مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه مطرح کرد؛

آمادگی معاونت بهداشتی کرمانشاه برای ارائه خدمات به زوار اربعین

کد خبر: 309889
|
21:04 - 1402/04/04
نسخه چاپی
آمادگی معاونت بهداشتی کرمانشاه برای ارائه خدمات به زوار اربعین
مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: به‌منظور خدمات‌رسانی به زوار اربعین مشکلی از نظر تجهیزات بهداشتی نداریم.

به گزارش اسلام آباد خبر ، سارا شاه‌آبادی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد،اظهار داشت: با توجه به کاهش موارد شیوع کرونا و صفر شدن مرگ و میر طی یک ماه گذشته، مراجعات مردم به پایگاه‌های بهداشتی به‌منظور انجام مراقبت‌ها بهتر شده است.

وی افزود: در پایگاه‌های بهداشتی افراد بالای 30 سال، از نظر بیماری‌هایی نظیر سرطان سینه، دهانه رحم، روده بزرگ، فشارخون و دیابت مورد سنجش قرار می‌گیرد.

شاه‌آبادی تصریح کرد: در سال گذشته 23 درصد 30 تا 70 سال از نظر ابتلا به بیماری سرطان پستان مورد غربالگری قرار گرفتند که در نهایت 72 مورد جدید شناسایی شد.

 مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه همچنین 23 درصد افراد 50 تا 70 سال از نظر ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ غربالگری شدند که به شناسایی 24 مورد جدید منجر شد. 

شاه‌آبادی تصریح کرد: 25 درصد زنان بین  30 تا 60 سال هم از نظر ابتلا به سرطان دهانه رحم مورد غربالگری قرار گرفتند و در نهایت 16 مورد جدید بیماری شناسایی شد.

وی درباره آمادگی معاونت امور بهداشتی در آستانه برگزاری پیاده‌روی بزرگ اربعین، افزود: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز خسروی بهتر از سایر مرزهای خروجی کشور انجام می‌شود به‌گونه‌ای که سال گذشته از مجموع 500 هزار زائر اربعین به 366 هزار نفر خدمات مذکور ارائه شد.

شاه‌آبادی اذعان کرد: طی سال گذشته در راستای اجرای نظام مراقبت سندرمیک 54 مراقب بهداشتی طی دو هفته به غربالگری زائران از نظر ابتلا به بیماری‌های واگیر نظیر تب‌سنجی پرداختند.

وی افزود: پس از سنجش زائران از نظر سندرم‌های 16 گانه، افراد مشکوک به پزشکان ارجاع شدند.

شاه‌آبادی با بیان اینکه امسال مشکلی از نظر تجهیزات بهداشتی به‌منظور خدمات‌رسانی به زوار اربعین نداریم، گفت: 17 درمانگاه درمسیر برگزاری پیاده‌روی اربعین قرار دارد نیز در مسیر قصرشیرین دو درمانگاه، در خسروی یک درمانگاه، در نقطه صفر مرزی یک درمانگاه کانکسی و در آن سوی مرز هم یک درمانگاه دیگر مستقر است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از برپایی کانکس و چادر سرد برای درمان موارد گرمازدگی طی ایام اربعین خبر داد تا جایی که بر اساس تجربه سال گذشته با قرارگیری افراد در این مکان‌ها برخی از زائران حتی به سرم تراپی نیز احتیاجی نداشتند.