دانا گزارش می‌دهد؛

بتن ریزی شبانه پتروشیمی میانکاله با وجود عدم مجوز فعالیت/ پشت پرده پرجنجال احداث پتروشیمی میانکاله چیست؟!

کد خبر: 309910
|
16:22 - 1402/04/11
نسخه چاپی
بتن ریزی شبانه پتروشیمی میانکاله با وجود عدم مجوز فعالیت/ پشت پرده پرجنجال احداث پتروشیمی میانکاله چیست؟!
اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله برای منطقه به شدت خطرناک بوده و می‌تواند به فروپاشی اکوسیستم منجر شود، این درحالیست که با وجود متوقف شدن آن، مسئولان پروژه شبانه اقدام به بتن ریزی و حصارکشی هستند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال گذشته بود که کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله به زمین نشست، از همان ابتدا رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که این پروژه  مجوز ندارد و به اجرای این طرح انتقاد کرد.

چندی نگذشت که کارشناسان و فعالان محیط زیست به جمع مخالفان تاسیس پتروشیمی در این منطقه اضافه شدند و پروژه پتروشیمی میانکاله را عامل نابودی محیط زیست مازندران عنوان کردند.

ماجرای پرجنجال احداث پتروشیمی میانکاله

با وجود اینکه علی سلاجقه چهارشنبه در حاشیه هیات دولت اعلام کرد که اصلا پروژه ای به نام میانکاله دیگر وجود ندارد، چراکه هیچ گونه مجوزی برای آن داده نشده و از لحاظ علمی، اقتصادی و اجتماعی چنین پروژه‌ای در آن منطقه قابل اجرا نیست، اما مسئولان پروژه پتروشیمی میانکاله مجددا شبانه اقدام به بتن ریزی و احداث مجتمع کرده اند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست؛ ما از دستگاه‌های قضائی استان، دادستانی و مجموعه قضائی استان می‌خواهیم که این کار از ابعاد قضائی آن دنبال شود. نمی‌خواهم نبش قبر کنم، این پروژه از نظر ما تمام شده است.

طبق گزارش‌ها قرار است با احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در بهشهر، سالانه ۴۰۰ هزار تن پروپیلن از گاز طبیعی (GTP) تولید شود. پس از آن هم پروپیلن تولید شده با احداث تاسیسات به منطقه عمومی دامغان منتقل شود.

پتروشیمی میانکاله متوقف شد؟!

پس از هیایو و انتقاد‌های فراوان مخالفان این پروژه، رییس جمهور دستور توقف این طرح را داد، درحالی که احداث پتروشیمی میانکاله به علت فقدان ارزیابی زیست‌ محیطی متوقف شده بود اما از ابتدای ماه جاری تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از آغاز مجدد آن را داشت؛ اقدامی که با واکنش سازمان حفاظت محیط زیست مواجه و در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته این پروژه سه شنبه (۶ تیرماه) دوباره متوقف شد.

اما گویا قدرت در دست مسئولان پروژه پتروشیمی میانکاله بوده، چرا که ساخت و ساز این پتروشیمی به شکل شبانه ادامه دارد و حتی حصارکشی نیمه کاره این محوطه در حال انجام است و بولدوزرها به میانکاله بازگشتند.

علت مخالفت محیط زیستی‌ها با احداث پتروشیمی میانکاله 

مسئولان سازمان محیط زیست معتقدند که احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در محدوده تالاب میانکاله پیوست زیست محیطی ندارد، برای همین با اجرای طرح مخالفت هستند. متاسفانه عمده کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه اعتقاد دارند که احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری تالاب میانکاله، علاوه بر افزایش آلودگی، حیات وحش را به نابودی می‌کشد و سلامت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد.

براساس گزارش کارشناسی؛ جدا از آن‌که محل استقرار این واحد پتروشیمی در مرتعی مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطر نفوذ مواد آلاینده به آب شرب و کشاورزی را افزایش می‌ دهد و این به معنای ورود این مواد آلاینده به چرخه غذایی جامعه و اکوسیستم منحصر به فرد تالاب بین‌المللی میانکاله است. چنین گزاره‌ای در مورد گازهای خروجی و خطوط انتقال سوخت و مواد اولیه این واحد پتروشیمی نیز محتمل است و در صورت بروز هر سانحه‌ای آلودگی به سرعت در منطقه نشت خواهد کرد و سلامت جامعه و طبیعت را با خطر مواجه خواهد کرد. حال آن‌که استان مازندران به دلایل مختلف با مشکلاتی همچون مدیریت پسماند، تغییر کاربری زمین و انتشار آلودگی‌های آب و خاک و هوا روبرو است و راه‌ اندازی واحدی آلاینده همچون پتروشیمی تهدیدی جدید برای این استان محسوب می‌شود.

پشت پرده احداث پتروشیمی در میانکاله 

مدافعان احداث پتروشیمی می‌گویند که این پروژه با بودجه‌ای ۸۰ هزار میلیاردی، قرار است برای ۷۵ هزار نفر از ساکنان این منطقه شغل ایجاد کند، این در حالیست که علی سلاجقه به افراد پشت پرده این پروژه اشاره کرده و برخی نمایندگان مجلس را عامل فشار برای احداث آن معرفی کرده است.

به گفته سلاجقه؛  فشار نماینده‌های مجلس برای احداث این پروژه برای ما عجیب است، چرا که این طرح تاکنون مجوز محیط زیستی نگرفته است. برخی از فعالان محیط زیست نیز مدعی هستند که برخی نمایندگان مجلس با اعمال فشار بر دولت برای احداث پتروشیمی و سد به دنبال مقاصد اقتصادی و اجتماعی هستند.

به گزارش دانا؛ بنابر اظهار نظر مسئولان عملیات احداث پروژه میانکاله متوقف شده است اما در تصاویر و فیلم هایی که به تازگی منتشر شده مشخص شده که این عملیات به‌طور کامل متوقف نشده و رفت‌ و آمدها به مرتع حسین آباد ادامه دارد، حال باید دید مسئولان چه برنامه‌ای برای توقف این طرح دارند!.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله ابر بدهکار بانکی است/ واگذاری زمین تالاب میانکاله غیر قانونی بود