی تزریق هورمون نداریم رشد سریع مرغ مربوط به اصلاح نژاد است، طعم مرغ هم بخشی از آن بنا به کیفیت و درجه بندی کشتارگاهها همچنین به نوع بسته بندی  و دمای نایلون بر می گردد.

دکتر چهار آیین نیز با توجه به قیمت بالای هورمون اظهار داشت: تزریق هورمون برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد. تزریق مرغ صحت ندارد. مردم باید به شایعات توجه نکنند

مرصادنیوز: در مورد گرانی گوشت گوسفند و صادرات آن توضیح دهید.

نوروزی گفت: گرانی گوشت قرمز بدلیل افزایش قیمت نهاده های دامی بود، امسال حدود صد هزار دام  هزار راس دام صادر شده است. در حالیکه سال‌های گذشته بیش از چهارصد هزار راس دام صادر می شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت سویا به کیلویی دوازده هزار و ذرت به کیلویی بیش از یازده هزار تومان رسید، گفت: بنابراین گرانی گوشت دور از انتظار نبود.

کرمیان نیز با اشاره به تاثیر صادرات دام در افزایش نرخ گوشت گوسفندی در بازار، گفت زمانی‌که امکان صادرات دام فراهم باشد دامدار انگیزه‌ای برای فروش دام در بازار داخلی ندارد و ترجیح می‌دهد دام تولیدی‌اش را در بازارهای خارجی عرضه کند.

وی با اشاره به عدم پلاک کوبی دامهای سبک گفت: این قضیه باعث افزایش قاچاق دام و به تبع گرانی گوشت می‌شود.

  •  

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد