رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلام‌آبادغرب:

ارزش و اهمیت دین اسلام نسبت به کار و کارگر قابل مقایسه با مکاتب مادی نیست

کد خبر: 309697
|
18:35 - 1402/02/11
نسخه چاپی
ارزش و اهمیت دین اسلام نسبت به کار و کارگر قابل مقایسه با مکاتب مادی نیست
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلام‌آبادغرب گفت: ارزش و اهمیت واقعی که اسلام 14 قرن پیش برای کار و کارگر بیان کرده هنوز بشر به آن پی نبرده است و قابل مقایسه با مکاتب مادی نیست.

به گزارش اسلام آباد خبر ، حجت الاسلام سجاد گندم‌کار رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلام‌آبادغرب به مناسبت روز جهانی کارگر گفتگوی تفصیلی با خبرنگار ما انجام داده است؛

 

خبرنگار؛ ۱. دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟

حجت الاسلام گندم‌کار؛ بقای جهان بشریت تمام ملت‌ها و تکامل مادی و معنوی انسان‌ها، همیشه در پرتو کار و کوشش بوده زیرا همه می‌دانیم که بشر در هر زمانی بواسطه کار و فعالیت نیازمندی‌های خود را تأمین کرده و به زندگی خود نشاط بخشیده است. جامعه بشریت در اثر تلاش و کار، غذای خود را از علف بیابان به بهترین خوراکی‌های لذیذ رسانیده و چراغ خود را از شعله‌های آتش و شمع به برق و مرکب خود را از حیوان به هواپیما و منزلشان را از غارها به کاخ‌های آسمان خراش و لباس‌های خود را از لباس‌های خشن و بدقواره در عالی‌ترین و زیباترین لباس‌های مد و غیره تبدیل نموده است. و بالاخره انسان با کار و تلاش توانسته اکثر مشکلات فردی، اجتماعی و معنوی خود را از بین برده و بسیاری از نابسامانی‌ها و دردها و محرومیت‌ها، گرفتاری‌های خود را برطرف نموده و رشد فکری و روحی، علمی و اخلاقی خود را بدست آورد. تردیدی نیست که اکثر بدبختی‌های مادی و معنوی جامعه و تمام ذلت‌ها، فقرها، محرومیت‌ها و مفاسد فردی و اجتماعی مردم به واسطه بیکاری و تنبلی و هوسرانی است. چنانکه بیشتر تجاوزات به مال، جان و نوامیس جامعه و افتادن در دامن ستمگران و گرفتاری به اعتیادهای خطرناک و آلودگی به زشتی‌ها و گناهان در اثر سستی و بیکاری و تن‌پروری بوده است. و از آنجا که دین مقدس اسلام تنها دین کامل و جاودانه و صحیح الهی است که برای سعادت دنیا و آخرت مردم و تکامل مادی و معنوی آنان نازل گردیده و در تمام شئون فردی و اجتماعی انسان‌ها و از جمله در مورد کار و تلاش و کوشش در جلوگیری از بیکاری و سستی عالی‌ترین قانون و بهترین برنامه را دارد. ارزش و اهمیت واقعی که اسلام 14 قرن پیش با عناوین مختلف و بیانات گوناگون برای کار و کارگر بیان کرده هنوز بشر به آن پی نبرده است

خبرنگار؛ نگاه دین به جایگاه کار را تشریح بفرمایید؟

حجت الاسلام گندم‌کار؛ پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: «العباده سبعون جزاً افضلها طلب الحلال» عبادت 7 جز دارد برترین آنها کار و کوشش برای بدست آوردن روزی حلال است.

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «الکار لعیاله کالمجاهد فی سبیل‌الله» آنکس که برای تأمین احتیاجات عایله‌اش تلاش کند مثل آنست که در راه خدا جهاد می‌کند.

امام صادق(ع) فرمود: اصلاح المال من الایمان  «کار و تلاش کردن» اصلاح و تربیت و تنظیم مال از ایمان است

 

خبرنگار؛ ۲. کم نیستند فرق و مکتب‌هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند. واقعیت این فرق و مکتب‌ها چیست و آیا براستی کارگر را محترم می‌دارند؟

حجت الاسلام گندم‌کار؛  الف- نظریه لیبرالیستی (حقوق خصوصی- حقوق قراردادی):

طبق این نظریه، رابطه کارگر و کارفرما ناشی از قرارداد انفرادی کار بین آن‌ها است و اصولاً باید تابع حقوق قراردادها حقوق خصوصی باشد. این برداشت با دیدگاه مکتب اقتصاد آزاد در سده‌های اخیر و لیبرالیسم و اندیشه اصالت فرد هماهنگی دارد. بنا به این برداشت از رابطه کار، مانند هر قرارداد دیگری در حقوق خصوصی به ویژه حقوق مدنی، روحیه فردگرایی بر قرارداد کار حاکم است یعنی هر فردی حق دارد برای رسیدن به اهداف مشروع به‌دست آوردن سود زیادتر، به شرط رضایت طرف دیگر، شرایط مناسب هدف خود را در قرارداد کار بگوید.

 

ب- نظریه سوسیالیستی (حقوق عمومی- حمایت اجتماعی) در میان مکتب‌های فکری که به حقوق کار از دیدگاه قرارداد خصوصی صرف نمی‌نگرند و آن را بیشتر از حقوق عمومی و مربوط به اقتصاد ملی می‌دانند

در هر حال، قطع نظر از اختلاف ایدئولوژیک داخلی، نظریه حقوقدانان سوسیالیت این است که حقوق کار، مجموعه‌ای از مقررات و شرایط الزام‌آور حمایتی (حمایت از کارگر) است که از سوی مراجع صلاحیت دار عمومی و گروهی، به عنوان چارچوب روابط فردی و جمعی کار، وضع و اجرا می‌گردد.

 

خبرنگار؛ ۳. قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در  برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟

حجت الاسلام گندم‌کار؛ همراهی کارگران به رهبری امام خمینی (ره) بهترین نشانه از ناکامی شاه در سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی‌اش در قبال کارگران بود، کارگرانی که هنوز هم براساس باورهای دینی خود در همه سال‌هایی که تحریم و فشار اقتصادی زندگی را بر آن‌ها سخت کرده است، یک قدم از آرمان‌های این انقلاب عقب ننشسته‌اند.

نقش کارگران در دوران دفاع مقدس یک نقش بی‌بدیل است و تقدیم هزاران شهید از جامعه کارگری به نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد روشنی بر این ادعاست و باید گفت رزمندگان قشر کارگر از مهمترین و تاثیرگذارترین اقشار در تاریخ ایران بودند که نقش آن‌ها در دوران قبل از انقلاب اسلامی، مبارزه با رژیم پهلوی، بعد از انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و پس از جنگ تحمیلی بسیار پررنگ است؛ همواره حضور کارگران در صحنه‌های مختلف به صورت داوطلبانه و با شور و عشق همراه بوده است.

«کارگران در جنگ تحمیلی در رده‌های مختلف حضور داشتند یعنی از رده تک تیرانداز که پشت خاکریز ایستاده و تیراندازی می‌کرد، گرفته تا رزمنده‌ای که مین خنثی می‌کرد تا خاکریز زدن و سنگرسازی و پل زدن و جاده‌سازی و البته رده‌های بالای فرهنگی»در جنگ حتی فرمانده تیپ، فرمانده گردان، فرمانده گروهان، فرمانده محورو فرمانده اطلاعات عملیات داشتیم که کارگر ساده بودند و با نبوغ خود توانستند جنگ را اداره کنند.

كارگران همواره پشتيبان نظام و ولايت هستند و هر كجا كه احساس كردند خطري نظام را تهديد مي‌كند با تمام قدرت در حفاظت از نظام و ارزش‌هاي آن وارد عمل شده و از آن دفاع كردند.

كارگران در تمام عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران خوب درخشيده و داراي كارنامه درخشاني هستند.قشر كارگر در سطح كشور بيش از 15 هزار شهيد تقديم انقلاب اسلامي كرده كه از اين تعداد چهار هزار شهيد توسط منافقان كوردل ترور و به شهادت رسيده‌اند. قشر كارگر در مقابله با فتنه سال 88 و خوب درخشيده و نقش كارگران چه قبل از پيروزي انقلاب و چه بعد از پيروزي آن يك نقش بي‌بديل و تاثيرگذاري بوده است.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها