دردسرهای بازنشستگی بازهای نشسته؛

حقوق‌های چندرغازی که کفاف چند روز زندگی را هم نمی‌دهد

کد خبر: 309891
|
21:16 - 1402/04/04
نسخه چاپی
حقوق‌های چندرغازی که کفاف چند روز زندگی را هم نمی‌دهد
بازنشستگان از اقشار محروم جامعه هستند که همواره از ابتدایی‌ترین امکانات هم بی‌بهره بوده‌اند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پس از ۳۰ سال خدمت صادقانه بازنشستگی در ایران تازه ابتدای بدبختی است گذشته از احساس سرخوردگی شخص بازنشسته، تبعیض حقوق و عدم برخورداری از مزایای شاغلان بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

محرومیت بازنشستگان تا جایی است که حتی با وجود تصویب قانون پرداخت حق مناطق جنگی این افراد از مزایای مذکور بی‌نصیب ماندند درحالی‌که آنها مستحق واقعی دریافت این مزایا محسوب می‌شوند.

استمرار محرومیت بازنشستگان و سختی‌های معیشت آنها ضرورت توجه جدی دولتمردان و مجلس‌نشینان را برای رفع این محرومیت‌ها بیشتر می‌کند.

ضرورت بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان با همسان‌سازی حقوق آنها  

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: باید یکی از اولویت‌های دولت در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران باشد.  

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: افرادی که قبلا بازنشسته شده‌اند اکنون حقوق‌های بسیار اندکی دریافت می‌کنند که با تورم موجود قابل تطبیق نیست.  

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا تصریح کرد: اگرچه در برنامه هفتم توسعه نمی‌توان چندان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان پرداخت اما امیدواریم سیاست‌گذاری درباره پرداخت حقوق و دستمزد به گونه‌ای مصوب شود که حاصل تصویب آن در بودجه‌های سالیانه، ارتقای زندگی بازنشستگان باشد.  

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت حقوق بازنشستگان بسیار نامطلوب است و زندگی آنها به‌سختی می‌گذرد.  

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا گفت: بازنشستگان و مستمری بگیران در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی قرار دارند و هزینه زندگی آنها عموما به‌دلیل بیماری و مهمانداری بالا است در حالی‌که حقوق‌های بسیار اندکی دریافت می‌کنند.  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیازمند توجه جدی در سیاست‌گذاری است که امیدواریم در بودجه سنواتی قابلیت اعمال داشته باشد تا حقوق این قشر به حقوق شاغلان نزدیک شود.

ضرورت حرکت دولت به‌سمت کاهش و رفع تبعیض حقوق بازنشستگان  

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: امکان انجام اقدامات جدی در حوزه تغییرات حقوق بازنشستگان در برنامه‌های توسعه وجود ندارد زیرا بار مالی دارد و باید در قالب لایحه مطرح شود درنتیجه نیازمند کار کارشناسی از سوی دولت است و باید از زوایای مختلفی دیده شود.  

وی افزود: هنگامی‌‌که نمایندگان مجلس هم می‌خواهند این طرحی افزایش حقوق بازنشستگان را بررسی کنند، ممکن است تنها برخی از ابعاد موضوع را مورد توجه قرار دهند ممکن و تنها بخشی از ناهماهنگی‌های موجود میان حقوق شاغلان و بازنشستگان را ببینیم و بخش‌های دیگر نادیده گرفته شود درنتیجه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنیم بلکه مشکلی را هم ایجاد خواهیم کرد.  

به‌گفته قادری دولت باید در قالب یک لایحه مجزا تحت عنوان لایحه خدمات کشوری یا قانون نظام هماهنگ، نظام حقوق و دستمزد بازنشستگان را اصلاح کند که انتظارات و توقعات موجود را برآورد کند.  

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت نتواند انتظارات موجود را برآورده کند، از آنجا که حقوق برخی از بازنشستگان بالا است و نمی‌تواند آن را کاهش دهد همچنین برخی از افراد حقوق بسیار پایینی دارند که نمی‌تواند حقوق آنها را به‌طور کامل افزایش دهد، درنتیجه باید به مرور و در برنامه چندساله تغییرات مذکور صورت گیرد تا بتواند این تفاوت موجود را حل کند.  

قادری خاطرنشان کرد: کمبود منابع دولتی چنین فرصتی را نمی‌دهد که انتظار داشته باشیم دولت به یک باره حقوق بازنشستگان را اصلاح کند برهمین اساس باید تصمیماتی بگیریم که بر اساس آن به جامعه بازنشستگان اطمینان دهیم که مسیر روبه تبعیض پیموده می‌شود و تلاش دولت هم بر آن باشد که بتواند بی‌عدالتی‌های موجود را برطرف کند.  

وی افزود: در صورتی که دولت بتواند این اطمینان را ایجاد کند، بازنشستگان هم چنین فرصتی را به دولت می‌دهند چون خودشان می‌دانند دولت با کمبود بودجه مواجه است و هرگونه  چاپ، انتشار پول و استقراض از بانک مرکزی می‌تواند به تشدید تورم دامن بزند و در شرایط تورمی هم بیشترین زیان متوجه بازنشستگان و اقشار حقوق‌بگیر جامعه است.

قادری اذعان کرد: نباید کاری کنیم که در  مواردی عددی را به‌صورت اسمی افزایش دهیم اما به شکل دیگری قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان را کاهش دهیم البته باید تلاش کنیم که دیر نشود و جامعه اعتماد و اطمینان خود را نسبت به دولت از دست ندهد زیرا در صورت تأخیر در اجرا انجام کار دشوار خواهد شد و نارضایتی میان بازنشستگان و شاغلان که حقوق کمتری دارند، ایجاد خواهد شد، بنابراین باید این موضوع سریع‌تر در دستور کار دولت قرار گیرد و تعیین تکلیف شود تا بخشی از التهابات موجود در جامعه فروکش کند.

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد، بازنشستگان افراد سالخورده‌ای هستند که جوانی خود را صرف ارائه خدمت به این دیار کرده‌اند و اکنون مستحق دریافت بهترین خدمات محسوب می‌شوند امیدواریم که به‌زودی شاهد رفع تبعیض میان این قشر و افراد شاغل باشیم.

 

صبا مرجانیان 

    پربازدیدترین ها