انحصار تولید زمینه‌ساز گرانی لوازم خانگی؛

ضرورت افزایش نظارت‌ها و ایجاد بازاری رقابتی در بازار لوازم خانگی/ نرخ‌گذاری‌های لحظه‌ای و حباب‌های قیمتی

کد خبر: 309784
|
10:55 - 1402/03/06
نسخه چاپی
ضرورت افزایش نظارت‌ها و ایجاد بازاری رقابتی در بازار لوازم خانگی/ نرخ‌گذاری‌های لحظه‌ای و حباب‌های قیمتی
بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی است که عموما نوسانات قیمتی مداومی را تجربه کرده است و باید بیشتر مورد توجه دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد‌.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، به‌دنبال ممنوعیت واردات لوازم خانگی بازاری انحصاری برای تولید این محصولات ایجاد شده که بر اساس آن هر روز تولیدکنندگان، دستاویز جدیدی را برای چرایی گرانی این بازار علم کنند.

 

بیداد گرانی لوازم خانگی و نوسانات قیمتی مستمر از جمله موانع پیش‌روی ازدواج جوانان است تا جایی که وام ازدواج آنها تنها کفاف خرید چند قلم جهیزیه را می‌دهد برهمین اساس نظارت جدی بر این بازار الزامی است.

 

آشفتگی‌ بازار لوازم خانگی تا زمان راه‌اندازی سامانه تجارت ادامه دارد

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: ظرفیت تولید در عرصه لوازم خانگی وجود دارد تا جایی که اکنون برخی انبارها مملو از آن است.

 

وی درباره عوامل گرانی لوازم خانگی، افزود: در راستای تکمیل زنجیره‌ تولید  برخی محصولات از بورس خریداری می‌شود درنتیجه بر اساس سوب خلیج فارس و نرخ منطقه‌ای، قیمت تمام شده افزایش می‌یابد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا تولیدکنندگان لوازم خانگی بتوانند این وسائل را به‌صورت ریالی و نه دلاری و ارزی خریداری کنند.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: نظارت عامل دیگری در راستای افزایش قیمت لوازم خانگی است، برهمین اساس دستگاه‌های نظارتی باید کنترل خود را بر این بازار افزایش دهند و کالاهای تولیدی به کف بازار آیند و در نتیجه نرخ‌ها به‌تعادل برسد.

 

وی افزود: تا زمان راه اندازی سامانه تجارت این آشفتگی‌ها ادامه دارد در واقع این سامانه، سامانه‌های فراوانی نظیر انبارها، حمل و نقل، گمرک، راهداری، مالیات را متصل کرده و سبب رصد کالا از تولید به مصرف خواهد شد و ناترازی‌های بازار را از بین می‌برد.

.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: امیدواریم مسئولان امر هم در راستای راه‌اندازی سامانه تجارت اقدام کنند تا هم ناترازی لوازم خانگی از بین برود و هم موضوع کیفیت آن جدی‌تر گرفته شود و حاصل آن تولید کالاهای ارزان قیمت، رقابتی و صادراتی برای عرضه به مردم باشد.

 

شورای رقابت در راستای قیمت‌گذاری لوازم خانگی ورود کند

جعفر قادری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اجازه ورود لوازم خانگی خارجی را نمی‌دهد برهمین اساس یک بازار انحصاری در داخل شکل می‌گیرد که باید کنترل شود.

 

وی افزود: زمانی می‌توان قیمت‌ها را آزاد گذاشت که امکان واردات کالاهای خارجی فراهم‌ شود اما وقتی اجازه واردات کالا را مخصوصا در عرصه خودرو و کالاهای دیگر نمی‌دهند، شورای رقابت باید در راستای قیمت‌گذاری ورود کند و اجازه سو استفاده را به تولیدکنندگان ندهد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین باید تلاش شود برای صدور مجوز ساخت لوازم خانگی محدودیتی وجود نداشته باشد تا شرایط رقابتی در داخل به‌گونه‌ای باشد که اجازه افزایش قیمت‌ها را ندهد.

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد، راهکارهای مختلفی برای کنترل قیمت لوازم خانگی وجود دارد که انتظار می‌رود با انجام کار کارشناسی در اسرع وقت اجرایی و بخشی از مشکلات مردم به‌ویژه جوانان مرتفع شود.

 

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها